Gå til innhold
Hundesonen.no

Hei

*Marianne*

Recommended Posts

Jeg heter Marianne, og har en Kooikerhund som heter Linux:)

Linux er fra kennelen Cirtaps i Gøteborg, og han og jeg trener for å forhåpentligvis kunne konkurrere i lydighet. Målet er kl. 1 i løpet av våren:) I tillegg deltar vi på noen utstillinger innimellom, noe som foreløbig har gått rimelig bra (med unntak av Lillestrømutstillingen, som gikk rimelig dårlig ivertfall med tanke på resultatet;)

Tidligere har jeg erfaring med Flat coated retriever, og har vært innom litt forskjellige hundeaktiviteter enten som "hjelper" eller aktiv deltager. Mest har det gått i lydighet.

Hvis dere vil lese mer om Linux har han en egen hjemmeside: http://www.123hjemmeside.no/mariannesimenoglinux

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen :) fortell gjerne litt om rasen :ahappy: kjenner ikke så mye til den :P

Det er ikke så mange som kjenner til den. Det står litt på min hjemmeside, men kan skrive litt kort her... Kooikeren er en slags spaniel, kommer fra Nederland, og er tradisjonelt brukt i en spesiell type jakt der hunden skal "lokke" til seg ender i en spesiell dam. Har litt samme tradisjonelle funksjon som Tolleren.

Kooikeren er middels stor (max 42 cm høy) men variere ganske mye i størrelse, og kan fra enkelte oppdrettere være ganske små har jeg sett. Den har god pels, tåler vind og vær, man kan vel si at på det området er den som en retriever.

Kooikeren er lettlært, både på det den skal lære og det den ikke skal lære, har god fokus på eieren, kjapp, lett å motivere (selv om jeg har hørt det motsatte noen steder), intens, og sporty. Egner seg godt til lydighet og agility. Den har et våkent uttrykk, og har et utseende som er ganske tillitsvekkende, noe som kan være positivt og negativt.

Kooikeren kan være sta, og trenger at man er konsekvent, men ikke hard. Det er en relativt myk type hund, selv om akkurat det varierer. Rasen knytter seg oftest godt til sin egen flokk og de den er mest sammen med, men kan være tilbakeholdende til fremmede mennesker og hunder. Med en kooiker har man ikke så høy terskel for feil som man vil ha med en golden retriever (f.eks) og dårlige opplevelser setter seg lettere hos en Kooiker. Derfor er det ekstremt viktig å være nøye med sosialisering, men sosialisering av den gode typen, ikke bare "gå å løp sammen med den store flokken med hunder der du ikke har møtt noen av dem før".

Rasen har litt jakt i seg, men løper allikevel ikke langt fra "menneskene sine". De har vært brukt til å rense dammene de skulle passe på for rotter osv, og småfugler, gnagere osv er alltid interessant. Kooikeren kan varsle litt, men det er som regel snakk om et par bjeff for å varsle at noen kommer. Generelt er det mange kooikere som "prater" mye, det er jo både morsomt og litt irriterende.

Det at rasen er kjapp i reaksjonen kan også være litt negativt, ved at reaksjoner ovenfor andre hunder eller situasjoner også kommer relativt raskt. Så her må man henge med i svingene.

Det var det jeg kom på:P Litt satt sammen av egen erfaring med min og andres hunder, og det som er vanlige erfaringer med rasen.

Det er en ordenlig morsom hund å ha, gir meg mye hodebry og utfordringer, men i forhold til "hjemmeliv" og på lydighetstrening er han perfekt. Men det er en type hund som trenger aktivitet både mentalt og fysisk hver dag, ikke milelange turer nødvendigvis, men det er ingen "kosehund"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit! :whistle: Legg gjerne ut bilder av hunden.

Kan man legge ut bilder i denne tråden eller må man legge de ut der det er en sånn "legg ut bilder av hunden din- sak"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man legge ut bilder i denne tråden eller må man legge de ut der det er en sånn "legg ut bilder av hunden din- sak"?

hvis du går til "din hund" kan du lage egen tråd der, slik at du kan legge ut bilder og fortelle om ting som skjer i hverdagen deres osv :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk:) Ser forresten du kommer fra skiptvet. Samboeren min kommer også derfra. Fra Tveiter gård (mulig det er flere gårder som heter det...) Vi bor i Ås nå da, men han kommer opprinnelig derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Takk takk:) Ser forresten du kommer fra skiptvet. Samboeren min kommer også derfra. Fra Tveiter gård (mulig det er flere gårder som heter det...) Vi bor i Ås nå da, men han kommer opprinnelig derfra...

Hehe ja lille Skiptvet :aww: er ikke tilfeldigvis sammen med Simen?? snakka med Unni i dag se, sa koikeren skulle stilles til hellga :) gikk i klassen til Edwin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja lille Skiptvet :aww: er ikke tilfeldigvis sammen med Simen?? snakka med Unni i dag se, sa koikeren skulle stilles til hellga :P gikk i klassen til Edwin :)

Ja, det er Simen ja:) Vi skal stille ut på Hellerud på Søndag. Verden er ikke stor altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har bodd på nabohuset til Tveiter gård.. hehe.. (Leide hos Steinar Tveiter) Ikke at jeg kjenner til Simen altså.. han er sikkert mye yngre en meg, og var et av nabo barna den gang.. hehe ...

Fikk nå beskjed om at det hetet Tveter da, ikke tveiter... Så jeg vet ikke om det blir riktig sted da... Men det er sikkert flere tveiter/tveter rundt omkring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.. og jeg tenkte også at "ja.. het det ikke Tveter da, og ikke tveiter?? jaja, sikkert jeg som husker feil :wub: " .. På skjetve mål, så blir om Skiptved til skjetve og tveter til tveiter :lol: Du får jo bare høre om naboene hans het Steinar og Åse Tveter. .og er det dem, så har jeg altså vært nabo der for 1o år siden :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.. og jeg tenkte også at "ja.. het det ikke Tveter da, og ikke tveiter?? jaja, sikkert jeg som husker feil :wub: " .. På skjetve mål, så blir om Skiptved til skjetve og tveter til tveiter :o Du får jo bare høre om naboene hans het Steinar og Åse Tveter. .og er det dem, så har jeg altså vært nabo der for 1o år siden :lol:

Han kjenner visst ikke til dem... Hva var adressen der dere bodde da? Er visst mange som heter Tveter og Tveiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere, og velkommen hit! :wub: Simen gikk faktisk i paralellklassen min fra 1.-10. klasse! :o Du kan hilse fra Tonje Renate! :o

Spennende rase dere har...Håper du vil trives her! :lol:

Skal hilse tilbake:) Ja, det er ikke så mange andre som har Kooiker... Man får gjerne mange rare forslag på hva slags rase det kan være;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...