Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor skal jeg dra i dette land?

Tonje

Recommended Posts

Skrevet

Jeg liker Oslo jeg, men er enig i det dere sier også. Men jeg trodde du mente Østlandet/sørnorge generelt utifra det du skrev, Djervekvinnen, det var det jeg stusset på :P For da gjelder jo ikke den karakteristikken liksom :icon_redface:

Neida, tenkte kun på visse områder. Kan bare uttale meg om steder jeg har vært :angry: Har også vært i Hamar området og Lillehammer, og det ble straks litt bedre. Er nok mange fine småsteder rundt oslo området, men de mangler det ekstra jeg trenger for å trives optimalt. Altså fjell ala nord. :lol: Blir fort mye flatt og vide jorder så langt øyet kan se..

Har lyst å se vestlandet, for der har jeg ikke vært :lol:

Trøndelag er greit, men fortsatt litt flatt.

Heeelt nord har jeg tilgode å se :lol:

Skrevet

Nå fikk jeg selvfølgelig lyst til å vise deg alt det flotte Oslo har å by på,hvor hyggelige folk er og hvor du kan finne vakker natur og stillheten (med T- banenlyden som en liten påminnelse om at byen er der borte et sted :icon_redface: ). Vi måtte til Oslo for å finne lokalmiljøet vi savnet på Lillehammer, vi. Der hadde folk nok med seg og sitt og det er blitt til en kultursnobbeby for Oslofolk som vil flytte "på landet" og er slett ikke den byen jeg vokste opp i lenger. Her på Abildsø har folk bodd i generasjoner, ungdommene vi har i hus spiser når vi spiser og i det hele tatt tar alle foreldrene vare på de barna som måtte være hos dem. Mine barns venners foreldre er mine venner. Alt foregår på skolen. Korps, fotball, ballett, kor etc. Skolen ligger 200 meter fra alle, fordi dette jo er ei lita grend i byen. Samtidig kan de eldre barna dra til byen eller andre plasser og være med på hvilken fritidsaktivitet som helst, fordi byen er stor og byr på alt. Oslo er jo ikke Karl Johan og Oslo S. Oslo er en masse små bygder, der folk bor og kjenner hverandre. Jeg er mye mer i skogen enn i byen. På den andre siden er det fint å kunne gå på kino, på teater, på konserter, la datteren min som elsker teaterlivet gå på Bårdar. Dessuten er det ganske hyggelig å møte noen når man går på tur :P

Det var Osloreklamen. Men for 7 uker,ville jeg nok reist nordpå. For en flott anledning til å bli kjent i den vakreste delen av landet vårt. :lol:

Ehem.. glemte jeg å nevne at det er 5 minutter til kinoen også? :angry: Og at det er sykehus her (fremdeles innenfor 5 minutter), kjøreskoler, politistasjon, egen lokalavis, og at skisenteret skal bygge ut? Og at vi har egen hjemmeside for kommunen hvor vi får lov å være med å bestemme hvordan vi vil ha det fremover? (orkdal2040.no) Og at det er det største tettstedet er det nest største i sør-trøndelag (etter Trondheim), og at kommunen styres av eget lokal-parti som er blitt gjenvalgt for omtrent ørtende år på rad, og at kommunen generelt er veldrevet med tanke på det aller mest (eldreomsorgen og helsevesenet fungerer faktisk temmelig bra).. Og at jeg drømmer om å bo litt "opp i bakkene", og ha utsikt over dalene som bølger seg bortover og nedover mot "flata".. sukk, det er et vidunderlig syn, spesielt fra hesteryggen, galloperende oppover en gresskledd sti.. :lol: Forstår godt at typen heller vil bo her enn i "hjembyen" Bergen..! :lol:

• 2 weeks later...
Skrevet

Nå er det bestemt,og jeg fikk ingen av ønskene mine denne gang,men det blir sikkert moro allikavel. Så etter påske blir jeg altså å finne i Gjøvik :thumbs: Nå gjelder det bare å finne et sted jeg kan ha med hund,hvis ikke tror jeg faktisk at jeg kan komme til å bli småsullete på den tiden :blink:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...