Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva må jeg ha med på utstilling?

Midas

Recommended Posts

Utstillingsbånd og vaksinasjonskort (eller pass) og startnummer er det helt grunnleggende. I tillegg bør du ha godbiter hun liker veldig godt, og som hun virkelig vil jobbe for å få.

Andre ting det kan være greit å ha med er et bur og en campingstol/krakk, iallefall hvis du har planer om å være på utstilling hele dagen. Vann og vannskål er selvsagt et must og. Og bæsjeposer er jo greit å¨ha.

En sikkerhetsnål er også greit å ha, så du får festet startnummeret. Ellers får du kjøpt sånne armgreier på nkk-salgsboden man kan ha startnummeret i.

Det jeg har med er:

-Startnummer og sånn armbind til å feste den i

-Pass

-Ekstra gode godbiter (kjøper dem ofte på utstillingen)

-liten godbitpose, hvis jeg ikke har lommer

-Utstillingsbånd

-Canvasbur (kjøpte det på forrige utstilling så har ikke hatt det med enda da)

-Et sitteunderlag som er klippet til for å passe inne i buret, og et teppe. Er ofte kalde gulv.

-Penger

-Kamera (pluss ekstra batteri og minnekort)

-Vann til både meg og hunden

Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg til det over kan det være greit å ha med stellesaker til hunden (børste, pusseklut etc) et håndkle til å tørke våte ben, ansikt, skjegg osv med, og mat/drikke til deg selv... man blir sulten og tørst av en lang dag på utstilling, og slikt er DYRT på utstilling. .i tilegg er det ofte køer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg har helt noja jeg altså, men det går vel helst bra. Jeg skal skrive en liste over ting jeg må ha med. Det er ikke store pelsen hun har, så jeg trenger ingen børste og sånn, men en klut til å tørke bort smuss kan være fint. Hjelpes min, hvorfor vil jeg meg selv så vondt at jeg melder meg på utstilling da? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg har helt noja jeg altså, men det går vel helst bra. Jeg skal skrive en liste over ting jeg må ha med. Det er ikke store pelsen hun har, så jeg trenger ingen børste og sånn, men en klut til å tørke bort smuss kan være fint. Hjelpes min, hvorfor vil jeg meg selv så vondt at jeg melder meg på utstilling da? :wub:

Har jeg lurt på også...men den basillen der smitter lettere enn noen grisesyke :lol:

Men jeg skal finne meg et handlerkurs jeg,sånn at jeg tar venstresvingene selv etterhvert...kondis treningen er så smått igang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg lurt på også...men den basillen der smitter lettere enn noen grisesyke :wub:

Men jeg skal finne meg et handlerkurs jeg,sånn at jeg tar venstresvingene selv etterhvert...kondis treningen er så smått igang :lol:

Derfor valget falt på en LITEN hund som jeg bare kan GÅ med i ringen.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flirer i skjegget og kjenner seg igjen :wub:

Men det går nok helt bra! Og det er alltid masse venting så du kan se hva de andre gjør.

Venstresvingene er bare når du løper runden (mot venstre) og viser henne :lol:

Tren henne til å stå og bli tatt på + trave pent så har du gjort mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg har helt noja jeg altså, men det går vel helst bra. Jeg skal skrive en liste over ting jeg må ha med. Det er ikke store pelsen hun har, så jeg trenger ingen børste og sånn, men en klut til å tørke bort smuss kan være fint. Hjelpes min, hvorfor vil jeg meg selv så vondt at jeg melder meg på utstilling da? :)

Fordi det er så fryktelig morro når man først er i gang!

Lite tips: Ta deg tid til å få båndet på plass, roe hunden, få oppmerksomheten hennes før dere begynner. Ikke stress, det er bare for morro skyld du gjør det, ikke sant? :wub:

Ellers, husk på å alltid ha hunden på INNSIDEN av deg, mot midten av ringen, altså på din venstre side. Dommeren kommer til å be deg løpe minst en runde i ringen, da skal du løpe med hunden på din venstre side, mot midten av ringen. Løp i et passelig tempo så hunden holder seg i trav, men i god fart så den strekker seg ut i travet, den skal ikke bare luntetrave. :)

Om du lurer på noe annet, så spør ringsekretæren(den som er med dommeren i ringen), de har stort sett svaret på det meste. :lol:

Det er uansett hunden de ser på, ikke deg, du er bare med for å vise fram hunden, du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vil jeg si at det er en fordel å ha med stoler =) dagene blir laaange og det er greit å kunne sette seg :whistle: også kan det være greit å ha med mat til seg selv (og evntuelt til hunden) for det blir dyrt å kjøpe alt på utstillingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for alle de gode tipsene. Det er bare tre hunder som stiller i min rase, og det er Dina og to av oppdretter sine hunder :whistle:

Jeg skal være der 1,5 time før og se på og bare roe oss ned (om jeg klarer). Jeg har trent med Dina på å stå på bordet, og bli sett og tatt på, hun reagerer ikke på sånt. Det jeg gruer for er at hun skal koble helt ut, fordi settingen blir annerledes på et slikt sted enn når vi trener hjemme. Nå er det bare noen dager til, så jeg skal bruke disse dagene på å forberede oss, men det får gå som det går. Jeg gjør det bare for gøy ja, selv om jeg spør meg selv hvor gøy det er akkurat nå :) Uansett så synes jeg garantert det når vi er ferdig i ringen, samme hva resultatet blir. Vil jo høre hva dommeren har å si om den vakre jenta mi :)

Edit for å ta bort tretten uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...