Gå til innhold
Hundesonen.no

Å friste en hund til å trå feil


Midas

Recommended Posts

Jeg har tenkt endel på en øvelse som vi utførte på kurset jeg var med Dina. Det gikk ut på at instruktøren la en dunge med pølser på bakken, og så skulle vi la hunden lukte på det for så å si NEI og rykke til i båndet! Jeg synes ikke dette er greit. Hensikten med øvelsen var at hunden skulle lære at et bastant nei skulle stoppe atferden uansett. Det er greit at hunden skjønner at NEI er alvor og at den må stoppe denne atferden tilfelle hunden f.eks løper ut i veien eller prøver å spise noe som er farlig for den. Det var bare måten det ble gjort på jeg synes var urettferdig. Å la hunden lukte for så å gi den et skikkelig napp i halsbåndet synes jeg er feil måte å gjøre det på. Hva synes dere? Er det ikke andre måter man kan trene inn dette på? Jeg synes ikke at å friste hunden for så å straffe den er en ok måte å trene på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kurs var dette? :wub:

Jeg syntes det var en dårlig måte å gjøre det på.

De fleste (?) bruker jo slike fristelser (enten mat eller leke) som avstandsbelønning / omvendt lokking / doggie zen.

Hunden har lært på en positiv måte at den må jobbe først for å få væresågod og så løpe til belønningen. Da virker det som en kjempeforsterker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent inn "nei" litt etter samme prinsippet, men likevel ikke..

Har godbiter i to hender, den ene skjult. Vis frem den ene, når hunden strekker seg etter den si nei og ta bort. Gjenta til hunden stopper når du sier nei, da er det masse ros, jubel og julaften, og belønning med godbiten som har vært skjult.

Nøkking i halsbåndet og tilsvarende synes jeg ikkeno om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit hvis hunden VET at den skal ha kontakt. Altså at man f.eks går lineføring forbi haugen med pølser, så hvis hunden kikker ned/snuser, sier man nei. Om man napper i halsbåndet eller ei, har ikke så stor betydning - eller...det kommer helt an på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kurs var dette? :wub:

Jeg syntes det var en dårlig måte å gjøre det på.

De fleste (?) bruker jo slike fristelser (enten mat eller leke) som avstandsbelønning / omvendt lokking / doggie zen.

Hunden har lært på en positiv måte at den må jobbe først for å få væresågod og så løpe til belønningen. Da virker det som en kjempeforsterker!

Det er jo ikke fristelsen som utløser korreksen, det er "nei"et. Hvor dårlig/god denne metoden er for å betinge "nei"-kommandoen, kan diskuteres, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes dette var en dårlig metode å lære det inn på. jeg bruker doggie zen og motsatt lokking. må vell være nok for hunden å ikke få gobiten, istede for å smøre fett på smøret og i tillegg rykke i båndet?

som skrevet over om gobit i hånden, prøver hunden og ta den, lukk hånden. når hunden tar kontakt, får den godbiten.

for meg blir dette feil metode, men det er nok flere synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...