Gå til innhold
Hundesonen.no

Bichon Frisé tatt av ørn på gårdstunet


Lemen

Recommended Posts

Ja, stakkars - tenkte jeg også først. Men så ble jeg bare provosert, fordi det IGJEN kunne vært unngått, og IGJEN brukes som ammunisjon mot rovdyr. :)

"Det skal være mye ørn i området, og paret tror det kan ha vært en kongeørn som angrep deres kjæledegge. I tillegg har flere dyr i området blitt tatt av ørnebestanden.

- Naboene her har mistet katter som er tatt av ørn, og oppå åsen er det lam som er tatt av ørn, sier Halvorsen."

Så la være å la den lille hunden reke rundt alene da, når du vet at det er ørn i området som tar lam og katter..

"Nå ønsker paret debatt om man skal tynne ut rovdyrbestanden i området, fordi de mener det ikke er nok mat til dem i naturen.

- Det er nesten ikke småvilt igjen. Jeg har jakta hare i årevis, og ser hvordan harebestanden går nedover, sier Halvor Haraldsen til Laagendalsposten."

Hvis det er for lite småvilt, hadde det kanskje vært en idé å slutte å jakte dem ned da? :P

Forøvrig blir det ingen ørnebestand som er for stor hvis det er for lite småvilt, så da ville man isåfall tynnet ut en rødlistet art på merkelig grunnlag.

Stakkars, stakkars hund. Men ei heller disse menneskene får min sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at disse ikke får noe medfølelse fra meg. Dette skjedde i et område med mye vilt både av rovdyr og andre dyr. Tidligere i år møtte noen skolebarn på en gaupe når de gikk til skolen liksom... (Mamma fortalte om det. Hun bor i samme bygda.)

Lar en bikkja/katta/what ever gå ubevoktet på tunet/ute i et område med både gaupe, ørn og en og annen bjørn og jerv, vel, da syns jeg ikke spesielt synd på eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på dem jeg. Hadde blitt hysterisk om jeg fant en av mine hunder slik.

Men man må passe på dyra sine når man vet det er vilt rundt veggene. Viltet har ikke lært seg at hunder og katter er kjæledyra våre, ei heller skjønner de seg på eiendomsgrenser. De vil bare ha mat.

Det var ikke ørnen sin feil, det var kommunikasjonen mellom matmor og matfar for begge trodde at hunden var med den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist, men de burde passet bedre på når det var kjent at det er ørn i området.

Jeg synes forøvrig at VG virker heller partisk i rovdyrdebatten...

...og jeg skjønner at jeg burde ringt etter VG da hønsehauken tok en av hønene mine ute på tunet her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg skjønner at jeg burde ringt etter VG da hønsehauken tok en av hønene mine ute på tunet her. :rolleyes:

Ja, ikke sant? Her har den rappa to, og den ene er et lite mysterium faktisk, for den dukket opp på samme plass som den forsvant (inne i hønsegården!) etter noen dager, men da en del mine kjøttfull og ganske død. Det er agurknyheten sin det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff :D Har ofte tenkt på at noe sånt kan skje når jeg ser store rovfugler sirkle rundt i nærheten. Holder alltid oppsyn med knotten når vi er på landet og han er ute. Er det noe man kan gjøre for å forhindre sånt - i tillegg til det å være sammen med hunden ute, selvfølgelig? Vil en ørn f.eks holde seg unna hvis hunden har på et et knallfarget dekken, slik at det ligner mindre på et byttedyr? Eller er et bytte et bytte uansett? Og hvor tett innpå folk - personer altså, ikke bygninger o.l - tør ørnen å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er synd på eierne som mister hunden sin på denne måten. Det er alltid synd på hundeeiere som mister sine hunder uforskyldt, uansett.

Og det at små hunder blir tatt av fugler er jo neppe noe man kan forvente seg, da. Vi må ikke bli SÅÅÅ hysteriske at man ikke lenger kan gå på tur med en hund under 15 kg, liksom.

Jeg skulle jo tro at et knallrødt/rosa dekken på hunden vil jo se "snodig" ut for et rovdyr, da.. Skarpe farger er jo ikke så naturlig der ute, akkurat.

Dog vet jeg at disse store uglene, mulig det er hønsehauk, som en valpekjøper av meg i Strömstad har skikkelig respekt for, tar høner mens "mor" er ute på plenen sammen med dem.. (Vi snakker 3-4 meter ifra..).

Så de slipper ikke ut beardisvalper før de er rundt 5-6 uker gamle - da er de for store for fuglen å ta.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes triks for å avskrekke rovfugler. De er gjerne redde for andre rovfugler..

Kanskje dekken med etterlikning av disse ville vært en løsning?

Terror eyes

Scare eyes

De kan også settes opp i områder man vil forsøke å holde fri for rovfugl, men de bør flyttes jevnlig for å beholde effekten. Trikset er uansett å få det til å se ut som digre stirrende øyne, som på en ugle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Ja, ikke sant? Her har den rappa to, og den ene er et lite mysterium faktisk, for den dukket opp på samme plass som den forsvant (inne i hønsegården!) etter noen dager, men da en del mine kjøttfull og ganske død. Det er agurknyheten sin det! :icon_redface:

Venninna mi sin kanin ble drept av skjærer i dag, på tide å gå løs på dem som man her går løs på ørnen. De grusomme, stygge udyra! ;) Burde skyte dem ned, alle sammen (for ikke å snakke om hvor irriterende all lyden fra dem er om sommeren..) :whistle:

Selvsagt er det trist for eierne av hunden. Men man kan ikke begynne å fjerne alle dyra som potensielt kan utgjøre fare...man får passe bedre på kjæledyra sine i stedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dyr og faktisk stakkars eiere. Selv om de burde fulgt bedre med i timen og tatt visse forhåndsregler. Når mi var valp kunne vi ikke la henne løpe for langt fra oss på hytta pga ørn, men vi tilpasser oss dette. Blir helt sykt hvis vi skal begynne å skyte ørn... Nei fy altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...