Gå til innhold
Hundesonen.no

Ballevarmer

Recommended Posts

Skrevet

Noen som har erfaring med disse type pungvarmere? Får ikke satt inn link, så dere må kopiere denne:

http://www.villmarkens-port.no/butikk/product_info.php?products_id=133

Ser for meg at hundene vil syns det er ekkelt med noe slikt på?

Kondomdress har blitt vurdert, men pga høy pris og hørt at den rakner lett og ødelegges lett (hørt av flere jaktfolk på andre forum),samt ikke varmer så godt, kjøpte jeg et dekken istedet. Men idag så jeg at Nitro hadde veldig røde baller, nesten såre. Så tror det kommer av kulde/snøen. Han ser ikke ut som han har vondt da, men det så ikke godt ut.. Bør jeg kle noe på dem, når de blir slike, med tanke på videre i vinter?

Er deres hanner plaget med rødhet og sårhet på ballene?

Skrevet

Har ikke lagt merke til at han har blitt sår på ballene, men nå er vi ikke ute mer enn toppen 15 min når det er så kaldt. Men de blir kanskje litt mindre. Nå har han svarte baller, så da er det kanskje litt vanskeligere å se også.

Skrevet

Han har vært på skitur i mange dager nå, så det har sikkert blitt litt kaldt for stellet hans vil jeg tro.. Spesiellt når det er litt dyp snø. (men det har ikke vært SÅ kaldt som i sør da)

Har sett på det dekkenet Paws, men de hadde ikke stor nok størrelse.

Skrevet

Ja men lengden på XL er 53 cm, og Nitro er litt over 80 cm, så det blir nok for kort.

Tror de fleste av disse typene er beregnet på små huskies eller fuglehunder. Kondomdress hadde gått, men somsagt syns jeg det var litt dyrt, når man må ha et annet dekken itillegg over, samt at det lett kunne ødelegges. (vil ha litt kvalitet når man betaler over 600 kr for et dekken)

Jeg har kjøpt BOT dekken nå, men ballene er fremdeles utsatt :whistle: hehe

*mamma, kan du strikke pungvarmer til Nitro* Flir

Skrevet

De ballevarmerene fungerer bra, og hunden blir fort vant til å ha den på. Er vel den samme som jeg har sett i bruk, fra Freke, og på den hunden jeg så det på fungerte det bra.

Planen var å bestille det til Lyng så han kunne få bruke det i vinter iom at noen av turene våre er i temmelig kaldt vær med "mellomskare", synd jeg ikke fikk testet den i fjor da :whistle:

Skrevet

Jeg kjenner en hund som måtte kastreres fordi ballene ble forfryst, og rett og slett ødelagte. De ble betente (så ut som store, rå kjøttkaker...) og hunden hadde vondt og det var såpass ille at det beste var å fjerne dem. Riktignok var dette en liten hund, de er nærmere bakken og blir mer utsatt, men likevel er det greit å ta i betraktning at dette er en rimelig utsatt kroppsdel. Med andre ord; det er lurt å ta hensyn til "utstyret" om man er lenge ute i kaldt vær, så kanskje det er like greit å kjøpe seg en ballevarmer og å lære hunden til at den faktisk er ok å ha på?

• 1 year later...
Skrevet

Drar opp denne jeg. Etter turen vår på hvor Kasko ble våt og så løp i kald vind og lav temperatur, så har han fått en overfladisk frostskade på ballene. Så ta trenger jeg tips til pungvarmer til han rett og slett. Helst oppskrift/forklaring på hvordan jeg kan lage selv. Er liksom ikke store greiene på Kasko.

Skrevet

Holder det ikke å bruke kuldekrem?

Det aner jeg ikke. Gjør det? Aldri brukt kulekrem på hverken hund eller menneske.

Skrevet

Har sett på kathadin sin bellyblanket, men fant ikke noen som solgte nå faktisk. Sånn superdress hadde vel funka, men har intrykk av at de ikke tåler noe særlig og vet ikke om jeg får den i liten nok størrelse.

Skrevet

Kuldekrem hjelper ikke mot kulde, men mot uttørket hud pga frost. All fuktighet (også kuldekrem) vil gjøre overflaten kaldere, pga kondens, men ved moderat kulde vil frostskadene bli mindre fordi huden ikke tørkes ut i tillegg til nedkjølingen. Ballevarmer er nok tingen :)

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Kuldekrem hjelper ikke mot kulde, men mot uttørket hud pga frost. All fuktighet (også kuldekrem) vil gjøre overflaten kaldere, pga kondens, men ved moderat kulde vil frostskadene bli mindre fordi huden ikke tørkes ut i tillegg til nedkjølingen. Ballevarmer er nok tingen :)

Enig. Om det er skikkelig kaldt, og spesielt med vind på, når du har på kuldekrem blir det bare mye værre og lettere å få forfrysninger (ihvertfall etter erfaring på meg selv). Pass i hvertfall på at det ikke er vann i kuldekremen. Det gjelder forøvrig potesalve også. Vannbasert er fyfy. Men kuldekrem kan være fint mot tørr hud om man har det på så lenge i forveien at det har trukket skikkelig inn i huden før man går ut.

Edit: Selv om erfaringen på meg selv ikke er på forfrysning av baller :P

Eggevarmere ja LOL

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Ikke ballevarmer, men hva med et sånt dekken (dog coat, finnes for både hanner og tisper og skal dekke det meste uten at det hindrer dem i å tisse) og evt et tykt dekken oppå når det er skikkelig kaldt? Har ikke prøvd det selv, men ser ikke så dumt ut. Troll hadde ballevarmere før ihvertfall.

Skrevet

Hemm, jo har sett på den, men da får han dekken på dekken på dekken :whistle: Kjøpte Hurtta heldress i fjor, også må han jo ha på BOT dekkenet (netting)... når det er under -25 kan jeg dikkert droppe BOT og ta det på når han kommer inn..

Skriver meg bort her, takk for tipset :flowers:

Edit: de er for små, Xl stopper på 53cm og han her er 73-76cm

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...