Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnmark nomesele


Argyr

Recommended Posts

Jeg var så heldig å få et gavekort hos doggystore.no i kalenderen i år, og tenkte at jeg kunne benytte anledningen til å kjøpe en trekksele til Garm. De har to, en er for små hunder og en for "middels store hunder", en Finnmark nomesele (de er vel fra Gresshoppa).

Nome-Finnmark.jpg

Nå blir jeg aldri klok på hva en mellomstor hund er, det kommer jo an på hvem man spør - og jeg vet at Finnmark nomesele kommer i S, M, L og XL - så spørsmålet er, hvis dette er en M (hvilket jo er sannsynlig), hvem passer den til?

Jeg har ikke klart å finne målene på disse selene, så jeg håper at en sonis kanskje vet eller har en sele de kan måle.

Garm er 57 lang fra mellom skulderbladene til halerot og 75 fra brystbenspiss til halerot.

Det var ihvertfall sånn omtrent det jeg fikk, han vet ikke hva det vil si å stå i ro. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nettbutikk, så å prøve den kan bli vanskelig. :lol:

Forøvrig er det vel like viktig at den rekker langt nok bak, nomeseler er jo så trange uansett så halsomkretsen tipper jeg er det minste problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. Har denne liggende i str L . Bruker den som "voks-i-sele" på unghunder.

Prøvde denne på mine hunder nå:

På samojedhann 61 cm høy 24 kg

A- Brystbeinspiss til halerot, målt mellom forbeina: 73

B- Omkrets rundt skallen : 48

C- Mellom skulderbladene til halerot :56

Den passer ikke over hodet, han må nok minst ei str opp. Prøvde også på samojedhann litt mindre, passa ikke til ham heller.

Derimot passa den akkurat til samojedtispe, 54 cm 19 kg og følgende mål

A- Brystbeinspiss (Sternum) til halerot, målt mellom forbeina 70

B- Omkrets rundt skallen 42

C- Mellom skulderbladene til halerot 55

Da kan jeg nesten ikke skjønne at du skulle få en M til å passe på din hund egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...