Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette kan være forbudt i kulda


Tyfonia

Recommended Posts

Bra artikkel, men, at man ikke bør gå lange turer fordi hunden fryser er jo fort litt tull. Når man er i aktivitet så fryser man ikke så lett. Kan jo bare se på mine to frysepingler av noen hunder, så lenge de leker og holder seg aktive ute, så holder de varmen, men med en gang de stopper opp og står stille, så fryser de jo halvt ihjel. :P

Edit: men det spørs jo selvsagt også på hva man mener med LANGE turer. :ahappy:

Og hester, der må man jo også utvise noe skjønn. Hingsten og vallaken vår som står inne om natta, fryser dersom de står ute for lenge på dagen, med dekken. Mens avlshoppene(en kald, en varm), 4års varmblodshoppa, 2års kaldblodshoppa og varmblodsåringen som går på utegang, fryser ikke i det hele tatt og er stooorfornøyde med å stå ute. :P Fordi de har gått ute siden i vår, og har en fantastisk vinterpels. :P

Men selvsagt bedre at folk sier ifra til mattilsynet en gang for mye heller enn en gang for lite! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra artikkel, men, at man ikke bør gå lange turer fordi hunden fryser er jo fort litt tull. Når man er i aktivitet så fryser man ikke så lett. Kan jo bare se på mine to frysepingler av noen hunder, så lenge de leker og holder seg aktive ute, så holder de varmen, men med en gang de stopper opp og står stille, så fryser de jo halvt ihjel. :P

Edit: men det spørs jo selvsagt også på hva man mener med LANGE turer. :)

Og hester, der må man jo også utvise noe skjønn. Hingsten og vallaken vår som står inne om natta, fryser dersom de står ute for lenge på dagen, med dekken. Mens avlshoppene(en kald, en varm), 4års varmblodshoppa, 2års kaldblodshoppa og varmblodsåringen som går på utegang, fryser ikke i det hele tatt og er stooorfornøyde med å stå ute. :P Fordi de har gått ute siden i vår, og har en fantastisk vinterpels. :P

Men selvsagt bedre at folk sier ifra til mattilsynet en gang for mye heller enn en gang for lite! :P

En ting er at man kanskje holder varmen sånn generelt av å være i bevegelse, men patter, testikler, poter osv kan allikevel få frostskader. Disse tingene blir vel ikke akkurat varmet særlig opp av aktivitet..

I tillegg kan mye kald luft i lungene føre til hjertestans, men det kommer vel mer an på hvor "harde" turene er, altså hvor andpusten hunden blir, enn hvor lange turene er.

Lyser dårlig formulering av hele innlegget mitt her ser jeg, men er for trøtt til å verken klare eller orke å fikse på det nå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hester, der må man jo også utvise noe skjønn. Hingsten og vallaken vår som står inne om natta, fryser dersom de står ute for lenge på dagen, med dekken. Mens avlshoppene(en kald, en varm), 4års varmblodshoppa, 2års kaldblodshoppa og varmblodsåringen som går på utegang, fryser ikke i det hele tatt og er stooorfornøyde med å stå ute. :whistle: Fordi de har gått ute siden i vår, og har en fantastisk vinterpels. :ahappy:

Hvordan ser man egentlig om hesten fryser? Det har jeg lurt veldig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser man egentlig om hesten fryser? Det har jeg lurt veldig på.

om den står og skjelver, selvsagt, eller om den står med ørene rett ut til siden, da er den (som oftest) ikke fornøyd i det hele tatt. I tillegg om den står helt stille og ser veldig sløv ut, da bør man gå og kjenne på den, er den kald, så er den jo kald.

Men de aller fleste hester fryser ikke lett, de tåler kulde veldig godt. Er gjort en undersøkelse i kulderom, der de har tatt blodprøver av hestene i forskjellige temperaturer og etter forskjellige lengder på oppholdet i rommet, for å teste blodverdiene, og ned til -35 er det ingen fare for en hest med vinterpels å stå ute uten dekken. Etter -35 kunne man godt slenge over et dekken, sa dyrlegen som hadde vært med på testen, for etter -35 hadde de ingen resultater, da blodprøvene frøys før de fikk testet dem. :whistle: (dette var da travhester det var testet på, såvidt jeg forsto)

Var på et foredrag arrangert av Agria i Tønsberg i januar 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke kjenne om hesten er kald, utenom at den skjelver da. Vis hesten er kald betyr det at pelsen virker som den skal(isolerer). At hesten står med ørene rett ut er heller ikke noe tegn på at den er kald. Det gjør den når den slapper av også. Så eneste måten er vell å kjenne/se om hesten skjelver.

Bra at det er fokus på dette med kalde dager også, ikke bare varme. Selv har jeg ikke spes problemer med dette(tror jeg fryser ihjel før hundene og hesten har dekken og står på stall om natta), men jeg tror det er mange, både med hest og hund som ikke tenker over slike ting så mye som de kanskje burde.. Jeg for min del setter grensa ved hvilke temperaturer jeg tåler, med mindre jeg ser tegn til ubehag på bikkjene eller hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke kjenne om hesten er kald, utenom at den skjelver da. Vis hesten er kald betyr det at pelsen virker som den skal(isolerer). At hesten står med ørene rett ut er heller ikke noe tegn på at den er kald. Det gjør den når den slapper av også. Så eneste måten er vell å kjenne/se om hesten skjelver.

Bra at det er fokus på dette med kalde dager også, ikke bare varme. Selv har jeg ikke spes problemer med dette(tror jeg fryser ihjel før hundene og hesten har dekken og står på stall om natta), men jeg tror det er mange, både med hest og hund som ikke tenker over slike ting så mye som de kanskje burde.. Jeg for min del setter grensa ved hvilke temperaturer jeg tåler, med mindre jeg ser tegn til ubehag på bikkjene eller hesten.

Man kjenner jo at hesten er kald på huden, om man kjører fingrene ned i pelsen på den? Eller legger hånden under manen? Jeg mente jo ikka akkurat å klappe oppå pelsen på den da, det er jo selvsagt ikke vits.

Og jo, når ørene står rett ut til siden, så er de som oftest misfornøyde/ikke i form. Når de slapper av er ørene gjerne litt mer oppoverstående, eller tilbakelagte.

Man ser det jo selvsagt også på treg reaksjonsevne, at de ikke reagerer når det skjer noe rundt dem.

Men ja, at de skjelver kan nok være et bra tegn, men når hesten blir kald nok, vil den ikke skjelve lenger, da er den bare kald, og det er det som virkelig er farlig. Bare å sammenligne med seg selv det. Så lenge du skjelver i kroppen og kjenner at du er kald, er det ikke farlig.(selv om du jo gjerne bør få varmen i deg igjen) Når du ikke kjenner at du er kald lenger(og da jo heller ikke skjelver) så begynner det å bli farlig.

Men ellers så skal det mye til for at en hest med vinterpels skal fryse. En barbert hest, eller en hest som står inne i varm stall(over +5 grader) og ikke har en god vinterpels, vil selvsagt fryse mye lettere.

Vi bruker dekken på hingsten og vallaken når de står ute + et tynt(veldig tynt) dekken når de står inne, mest fordi sjefen ikke vil at de skal sette så mye pels, så det ikke tar så lang tid for dem å tørke når de er svette. De står i en stall der temperaturen ligger på -1,5 til + 2 nå når det er rundt -18 til -22 utendørs.

Ellers så er jeg helt enig i at det er positivt å sette fokus på det, kle heller på dyra dine litt for mye enn litt for lite.

Når det gjelder at du setter grensen ved hva du tåler av kulde, gjelder det da med eller uten klær? (hvor lave temperaturer tåler du utendørs i samme antrekk som du går med innendørs?) Og med hvilken temperaturforskjell fra ute og inne for hesten?

Selvsagt forskjell på oss og dyra, dyra har jo pels, men du kan jo se på mine to hunder som akkurat nå ligger foran ovnen, mye nærmere enn jeg hadde klart å trives med å ligge over tid. De må selvsagt ha dekken ute(og helst potesokker, det skal handles inn nå), eller kun være ute i 2 minutter av gangen.

Du har malamute, det er jo en HELT annen type hund, som tåler mye mer kulde. Nå vet jeg ikke hva slags hest du har, men jeg vil si at hvis det er mer enn 25-30 graders tempforskjell på ute og inne for hesten, så bør man ha på et dekken når den settes ut. Det er jo det som er verst, temperaturforskjell, når det gjelder forkjølelse og diverse. Føllet vårt ble jo forkjølet, begynnende bronkitt visstnok, fikk antibiotika og ble ikke bedre på lang tid, nesten heller verre, sto på stall og fikk komme ut hver dag når det var fint vær(ikke når det regnet eller blåste veldig). Satte henne (og moren, selvsagt) på utegang og ble bra på under en uke. Selvsagt bare én hest, men, tror det er noe i det. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjenner jo at hesten er kald på huden, om man kjører fingrene ned i pelsen på den? Eller legger hånden under manen? Jeg mente jo ikka akkurat å klappe oppå pelsen på den da, det er jo selvsagt ikke vits.

Og jo, når ørene står rett ut til siden, så er de som oftest misfornøyde/ikke i form. Når de slapper av er ørene gjerne litt mer oppoverstående, eller tilbakelagte.

Man ser det jo selvsagt også på treg reaksjonsevne, at de ikke reagerer når det skjer noe rundt dem.

Men ja, at de skjelver kan nok være et bra tegn, men når hesten blir kald nok, vil den ikke skjelve lenger, da er den bare kald, og det er det som virkelig er farlig. Bare å sammenligne med seg selv det. Så lenge du skjelver i kroppen og kjenner at du er kald, er det ikke farlig.(selv om du jo gjerne bør få varmen i deg igjen) Når du ikke kjenner at du er kald lenger(og da jo heller ikke skjelver) så begynner det å bli farlig.

Men ellers så skal det mye til for at en hest med vinterpels skal fryse. En barbert hest, eller en hest som står inne i varm stall(over +5 grader) og ikke har en god vinterpels, vil selvsagt fryse mye lettere.

Vi bruker dekken på hingsten og vallaken når de står ute + et tynt(veldig tynt) dekken når de står inne, mest fordi sjefen ikke vil at de skal sette så mye pels, så det ikke tar så lang tid for dem å tørke når de er svette. De står i en stall der temperaturen ligger på -1,5 til + 2 nå når det er rundt -18 til -22 utendørs.

Ellers så er jeg helt enig i at det er positivt å sette fokus på det, kle heller på dyra dine litt for mye enn litt for lite.

Når det gjelder at du setter grensen ved hva du tåler av kulde, gjelder det da med eller uten klær? (hvor lave temperaturer tåler du utendørs i samme antrekk som du går med innendørs?) Og med hvilken temperaturforskjell fra ute og inne for hesten?

Selvsagt forskjell på oss og dyra, dyra har jo pels, men du kan jo se på mine to hunder som akkurat nå ligger foran ovnen, mye nærmere enn jeg hadde klart å trives med å ligge over tid. De må selvsagt ha dekken ute(og helst potesokker, det skal handles inn nå), eller kun være ute i 2 minutter av gangen.

Du har malamute, det er jo en HELT annen type hund, som tåler mye mer kulde. Nå vet jeg ikke hva slags hest du har, men jeg vil si at hvis det er mer enn 25-30 graders tempforskjell på ute og inne for hesten, så bør man ha på et dekken når den settes ut. Det er jo det som er verst, temperaturforskjell, når det gjelder forkjølelse og diverse. Føllet vårt ble jo forkjølet, begynnende bronkitt visstnok, fikk antibiotika og ble ikke bedre på lang tid, nesten heller verre, sto på stall og fikk komme ut hver dag når det var fint vær(ikke når det regnet eller blåste veldig). Satte henne (og moren, selvsagt) på utegang og ble bra på under en uke. Selvsagt bare én hest, men, tror det er noe i det. :whistle:

Sant det ja, er de kalde ved huden så er det på tide og ta de inn.

Joda, hesten har dekken siden jeg ikke vil at hun skal sette mye pels(litt har hun), siden det er en traver i full trening. Og det er en kadblods, så den fryser nok ikke, i tilegg er det maks 2+ i stallen nå å i denne tempen som er nå står de ikke ute i mer enn 4-5 timer pga at vannet fryser i stallen. Tenkte vell mere på tur når det gjelder hesten siden jeg skjeldent har dekken på på tur og med tanke på at noe særlig trening er ikke bra om det blir for kaldt, men der er ikke jeg så fryktelig tøff heller. Er det 20- så er det ikke behagelig og sitte lenge i vogna selv med mye klær. Hundene er null problem, da fryser nok jeg først:p

Grensen min for kulde måler jeg i uteklær, men selvfølgelig så bruker jeg sunn fornuft også, og vet ca hva hesten min tåler både i trening og ute. :ahappy:

Hesten min sto på utegang sine to første leveår og det er jeg storfornøyd med. Dessverre har jeg ikke utegangstilbud her jeg står nå. Har planer om å ha stall hjemme en dag og da blir det utegang! Tror det kun er fordeler med det, både helsemessig og kondisjonsmessig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det ja, er de kalde ved huden så er det på tide og ta de inn.

Joda, hesten har dekken siden jeg ikke vil at hun skal sette mye pels(litt har hun), siden det er en traver i full trening. Og det er en kadblods, så den fryser nok ikke, i tilegg er det maks 2+ i stallen nå å i denne tempen som er nå står de ikke ute i mer enn 4-5 timer pga at vannet fryser i stallen. Tenkte vell mere på tur når det gjelder hesten siden jeg skjeldent har dekken på på tur og med tanke på at noe særlig trening er ikke bra om det blir for kaldt, men der er ikke jeg så fryktelig tøff heller. Er det 20- så er det ikke behagelig og sitte lenge i vogna selv med mye klær. Hundene er null problem, da fryser nok jeg først:p

Grensen min for kulde måler jeg i uteklær, men selvfølgelig så bruker jeg sunn fornuft også, og vet ca hva hesten min tåler både i trening og ute. :lol:

Hesten min sto på utegang sine to første leveår og det er jeg storfornøyd med. Dessverre har jeg ikke utegangstilbud her jeg står nå. Har planer om å ha stall hjemme en dag og da blir det utegang! Tror det kun er fordeler med det, både helsemessig og kondisjonsmessig :)

Trening pleier ikke være noe problem i kulde, iom det går greit å gå løp i -15, så bør det ikke være problem å trene passelig lett hjemme ved -20. :) Hesten har så lange luftveier at luften er oppvarmet når den kommer til lungene. :)

Men, det er rimelig kaldt å trene nå om dagene ja!

De aller fleste mennesker tenker rimelig fornuftig når det gjelder dyra sine, håper og tror jeg, og de som ikke gjør det får vi håpe at vi klarer å oppdage og melde fra om. :P

Ja, utegang er helt klart mange fordeler med, og du glemte å ta med de psykiske fordelene! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hesten virker fornøyd og oppfører seg som normalt har den det nok helt fint.

Man kan også sjekke om de er varme på innsiden av bena. Jeg har en fullblods på utegang og i år har det vært 27 minus og han har ikke hatt dekken. Hvem skulle trodd det om en fullblods? Men han har utviklet en veldig god pels siden dette er 3. vinteren hans ute. Også er det viktig at hestene får nok høy - det fungerer nesten som en varmeovn, man må legge på 'ved' :whistle:

Og de bruker mye vann, de trenger faktisk mer vann om vinteren enn om sommeren.

Noen sier at de kan spise snø istedet, men dette stemmer ikke. Når hestene spiser snø (utenom av nysgjerrighet) er det første tegn på begynnende dehydrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre går på fri tilgang på rundball. :whistle: De er egentlig litt for runde, noe som ikke er krise i vinterkulda, de har varmekar så de har jevn tilgang på vann, og får kraftfôr en gang daglig. Og ja, er viktig med mye mat i kulda, så de holder varmen, de må nesten ha fri tilgang når det er skikkelig kaldt, så de holder jevn varme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg trener ikke når det er mer enn 20 minus

Jeg bruker dekken på mine kaldblodstravere om vinteren (minus 5 eller kaldere)

Jeg har hestene mine på stall om natta

Dette gjør jeg fordi jeg mener det er til hestens beste, til mitt beste og fordi jeg syns det er forskjell på hesten tåler og hva som er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke når det er mer enn 20 minus

Jeg bruker dekken på mine kaldblodstravere om vinteren (minus 5 eller kaldere)

Jeg har hestene mine på stall om natta

Dette gjør jeg fordi jeg mener det er til hestens beste, til mitt beste og fordi jeg syns det er forskjell på hesten tåler og hva som er nødvendig.

Enig med du asså...

Mulig det har noe med at jeg selv kun har hatt edle hester, og de hestene jeg har hatt, de hadde fryst halerota av seg om jeg hadde slengt de ut i under 20 minus uten dekken..

Men jeg er litt "allergisk" mot vinterpels da, jeg liker ikke tanken på at hesten skal stå og være svett og våt i lang tid etter trening, jeg tror ikke det er sunt, uansett om den står på stall eller ikke..

Når det gjelder trening så trente jeg heller ikke mine hester i 20 minus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke kaldere enn 22-23 minus her, så vi trener da også, men ikke fullt så hardt.

Vi bruker dekken på de to hestene som er i hardest trening, mest pga vi vil unngå så mye vinterpels, og fordi de står inne om natta.

Vi har de to som er i løpstrening på stall om natten. Avlshoppene(1 varm, 1 kald), 2åringen(kald), 4åringen(varm) og åringen(varm) går på utegang, og stortrives med det.

2åringen og 4åringen skal flytte inn på stall når vi begynner å trene dem for fullt(dvs jevnlig) nå neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...