Gå til innhold
Hundesonen.no

Langdistanseløper (boxer) Og sprinter ( saluki) --->skader?

KristinR

Recommended Posts

Jeg har nå hatt salukijenta min siden forrige søndag. Hun er 4 mnd. En ting jeg ikke har tenkt på før jeg fikk henne men som jeg nå lurer på er om boxeren min kan ta skade av å holde følge med salukien på tur. De siste par dagene har jeg hatt de med på et jorde. Salukijenta viser allerede takter til at hun løper djevelsk raskt og kan ta noen syke vendinger. Boxertispa mi henger med så godt hun kan. Samboeren min mener at boxeren kommer til å skade seg (knær etc) ved å holde følge med henne. Det blir som om du lar en langdistanseløper trene sammen med en sprinter. Langdistanseløperen vil garantert skade seg. De har ulik type muskler blant annet.

Jeg forstår at jeg bør være flink med oppvarming og nedtrapping før de løper løs. Men kan det virkelig være skadelig og bør jeg ikke la de være løs samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at jeg har samme type hunder som du nevner. Dobberen er lik boxerer, og er mer utholden. Greyhounden er jo lik alle mynder, og er sprinter. Jeg fikk beskjed om å ikke la valpen løpe løs med voksne hunder, før han ble rundt om 7 mnd. Dette fordi de ikke eier begrensninger og har fornuften i behold. Har vært tilfeller at valper har dødd pga kræsj ved følge av voksne hunder. Det er heller ikke bra for ledd med overdrivelse av aktivitet, noe det kan bli når de presser seg unødig ved å prøve å holde følge.

Så Nitro har ikke fått løpe løs med eldre, kjappe hunder før han ble over halvåret. Harn var vissnok i en spesiell situasjon pga beinbruddet som gjorde at han ble satt ut i mange måneder. Men hadde han vært frisk, hadde jeg alikevel vært litt obs på dette.

Vi var blandt annet på tur med hundeklubben og han løp løs sammen med whippeter og pointer og vorster. Han bare løp og løp og løp hele tiden, rundt om kring, og etterpå ble han helt utroooolig stiv og støl. Han klarte nesten ikke å gå ut av bilen og opp til huset. Har aldri opplevd noe slikt før, og det tyder på at han har brukt mye mer krefter enn han egentlig har klart. Han var såå opptatt av å følge etter de andre hundene (speiellt fuglehundene)

Etterhvert som han har blitt eldre løper han med alle hunder. Du spør om den andre hunden, og slik jeg ser det, er det ingen fare når hunden er utvokst og i bra form ellers. De fleste hunder har noenlunde fornuft som gjør at når de er slitne, gir de opp. Dobberen løper etter alt hun makter etter Nitro, men hun henger jo alltid noen meter etter. Hun løper slik noen gode runder, før hun gir opp og gjør andre ting. Nitro får tulltak iblandt og raser rundt i store sirkler, alt han makter, og der har Chanti lært seg å bare gi opp før hun prøver seg. :ahappy: Så tror de vil lære seg at det ikke er vits. Kanskje i begynnelsen prøver de å løpe etter, og de har jo sitt maxtempo. Noen ganger bytter de på å være fremst og bakers, og så herjer de masse i lek og bryter og styrer.

Så lenge boxeren din er i god fysisk form, og du varmer opp og avkjøler etterpå ville jeg latt hundene styre i sitt tempo. Jeg ville heller vært mer obs på valpen jeg. Som sagt har jeg sett at de kan bruke mer krefter enn de egentlig har.. Da er det best å la dem leke på mindre områder (hage feks) og la hunden leke med hunder som er treigere enn henne, så hun ikke må ta i så mye for å nå igjen store raske hunder. :innocent: Meninger er at de skal vokse og utvikle seg i sitt eget tempo, ikke påvirket av voksne hunder som presser dem unødig. :whistle: (selv om det kan se ut som at mynden har overtaket )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Foreløpig har ikke Lady løpt raskere enn Lykke. Når hun tar igjen Lykke så bråsnur Lykke og da kommer Lady tilbake til meg. Men ser jo at hun er veldig mye kjappere i vendingene enn Lykke er.

Skal ikke slippe henne med andre voksne hunder før hun er eldre. Og har jo tenkt nå når hun er blitt tryggere å ta kun henne med på tur, iallefall annenhver dag. Og da vil jeg tro hun løper i mer sitt eget tempo når det ikke er andre hunder til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...