Gå til innhold
Hundesonen.no

utenlandsk hannhund - testikkelatest?


Arkan

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal avgårde og parre en tispe neste uke med en hannhund i Nederland. Men hva trenger jeg av bevis for at han har begge steinene på plass?

Han har vært stilt ut, men ikke sikker på om oppdretteren har kritikken. Kan jeg bruke en vetrinæratest? Er det noe regler for hva som skal stå der?

*lettere forvirra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal avgårde og parre en tispe neste uke med en hannhund i Nederland. Men hva trenger jeg av bevis for at han har begge steinene på plass?

Han har vært stilt ut, men ikke sikker på om oppdretteren har kritikken. Kan jeg bruke en vetrinæratest? Er det noe regler for hva som skal stå der?

*lettere forvirra*

Så lenge ikke hunden er stilt ut i Norge MÅ du ha testikkelattest, utskrevet av en veterinær, uansett om hunden er champion i sitt hjemland. Jeg har vært tre ganger i Belgia og paret med hunder som blant annet er champion, men allikevel trenger NKK en attest på at hunden har begge steinene - slik er det tydeligvis bare :icon_redface:

Ta kontakt allerede nå med hannhundeierne og spør om de kan be deres veterinær skrive ut en attest slik at den er klar når dere kommer.

Lykke til med paring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ikke hunden er stilt ut i Norge MÅ du ha testikkelattest, utskrevet av en veterinær, uansett om hunden er champion i sitt hjemland. Jeg har vært tre ganger i Belgia og paret med hunder som blant annet er champion, men allikevel trenger NKK en attest på at hunden har begge steinene - slik er det tydeligvis bare :icon_redface:

Ta kontakt allerede nå med hannhundeierne og spør om de kan be deres veterinær skrive ut en attest slik at den er klar når dere kommer.

Lykke til med paring!

Tusen takk for svar. Er mye å holde orden på når man er ganske ny på dette. Veldig godt å ha et sted som dette hvor man fort kan få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har parret i Tyskland noen ganger og har ikke trengt testikkelattest for å få registrert valpene. Bevis på kåring og utstilling har vært nok. Det samme for importer som står i Sverige og som ikke er utstilt etter at de ble importert. Mulig det er forskjellige regler innenfor forskjellige raser...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har parret i Tyskland noen ganger og har ikke trengt testikkelattest for å få registrert valpene. Bevis på kåring og utstilling har vært nok. Det samme for importer som står i Sverige og som ikke er utstilt etter at de ble importert. Mulig det er forskjellige regler innenfor forskjellige raser...?

Hmm...mye mulig de krever forskjellig dokumentasjon på min rase i forhold til din. Er det pga kåringen de ikke trenger testikkelattest? Hadde det holdt med "bare" dokumentasjon på utstilling?

Jeg spurte NKK, i forhold til den ene hannen som var champion i flere land, om det var nødvendig med attest, og fikk til svar at jeg MÅTTE det så lenge han ikke var stilt ut i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...mye mulig de krever forskjellig dokumentasjon på min rase i forhold til din. Er det pga kåringen de ikke trenger testikkelattest? Hadde det holdt med "bare" dokumentasjon på utstilling?

Jeg spurte NKK, i forhold til den ene hannen som var champion i flere land, om det var nødvendig med attest, og fikk til svar at jeg MÅTTE det så lenge han ikke var stilt ut i Norge.

Jeg prøver å huske tilbake og det er ikke lett bestandig... :icon_redface: Jeg ringte NKK og spurte hva som krevdes før jeg reiste nedover og parret første gang. Og jeg er temmelig sikker på at det var kåringen som var godkjent som testikkeltest. Men dette gjelder kun om hannhunden ikke er brukt i avl tidligere i Norge, Sverige eller danmark. Er den brukt tidligere er jo alt så mye enklere. Sist jeg var i Tyskland ble det trøbbel da jeg skulle registrere fordi kopien på stamtavla på hannhunden var for dårlig og de krevde en bedre kopi...problemet var at orginalen var dårlig og det var dermed umulig å fremskaffe en bedre kopi. Flaksen var at han var registret med avkom i SKK og da ble alt så mye enklere.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hmm...mye mulig de krever forskjellig dokumentasjon på min rase i forhold til din. Er det pga kåringen de ikke trenger testikkelattest? Hadde det holdt med "bare" dokumentasjon på utstilling?

Jeg spurte NKK, i forhold til den ene hannen som var champion i flere land, om det var nødvendig med attest, og fikk til svar at jeg MÅTTE det så lenge han ikke var stilt ut i Norge.

Vi var til Nederland og paret vår tispe for snart 2 år siden. Hannen var da både VDHch og nederlandsk ch (samt endel andre titler). Vi sendte med kopi av championatdiplomene. Disse hadde NKK ingen problemer med å godta som bekreftelse på testikkelstatus.

Og regelen er vel at så lenge hannen ikke har stilt ut ved en NKK-godkjent eller noen av NKKs samarbeidende klubber (herunder alle land som er tilknyttet FCI) da trenges attest fra veterinæren på test.status. Men om eieren ikke har sin kopi av kritikken, da trenger du veterinærattest.

Da vi var til Finland og paret for 4 år siden, så hadde eieren en slik attest som vi fikk kopi av, men fordi hunden hadde stillt ut i Finland og i Sverige, så var ikke attesten nødvendig å sende med (vi sendte kopi av kritikk-skjemaene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en liten oppsumering her. Hvis jeg får en testikkelatest er jeg hvertfall sikker på at det ikke blir noe tull?(Må jo uansett til en vetrinær for å gi ormekur, så det er lett å fikse) Så må jeg ha en kopi av stamtavla? Samtidig som hun fyller ut hannhund-delen på registreringa?

Er det noe jeg har glemt da? Jeg kjenner oppdretteren godt og vi har god kontakt så skulle det dukke opp noe underveis så vet jeg hun stiller opp. Men greit å unnga ekstra papirjobb når man ikke bor i samme land.

Jeg er fersk på det her(men ingen grunn til angrep helt enda) Har lest bøker, alt av tråder her, vært med på ulike fødsler også hun som skal parres nå. Mye kompetanse rundt meg. Har fortsatt masse å lære! MEN det jeg faktisk ikke hadde tenkt så mye på var hva som må ordnes i forbindels med registrering(er det mulig??)

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var til Nederland og paret vår tispe for snart 2 år siden. Hannen var da både VDHch og nederlandsk ch (samt endel andre titler). Vi sendte med kopi av championatdiplomene. Disse hadde NKK ingen problemer med å godta som bekreftelse på testikkelstatus.

Og regelen er vel at så lenge hannen ikke har stilt ut ved en NKK-godkjent eller noen av NKKs samarbeidende klubber (herunder alle land som er tilknyttet FCI) da trenges attest fra veterinæren på test.status. Men om eieren ikke har sin kopi av kritikken, da trenger du veterinærattest.

Da vi var til Finland og paret for 4 år siden, så hadde eieren en slik attest som vi fikk kopi av, men fordi hunden hadde stillt ut i Finland og i Sverige, så var ikke attesten nødvendig å sende med (vi sendte kopi av kritikk-skjemaene).

Ser hva du sier, og for meg er det helt logisk å ikke sende med en testikkelattest så lenge hunden er champion/stilt ut. Jeg måtte dog, og denne hunden var både Nederlandsk og Luxembourg champion, sende med kopi av begge championtitlene OG testikkelattest :whistle: Dette var for snart fem år siden, har de gjort om på noe?

Jeg har nettopp vært, for seks uker siden, i Belgia og paret ny hund og i og med jeg var sikker på samme prosedyre så har jeg denne gangen også tatt med testikkelattest. Ja ja, bedre å sende med for mye enn for lite :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forskjellige kennelklubbene har i alle fall ikke noe samarbeid eller kan ta kontakt med hverandre når det gjelder titler og HD/AA-status i alle fall. Man skulle jo tro at de kunne gå inn på hverandres a'la Dogweb, liksom..

En av gutta' mine er i Tyskland nå, og det er et evig mas om å få kopier av alt mulig...

Dog ikke testikkelattest, da - men det er sikkert fordi han faktisk er der, og stilles ut.

Men NKK fjernet krav om testikkelattest for britiske champions for noen år siden i alle fall. Så en ch.bekreftelse fra et FCI-land burde jo holde i massevis. Men man skal aldri si aldri - så det er kanskje like greit å få tak i en slik nå først som sist..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...