Gå til innhold
Hundesonen.no

Den nye dyrevelferdloven

Argyr

Recommended Posts

Ja, da har man omsider lest den nye loven og er ikke imponert. Den er iferd med å kreve sitt første offer. Hunden Rasken må kanskje dø fordi eieren har latt ham stå ute og fryse.

I lys av Åsnes-saken kan den nye loven by på problemer. Under følger mailen jeg nettopp sendte til TV2.

"Den nye dyrevernloven skulle gi dyrene flere rettigheter, og Mattilsynet skulle få større mulighet til inngripen overfor dyr som lider. Nå har den trådt i kraft, og den er dårligere enn den gamle på mange måter.

I forbindelse med Åsnes-saken der en kvinne ble fratatt 25 hunder og tiltalt for mishandling har det vært mye snakk om den midlertidige forvaringen og omplasseringen av hundene.

I den nye loven skulle dette bli bedre og klarere, men har gått motsatt retning.

*Mattilsynet får kun omplassere dyr som ikke skal returneres til eier dersom de får eiers samtykke

*Større antall dyr skal ikke flyttes, men mat o.l. kan kjøpes inn (for å spare kostnader, åpenbart)

*Midlertidig forvaring skal i utgangspunktet ikke vare mer enn tre uker

*Fradømmelse av retten til å eie dyr bortfaller og myndigheten tillegges Mattilsynet

§ 32. Gjennomføring av pålegg, midlertidig forvaring av dyr mv.

[..]Midlertidig forvaring av dyr skal ikke vare lenger enn nødvendig. Dersom tilsynsmyndigheten finner at dyret ikke kan leveres tilbake til eier, skal dyret avlives. Hvis eieren samtykker, kan dyret likevel omplasseres eller selges.[..]

Dette vil kunne føre til at Mattilsynets gamle vedtak hjemlet i gammel lov blir stående, men dom vil ikke gi noe forbud mot dyrehold fordi retten må forholde seg til den nye lovens straffebestemmelser. Mattilsynet må da starte saken på nytt og gjøre nye vedtak hjemlet i den nye loven om avvikling av dyrehold. Det er vel ikke mulig å bruke tidligere vedtak som begrunnelse for nye, dermed står XXXX fritt til å skaffe seg så mange dyr hun vil også etter rettssaken.

Ber innstendig om at TV2 graver i dette og får på det rene hva som vil skje i denne saken, samt konsekvensene den nye loven har for dyr som blir beslaglagt. I den nye loven har de i praksis ingen rett til liv, ettersom de færreste som blir fratatt dyrene sine vil si seg enige i at de omplasseres. Dette er en hårreisende utvikling, og et enormt tilbakesteg.

Første tilfelle har allerede sett dagens lys. Hunden Rasken må dø fordi eieren har vanskjøttet den og ikke vil la noen andre ta over eierskap.

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2502

Det er forøvrig ikke mulig å finne den gamle loven om dyrevern på lovdatas sider for å gjøre en sammenlikning.

Med hilsen"

Edit:

Raskens eier ville at hunden skulle avlives, men ombestemte seg visstnok. Hvordan i heiteste huleste granskauen har noen kommet frem til at dyreeier selv skal bestemme hva som skjer med dyrene når de blir fersket i vanskjøtsel?! p025.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest den nye dyrevernloven/dyrevelferdloven ennå, så jeg har ikke noe formening om den nye loven er bedre eller dårligere enn den gamle.

Det er uvanlig at nye lover har tilbakevirkende kraft. Så lenge det ikke står noe spesifikt i den nye loven, så vil ikke vedtak fattet i medhold av den gamle dyrevernloven (før 1.1.2010) automatisk være ugyldig.

Edit: har søkt opp dyrevelferdloven, under § 40 andre avsnitt står følgende:

"Forskrifter eller enkeltvedtak gitt i eller i medhold av lov 20. desember 1974 nr. 73 om dyrevern gjelder fortsatt inntil de blir opphevet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest den nye dyrevernloven/dyrevelferdloven ennå, så jeg har ikke noe formening om den nye loven er bedre eller dårligere enn den gamle.

Det er uvanlig at nye lover har tilbakevirkende kraft. Så lenge det ikke står noe spesifikt i den nye loven, så vil ikke vedtak fattet i medhold av den gamle dyrevernloven (før 1.1.2010) automatisk være ugyldig.

Edit: har søkt opp dyrevelferdloven, under § 40 andre avsnitt står følgende:

"Forskrifter eller enkeltvedtak gitt i eller i medhold av lov 20. desember 1974 nr. 73 om dyrevern gjelder fortsatt inntil de blir opphevet"

Ja, gamle vedtak gjelder - problemet er at myndigheten om avvikling av dyrehold ser ut til å ha skiftet fra domstolen til Mattilsynet. Før hadde jo ikke Mattilsynet noen myndighet til å nekte folk å skaffe seg flere dyr, det er har de nå - så i gamle vedtak står det selvsagt ikke noe om det, og de blir stående. Når domstolen da skal ta stilling til "gamle saker" må de gjøre det med ny lovgivning, men hvis domstolen ikke kan fradømme retten til å ha dyr, blir man stående i ingenmannsland, fordi Mattilsynet ikke kunne på gjeldende tidspunkt, bare domstolen - og domstolen ikke kan nå, bare Mattilsynet.

Jeg håper virkelig at lovteksten er villedende i så måte, og at Mattilsynet forbeholdes den retten når de må gjøre noe raskt - at domstolen fremdeles kan velge å fradømme retten når det kommer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...