Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny sportråd


Gjest

Recommended Posts

Har fremdeles masse å lære om spor, så håper denne tråden kan brukes til det :)

I den gamle tråden lurte jeg på spor i snø.

Jeanette svarte dette:

Du kan fint gå spor på parkeringsplass, men det er ikke alle hunder som kobler det med det samme :D

Jeg bruker begynne med ett helt enkelt spor når jeg starter den "sesongen" med en belønning tidlig. Bare pass på at ikke belønningen blir for synlig. Selv går jeg over til å klippe ball/kong i biter når jeg går slike spor. Dem er ikke synlige overhode (men kan også være vanskelig å ta for hunden da jeg klipper dem ned til rundt 0,5x0,5.

Fordelen med slikt spor er jo at du faktisk kan se nøyaktig hvordan hunden jobber i forhold til fotsporene og lukten blir veldig konsentrert da det ikke har andre omgivelser til å "feste" seg i enn snøen. For en hund som fort blir høy i nesen ved mye lukt er det "enklere" for den å finne gjenstander da den må gå dypt.

Selv er jeg forsiktig med å legge spor der det blir tydelige fordypninger etter meg som skiller seg fra resten av terrenget. Jeg setter en grense ved at jeg siger i snitt mer enn 2-3 cm ned. Eller du kan gå feks på samme jordet som du har luftet på dagen før og dermed er det mye spor som ikke blir "deres" spor.

Dette er jeg mest nøye med på unge hunder, spesiellt utpregete gjeterhunder har fort for å bruke blikket som problemløsning (det ser man både i spor og rundering).

Min generelle hovedregel er at om hunden ikke kan gå framover, men må hoppe for å komme fram i snøen. Da er det for mye snø til spor.

Liggetiden må du prøve deg fram på, det er alt etter hunden rett og slett. Tenk over hvor lenge du normalt lar ett skogspor ligge, halvver den tiden til første sporet og se hvordan det går. Syns det er en grei regel jeg. :lol:

Jeg ble utrolig glad for svar :( Tusen takk :o

Dessverre leste jeg dette litt sent, så la et spor idag i snøen på en parkerigsplass.

Den var måkt men det hadde snødd oppå igjen så var endel snø, men ikke så verst i forhold til det du skriver om 2 - 3 cm.

Men jeg glemte å senke kriteriene iforhold til det nye, og la et spor med to 90 graders vinkler.

Hun klarte ingen av vinklene men begynte å snuse godt utenfor istedet. Jeg måtte sette henne på sporet igjen for at hun skulle fortsette. Men velger å ta det på min tabbekvote og glede meg over at hun gikk godt og konsentrert på de rette strekkene. Hun fant sporslutt og ble veldig glad, for første gang sporet hun ikke videre og ignorerte belønningen :)

Løsningen ble leverpostei, noe jeg skal prøve flere ganger.

Neste gang skal jeg kjøre et rett spor med belønning mye tidligere. :D

Tror også jeg skal prøve å finne et enda bedre måkt sted for å være sikker på at hun ikke bruker blikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang skal jeg kjøre et rett spor med belønning mye tidligere. :)

Tror også jeg skal prøve å finne et enda bedre måkt sted for å være sikker på at hun ikke bruker blikket.

De små leverpostei boksene er geniale :)

Ellers er snusbokser i plast (som kan vaskes) eller innom fotobutikker og spørre etter tomme filmbokser. Filmbokser blir det mindre og mindre av, men snusbokser fins det alltid å få tak i av mengder har jeg opplevd. Selv kan jeg bruke det til å legge i spor under mosen o.l. eller i rundering for å posjonere belønninger til fig.

Det blir også ekstra spennende for hunden å hente den, at du må åpne den og "dele ut" også kan de kastes og jaktes på. Talli syns det er superduper belønning som gir alt hun ønsker seg i denne verden "mat som kan jaktes og kampes med, og tilslutt spises" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvordan dere går fram for å legge spor på grus/parkeringsplass... belønningen skal ikke være synelig, den delen er grei... Men funker det hvis man bruker ball eller kong som man kaster til hunden ved sporslutt??

Jeg pleier å legge det litt i kanten og gjemme det litt i buskaset som nesten alltid vokser der.

Vet ikke om det du sier kan funke, men tror litt av poenget er at hunden skal finne 'noe' selv, at det liksom skal være en mening i å følge sporet. Lurer på om man mister litt av den effekten hvis man kaster leken til hunden? Men jeg har egentlig ikke peiling :lol:

De små leverpostei boksene er geniale :D

Ellers er snusbokser i plast (som kan vaskes) eller innom fotobutikker og spørre etter tomme filmbokser. Filmbokser blir det mindre og mindre av, men snusbokser fins det alltid å få tak i av mengder har jeg opplevd. Selv kan jeg bruke det til å legge i spor under mosen o.l. eller i rundering for å posjonere belønninger til fig.

Det blir også ekstra spennende for hunden å hente den, at du må åpne den og "dele ut" også kan de kastes og jaktes på. Talli syns det er superduper belønning som gir alt hun ønsker seg i denne verden "mat som kan jaktes og kampes med, og tilslutt spises" :)

Det høres absolutt ut som noe Ellie hadde likt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge det litt i kanten og gjemme det litt i buskaset som nesten alltid vokser der.

Vet ikke om det du sier kan funke, men tror litt av poenget er at hunden skal finne 'noe' selv, at det liksom skal være en mening i å følge sporet. Lurer på om man mister litt av den effekten hvis man kaster leken til hunden? Men jeg har egentlig ikke peiling :lol:

Jeg er veldig enig med deg. Jeg liker ikke å kaste noe bakfra til hunden i spor. Jeg har sett noen resultater av det hvor hunden har blitt veldig fører orjentert og var for lyder bakfra. Jeg pleier å gå til jeg finner en natulig plass å legge ned sporgjenstander. En mulighet er jo å grave ned gjennstandene litt i snøen sånn at de ikke blir så synlige. Eller legge sporet veldig tett på en busk sånn at gjenstanden kan bli skjult av grener. Andre måter er å lære hunden å markere på små hvite tape biter, eller noe annet hvitt om man skal spore på snø. Når jeg har sporet på asfalt har jeg brukt en del blanke tape biter som går i ett med terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Jeg liker ikke å kaste noe bakfra til hunden i spor. Jeg har sett noen resultater av det hvor hunden har blitt veldig fører orjentert og var for lyder bakfra. Jeg pleier å gå til jeg finner en natulig plass å legge ned sporgjenstander. En mulighet er jo å grave ned gjennstandene litt i snøen sånn at de ikke blir så synlige. Eller legge sporet veldig tett på en busk sånn at gjenstanden kan bli skjult av grener. Andre måter er å lære hunden å markere på små hvite tape biter, eller noe annet hvitt om man skal spore på snø. Når jeg har sporet på asfalt har jeg brukt en del blanke tape biter som går i ett med terrenget.

Men jeg har en ganske fersk hund, veit ikke om ho ville blitt hoppende glad for å finne en tapebit liksom :lol: ikke at ho er klar for det ennå, jeg også er fersk, så vi går noen spor i skogen :D ikke kilometervis og ikke hundrevis av meter, men fra 50-150m :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Jeg liker ikke å kaste noe bakfra til hunden i spor. Jeg har sett noen resultater av det hvor hunden har blitt veldig fører orjentert og var for lyder bakfra. Jeg pleier å gå til jeg finner en natulig plass å legge ned sporgjenstander. En mulighet er jo å grave ned gjennstandene litt i snøen sånn at de ikke blir så synlige. Eller legge sporet veldig tett på en busk sånn at gjenstanden kan bli skjult av grener. Andre måter er å lære hunden å markere på små hvite tape biter, eller noe annet hvitt om man skal spore på snø. Når jeg har sporet på asfalt har jeg brukt en del blanke tape biter som går i ett med terrenget.

Ok da tenkte jeg rett :)

Det med tapebiter var kjempelurt!

Men jeg har en ganske fersk hund, veit ikke om ho ville blitt hoppende glad for å finne en tapebit liksom :lol: ikke at ho er klar for det ennå, jeg også er fersk, så vi går noen spor i skogen :D ikke kilometervis og ikke hundrevis av meter, men fra 50-150m :D:(

Nei hun mente ikke at belønningen skulle være en tapebit :)

Men når man har kommet litt lenger i sporet skal hunden begynne å markere gjenstander, ofte pinner i bruks iallefall. Men hvis man går spor på en parkeringsplass kan man jo ikke legge ut pinner, det vil bli alt for synlig for hunden. Så da kan man bruke tape istedet :o

Legg ut en kong eller noe skikkelig godt du! :P

Edit: Vi har prøvd oss litt idag igjen.

Denne gangen med ett rett spor, vel dvs det var planen - men det ble en vinkel for å få gjemt belønningen litt lettere. Men da lå belønningen like etter vinkelen iallefall.

Hun vimset litt utenfor sporet med liggetiden var kun 10 min, så jeg tror luktbildet var stort eller hva man skal si.

Det var ikke mye utenfor, så det er kanskje greit , og hun klarte vinkelen :(

Ellie går egentlig bedre med lengre liggetid, men er det da negativt slik at jeg heller burde bruke pølsebiter for å få henne til å gå bedre i kjernen uansett?

Kanskje prøve lengre liggetid først? *tenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har en ganske fersk hund, veit ikke om ho ville blitt hoppende glad for å finne en tapebit liksom :) ikke at ho er klar for det ennå, jeg også er fersk, så vi går noen spor i skogen :P ikke kilometervis og ikke hundrevis av meter, men fra 50-150m :P;)

Om en skal bruke det må en lære hunden at tap-bit er gøy først. Det tar ikke så lang tid å lære en hund og er vel verdt invisteringen. Klarer du å lære hunden at tape er lik ball eller godbit har du et godt verktøy i spor trening på underlag hvor gjennstander er lett synlig. Men om hunden din er vant med å finne leker o.l i sporet er spranget til en tape-bit stort og vil nok mest sannsynlig kanskje ta bort litt motivasjon, så man må gjøre en jobb med det først. I øynene til mine hunder er tape eller alt som lukter menneske lik lek og morro, men det må læres som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en skal bruke det må en lære hunden at tap-bit er gøy først. Det tar ikke så lang tid å lære en hund og er vel verdt invisteringen. Klarer du å lære hunden at tape er lik ball eller godbit har du et godt verktøy i spor trening på underlag hvor gjennstander er lett synlig. Men om hunden din er vant med å finne leker o.l i sporet er spranget til en tape-bit stort og vil nok mest sannsynlig kanskje ta bort litt motivasjon, så man må gjøre en jobb med det først. I øynene til mine hunder er tape eller alt som lukter menneske lik lek og morro, men det må læres som alt annet.

mhm skjønner :P vi har ikke trent på markering av gjenstand ennå :) trener på HELT grunnleggende ting. Akkurat begynt å prøve oss på vinkler :P

Men hvordan gjør du teip morro?? jeg kan jo begynne med det nå :P så når hunden markerer på teip, så får den belønning?? eller synes den å finne teipen er bra nok etter motivasjon på den??

Min lille Kita har for det meste gått spor etter en liten ball, kong wubba eller mennesker :P da med leik som belønning ved sporslutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm skjønner :P vi har ikke trent på markering av gjenstand ennå :) trener på HELT grunnleggende ting. Akkurat begynt å prøve oss på vinkler :P

Men hvordan gjør du teip morro?? jeg kan jo begynne med det nå :P så når hunden markerer på teip, så får den belønning?? eller synes den å finne teipen er bra nok etter motivasjon på den??

Min lille Kita har for det meste gått spor etter en liten ball, kong wubba eller mennesker :P da med leik som belønning ved sporslutt ;)

Det finnes mange veier til rom når det kommer til markering... her er en metode... Jeg pleier å begynne utenfor sporet. jeg lærer mine hunder å dekkmarkere, men om du ikke ønsker det eller ønsker å komme lettere til mål kan man lære hunden å sette nesen på tapen som en target. Det kan være lettere å starte med noe litt større en tape til hunden kobler øvelsen, feks en skinnlapp, bit av en flat list el.l. Om du bruker klikker kan du klikke å belønne når hunden viser interesse, om du ikke bruker klikker ros og belønn når hunden viser interesse for gjenstand. jeg synes det er veldig greit å begynne innendørs med lite forstyrrelser. Etterhvert øke vanskelighetsgraden til at hunden skal sette nesen på gjennstanden før ros eller klikk blir utløst. Når dette fungerer generaliserer en på flere typer gjennstander. De fleste hunder kobler dette ganske fort om man har noen gode godbiter. Med dekk markering utvider jeg lære-rekken til at hunden skal dekke før belønning kommer. Jeg har ikke tålmodighet til å vente ut hunden her, så jeg pleier å hjelpe hunden i dekk de første gangene, ved å legge hånda over gjenstanden. Når jeg trener markering passer jeg veldig på i starten at hunden ikke får ros/klikk/tilbakemelding på å bite eller smake på gjenstanden, jeg ser ikke på det som noen fordel om hunden spiser så små gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dere sporet i bue eller vinkel når dere skal lære hunden å gå vinkler?

Selv har jeg alltid lagt i bue og etterhvert gjort den mer og mer skarp, mine hunder syns hvertfall det er mye enklere slik ved at de får en mer naturlig sving.

Tenker du skogsspor eller IPO spor..? I skogen kommer det jo naturlige rettningsforandringer med engang stort sett... I IPO spor legger jeg inn buer og rettningsforandringer når hunden har forstått fremdrift med ro, dypt søk og det å holde seg i sporkjernen, da pleier jeg å begynne med buer hvor jeg har mat i hvert fottråkk. Ofte blir hunden mer hektisk i rettningsforandringene og det er derfor jeg bruker mye mat der. Både for å registrere hvor mye intensiteten øker og for å ha et hjelpemiddel i å roe ned hunden. Bare pass på så at hunden ikke blir så hektisk at den begynner å ta maten på overvær...da ville jeg gått et skrittt tilbake i treningen.

Hvor mange meter bak hunden går dere? Gir dere noe som helst kommandoer?

Hvor langt unna hunden er litt individuelt fra hund til hund synes jeg. Hunder med mye kamp pleier ofte å kampe mer når vi er nær, det samme med litt usikkre hunder kan ofte bli mer usikkre om vi er for nær. Prøv deg litt frem å se hva som passer deg og din hund best. Jeg pleier å snakke minst mulig til hunden når jeg sporer i starten. Jeg ønsker at det er sporet i seg selv og gjennstandene som skal være motivasjon og interesant for hunden. Hunden har heller ikke i starten noe forhold eller forståelse for komandoord, men instinktene til å spore er der som oftest uten vår prating. Jeg kan av og til rose hunden rolig om jeg har en hund som ikke lar seg forstyrre av ros...Men om man ikke kan lese hund godt er det ikke bestandig så lett å rose på riktig plass og da kan det være like greit å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna hunden er litt individuelt fra hund til hund synes jeg. Hunder med mye kamp pleier ofte å kampe mer når vi er nær, det samme med litt usikkre hunder kan ofte bli mer usikkre om vi er for nær. Prøv deg litt frem å se hva som passer deg og din hund best. Jeg pleier å snakke minst mulig til hunden når jeg sporer i starten. Jeg ønsker at det er sporet i seg selv og gjennstandene som skal være motivasjon og interesant for hunden. Hunden har heller ikke i starten noe forhold eller forståelse for komandoord, men instinktene til å spore er der som oftest uten vår prating. Jeg kan av og til rose hunden rolig om jeg har en hund som ikke lar seg forstyrre av ros...Men om man ikke kan lese hund godt er det ikke bestandig så lett å rose på riktig plass og da kan det være like greit å la være.

Takk :) Jeg syns dette med spor er spennende, selv om jeg bare har gått noen få rette spor på 100 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du skogsspor eller IPO spor..? I skogen kommer det jo naturlige rettningsforandringer med engang stort sett... I IPO spor legger jeg inn buer og rettningsforandringer når hunden har forstått fremdrift med ro, dypt søk og det å holde seg i sporkjernen, da pleier jeg å begynne med buer hvor jeg har mat i hvert fottråkk. Ofte blir hunden mer hektisk i rettningsforandringene og det er derfor jeg bruker mye mat der. Både for å registrere hvor mye intensiteten øker og for å ha et hjelpemiddel i å roe ned hunden. Bare pass på så at hunden ikke blir så hektisk at den begynner å ta maten på overvær...da ville jeg gått et skrittt tilbake i treningen.

Jeg har for det meste trent IPO-spor, men er det annerledes dersom man skal trene NBF-spor? Det er forskjell i innlæring, men jeg tenker at det for de fleste hunder vil være enklere å lære inn retningsendringer gradvis (som i buer) i stedet for å starte med 90 gradersvinkler med en gang. Jeg husker ikke hvem, men det var noen i den andre tråden som nevnte at de på kurs hadde lært at å bruke 90 gradersvinkler i stedet for buer var enklere for hunden når man skulle begynne å trene på vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for det meste trent IPO-spor, men er det annerledes dersom man skal trene NBF-spor? Det er forskjell i innlæring, men jeg tenker at det for de fleste hunder vil være enklere å lære inn retningsendringer gradvis (som i buer) i stedet for å starte med 90 gradersvinkler med en gang. Jeg husker ikke hvem, men det var noen i den andre tråden som nevnte at de på kurs hadde lært at å bruke 90 gradersvinkler i stedet for buer var enklere for hunden når man skulle begynne å trene på vinkler.

Jeg har i alle fall trent annerledes når jeg har trent inn skogsspor fra starten av. Jeg har lagt mye mindre vekt på hvordan hunden utfører vinklene i skogssporet enn i IPO sporet. Siden det ikke gir noen poeng i skogssporet om hunden øker tempo ut av vinkelen, kretser en runde rundt seg selv eller løfter nesen litt har jeg ikke brydd meg mye om det så lenge hunden har gått bra vinkler, mens i IPO ville noe sånt kostet for mye poeng. I skogen kommer jo dette med naturlige rettningsforandringer stort sett inn fra dag en, det er liksom noen trær og tuer i veien stort sett alltid. :) Siden jeg ikke er like grundig med vinkelne i skogssporet, tar jeg det også tidligere inn i treninga enn i IPO sporet hvor jeg bruker mye mer tid på sporadferden før jeg legger på vanskelighetsgradene. Je skal ikke uttale meg om hva som er lettest eller vanskeligst for hunden av buer eller vinkler... Jeg tror egentlig det kommer litt an på hunden og hvordan sporadferd den har. En litt travel hund vil mest sannsynlig kanskje gå over vinkelen et stykke før den registrerer at den har gått over og dermed bli veldig intens og aktiv i kroppen for å finne igjen sporet, på en slik hund vil kanskje buer hjelpe hunden å roe ned litt... Mens en hund som søker i et roligere tempo vil ta rettningsforandringene raskere fordi den rekker å registrere rettningforandringen før det har gått for lang tid. Og det vil da kanskje ikke ha så mye å si om en legger inn buer eller vinkler først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall trent annerledes når jeg har trent inn skogsspor fra starten av. Jeg har lagt mye mindre vekt på hvordan hunden utfører vinklene i skogssporet enn i IPO sporet. Siden det ikke gir noen poeng i skogssporet om hunden øker tempo ut av vinkelen, kretser en runde rundt seg selv eller løfter nesen litt har jeg ikke brydd meg mye om det så lenge hunden har gått bra vinkler, mens i IPO ville noe sånt kostet for mye poeng. I skogen kommer jo dette med naturlige rettningsforandringer stort sett inn fra dag en, det er liksom noen trær og tuer i veien stort sett alltid. :lol: Siden jeg ikke er like grundig med vinkelne i skogssporet, tar jeg det også tidligere inn i treninga enn i IPO sporet hvor jeg bruker mye mer tid på sporadferden før jeg legger på vanskelighetsgradene. Je skal ikke uttale meg om hva som er lettest eller vanskeligst for hunden av buer eller vinkler... Jeg tror egentlig det kommer litt an på hunden og hvordan sporadferd den har. En litt travel hund vil mest sannsynlig kanskje gå over vinkelen et stykke før den registrerer at den har gått over og dermed bli veldig intens og aktiv i kroppen for å finne igjen sporet, på en slik hund vil kanskje buer hjelpe hunden å roe ned litt... Mens en hund som søker i et roligere tempo vil ta rettningsforandringene raskere fordi den rekker å registrere rettningforandringen før det har gått for lang tid. Og det vil da kanskje ikke ha så mye å si om en legger inn buer eller vinkler først...

Jeg har gjort det på samme måte som XO. Da jeg skulle ha IPO-spor på Cane var jeg mye mer nøye på at han gikk nøye, også i vinkler. Mens nå som han går skogsspor, så er det ikke så viktig om han går 30 cm over vinkelen før han registrerer den, eller sjekker "feil vei" i vinkelen før han går rett vei. Så lenge det ikke blir så mye at det "koster tid" eller at de mister sporet så synes jeg ikke det er noen hensikt i å pirke på de minste tingene når man kun stiller i skogssporkonkurranser.

Nå har ikke jeg hatt så mange hunder enda, men jeg synes også det virker litt individuelt med hva som er enklest av buer og vinkler. Cane gikk veldig rolig fra starten av, og han syntes det var enklest med vinkler. Mens Zofia er litt mer travel i sporet, selv om vi går næringsspor, og på henne fungerer det å bruke buer.

Så konklusjonen er vel egentlig at jeg er har samme syn på disse tingene som XO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Altså, jeg kunne tenkt å latt min lille snuppe"lure" prøve spor. Men når man er HELT nybegynner hvor begynner man å lese? Og hvor gammel må de være for å starte litt med spor, se hva det er osv..

Frost er nemlig så VELDIG på snusern, er sikker på at hu hadde elsket å gå¨litt spor etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Oki, spørsmål på gang. Sporutstyr. Hva er deres mening? Skal sporutstyr, altså selen du går spor i (og også sporlina) kun brukes til spor? Jeg fikk nemlig før på sporkurset at selen jeg bruker i spor, skal jeg kun bruke på spor, og jeg skal bare bruke den selen, ikke noen andre seler. Jeg har en normsele som jeg har gått spor i hitil. Men jeg hadde tenkt og bruke den selen til både spor og snøkjøring/trekk. Så, hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt opp til deg (som alt er :icon_confused: ) men jeg bruker bare Amiga sin sele til sporing, og når jeg tar i den blir hun heltent og vet akkurat hva vi skal. Det er den store fordelen jeg ser ved å bare bruke den til det.

Med borderen har vi en tur sele, og en sele til ski/trekk, og en til spor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...