Gå til innhold
Hundesonen.no

Teit nabo...

Wednesday

Recommended Posts

Jeg bor på bygda. Her er to gårder ved siden av hverandre. Jeg leier en leilighet på den ene, men kjenner ikke de som bor på nabogården. Men de har en ung tispe. Det virker ikke som om de er interessert i å gå tur med den, for den er alltid løs! De bare slipper den ut slik at den kan gå tur selv, virker det som... Dette er jo noe plagsomt for oss på denne gården, for det er hit den alltid kommer! Jeg kan ikke gå utenfor døra med min egen hund, fordi vi blir overfalt... Den er jo snill og vil opplagt bare leke, men den er stor og hunden min liker den ikke (og ikke jeg heller!). I tillegg stjeler den... Den har vært nede i stallen her og tatt masse hesteutstyr som aldri er blitt sett igjen. Og den ene skoen min er også borte :icon_redface: Det er glatt nå, og det er ikke så greit når jeg skal ut, å komme seg ned til bilen, med min egen hund i bånd i ene hånda, og veske og kanskje bæreposer av noe slag i den andre, og stavre seg på isen bortover til bilen, samtidig som denne store hunden løper rundt oss og hopper opp på meg, møkker ned klærne mine osv... Dette er plagsomt! I dag var den her igjen, og nå hadde den tydeligvis løpetid og var enda mer pågående enn ellers. Heldigvis tar hannhunden min løpetiden hennes med knusende ro. Jeg tør virkelig ikke gå bort til naboen for å snakke med dem. For jeg tror eieren av gården her (som jeg leier av) har gjort det tidligere uten resultat... Hva annet kan jeg gjøre? Ringe politiet?? Litt drastisk kanskje...

Vi har fortsatt ikke fått gått skikkelig tur i dag, fordi jeg vet den er ute nå, og da tør jeg ikke! Argh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke de folka er tilsnakkende, ville jeg jagd bikkja fra gården. Det høres ikke så bra ut, men brøl bikkja hjem og vagg truende mot den. Sktyt av den når den holder seg på egen tomt.

Alternativt kan du ta på deg sukkerstemmmen, følge bikkja hjem og forslå at dere kan gå tur sammen med hver deres hund og legge inn litt trening på veien, slik at det kanskje etterhvert blir en treningskompis. Så kan du jo snakke litt om hvor morsomt det er å trene med hund og at en av de kuleste øvelsene er å lære hunden å holde seg innenfor egne tomtegrenser :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent bondefenomen desverre, bor og på bygda (på gård faktisk) og her er det vel vi som er "unormale" fordi vi har hundegård til hundene og ikke har de streifende rundt på tomta med mindre de er ute med oss. Og tur er ofte fremmedord for gårdsbikkjer: "De springer jo rundt her hele dagen". Kan nesten si heldigvis har ikke de nærmeste naboene bikkje og derfor er det bare innimellom vi har streif bikkjer, men på tur kan de ikke telles på hender hvor mange vi treffer, de fleste holder seg til tomta si men noen trenger streng verbal beskjed om å pelle seg hjem.

Viss det har blitt prvs å snakke med eier uten resultat foreslår jeg effektiv taktikk: Enten ringe viking/falken så får de hente ut bikkja der( har en tendens til å få kontroll på bikkja når de må betale den ut) Eller rett og slett binde den fast ute til den blir etterslyst(ikke så aktuelt i kulda men elers.

Vi har hatt en hannhund stående bundet her i lenge en gang tispa til foreldrene mine hadde løpetid og hunden nektet å gå hjem, og det var umulig å bevege seg ute med hunden mens han var der. Har ikke sett den rundt her etter den ble hentet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Vet ikke hvordan det er nå med båndtvang og slikt, og om hvordan reglene er når det ikke er båndtvang, men om dette fortsatt skjer etter den generelle båndtvangen trer i kraft kan dere jo ringe politiet og få de til å hente hunden. Det koster litt for eierne å hente ut hunden, så de kanskje lærer (mye å håpe på, men kanskje verdt et forsøk?).

Det var en hund som stadig kom hit og plaget kaninene om natta tidligere, og dette fortsatte selv om jeg ga eier beskjed om at dette måtte stoppe. Men etter jeg fanget den inn og leverte den til politiet har jeg ikke sett den. Den hadde telefonnr på halsbåndet, så jeg vet eierne fikk beskjed om hvor den var.

Noen trenger å få inn beskjed med teskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hyler og skriker til den, løper etter den, drar i halsbåndet. GØY! tenker den da :icon_redface:

Men den forsvinner ikke. Jeg har tenkt på å ta den inn i leiligheten min og holde den der noen dager, slik at eieren ikke finner den. Kanskje de kan skremmes til å passe bedre på den? Ellers får det nok bli viking/falken som får få en telefon... Jeg ringte faren min i stad for å sutre om dette ( :whistle: ), og han mumlet noe om at det var ekstraordinær båndtvang nå som det er masse snø. Vet ikke om det stemmer, men i såfall skal politiet også få en telefon. Argh! Dette er så slitsomt. Har vært sånn siden sommeren. Da var hunden i det minste mye mindre. Nå er den et beist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Ja, det var det jeg tenkte på, at på vinteren, med mye snø, pleier det å være ekstraordinær båndtvang for å beskytte viltet. Så du kan jo undersøke dette, kanskje du er "heldig" og kan klage på brutt båndtvang allerede nå :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en grundig prat med eieren jeg, og forklart hva du synes om saken :icon_redface: Om du styrer med politiet blir det nok uvennskap. Men om de ikke gidder å høre på deg DA ville jeg kanskje vurdert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo i grunnen enig. Men gårdeieren har gjort det før. Men jeg lurer på om kanskje de som leier leiligheten ved siden av meg, kjenner folkene litt... Skal spørre dem om de kan snakke med dem. Har virkelig lite lyst til å gjøre det selv :icon_redface: Blir gal gal gal... Og veldig sur. Nå fikk jeg i hvertfall sneket meg ut og lufta bikkja mi litt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere gjentatte besøk av en bc-hanne i hagen som gjorde at jeg ikke kunne lufte hunden min (sinna gutteputt). Begynte å ringe falken som hentet hunden 3 ganger, etter det så jeg den ikke mer. Det ble vel dyrt tenker jeg... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med de du leier hos og høre hva de sier, om de har snakket med naboen før og hva h*n sa da. Vis det ikke kom noe ut av det ville jeg ringt falcken/viking. Hjelper det ikke med en gang ville jeg fortsatt og ringt. Har man en stor hund så bør man passe på, og har man fått en advarsel før så har de vertfall ingen andre og skylde på enn seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke de folka er tilsnakkende, ville jeg jagd bikkja fra gården. Det høres ikke så bra ut, men brøl bikkja hjem og vagg truende mot den. Sktyt av den når den holder seg på egen tomt.

Alternativt kan du ta på deg sukkerstemmmen, følge bikkja hjem og forslå at dere kan gå tur sammen med hver deres hund og legge inn litt trening på veien, slik at det kanskje etterhvert blir en treningskompis. Så kan du jo snakke litt om hvor morsomt det er å trene med hund og at en av de kuleste øvelsene er å lære hunden å holde seg innenfor egne tomtegrenser ;)

Hahaha! :whistle:  

Jeg hyler og skriker til den, løper etter den, drar i halsbåndet. GØY! tenker den da :icon_redface:

Men den forsvinner ikke. Jeg har tenkt på å ta den inn i leiligheten min og holde den der noen dager, slik at eieren ikke finner den. Kanskje de kan skremmes til å passe bedre på den? Ellers får det nok bli viking/falken som får få en telefon... Jeg ringte faren min i stad for å sutre om dette ( :P ), og han mumlet noe om at det var ekstraordinær båndtvang nå som det er masse snø. Vet ikke om det stemmer, men i såfall skal politiet også få en telefon. Argh! Dette er så slitsomt. Har vært sånn siden sommeren. Da var hunden i det minste mye mindre. Nå er den et beist.

Høres ut som en berner?   :lol:  Jeg har i alle fall møtt et par slike bernere som mangler helt oppdragelse og hemninger, og de kan bli noen fæle beist når alle forsøk på å få de til å høre går inn ene øret og ut andre.. 

Jeg ville snakket med de du bor hos; opplever de det som et like stort problem som deg?  Det er jo ikke gøy å bli skitten på klær man skal bort i.. Kjenner folka i den andre leiligheten de som eier hunden, kanskje de kan hjelpe deg?  Alternativt ville jeg mannet meg opp og tatt en prat med de som eier hunden, det verste som kan skje er at de driter i det, men da har du jo "hevnen" klar; ringe falken.  Du kan jo si det at du blir nødt å ringe falken hvis de ikke klarer å ha kontroll på hunden sin, og så kan du nevne at folk kan bli skremt av en slik hund, og kanskje at folk nå til dags i slike situasjoner har lett for å kreve den avlivet..   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Det er ikke en berner, men en labrador :) Kanskje ikke så stor, tenker du, men den virker veldig stor på meg som er vant med minihund og ikke er så stor selv :ahappy: Har snakket med huseier om det tidligere, og han synes også det er meget irriterende. Men han sa at han kvier seg litt for å snakke med folka på nabogården om det nå. Vet ikke hvorfor.

Jeg forstår jo litt greia med å bare slippe den ut også, det er jo lettvint. Og det er bare disse to gårdene her i umiddelbar nærhet og naturligvis lite trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tau den inn, putt i bilen og kjør til Viking. Det er dyrt å få ut hund derifra, og om du gjentar dette en del ganger, så lærer de kanskje ett og annet. Noen folk er ikke tilsnakkendes til, og da lærer de oftere gjennom slike handlinger enn å bare mase på de. Sånn forsvant en gordon setter fra min hage. Dvs det var nok å si at neste gang den var der, havnet den hos Viking for de. Etter det så jeg den aldri mer (de hadde dessuten en oppfattelse av å ha hunden i bånd var nok at båndet hang på hunden som var over alle hauger....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå bort til de og si at jammen har de en fin hund, har de merket noe til at den klør seg i det siste? For din hund har hatt flere omganger med gjenstridige lus/skabb/o.l. som du ikke har blitt kvitt, og siden de leker og koser hver gang du skal på tur med din - ja, siden deres søte lille hund er løs, og alltid kommer bort når du skal ut - så lurte du på om den kunne være smittet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå bort til de og si at jammen har de en fin hund, har de merket noe til at den klør seg i det siste? For din hund har hatt flere omganger med gjenstridige lus/skabb/o.l. som du ikke har blitt kvitt, og siden de leker og koser hver gang du skal på tur med din - ja, siden deres søte lille hund er løs, og alltid kommer bort når du skal ut - så lurte du på om den kunne være smittet ...

:):wub: Beste/artigste forslaget sålangt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Det er faktisk heftig skabb, reveskabb OG annen skabb. Du (ts) har vel egentlig slitt med å bli kvitt det i mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen her, denne situasjonen er vel et godt eksempel på noe som er typisk norsk..? :)

Msn har jo ingenting å tape på å gå direkte til naboen og si hva som er problemet, å sitte hjemme og irritere seg eller å prate med alle andre enn hundeeieren løser hvertfall ingen problemer. Man kan jo heller ikke forvente at naboene skal ta tak i en slik situasjon, før de skjønner at den løse bikkja er et problem for andre. Det blir jo litt på samme måten som reklamefilmen til rema 1000 der en person sitter med høy musikk på bussen. Alle plages av den høye musikken, men ingen vil snakke direkte til den det gjelder... :lol:

MEN, hvis naboen ikke følger opp og tar det som du sier på alvor, kan du sette i gang med falck, lus, politiet og hele sulamitten. :)

I tillegg stjeler den... Den har vært nede i stallen her og tatt masse hesteutstyr som aldri er blitt sett igjen. Og den ene skoen min er også borte :wub:

Sånn forresten: labradorer stjeler aldri, de bare hjelper til med å rydde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...