Gå til innhold
Hundesonen.no

Kull på gang!


Guest Jostein

Recommended Posts

Guest Jostein

Nå er det bare to uker til Klaras termin og Lydia skal pares i januar. Håper virkelig at vi får valper nå, for de to siste paringene har bare endt med keisersnitt og døde valper (Hulda) og at tispa gikk tom (Klara). Sistnevnte er definitvt drektig, så da får vi bare håpe at fødselen går udramatisk for seg.

Klara er paret med S Uch Snabswood Schnapps. Snapsen er en kraftig gutt, med god anatomi og et herlig gemytt. Han er ti år gammel, men er leken og frisk som en ungdom. Han er øyenlyst fri og røntget fri for HD. 15 av avkommene hans er røntget (noe som er veldig mye til sheltie å være) og alle har vært fri. Akkurat dette er veldig viktig for meg da vi sliter litt med svak HD på den linja. At han har masse er også avgjørende da Klara er litt av ei dukke. :ahappy:

Lydia skal pares med Int Nord FI(?) Uch EECh Sheldon Space Joker. Tony er også en kraftig kar, noe som også passer bra. Han har blitt årets avlshann i Sverige flere ganger og er far til min Hulda. Han er fri på hoftene og har god statistikk på sine avkom.

Håper at det i ett av disse kullene kan bli en fantastisk nydelig tispe med størrelse og masse på plass, men som likevel har det nydelige uttrykket som jeg er så glad i hos sheltie. Da er det bare å krysse fingre og tær!

Her kan dere se mer om de to kullene: Planlagte kull

Si i fra hvis jeg egentlig ikke får lov til å poste denne linken! Jeg er rookie. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med kullene.

Kjenner godt til følesen av at ting ikke går bra og døde valper. Så jeg krysser fingrene for dere!

Blir det bare soble valper eller mulighet to tricolour også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

Lykke til med kullene.

Kjenner godt til følesen av at ting ikke går bra og døde valper. Så jeg krysser fingrene for dere!

Blir det bare soble valper eller mulighet to tricolour også?

Hvis vi hadde gjort et lite partnerbytte tror jeg nok at det kunne blitt tricolour. Tror kanskje at Klara er skygget nemlig, men Snapsen er dominant sobel. Tony er også skygget, men der er Lydia er dominant. Så nei. Blir ikke noe tric her i gården! :ahappy:

Gratulerer og lykke til! :ahappy: Hvis alt går som det skal blir det kanskje en liten sheltie på meg en dag :ahappy:

Edit: Jeg stakk innom hjemmesiden og begge tispene var nydelige! :aww: Kanskje du kan legge ut bilder av dem her i tråden?

Takk skal du ha! Her er de to damene. :aww:

klara-hode-nov09-300h.jpg

Klara

lydia-gullvag09-300h-cv.JPG

Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Jostein

12. desember fikk Klara to nydelige og store valper. Heldigvis ble de født tre dager for tidlig - ellers tror jeg de skulle fått problemer med å komme seg ut! De er nå 12 dager og har åpnet øynene, men det eneste bildet jeg har av dem er fra da de var tre dager gamle. Nye bilder kommer neste helg. :thumbs:

Det ble en tispe og en hannhund.

Her er de:

klara-kull3dager2.jpg

Nå har forøvrig Hulda fått løpetid og skal pares med Nord SE Uch NordV-09 Japaro Eye Of The Storm - "Rebus". Dette er samme hannhunden som er faren til Carolines kull. Selv om han egentlig er litt for grov for meg innehar han noen fantastiske kvaliteter som jeg gjerne vil ha inn på linjene mine. Hulda er en søt tispe med et nydelig uttrykk, men trenger en hannhund som kan gi konstruksjon og beinstamme. Rebus har dessuten en herlig stamtavle med både gode hoder og kropper. Her er link til bilde av Rebus: Rebus og et bilde av Hulda:

Hulda%20var2009_0012_450x300.jpg

Vi håper 2010 blir et år med tre flotte valpekull hos oss og forhåpentligvis en eller to skjønninger som kan beholdes. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12. desember fikk Klara to nydelige og store valper. Heldigvis ble de født tre dager for tidlig - ellers tror jeg de skulle fått problemer med å komme seg ut! De er nå 12 dager og har åpnet øynene, men det eneste bildet jeg har av dem er fra da de var tre dager gamle. Nye bilder kommer neste helg. :D

Det ble en tispe og en hannhund.

Her er de:

klara-kull3dager2.jpg

Nå har forøvrig Hulda fått løpetid og skal pares med Nord SE Uch NordV-09 Japaro Eye Of The Storm - "Rebus". Dette er samme hannhunden som er faren til Carolines kull. Selv om han egentlig er litt for grov for meg innehar han noen fantastiske kvaliteter som jeg gjerne vil ha inn på linjene mine. Hulda er en søt tispe med et nydelig uttrykk, men trenger en hannhund som kan gi konstruksjon og beinstamme. Rebus har dessuten en herlig stamtavle med både gode hoder og kropper. Her er link til bilde av Rebus: Rebus og et bilde av Hulda:

Hulda%20var2009_0012_450x300.jpg

Vi håper 2010 blir et år med tre flotte valpekull hos oss og forhåpentligvis en eller to skjønninger som kan beholdes. :blink:

Grattis med valpene.

Og jeg må si at jeg likte veldig godt uttrykket på Hulda! Blir spennende å se valper etter henne og Rebus. Fins det mulighet for annet enn sobel?

Sitter her og lurer på om jeg har sett Hulda før? (Caroline vet sikkert om jeg har det :thumbs: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

Ja. Jeg er veldig spent på det selv. :thumbs: Hadde Hulda også vært skygget sobel kunne det ha blitt tricolour, men siden hun er dominant sobel blir det bare skygget og gylden. Jeg vet ikke om du har sett Hulda live, men det er jo ikke umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har forøvrig Hulda fått løpetid og skal pares med Nord SE Uch NordV-09 Japaro Eye Of The Storm - "Rebus". Dette er samme hannhunden som er faren til Carolines kull. Selv om han egentlig er litt for grov for meg innehar han noen fantastiske kvaliteter som jeg gjerne vil ha inn på linjene mine.

Pff, han er da ikke grov, han er maskulin :P Jeg har også tro på at han har noe å tilføre i denne kombinasjonen, for selv om han har litt kort overarm har han en velvinklet og ganske godt tilbakelagt skulder, faste albuer og veldig bra forbryst. Også har han et for meg utrolig bra hode med parallelle plan, gode linjer, veldig godt utfylt og vel avrundet snuteparti med god underkjeve og verdens fineste Rebusøyne :blink: Jada, jeg er litt ekstra svak for Rebus, men vakre øyne har han altså, de er akkurat passe skrøstilte, mørke og veldig velformede, og ikke minst akkurat passe store. Det er ganske mange store og litt runde øyne ute og går (og det kan jeg si som har en del av dem på mine egne hunder) :D Kremt, nok Rebusskryt :P

_MG_7095copy.jpg

Når skal dere pare?

Grattis med valpene.

Og jeg må si at jeg likte veldig godt uttrykket på Hulda! Blir spennende å se valper etter henne og Rebus. Fins det mulighet for annet enn sobel?

Sitter her og lurer på om jeg har sett Hulda før? (Caroline vet sikkert om jeg har det :P )

Hmm, jeg er faktisk ikke sikker, men hun har jo vært i Letohallen neon ganger tidligere, så det kan hende.

Edit: la til skrytebilde :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

Pff, han er da ikke grov :blink: Jeg har også tro på at han har noe å tilføre i denne kombinasjonen, for selv om han har litt kort overarm har han en velvinklet og ganske godt tilbakelagt skulder, faste albuer og veldig bra forbryst. Også har han et for meg utrolig bra hode med parallelle plan, gode linjer, veldig godt utfylt og vel avrundet snuteparti med god underkjeve og verdens fineste Rebusøyne :P Jada, jeg er litt ekstra svak for Rebus, men vakre øyne har han altså, de er akkurat passe skrøstilte, mørke og veldig velformede, og ikke minst akkurat passe store. Det er ganske mange store og litt runde øyne ute og går (og det kan jeg si som har en del av dem på mine egne hunder) :D Kremt, nok Rebusskryt :thumbs:

Når skal dere pare?

Hmm, jeg er faktisk ikke sikker, men hun har jo vært i Letohallen neon ganger tidligere, så det kan hende.

Jaaaaa. Der kom jo en flott beskrivelse av Rebus fra en som har hatt veldig mye tid til å lære ham å kjenne. :P Tenkte nok at det kom til å komme en reaksjon på grovbemerkelsen min. :D Men ja: Tror Rebus og Hulda kan få veldig fine barn bare de ikke får hennes front og hans hmmmmmmmm.. (hode). :P Blir veldig spennende i alle fall! Hun er på fjerde dagen, så er vel en stund igjen. Og en ting til ja: Han har noe å tilføre på hode også for hun trenger et bedre utfylt snuteparti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaaa. Der kom jo en flott beskrivelse av Rebus fra en som har hatt veldig mye tid til å lære ham å kjenne. :D Tenkte nok at det kom til å komme en reaksjon på grovbemerkelsen min. :blink: Men ja: Tror Rebus og Hulda kan få veldig fine barn bare de ikke får hennes front og hans hmmmmmmmm.. (hode). :P Blir veldig spennende i alle fall! Hun er på fjerde dagen, så er vel en stund igjen. Og en ting til ja: Han har noe å tilføre på hode også for hun trenger et bedre utfylt snuteparti.

Du altså :thumbs: Hodet er det jeg liker best på hele ham, og han ER jo en hannhund, så det er da enda godt han ser ut som en :P Han er forøvrig kanskje en tanke kort i lenden, men det passet hvertfall utmerket i kombinasjon med Saeta som heller er en tanke lang (om man skal være pirkete). Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med størrelsen på mine valper som har vært veldig jevn hele veien, samt at de har veldig god beinstamme og ikke minst knallbra bevegelser. De er fortsatt litt ujevne i type, men det er jo bare andre generasjon av eget oppdrett, så det er litt mye å forvente å få alt på en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

Du altså :thumbs: Hodet er det jeg liker best på hele ham, og han ER jo en hannhund, så det er da enda godt han ser ut som en :blink: Han er forøvrig kanskje en tanke kort i lenden, men det passet hvertfall utmerket i kombinasjon med Saeta som heller er en tanke lang (om man skal være pirkete). Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med størrelsen på mine valper som har vært veldig jevn hele veien, samt at de har veldig god beinstamme og ikke minst knallbra bevegelser. De er fortsatt litt ujevne i type, men det er jo bare andre generasjon av eget oppdrett, så det er litt mye å forvente å få alt på en gang :D

Ja. Han er maskulin, men en hannhund kan også være søt uten å være feminin. Jeg synes at han kanskje har for lite stopp og et noe stort og kraftig hode. Likevel harmonerer detaljene (bortsett fra det lille minuset med stoppen) i riktige forhold. Jeg tror rett og slett at han hadde vært finere om han hadde hatt et bittelitt mindre hode og tydeligere stopp. Det du sier om lenden er jeg helt enig i og det har jeg også tenkt på med Hulda.

Jeg liker jo Rebus kjempegodt. Ellers hadde jeg vel ikke bedt om å få bruke ham? :P Men kritisk må man være.

Håper forøvrig på nydelige store hvite krager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Han er maskulin, men en hannhund kan også være søt uten å være feminin. Jeg synes at han kanskje har for lite stopp og et noe stort og kraftig hode. Likevel harmonerer detaljene (bortsett fra det lille minuset med stoppen) i riktige forhold. Jeg tror rett og slett at han hadde vært finere om han hadde hatt et bittelitt mindre hode og tydeligere stopp. Det du sier om lenden er jeg helt enig i og det har jeg også tenkt på med Hulda.

Jeg liker jo Rebus kjempegodt. Ellers hadde jeg vel ikke bedt om å få bruke ham? :blink: Men kritisk må man være.

Håper forøvrig på nydelige store hvite krager!

Tja, jeg er litt uenig, for jeg synes altfor mange har for mye stopp :P Jeg kunne likt stoppen hans noe tydeligere definert, men jeg synes faktik ikke de skal ha mye mer. Og jeg synes han er maskulin OG søt, så det så :D Hodet skal være en lang, stump kileform, og det henger ofte sammen at de som har litt mye stopp har litt kort hode :P Men som sagt kunne jeg altså ønsket ham noe lenger i lenden, da jeg tror det hadde gitt bedre harmoni med resten av kroppen og dermed en bedre silhuett. Pirkete skal man være ja, det er helt sikkert :thumbs: Jeg tror ingen er like pirkete på mine hunder som meg selv.

Over til noe annet så har han gitt en del hvitt i noen kull, men jeg synes liksom det er en gjenganger at én valp får den lekre kragen og resten heller får hvite lårbuer og halve krager. Men så er det jo det han har selv, så det er kanskje ikke rart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

Tja, jeg er litt uenig, for jeg synes altfor mange har for mye stopp :blink: Jeg kunne likt stoppen hans noe tydeligere definert, men jeg synes faktik ikke de skal ha mye mer. Og jeg synes han er maskulin OG søt, så det så :D Hodet skal være en lang, stump kileform, og det henger ofte sammen at de som har litt mye stopp har litt kort hode :P Men som sagt kunne jeg altså ønsket ham noe lenger i lenden, da jeg tror det hadde gitt bedre harmoni med resten av kroppen og dermed en bedre silhuett. Pirkete skal man være ja, det er helt sikkert :thumbs: Jeg tror ingen er like pirkete på mine hunder som meg selv.

Over til noe annet så har han gitt en del hvitt i noen kull, men jeg synes liksom det er en gjenganger at én valp får den lekre kragen og resten heller får hvite lårbuer og halve krager. Men så er det jo det han har selv, så det er kanskje ikke rart :P

Jeg synes kanskje at mye stopp henger sammen med bred bakskalle og ja; kanskje er ofte hodene korte også, men det har jeg ikke tenkt noe videre over. Stoppen er i alle fall veldig viktig for å gi sheltien det yndige uttrykket som er den er kjent for.

Håper skikkelig på hvite krager. Huldas tispelinje er jo stappfull av store hvite krager, men selv har hun bare en kjedelig liten prikk. :-/

Hva synes du egentlig om hvite lårbuer? Mang er negative til det (kanskje fordi de bare tenker vanskelighetene med hvitfaktor i avl), men jeg synes det er ganske fint! Særlig hvis hunden er godt vinklet.

P.S: Hvis noen mener at det er feil å diskutere disse tingene her, så bare flytt tråden eller si i fra. Jeg aner ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje at mye stopp henger sammen med bred bakskalle og ja; kanskje er ofte hodene korte også, men det har jeg ikke tenkt noe videre over. Stoppen er i alle fall veldig viktig for å gi sheltien det yndige uttrykket som er den er kjent for.

Håper skikkelig på hvite krager. Huldas tispelinje er jo stappfull av store hvite krager, men selv har hun bare en kjedelig liten prikk. :-/

Hva synes du egentlig om hvite lårbuer? Mang er negative til det (kanskje fordi de bare tenker vanskelighetene med hvitfaktor i avl), men jeg synes det er ganske fint! Særlig hvis hunden er godt vinklet.

P.S: Hvis noen mener at det er feil å diskutere disse tingene her, så bare flytt tråden eller si i fra. Jeg aner ikke. :P

Det er riktig at mye stopp henger sammen med bred/grov bakskalle og også for dyp skalle. Yndig uttrykk synes jeg ikke har så mye sammenheng med stopp, og et godt eksempel synes jeg er Ch Japaro Satin N Lace (Rebus' mormor) som har et veldig korrekt hode selv på sine eldre dager. En virkelig flott tispe!

Jeg synes uttrykket dannes mer av korrekt formede og ansatte øyne, ører og et godt utfylt snuteparti samt forholdet skalle/snuteparti, og synes det er viktigere med gode, parallelle plan i hodet (som forøvrig nesten ingen har lenger) og velplassert stopp fremfor at den skal være så veldig markert. :blink:

Her er forøvrig en sønn av Rebus som jeg synes ser helt fantastisk fin ut. Se etter ham når du reiser til Crufts da Caroline!

Setter inn en link jeg: Japaro Midnight Storm At Lavika

Han ser veldig søt ut ja, men var visstnok liten som valp. Jeg skal helt klart se etter både ham og flere andre på Crufts, så lenge jeg ikke er stuck ved aussieringen :D

Forøvrig er det din egen tråd, så dersom du ikke synes dette er veldig OT tror jeg ikke det gjør noe å diskutere litt i den. Vi holder oss jo på en måte til temaet? :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du egentlig om hvite lårbuer? Mang er negative til det (kanskje fordi de bare tenker vanskelighetene med hvitfaktor i avl), men jeg synes det er ganske fint! Særlig hvis hunden er godt vinklet.

Hva er hvite lårbuer? Bilde?

Forøvrig er det din egen tråd, så dersom du ikke synes dette er veldig OT tror jeg ikke det gjør noe å diskutere litt i den. Vi holder oss jo på en måte til temaet? :blink:

Som litt ny Sheltie "entusiast" så syns jeg dere kan fortsette å diskutere :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

Det er riktig at mye stopp henger sammen med bred/grov bakskalle og også for dyp skalle. Yndig uttrykk synes jeg ikke har så mye sammenheng med stopp, og et godt eksempel synes jeg er Ch Japaro Satin N Lace (Rebus' mormor) som har et veldig korrekt hode selv på sine eldre dager. En virkelig flott tispe!

Jeg synes uttrykket dannes mer av korrekt formede og ansatte øyne, ører og et godt utfylt snuteparti samt forholdet skalle/snuteparti, og synes det er viktigere med gode, parallelle plan i hodet (som forøvrig nesten ingen har lenger) og velplassert stopp fremfor at den skal være så veldig markert. :blink:

Han ser veldig søt ut ja, men var visstnok liten som valp. Jeg skal helt klart se etter både ham og flere andre på Crufts, så lenge jeg ikke er stuck ved aussieringen :D

Forøvrig er det din egen tråd, så dersom du ikke synes dette er veldig OT tror jeg ikke det gjør noe å diskutere litt i den. Vi holder oss jo på en måte til temaet? :thumbs:

Det er klart at hvis hunden har alt hva standarden krever hva hode angår, så har den også et yndig uttrykk. Satin'N Lace har jeg ikke sett annet enn på bilder, men synes også at hun virkelig er helt nydelig. Og hun er en av de søte bak Rebus som jeg tenker på. Kan hende at hun er lite utfyllt i snutepartiet? Men som sagt: Bare bilder.

MEN: Jeg har kjent på hoder som har alt det standarden krever av parallelle plan, riktige forhold og godt utfylt snuteparti, men som LIKEVEL ikke gir det søte inntrykket. Da har jeg funnet feil med stoppen og gjerne små og ikke korrekt formede øyne. Et problem med hunder som er FOR søte kan ofte være at de har et hode som grenser til two-piece head - og det er vel et tankekors i forhold til utfylt snuteparti og ynde?

Skulle gjerne vist eksempler på det jeg mener, men det er ikke like greit å vise frem bilder av dårlige hunder som av gode på et offentlig forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jostein

Hva er hvite lårbuer? Bilde?

Som litt ny Sheltie "entusiast" så syns jeg dere kan fortsette å diskutere :thumbs:

Hvis du ser på det bildet av Rebus som jeg linket til, kan du se at han har hvit lårbue. Dette er et tegn på hvitfaktor og kan gjøre at han får overtegnede valper hvis han pares med en annen som har hvitfaktor. Det er gjerne de hvitfaktorerte sheltiene som er de mest glamorøse og som gjør seg best i ringen, så det er en risk man av og til må ta. :blink: Jeg elsker MASSE hvitt (men ikke så mye bliss) på sheltie.

Du kan jo f.eks. tenke deg at Villa ikke ville vært like glamorøs uten en skikkelig flashy krage:

Villa-winter09.png

Håper det var greit at jeg linket til bildet ditt C. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hvite lårbuer? Bilde?

Som litt ny Sheltie "entusiast" så syns jeg dere kan fortsette å diskutere :thumbs:

Ja, der fikk du jo svar :P Både Villa, Silma og Sirius har dette, så nå har jeg plutselig mange shelties med mye hvitt. Det er kjempestilig, men man bør vre forsiktig med å doble det, selv om det er veldig mange som ikke bryr seg. Tror vi er mer forsiktige med det i Norge enn i andre land, men det er ikke noe galt med overtegnede valper annet enn at de har feil farge, altså er det ingen fare for helsemessige skavanker ved å doble det.

Det er klart at hvis hunden har alt hva standarden krever hva hode angår, så har den også et yndig uttrykk. Satin'N Lace har jeg ikke sett annet enn på bilder, men synes også at hun virkelig er helt nydelig. Og hun er en av de søte bak Rebus som jeg tenker på. Kan hende at hun er lite utfyllt i snutepartiet? Men som sagt: Bare bilder.

MEN: Jeg har kjent på hoder som har alt det standarden krever av parallelle plan, riktige forhold og godt utfylt snuteparti, men som LIKEVEL ikke gir det søte inntrykket. Da har jeg funnet feil med stoppen og gjerne små og ikke korrekt formede øyne. Et problem med hunder som er FOR søte kan ofte være at de har et hode som grenser til two-piece head - og det er vel et tankekors i forhold til utfylt snuteparti og ynde?

Skulle gjerne vist eksempler på det jeg mener, men det er ikke like greit å vise frem bilder av dårlige hunder som av gode på et offentlig forum.

Ja, jeg vet at vi egentlig er veldig enige i teorien, hehe.. Sikkert også i praksis, selv om vi i utgangspunktet sitter med litt forskjellige typer hunder hjemme. Lacey har nok kanskje mistet litt fylde i snutepartiet nå på sine eldre dager, og det er jo ganske normalt, men ellers har hun et veldig korrekt og pent hode. Jeg har nok et litt antstrengt forhold til runde øyne, så der er jeg utrolig kritisk. Sånn er det når stamtispa har klinkekuleøyne :blink: Man henger seg gjerne opp i de detaljene man er vant til at er feil.

Hvis du ser på det bildet av Rebus som jeg linket til, kan du se at han har hvit lårbue. Dette er et tegn på hvitfaktor og kan gjøre at han får overtegnede valper hvis han pares med en annen som har hvitfaktor. Det er gjerne de hvitfaktorerte sheltiene som er de mest glamorøse og som gjør seg best i ringen, så det er en risk man av og til må ta. :P Jeg elsker MASSE hvitt (men ikke så mye bliss) på sheltie.

Du kan jo f.eks. tenke deg at Villa ikke ville vært like glamorøs uten en skikkelig flashy krage:

Villa-winter09.png

Håper det var greit at jeg linket til bildet ditt C. :D

Helt i orden vettu :D Og jeg er enig ift. hvitt, jeg liker masse hvitt, men er ikke srlig glad i hvite ble. Merkelig nok er jeg vant til det på aussie, så der foretrekker jeg det så lenge det er tilnærmet symmetrisk. Det er nok en vanesak, som alt annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...