Gå til innhold
Hundesonen.no

Hest som sparker et menneske


Gjest

Recommended Posts

Hmm, godt spm, for min del er det enkelt. Jeg ville ikke avlivd hesten min for det og heller ikke noen annens hest. Men igjen så gjelder også den tankegangen for hunder. Jeg har blitt bitt flere ganger. Selv forskyldt og uforskyld, men det er ikke i mine tanker og få de avlivd. Derimot synes jeg eier skal ta dette i betraktning og sørge for at det ikke skjer igjen(ivertfall når bikkja er agressiv og det er uforskyldt) Det samme gjelder en hest. Men så kommer jo spm, hvis en hest sparker en gang, hvordan kan man utelukke noe som helst? De hører godt, kanskje hørte de noe som ikke vi hørte som skremte de. Eller luktet noe? Så noe, som kanskje vi også så, men som ikke vi ser på som skummelt og dermed tenker vi ikke over det. Kanskje lekte hesten, og mente ikke og treffe, men gjorde det. Hva om hunden blir litt hardhent i lek? De fleste synes det er greit, men selvfølgelig er en hardhendt hest verre. Hesten kan jo i sitt hode ha vært forsiktig, men fortsatt blitt for hard til et menneske. Dette er en risk jeg mener alle som velger og håndtere en hest tar og det er noe helt annet enn at hesten prøver og ta deg. Viss det er mannevonde hester så får man, som med hunder, ta på seg det ansvaret om man vil, men da bør man ta det alene. Men igjen, så lenge folk vet hva de går til så gjør de det på eget ansvar mener jeg. Det blir noe litt annet med en hund som står forran butikken hvor småbarn løper rund, eller en usikker eller agressiv hund som blir sluppet løs i befolka områder.

Mine personlige meninger er at det er for strengt når det gjelder hunder, og kanskje i noen tilfeller for slepphent med hester, men stort sett så ser jeg det som noe annet at et rovdyr angriper enn et fluktdyr, og også dyreholdet. En hest står stort sett inngjerda og håndteres av få personer, hvor jeg vil påstå de aller aller fleste vet hva de går til og gjør det på eget ansvar, mens hunder bor i hjemmene våre, de står utenfor butikken, de løper løse i parken osv, det er mye større sjanse for at utenforstående blir skadet.

Edit: Jeg regner med at de fleste som har hund ikke ville avlivet hunden sin om de hadde blitt bitt? Litt etter omstendighetene da selvfølgelig. Men det er jo egentlig da litt det samme med hester, siden det stort sett er eier/forvert og kanskje stalleier/stallhjelp som håndterer hesten, alle på eget ansvar og i de aller fleste tilfeller helt klar over hva de går til, så er det kanskje derfor så få hester blir avlivd? Det forklarer ikke nødvendigvis hvorfor det ikke er en lov om det men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...