Gå til innhold
Hundesonen.no

Krok på halen

elindm

Recommended Posts

Hei er en hund i klubben som har fått en liten krok på halen, og den ikke har hvert der siden den var valp. Hun er nå snart 6 mnd. Det er helt yterst på halen en liten sving. Er dette en feil, kan man da ikke stille på utstilling? Hva med avl?

Er det noen som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på rasen om dette er feil eller hvor stor feil det er. Er det en sving, eller en tydelig knekk? Haleknekk kan slås hardt ned på på noen raser, og en medfødt haleknekk kan bli tydeligere/verre med tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gronendael, og det er liksom en liten knekk på en måte. Denne knekken eller hva det er var ikke der når hun ble født. Og det er helt yters på halen, ca en cm fra enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble sett i går. hvis den er brukket og grod feil da kan man vl stile? hvis den har knekt, hadde man ikke merket det?

Man bør vel kanskje få en veterinær til å se på det, ev. røntge og utstede attest dersom det skyldes brudd. (For ordens skyld: Dommer vurderer selv om h*n vil ta hensyn til en slik attest i bedømmelsen). Jeg vet om minst en hund med haleknekk som ble tydeligere og tydeligere med alderen - om det var medfødt, vet jeg ikke. Hunder med medfødt haleknekk bør vel ikke avles på, da det er en defekt som kan oppstå på andre deler av ryggraden (fritt etter hukommelsen...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er en hund i klubben som har fått en liten krok på halen, og den ikke har hvert der siden den var valp. Hun er nå snart 6 mnd. Det er helt yterst på halen en liten sving. Er dette en feil, kan man da ikke stille på utstilling? Hva med avl?

Er det noen som kan noe om dette?

Var det veterinær attest med når denne valpen ble levert? Isåfall så skal veterinær bla sjekke halen for evt haleknekk.

Har h*n tittet på attesten om det står noe om det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å stille så mye du vil, det er ingen begrensninger utover at hunden skal være registrert i NKK og ID-merket.

Hvordan dommer vil bedømme halen, er en annen ting - hva står i rasestandard? Hos noen raser er det diskvalifiserende feil, hos noen raser er det ønsket, og alt der i mellom.

Hvis knekken ikke er medfødt, skaffer du en veterinærattest og tar med til hver utstilling. Det er som andre sier opp til dommer om de tar hensyn til attesten, men min erfaring er at de aller fleste gjør det. Sørg dog for å få attesten både på norsk og engelsk, ikke alle dommere leser norsk...

Hva gjelder avl, er det omdiskutert hvorvidt en skal avle på det eller ikke. Jeg vet om mange bernere med haleknekk som har gått i avl, og har aldri hørt om valper født med åpen ryggrad. To hunder uten haleknekk kan gi valper med haleknekk, hunder med haleknekk kan gi valper med korrekte haler.

Hos oss er haleknekk en diskvalifiserende feil, og har derfor fått fokus i avlsarbeidet i det siste. Men for fem-seks år siden var det IKKE en diskvalifiserende feil, og da var det heller ikke det samme fokuset på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest Belgerpia

Krok eller knekk?

Det er en vesentlig forskjell nemlig.

En haleknekk kjennes ut som ett brudd - en krok er bare en ekstra krapp sving på den ytterste delen av halen. Det er IKKE unormalt på groenendael faktisk. Jeg har aldri sett det på terv, men det finnes sikkert der også.

Om du ser på groenendaelen på bildet under her (stjålet av Tone og viser Dina) og ser på halen hennes så ser du at den faktisk ser ut som om den har en knekk ytterst - det er det imidlertid ikke - det er en krok - altså en sånn liten ekstrabøy ytterst. Når hun slapper av så er den ikke fullt så krapp, men når hun er glad så er det skikkelig sving på den :).

Denne halekroken har aldri stått i veien for premiering på utstilling - hun fikk 11 cert før hun ble 2 år, hun har etter den tid utallige BIR plasseringer tross denne ekstrabøyen på halen. Så en krok ytterst er ingen hindring.

a131209a.jpg

Om hunden din har haleknekk (og ikke krok) så betyr ikke det at den ikke kan stilles ut - om ikke halen peker helt feil vei så vil den skjules av pelsen og ikke synes, eller kanskje se ut som Dina sin.

Ikke noe krise.

Hunden din er jo også svært ung, så jeg ville nok pustet litt med magen og sett hvordan hunden utviklet seg. Tror du fortsatt det er en knekk så får du veterinæren til å ta ett røntgenbilde av halen når du skal HD/AA røntge ved ett års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace bærer halen med en liten svai på, mot venstre. Er ingen haleknekk og jeg har stilt masse. Har bare møtt en dommer som trakk ned pga det :)

Har møtt flere hunder med en liten svai på halen, så tror nok det er relativt normalt.

Edit: her er et bilde som viser halen til Ace. Kanskje bedre å se det...

CIMG1910.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...