Gå til innhold
Hundesonen.no

Spansk og portugisisk vannhund

HeraHiromi

Recommended Posts

Skrevet

Hva er forskjellene på disse? Jeg trodde det bare het Spansk vannhund, men ei jeg traff hadde en hund som var Portugisisk vannhund. Hun trodde ikke det var noe som het Spansk vannhund.

Skrevet

Spansk og portugisisk vannhund er to forskjellige, men beslektede raser. Begge er FCI-godkjente. Hvis du søker på nettet vil du finne mye info om begge rasene. Flotte hunder, forresten :icon_redface:

Skrevet

Det er forøvrig ganske stor forskjell på de to rasene synes i hvertfall jeg. Blir overasket ove hvor lite folk med vannhund vet altså - det finnes både spansk og portugisisk vannhund samt italiensk vannhund (lagotto romagnolo), amerikansk vannspaniel og irsk vannspaniel.

Den spanske og den portugisisk vannhunden har, foruten raseforskjellene en ser i dag (størrelse/utseende, gemytt osv.) ulike historier, selv om de antas å ha samme opphav. De hadde ulike arbeidsoppgaver sett tilbake i historien og er derfor ulike på flere måter den dag i dag. Barbet anses for å være stamfar til Portugisisk vannhund (antar også til spansk)- samt til puddel. Både spansk og portugisisk vannhund er gamle raser, faktisk eldre enn puddel!

Rent utseendemessig skal de spanske vannhundene være noe mindre og mer rektangulære enn de portugisiske. Dessuten synes jeg ofte de er mer reservert ovenfor fremmede og ofte mer løsmunnet, men det er jo min mening som selv har portugiser. Synes på mange måter den spanske ser ut til å ha litt mer driv pga. litt mindre utstillingsavl, men det er nok ikke noen regel.

Skrevet

Det er forøvrig ganske stor forskjell på de to rasene synes i hvertfall jeg. Blir overasket ove hvor lite folk med vannhund vet altså - det finnes både spansk og portugisisk vannhund samt italiensk vannhund (lagotto romagnolo), amerikansk vannspaniel og irsk vannspaniel.

Den spanske og den portugisisk vannhunden har, foruten raseforskjellene en ser i dag (størrelse/utseende, gemytt osv.) ulike historier, selv om de antas å ha samme opphav. De hadde ulike arbeidsoppgaver sett tilbake i historien og er derfor ulike på flere måter den dag i dag. Barbet anses for å være stamfar til Portugisisk vannhund (antar også til spansk)- samt til puddel. Både spansk og portugisisk vannhund er gamle raser, faktisk eldre enn puddel!

Rent utseendemessig skal de spanske vannhundene være noe mindre og mer rektangulære enn de portugisiske. Dessuten synes jeg ofte de er mer reservert ovenfor fremmede og ofte mer løsmunnet, men det er jo min mening som selv har portugiser. Synes på mange måter den spanske ser ut til å ha litt mer driv pga. litt mindre utstillingsavl, men det er nok ikke noen regel.

Du skriver at Portis kan være mer reservert. Den jeg møtte virket veldig reservert, helst litt skeptisk.

Takk for flott svar :frantics:

Skrevet

Nå har jeg ikke sett så mange spanske vannhunder, men de jeg har sett har i mine øyne vært til forveksling like lagottos av utseende. Hva er egentlig forskjellen? Innbiller meg at de er noe større, lengre og har litt lengre ull?

Skrevet

Du skriver at Portis kan være mer reservert. Den jeg møtte virket veldig reservert, helst litt skeptisk.

Jeg tror Maria mente at de spanske var mer reserverte enn portisene? Det er en oppfatning jeg har også. Jeg har også inntrykk av at spansk vannhund generelt har et mer krevende temperament enn portisene(?).

Nå har jeg ikke sett så mange spanske vannhunder, men de jeg har sett har i mine øyne vært til forveksling like lagottos av utseende. Hva er egentlig forskjellen? Innbiller meg at de er noe større, lengre og har litt lengre ull?

Jeg syns også at det er veldig vanskelig å se forskjell på lagotto og sp. vannhund. Størrelsen på de to rasene er omtrent den samme iflg standardene. Begge rasene klippes ned med jevne mellomrom, så pelslengden er kanskje heller ingen indikator. Men én forskjell er i hvertfall at lagotto ikke finnes i svart.

Skrevet

Mente at portis, i mine øyne, er mindre reservert mot fremmede og enklere å ha med å gjøre enn de spanske på mange måter. Min personlige mening igjen, selvsagt! Jeg innbiller meg og at de spanske har noe mer jaktinnstinkt jevnt over, men har sett portiser som jakter som bare det,så det er nok heller ingen regel.

Det er ganske stor forskjell på utseendet til spansk vannhund og lagotto synes nå jeg. Men uten utstillingsfrisyre kan jeg gost skjønne at folk forveksler dem. Lagottoen er mer høyreist og mer kvadratisk igjen. De spanske skal forøvrig opprinnelig ha dreads i pelsen, lagotto skal ha golfballhode.

Skrevet

At de spanske er løsmunnede deler jeg inntrykket av. Har ukentlig kontakt med 3 hunder fra 3 forskjellige linjer fra forskjellige land (!) - alle er veldig ivrig på bjeffingen :frantics:

Og å se forskjell på lagotto og spansk vannhund er slettes ikke noe vanskelig, bare man er "vant" med å se dem. Snute/hodeformen er veldig annerledes synes jeg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...