Gå til innhold
Hundesonen.no

Billige og greie potesokker

Recommended Posts

• Svar 94
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Ace brukte cordurasokker på joggeturer på asfalt i hele fjor vinter. De tålte mye, synes jeg, selv om de fikk noen hull histen og pisten etterhvert. Fleece innbiller jeg meg at blir slitt mye fortere på asfaltunderlag.

Nå har jeg corduraene på (bruker bare fleecen inne eller på tørr asfalt jeg da, eller evt. under corduraen for å dekke potesår osv. :banana: ). Har er tynt lag med den potesalven fra den grønne, runde boksen vet du (den som lukter tjære liksom) under, og det funker flott for oss. Vi går en god del på salte fortauer, men har ikke merket noe som helst ubehag siden han fikk den mixen på. Uten sokkene halter han på alle beina, så helt tydelig at det funker for han.. :lol:

Takk for svar begge to :)

Skrevet

Trenger en å bruke potesokker på små valper også (8 uker)? Eller er ikke det nødvendig da det ikke blir så lange turer uansett? :)

Skrevet

Hvor lang tid er det før de kommer? Bestilte for 6 dager siden. Regner ikke med at de kommer så raskt siden det er fra utlandet, men greit å få dem før sommeren da :)

Ang. valp, kommer vel litt ann på hvor kaldt det er, men er det -10 synes ikke jeg potesokker er nødvendig iallefall. Du kan jo se det ann, om valpen viser tegn på å fryse på potene. Ellers vokser den jo så raskt at jeg synes kanskje det er litt bortkastede penger, da lønner det seg vel heller å kjøpe noen pittesmå babysokker kanskje.

Skrevet

Trenger en å bruke potesokker på små valper også (8 uker)? Eller er ikke det nødvendig da det ikke blir så lange turer uansett? :)

Potesokker brukes dersom hunden/valpen plages av veisaltet.

Begge mine hunder gjør det nå, det flyter med veisalt. Dersom du ikke bruker sokker er det viktig at du sjekker potene hver gang dere har vært ute, skyll gjerne i lunket vann for da fester ikke saltet seg. Også lurt å holde pelsen mellom potene kortklippet så slipper valpen at snø og is samler seg mellom potene.

Skrevet

Jeg setter de ganske hardt, men er redd for å stramme for mye ....

Hender jeg setter på sokkene hjemme så er det i bilen vi kjører 10-20 min før det er tur. Mye lettere å sette sokkene på hjemme enn ute hvor de er hyper ivrig. Men godt mulig man kan stramme de litt mer før man slipper de løs/ut av bilen.

Har tidligere opplevd på vinter trening/jakt å miste flere sokker i løs snøen. Men jeg prøver på nytt :)

Jeg sliter ikke med at sokkene faller av, har bare opplevd at ene baksokken ville av da Tulla satt fast foten i en tre-bro, men da var jeg strengt tatt mer redd for foten enn for sokken. :P Jeg fester nesten så stramt jeg klarer. De kan da løpe løs i snøen, jeg sjekker selvsagt med jevne mellomrom om sokkene fremdeles er på, men det er de altså.

Jeg setter også sokkene på hjemme. Et lite tips bare; kjøp elektriker-teip (fås kjøpt på bla Rema1000, mange ruller i mange farger), surr et par ganger rundt selve festet (borrelåsen), og surr et par ganger rundt rett over selve poten - da skal de sitte temmelig bra! Enkelt å få av igjen.

Her er Aynï klar til å ut på tur:

Nikon10003.jpg

Siden dressen hennes er alt for stor, får jeg festet til potesokkene inni, og så teiper jeg over der igjen; sitter som støpt! :lol:

Nå er ikke jeg den som pleier å ta så veldig mange pauser, og hvis jeg stopper, er det ikke så lenge om gangen. Men hvorfor må man ta av sokkene når man stopper?

Skrevet

Jeg fikk potesokkene fra dogbooties.com i dag. Bestilte 4 i sånn fleksibel cordura og 4 i heftig cordura. 7 dager fra USA til Vestfold er ikke ille. De ser bra ut, bortsett fra at de rosa er veeeldig rosa..

Skrevet

Jeg fikk potesokkene fra dogbooties.com i dag. Bestilte 4 i sånn fleksibel cordura og 4 i heftig cordura. 7 dager fra USA til Vestfold er ikke ille. De ser bra ut, bortsett fra at de rosa er veeeldig rosa..

Hvilken størrelse bestilte du til Ace?

Skrevet

Da ser du i alle fall om de skulle falle av, og de må jo være enkle å finne igjen i snøen? :D (Ikke så galt at det ikke er godt for noe! :icon_confused: )

Skrevet

Hvilken størrelse bestilte du til Ace?

XS, og de passer fint :D

Da ser du i alle fall om de skulle falle av, og de må jo være enkle å finne igjen i snøen? :D (Ikke så galt at det ikke er godt for noe! :icon_confused: )

Ja, det tenkte jeg også :D

Skrevet

Nå kom potesokkene :lol: Synes det ser bra ut, skal legge inn bilde. De av fleece virker veldig bra, også de tynne, men de av gummi var veldig firkantede synes jeg. Også var det jo rosa festebånd :wub:

Hvor høyt opp skal en potesokk nå egentlig?

Skrevet

Nå kom potesokkene :lol: Synes det ser bra ut, skal legge inn bilde. De av fleece virker veldig bra, også de tynne, men de av gummi var veldig firkantede synes jeg. Også var det jo rosa festebånd :wub:

Hvor høyt opp skal en potesokk nå egentlig?

Hvor høyt opp de skal nå varierer fra sokketype til sokketype, så det er ikke noe mål på det. Men det vanligste er at de når til midt på mellomhånden ca. Jeg fester de helst over ulvekloa så de ikke blir gnagende under om de er såpass høye, hvis ikke blir de festet litt under...

Edit: du får tak i potesokker til alt fra akkurat over "håndleddet" til langt opp til knærne :)

Skrevet

Selv har jeg heller ikke problemer med at potesokker faller av. Jeg har et par i fleece som jeg sydde selv (vanskelig å få tak i små nok).

Disse har hun på seg innenfor og utenfor løypene, men de er kanskje i minstelaget, men ikke ubehagelige for henne. Og jeg strammer de skikkelig godt, uten å kutte sirkulasjonen da, men skal jo litt til :wub:

Skrevet

Hvor høyt opp de skal nå varierer fra sokketype til sokketype, så det er ikke noe mål på det. Men det vanligste er at de når til midt på mellomhånden ca. Jeg fester de helst over ulvekloa så de ikke blir gnagende under om de er såpass høye, hvis ikke blir de festet litt under...

Edit: du får tak i potesokker til alt fra akkurat over "håndleddet" til langt opp til knærne :wub:

Aha ok, disse var ganske korte nemlig, går iallefall ikke over ulvekloen, men sånn midt imellom den og poten.

Skrevet

Aha ok, disse var ganske korte nemlig, går iallefall ikke over ulvekloen, men sånn midt imellom den og poten.

Er jo greit det, er de høye så glir de ofte ned til under ulvekloen og blir "slapsete" forran poten. Så at de er kortere gjør ofte at de sitter bedre på. :wub:

Skrevet

Kanskje jeg skal teste de sokkene som er nevnt et par ganger her? Jeg har problemer med å få sokkene til å sitte på mine hunder, de har jo så enorme poter i forhold til selve beinet... Størrelsen må være stor nok til å få over poten, men da blir de fort svære der de skal festes :wub:

Skrevet

Hvor mye betalte dere i frakt da dere bestilte sokkene fra dogbooties.com?

Jeg husker ikke helt nøyaktig, tror det var 11 dollar. (kan sjekke mailen, kanskje var det 14)

Er jo greit det, er de høye så glir de ofte ned til under ulvekloen og blir "slapsete" forran poten. Så at de er kortere gjør ofte at de sitter bedre på. :wub:

Ja for det virket faktisk som de satt ganske bra, de av fleece formet seg liksom rundt foten, og var trange nok slik at poten ikke glir rundt inni der, slik de gjør på breeders-sokkene jeg har. De går over ulvekloen, og glir konstant ned. Irriterende.

Skrevet

Kanskje jeg skal teste de sokkene som er nevnt et par ganger her? Jeg har problemer med å få sokkene til å sitte på mine hunder, de har jo så enorme poter i forhold til selve beinet... Størrelsen må være stor nok til å få over poten, men da blir de fort svære der de skal festes :lol:

Kjenner til det problemet ja! Derfor har jeg kjøpt sokker jeg må streve litt med å få på poten, for selve sokken er jo litt utvidbar uansett, har jeg tenkt i alle fall.. Men hvis jeg ikke strammer godt nok rundt beinet (og fester skikkelig med el-teip), snurrer de rundt. :D Det tyder jo på at de ikke er for små i alle fall.

Skrevet

Kjenner til det problemet ja! Derfor har jeg kjøpt sokker jeg må streve litt med å få på poten, for selve sokken er jo litt utvidbar uansett, har jeg tenkt i alle fall.. Men hvis jeg ikke strammer godt nok rundt beinet (og fester skikkelig med el-teip), snurrer de rundt. :D Det tyder jo på at de ikke er for små i alle fall.

Vi har en litt vanskelig rase sånn sett ja ;) Når mine bruker sokker ender det med at hele sokken sklir ned slik at festet blir liggende rett over poten, det blir en lang "tøffel" det... Jeg har vurdert potesko og lave sokker, mulig det kan hjelpe? :lol:

Skrevet

Vi har en litt vanskelig rase sånn sett ja :D Når mine bruker sokker ender det med at hele sokken sklir ned slik at festet blir liggende rett over poten, det blir en lang "tøffel" det... Jeg har vurdert potesko og lave sokker, mulig det kan hjelpe? :lol:

Kan godt hende det hjelper med kortere sokker ja! Når jeg tenker meg om, så sitter de nye, kortere sokkene bedre enn de gamle, lengre. De nye er av fleece, og de jeg har på bakfotene har jeg vrengt (de virker mindre da, og bakpotene er mindre enn frampotene). De går opp til ulvekloen omtrent; dvs hvis jeg vrenger de på framfotene går de rett på/rett under kloen, hvis de ikke er vrengt går de akkurat passe over. Så teiper jeg over selve borrelåsfestet (og prøver å få teipen til å slutte frampå foten), og så teiper jeg mellom ulvekloen og poten; innbiller meg at de sitter bedre på da (har ikke snurret i alle fall). Hvis jeg fester for slakt, snurrer du rundt og sklir ned. Har overhodet ikke noe lignende problem med Aynï, så det er sikkert rasen sin skyld..! ;)

Skrevet

Her er de jeg bestilte ;) Kjapt testet på og bilder tatt med kompaktkamera i dårlig lys. Størrelse small.'

*klippet bilde*

Ps. sjekk froskelåret da :lol:

Merkelig, alle jeg bestilte går over ulvekloa til Ace. Veldig fornøyd md mine :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...