Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fôrer dere flere hunder med ulike behov?

ida

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle høre hvordan det gikk, men jeg følger så dårlig med at jeg var redd for å spørre om noe alle veit, bare ikke jeg. Men da spør jeg likevel. Hvordan går det med Nirm? Eller er det noe annet med en annen, kanskje? :whistle:

Nå har jeg en sekk med bilde av en spanielsak med feilklippa ører, etter ha hatt basenjisekk i flere år. Gatemixsekker er det altfor få av. Ja, vi har jo en sekk kastratfôr også, men det er mistenkelig likt spanielfôret...

Om du går i "sømmene" på innholdsfortegnelsene, så er det ikke så ekstremt stor forskjell på de. Så gatemix fôr er vel bare å ta det man har, riste tønna og se hva som havner i fatet. :ahappy:

Nirm går det faktisk bra med. Svulsten i milten var godartet *puh* og levra viser seg og være en kronisk betennelse (ikke smittsomt), men nå har Vida dyret starta å spare seg på bakbeinet tidvis, så jeg må inn og sjekke ryggen, for det sitter der ser det ut som... Jeg liker å bruke opp alle pengene mine hos vetten. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke så mange spesifikke beardis-fôr heller, så mine får også "ta til takke" med det som finnes på markedet...

Tror også det er sterkt overdrevet å i det hele tatt prøve å tenke tanken om at alle hundene innenfor en rase skulle kunne fôres optimalt på akkurat samme mat. Dog gir jeg valpefôr til valper, også har jeg nok kjøpt noen juniorsekker til unge skranglete hunder noen ganger.

Men jeg prøver å holde meg til samme type mat til alle - også varierer jeg heller mengden.

Et tips jeg fikk for mange år siden (for folk med mange hunder/skåler og forskjellig i alle): klesklyper med hundens navn på som man fester på skålene. Disse fjerner man såklart når man setter ned skålen - men da kan man lett distribuere medisiner og alt mulig i fôret og være sikker på at riktig hund får riktig skål.

(Jeg bruker det hvis jeg har mer enn 4-5 hunder som skal ha mat samtidig - men hjemme nå med bare 3 er det ikke noe problem).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går i "sømmene" på innholdsfortegnelsene, så er det ikke så ekstremt stor forskjell på de. Så gatemix fôr er vel bare å ta det man har, riste tønna og se hva som havner i fatet. :ahappy:

Nirm går det faktisk bra med. Svulsten i milten var godartet *puh* og levra viser seg og være en kronisk betennelse (ikke smittsomt), men nå har Vida dyret starta å spare seg på bakbeinet tidvis, så jeg må inn og sjekke ryggen, for det sitter der ser det ut som... Jeg liker å bruke opp alle pengene mine hos vetten. :innocent:

Valper og unghunder opp til ca ett år, får eget fôr her også. Scilos litt lenger fordi han var ekstremt underernært. Søppel er liksom ikke det beste bli stor og sterk på. Ellers ser det ut til at dere er enige i at man kan tage hva man haver, så lenge det er et godt fôr, selvsagt.

Så godt at det ikke var værre med Nirm, men så synd at Vida sliter. Nei, det er det jeg sier. De gærne bikkjene, eller sjølplukk fra gata er de sunneste hundene. :thumbs::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forer jeg jo hundene her på det samme, og får de mat inne og i matskål, så er det bare å sørge for rett mengde til rett hund. Gry trenger litt mer enn Bridie.

Ellers får de som regel en frossen kladd med mat hver ute i hundegården. Da er det Bridie sin jeg kaster inn først, så Gry sin. Bridie kan prøve seg på å ta maten til Gry, så får de mer enn en kladd, så må de voktes. Men ellers får Gry ha kladden sin i fred.

Inne så vokter jeg på dem til de er ferdige begge to, slik at de kan bytte skåler :wub:

Men, på kattene forer jeg nå med forskjellig for. Har en tykk diger slask som MÅ få light for, en mellomstor slask som egentlig ikke bør gå på lightfor, men ei heller kattungefor. Og to kattunger, som ja.. Får kattungefor.

Så her stenges kattungene på badet sammen med sin mat, og de to andre på kjøkkenet med light foret. Hender jeg flytter Lucifer inn på badet med kattungematen for at han skal få i seg LITT feitere mat innimellom. Aldri noe pes med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre hunder, forskjellig alder, kjønn, type mat og mengde mat og hver sin skål i samme rom.

Det kunne ikke falle dem inn å forsøke ta maten før jeg har satt ned skålen, snudd ryggen til og gått vekk. Ei heller forsøke ta en annens mat. Jeg kan forlate rommet uten problemer.

Når de er ferdige legger de seg på plassen sin og venter til alle er ferdig, først da "bytter" de skåler for å sjekke om noen har lagt igjen noe mat.

Jeg kan også "helle" diverse tyggebein og godsaker på gulvet og det er aldri noe bråk om hvem som skal ha hva.

Heldige deg :wub: Det hørtes deilig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de også fått maten ved sidenav hverandre, selv når vi hadde tre. De spiser sin mat, venter pent på at den/de andre skal bli ferdig(e) og så sjekker de hverandres skåler. Godbiter og sånt er heller ikke noe problem, og har heldigvis heller ikke vært det, de tar sin bit og legger seg på en god plass for å spise det opp uten å prøve å ta fra de andre. Veldig greit å slippe å sitte vakt over de :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi for øyeblikket 5 hunder, og de fores i lag på samme type fôr (halleluja, det er ofte jeg har hatt 4-5 ulike fôr.)...men jeg må følge med Mathilde nå for tiden da hun er på slankekur deluxe. Hun er veldig flink å lure til seg litt fra de andre. Maximus flytter seg unna alle hunder om noen går nært matskålen hans (til min store irritasjon), så jeg må alltid ha et lite øye med at han får i seg det han skal ha. De andre bare spiser videre i samme skål om noen av de andre kommer og spiser i lag med dem, men Mathilde blir så lett så "tykke-lykke", så hun må jeg altså enten sette bak en grind eller ha argusøyne på til de andre er ferdig.

Så noe marforsvar på foret har jeg aldri sett..vet ikke hvordan det er med andre Dobermann, det varierer nok litt innad i rasen, men jeg tror ikke det er noe vanlig at de har noe så mye ressursforsvar. Mine går i godbitsøk i hagen nesten hver dag og så de er vel vant til at det er andre hunder rundt godbitene dere helt fra de er små, vet ikke...det er aldri bråk med det heller, selv ikke med gode godbiter som betyr mye for dem.

Får de bein eller griseører så kan de si fra om noen drar det ut av kjeften på dem eller blir for intesense med å leke gribb rundt dem, bortsett fra Maximus som etter 6 unge hunder i hus har mistet tålmodigheten av frekke valper, så han er begynt å fryse og si klar fra om de pønsker på noe. Før bare tygget han rolig videre og overså dem, men han ble regelrett trakasert av bla Mathilde som tok fra han alt, så han er blitt en gretten gubbe på dette området. Syns det er helt greit jeg da..så lar de han være:)

Dette skjønner de unge vi har nå godt, da det er sjelden har sier fra, men han har pondus nok til at alle skjønner tegninga... :D

Albert og Flux som er kullsøsken kan ha sine greier noen dager med å mobbe hverandre for å få det den andre har, om det er noe spennende. Sånn skikkelig dritungeplaging, der de går ned på forbena og bjeffer rundt den andre..et syn å se på :D

Men det blir aldri noe alvor med å forsvare, de respekterer hverandre, så det er ganske letttvint sånn sett med så mange hunder i hus.

Når det kommer til mengde mat så er jeg utrolig sløv..tar bare på måfå og deler ut i skålen til alle. Så hvor mye de får aner jeg ikke. Det går stort sett 15 kg på 5-7 dager. Så ser jeg plutselig at noen ser litt tynn eller feit ut, og da blir det litt mindre mat de neste dagene.. :lol:

Jeg vurderer å sette Mathilde over på "slankefôr", har fått anbefalt et fra Spesific, noe som har erfaring med slankefôr?

Har aldri brukt det før, da jeg bruker hundene mye, men siden Mathilde trenes mye, så blir det lite fôr som skal til før hun blir litt "lubben", særlig siden hun går i godbitsøk også nesten hver dag (og hun er hypereffektiv forhold til de andre-støvsuger i rekordfart).

Så slipper hun å syns så synd på seg selv når de andre får kose seg med maten, og hun får 5 kuler i skålen sin, dakkars ;)

mvh marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...