Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva må jeg ha med på utstilling?


Midas

Recommended Posts

Utstillingsbånd og vaksinasjonskort (eller pass) og startnummer er det helt grunnleggende. I tillegg bør du ha godbiter hun liker veldig godt, og som hun virkelig vil jobbe for å få.

Andre ting det kan være greit å ha med er et bur og en campingstol/krakk, iallefall hvis du har planer om å være på utstilling hele dagen. Vann og vannskål er selvsagt et must og. Og bæsjeposer er jo greit å¨ha.

En sikkerhetsnål er også greit å ha, så du får festet startnummeret. Ellers får du kjøpt sånne armgreier på nkk-salgsboden man kan ha startnummeret i.

Det jeg har med er:

-Startnummer og sånn armbind til å feste den i

-Pass

-Ekstra gode godbiter (kjøper dem ofte på utstillingen)

-liten godbitpose, hvis jeg ikke har lommer

-Utstillingsbånd

-Canvasbur (kjøpte det på forrige utstilling så har ikke hatt det med enda da)

-Et sitteunderlag som er klippet til for å passe inne i buret, og et teppe. Er ofte kalde gulv.

-Penger

-Kamera (pluss ekstra batteri og minnekort)

-Vann til både meg og hunden

Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg til det over kan det være greit å ha med stellesaker til hunden (børste, pusseklut etc) et håndkle til å tørke våte ben, ansikt, skjegg osv med, og mat/drikke til deg selv... man blir sulten og tørst av en lang dag på utstilling, og slikt er DYRT på utstilling. .i tilegg er det ofte køer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg har helt noja jeg altså, men det går vel helst bra. Jeg skal skrive en liste over ting jeg må ha med. Det er ikke store pelsen hun har, så jeg trenger ingen børste og sånn, men en klut til å tørke bort smuss kan være fint. Hjelpes min, hvorfor vil jeg meg selv så vondt at jeg melder meg på utstilling da? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg har helt noja jeg altså, men det går vel helst bra. Jeg skal skrive en liste over ting jeg må ha med. Det er ikke store pelsen hun har, så jeg trenger ingen børste og sånn, men en klut til å tørke bort smuss kan være fint. Hjelpes min, hvorfor vil jeg meg selv så vondt at jeg melder meg på utstilling da? :wub:

Har jeg lurt på også...men den basillen der smitter lettere enn noen grisesyke :lol:

Men jeg skal finne meg et handlerkurs jeg,sånn at jeg tar venstresvingene selv etterhvert...kondis treningen er så smått igang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg lurt på også...men den basillen der smitter lettere enn noen grisesyke :wub:

Men jeg skal finne meg et handlerkurs jeg,sånn at jeg tar venstresvingene selv etterhvert...kondis treningen er så smått igang :lol:

Derfor valget falt på en LITEN hund som jeg bare kan GÅ med i ringen.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flirer i skjegget og kjenner seg igjen :wub:

Men det går nok helt bra! Og det er alltid masse venting så du kan se hva de andre gjør.

Venstresvingene er bare når du løper runden (mot venstre) og viser henne :lol:

Tren henne til å stå og bli tatt på + trave pent så har du gjort mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. Jeg har helt noja jeg altså, men det går vel helst bra. Jeg skal skrive en liste over ting jeg må ha med. Det er ikke store pelsen hun har, så jeg trenger ingen børste og sånn, men en klut til å tørke bort smuss kan være fint. Hjelpes min, hvorfor vil jeg meg selv så vondt at jeg melder meg på utstilling da? :)

Fordi det er så fryktelig morro når man først er i gang!

Lite tips: Ta deg tid til å få båndet på plass, roe hunden, få oppmerksomheten hennes før dere begynner. Ikke stress, det er bare for morro skyld du gjør det, ikke sant? :wub:

Ellers, husk på å alltid ha hunden på INNSIDEN av deg, mot midten av ringen, altså på din venstre side. Dommeren kommer til å be deg løpe minst en runde i ringen, da skal du løpe med hunden på din venstre side, mot midten av ringen. Løp i et passelig tempo så hunden holder seg i trav, men i god fart så den strekker seg ut i travet, den skal ikke bare luntetrave. :)

Om du lurer på noe annet, så spør ringsekretæren(den som er med dommeren i ringen), de har stort sett svaret på det meste. :lol:

Det er uansett hunden de ser på, ikke deg, du er bare med for å vise fram hunden, du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vil jeg si at det er en fordel å ha med stoler =) dagene blir laaange og det er greit å kunne sette seg :whistle: også kan det være greit å ha med mat til seg selv (og evntuelt til hunden) for det blir dyrt å kjøpe alt på utstillingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for alle de gode tipsene. Det er bare tre hunder som stiller i min rase, og det er Dina og to av oppdretter sine hunder :whistle:

Jeg skal være der 1,5 time før og se på og bare roe oss ned (om jeg klarer). Jeg har trent med Dina på å stå på bordet, og bli sett og tatt på, hun reagerer ikke på sånt. Det jeg gruer for er at hun skal koble helt ut, fordi settingen blir annerledes på et slikt sted enn når vi trener hjemme. Nå er det bare noen dager til, så jeg skal bruke disse dagene på å forberede oss, men det får gå som det går. Jeg gjør det bare for gøy ja, selv om jeg spør meg selv hvor gøy det er akkurat nå :) Uansett så synes jeg garantert det når vi er ferdig i ringen, samme hva resultatet blir. Vil jo høre hva dommeren har å si om den vakre jenta mi :)

Edit for å ta bort tretten uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...