Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange påmeldte hunder vil du ideelt stille sammen med?

aCa

19 stemmer

1. 1.

Recommended Posts

Hva synes dere? Tenker dere bare på å få CERT eller BIR sånn at dere gjerne stiller alene eller med veldig få? Ønsker dere mange konkurrenter slik at det ligger en bedre prestasjon bak en eventuelle BIR og CERT? Eller foretrekker dere noe midt imellom hvor man har større sjanse å vinne, enn med mange, men likevel at det ikke er "walkover" seier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere? Tenker dere bare på å få CERT eller BIR sånn at dere gjerne stiller alene eller med veldig få? Ønsker dere mange konkurrenter slik at det ligger en bedre prestasjon bak en eventuelle BIR og CERT? Eller foretrekker dere noe midt imellom hvor man har større sjanse å vinne, enn med mange, men likevel at det ikke er "walkover" seier.

Jeg er vant til mange påmeldte i sheltieringen, og foretrekker definitivt at det er mange med i rasen for å få et bredere spekter. Det viser jo at dommeren har mer å velge i og at de som vinner da vanligvis er av tydelig bedre kvalitet, ergo er det mer morsomt å vinne i en slik setting. Det er normalt ikke så mange aussies med på nasjonale utstillinger i Norge, men det er betydelig flere i Danmark, Sverige og Finland og jeg må jo innrømme at det er moro å hevde seg også der med flerdoblet antall påmeldte i forhold til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det meste vi har stilt sammen med var vel 32 stk på en rasespesial i fjor. Marco fikk da sin første CK og ble 4 beste hannhund. Det ble faktisk bare delt ut 4 CK'er den dagen.. Han gjør det oftest best når det er flere påmeldte av en eller annen grunn :whistle: Jeg ønsker gjerne å stille mot en 20-50 stk.. I Finland var det over 60 tilstede og det var artig det altså, men kanskje ikke på hver utstilling :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase er det ofte veldig få med, det finnes rett og slett ikke så mange av dem, og ivertfall ikke så mange som stilles ut, men jeg foretrekker at det er sånn kanskje 10 stk med til sammen, så hvis det går bra så har man noe å være stolt over, samtidig som ventetiden ikke blir så lang. Det skal sies at 10 stk er ganske mange kooikere, og på rasespesialen i fjor var det bare litt over 20 med, og det er IVERTFALL mange. Men veldig spennende når så mange er med, gjerne litt fra forskjellige lang også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...