Gå til innhold
Hundesonen.no

Teit nabo...

Wednesday

Recommended Posts

Jeg bor på bygda. Her er to gårder ved siden av hverandre. Jeg leier en leilighet på den ene, men kjenner ikke de som bor på nabogården. Men de har en ung tispe. Det virker ikke som om de er interessert i å gå tur med den, for den er alltid løs! De bare slipper den ut slik at den kan gå tur selv, virker det som... Dette er jo noe plagsomt for oss på denne gården, for det er hit den alltid kommer! Jeg kan ikke gå utenfor døra med min egen hund, fordi vi blir overfalt... Den er jo snill og vil opplagt bare leke, men den er stor og hunden min liker den ikke (og ikke jeg heller!). I tillegg stjeler den... Den har vært nede i stallen her og tatt masse hesteutstyr som aldri er blitt sett igjen. Og den ene skoen min er også borte :icon_redface: Det er glatt nå, og det er ikke så greit når jeg skal ut, å komme seg ned til bilen, med min egen hund i bånd i ene hånda, og veske og kanskje bæreposer av noe slag i den andre, og stavre seg på isen bortover til bilen, samtidig som denne store hunden løper rundt oss og hopper opp på meg, møkker ned klærne mine osv... Dette er plagsomt! I dag var den her igjen, og nå hadde den tydeligvis løpetid og var enda mer pågående enn ellers. Heldigvis tar hannhunden min løpetiden hennes med knusende ro. Jeg tør virkelig ikke gå bort til naboen for å snakke med dem. For jeg tror eieren av gården her (som jeg leier av) har gjort det tidligere uten resultat... Hva annet kan jeg gjøre? Ringe politiet?? Litt drastisk kanskje...

Vi har fortsatt ikke fått gått skikkelig tur i dag, fordi jeg vet den er ute nå, og da tør jeg ikke! Argh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke de folka er tilsnakkende, ville jeg jagd bikkja fra gården. Det høres ikke så bra ut, men brøl bikkja hjem og vagg truende mot den. Sktyt av den når den holder seg på egen tomt.

Alternativt kan du ta på deg sukkerstemmmen, følge bikkja hjem og forslå at dere kan gå tur sammen med hver deres hund og legge inn litt trening på veien, slik at det kanskje etterhvert blir en treningskompis. Så kan du jo snakke litt om hvor morsomt det er å trene med hund og at en av de kuleste øvelsene er å lære hunden å holde seg innenfor egne tomtegrenser :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent bondefenomen desverre, bor og på bygda (på gård faktisk) og her er det vel vi som er "unormale" fordi vi har hundegård til hundene og ikke har de streifende rundt på tomta med mindre de er ute med oss. Og tur er ofte fremmedord for gårdsbikkjer: "De springer jo rundt her hele dagen". Kan nesten si heldigvis har ikke de nærmeste naboene bikkje og derfor er det bare innimellom vi har streif bikkjer, men på tur kan de ikke telles på hender hvor mange vi treffer, de fleste holder seg til tomta si men noen trenger streng verbal beskjed om å pelle seg hjem.

Viss det har blitt prvs å snakke med eier uten resultat foreslår jeg effektiv taktikk: Enten ringe viking/falken så får de hente ut bikkja der( har en tendens til å få kontroll på bikkja når de må betale den ut) Eller rett og slett binde den fast ute til den blir etterslyst(ikke så aktuelt i kulda men elers.

Vi har hatt en hannhund stående bundet her i lenge en gang tispa til foreldrene mine hadde løpetid og hunden nektet å gå hjem, og det var umulig å bevege seg ute med hunden mens han var der. Har ikke sett den rundt her etter den ble hentet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Vet ikke hvordan det er nå med båndtvang og slikt, og om hvordan reglene er når det ikke er båndtvang, men om dette fortsatt skjer etter den generelle båndtvangen trer i kraft kan dere jo ringe politiet og få de til å hente hunden. Det koster litt for eierne å hente ut hunden, så de kanskje lærer (mye å håpe på, men kanskje verdt et forsøk?).

Det var en hund som stadig kom hit og plaget kaninene om natta tidligere, og dette fortsatte selv om jeg ga eier beskjed om at dette måtte stoppe. Men etter jeg fanget den inn og leverte den til politiet har jeg ikke sett den. Den hadde telefonnr på halsbåndet, så jeg vet eierne fikk beskjed om hvor den var.

Noen trenger å få inn beskjed med teskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hyler og skriker til den, løper etter den, drar i halsbåndet. GØY! tenker den da :icon_redface:

Men den forsvinner ikke. Jeg har tenkt på å ta den inn i leiligheten min og holde den der noen dager, slik at eieren ikke finner den. Kanskje de kan skremmes til å passe bedre på den? Ellers får det nok bli viking/falken som får få en telefon... Jeg ringte faren min i stad for å sutre om dette ( :whistle: ), og han mumlet noe om at det var ekstraordinær båndtvang nå som det er masse snø. Vet ikke om det stemmer, men i såfall skal politiet også få en telefon. Argh! Dette er så slitsomt. Har vært sånn siden sommeren. Da var hunden i det minste mye mindre. Nå er den et beist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Ja, det var det jeg tenkte på, at på vinteren, med mye snø, pleier det å være ekstraordinær båndtvang for å beskytte viltet. Så du kan jo undersøke dette, kanskje du er "heldig" og kan klage på brutt båndtvang allerede nå :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en grundig prat med eieren jeg, og forklart hva du synes om saken :icon_redface: Om du styrer med politiet blir det nok uvennskap. Men om de ikke gidder å høre på deg DA ville jeg kanskje vurdert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo i grunnen enig. Men gårdeieren har gjort det før. Men jeg lurer på om kanskje de som leier leiligheten ved siden av meg, kjenner folkene litt... Skal spørre dem om de kan snakke med dem. Har virkelig lite lyst til å gjøre det selv :icon_redface: Blir gal gal gal... Og veldig sur. Nå fikk jeg i hvertfall sneket meg ut og lufta bikkja mi litt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere gjentatte besøk av en bc-hanne i hagen som gjorde at jeg ikke kunne lufte hunden min (sinna gutteputt). Begynte å ringe falken som hentet hunden 3 ganger, etter det så jeg den ikke mer. Det ble vel dyrt tenker jeg... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med de du leier hos og høre hva de sier, om de har snakket med naboen før og hva h*n sa da. Vis det ikke kom noe ut av det ville jeg ringt falcken/viking. Hjelper det ikke med en gang ville jeg fortsatt og ringt. Har man en stor hund så bør man passe på, og har man fått en advarsel før så har de vertfall ingen andre og skylde på enn seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke de folka er tilsnakkende, ville jeg jagd bikkja fra gården. Det høres ikke så bra ut, men brøl bikkja hjem og vagg truende mot den. Sktyt av den når den holder seg på egen tomt.

Alternativt kan du ta på deg sukkerstemmmen, følge bikkja hjem og forslå at dere kan gå tur sammen med hver deres hund og legge inn litt trening på veien, slik at det kanskje etterhvert blir en treningskompis. Så kan du jo snakke litt om hvor morsomt det er å trene med hund og at en av de kuleste øvelsene er å lære hunden å holde seg innenfor egne tomtegrenser ;)

Hahaha! :whistle:  

Jeg hyler og skriker til den, løper etter den, drar i halsbåndet. GØY! tenker den da :icon_redface:

Men den forsvinner ikke. Jeg har tenkt på å ta den inn i leiligheten min og holde den der noen dager, slik at eieren ikke finner den. Kanskje de kan skremmes til å passe bedre på den? Ellers får det nok bli viking/falken som får få en telefon... Jeg ringte faren min i stad for å sutre om dette ( :P ), og han mumlet noe om at det var ekstraordinær båndtvang nå som det er masse snø. Vet ikke om det stemmer, men i såfall skal politiet også få en telefon. Argh! Dette er så slitsomt. Har vært sånn siden sommeren. Da var hunden i det minste mye mindre. Nå er den et beist.

Høres ut som en berner?   :lol:  Jeg har i alle fall møtt et par slike bernere som mangler helt oppdragelse og hemninger, og de kan bli noen fæle beist når alle forsøk på å få de til å høre går inn ene øret og ut andre.. 

Jeg ville snakket med de du bor hos; opplever de det som et like stort problem som deg?  Det er jo ikke gøy å bli skitten på klær man skal bort i.. Kjenner folka i den andre leiligheten de som eier hunden, kanskje de kan hjelpe deg?  Alternativt ville jeg mannet meg opp og tatt en prat med de som eier hunden, det verste som kan skje er at de driter i det, men da har du jo "hevnen" klar; ringe falken.  Du kan jo si det at du blir nødt å ringe falken hvis de ikke klarer å ha kontroll på hunden sin, og så kan du nevne at folk kan bli skremt av en slik hund, og kanskje at folk nå til dags i slike situasjoner har lett for å kreve den avlivet..   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Det er ikke en berner, men en labrador :) Kanskje ikke så stor, tenker du, men den virker veldig stor på meg som er vant med minihund og ikke er så stor selv :ahappy: Har snakket med huseier om det tidligere, og han synes også det er meget irriterende. Men han sa at han kvier seg litt for å snakke med folka på nabogården om det nå. Vet ikke hvorfor.

Jeg forstår jo litt greia med å bare slippe den ut også, det er jo lettvint. Og det er bare disse to gårdene her i umiddelbar nærhet og naturligvis lite trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tau den inn, putt i bilen og kjør til Viking. Det er dyrt å få ut hund derifra, og om du gjentar dette en del ganger, så lærer de kanskje ett og annet. Noen folk er ikke tilsnakkendes til, og da lærer de oftere gjennom slike handlinger enn å bare mase på de. Sånn forsvant en gordon setter fra min hage. Dvs det var nok å si at neste gang den var der, havnet den hos Viking for de. Etter det så jeg den aldri mer (de hadde dessuten en oppfattelse av å ha hunden i bånd var nok at båndet hang på hunden som var over alle hauger....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå bort til de og si at jammen har de en fin hund, har de merket noe til at den klør seg i det siste? For din hund har hatt flere omganger med gjenstridige lus/skabb/o.l. som du ikke har blitt kvitt, og siden de leker og koser hver gang du skal på tur med din - ja, siden deres søte lille hund er løs, og alltid kommer bort når du skal ut - så lurte du på om den kunne være smittet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå bort til de og si at jammen har de en fin hund, har de merket noe til at den klør seg i det siste? For din hund har hatt flere omganger med gjenstridige lus/skabb/o.l. som du ikke har blitt kvitt, og siden de leker og koser hver gang du skal på tur med din - ja, siden deres søte lille hund er løs, og alltid kommer bort når du skal ut - så lurte du på om den kunne være smittet ...

:):wub: Beste/artigste forslaget sålangt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Det er faktisk heftig skabb, reveskabb OG annen skabb. Du (ts) har vel egentlig slitt med å bli kvitt det i mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen her, denne situasjonen er vel et godt eksempel på noe som er typisk norsk..? :)

Msn har jo ingenting å tape på å gå direkte til naboen og si hva som er problemet, å sitte hjemme og irritere seg eller å prate med alle andre enn hundeeieren løser hvertfall ingen problemer. Man kan jo heller ikke forvente at naboene skal ta tak i en slik situasjon, før de skjønner at den løse bikkja er et problem for andre. Det blir jo litt på samme måten som reklamefilmen til rema 1000 der en person sitter med høy musikk på bussen. Alle plages av den høye musikken, men ingen vil snakke direkte til den det gjelder... :lol:

MEN, hvis naboen ikke følger opp og tar det som du sier på alvor, kan du sette i gang med falck, lus, politiet og hele sulamitten. :)

I tillegg stjeler den... Den har vært nede i stallen her og tatt masse hesteutstyr som aldri er blitt sett igjen. Og den ene skoen min er også borte :wub:

Sånn forresten: labradorer stjeler aldri, de bare hjelper til med å rydde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...