Gå til innhold
Hundesonen.no

Spansk og portugisisk vannhund

HeraHiromi

Recommended Posts

Det er forøvrig ganske stor forskjell på de to rasene synes i hvertfall jeg. Blir overasket ove hvor lite folk med vannhund vet altså - det finnes både spansk og portugisisk vannhund samt italiensk vannhund (lagotto romagnolo), amerikansk vannspaniel og irsk vannspaniel.

Den spanske og den portugisisk vannhunden har, foruten raseforskjellene en ser i dag (størrelse/utseende, gemytt osv.) ulike historier, selv om de antas å ha samme opphav. De hadde ulike arbeidsoppgaver sett tilbake i historien og er derfor ulike på flere måter den dag i dag. Barbet anses for å være stamfar til Portugisisk vannhund (antar også til spansk)- samt til puddel. Både spansk og portugisisk vannhund er gamle raser, faktisk eldre enn puddel!

Rent utseendemessig skal de spanske vannhundene være noe mindre og mer rektangulære enn de portugisiske. Dessuten synes jeg ofte de er mer reservert ovenfor fremmede og ofte mer løsmunnet, men det er jo min mening som selv har portugiser. Synes på mange måter den spanske ser ut til å ha litt mer driv pga. litt mindre utstillingsavl, men det er nok ikke noen regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig ganske stor forskjell på de to rasene synes i hvertfall jeg. Blir overasket ove hvor lite folk med vannhund vet altså - det finnes både spansk og portugisisk vannhund samt italiensk vannhund (lagotto romagnolo), amerikansk vannspaniel og irsk vannspaniel.

Den spanske og den portugisisk vannhunden har, foruten raseforskjellene en ser i dag (størrelse/utseende, gemytt osv.) ulike historier, selv om de antas å ha samme opphav. De hadde ulike arbeidsoppgaver sett tilbake i historien og er derfor ulike på flere måter den dag i dag. Barbet anses for å være stamfar til Portugisisk vannhund (antar også til spansk)- samt til puddel. Både spansk og portugisisk vannhund er gamle raser, faktisk eldre enn puddel!

Rent utseendemessig skal de spanske vannhundene være noe mindre og mer rektangulære enn de portugisiske. Dessuten synes jeg ofte de er mer reservert ovenfor fremmede og ofte mer løsmunnet, men det er jo min mening som selv har portugiser. Synes på mange måter den spanske ser ut til å ha litt mer driv pga. litt mindre utstillingsavl, men det er nok ikke noen regel.

Du skriver at Portis kan være mer reservert. Den jeg møtte virket veldig reservert, helst litt skeptisk.

Takk for flott svar :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett så mange spanske vannhunder, men de jeg har sett har i mine øyne vært til forveksling like lagottos av utseende. Hva er egentlig forskjellen? Innbiller meg at de er noe større, lengre og har litt lengre ull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at Portis kan være mer reservert. Den jeg møtte virket veldig reservert, helst litt skeptisk.

Jeg tror Maria mente at de spanske var mer reserverte enn portisene? Det er en oppfatning jeg har også. Jeg har også inntrykk av at spansk vannhund generelt har et mer krevende temperament enn portisene(?).

Nå har jeg ikke sett så mange spanske vannhunder, men de jeg har sett har i mine øyne vært til forveksling like lagottos av utseende. Hva er egentlig forskjellen? Innbiller meg at de er noe større, lengre og har litt lengre ull?

Jeg syns også at det er veldig vanskelig å se forskjell på lagotto og sp. vannhund. Størrelsen på de to rasene er omtrent den samme iflg standardene. Begge rasene klippes ned med jevne mellomrom, så pelslengden er kanskje heller ingen indikator. Men én forskjell er i hvertfall at lagotto ikke finnes i svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at portis, i mine øyne, er mindre reservert mot fremmede og enklere å ha med å gjøre enn de spanske på mange måter. Min personlige mening igjen, selvsagt! Jeg innbiller meg og at de spanske har noe mer jaktinnstinkt jevnt over, men har sett portiser som jakter som bare det,så det er nok heller ingen regel.

Det er ganske stor forskjell på utseendet til spansk vannhund og lagotto synes nå jeg. Men uten utstillingsfrisyre kan jeg gost skjønne at folk forveksler dem. Lagottoen er mer høyreist og mer kvadratisk igjen. De spanske skal forøvrig opprinnelig ha dreads i pelsen, lagotto skal ha golfballhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de spanske er løsmunnede deler jeg inntrykket av. Har ukentlig kontakt med 3 hunder fra 3 forskjellige linjer fra forskjellige land (!) - alle er veldig ivrig på bjeffingen :frantics:

Og å se forskjell på lagotto og spansk vannhund er slettes ikke noe vanskelig, bare man er "vant" med å se dem. Snute/hodeformen er veldig annerledes synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...