Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny sportråd


Gjest

Recommended Posts

Har fremdeles masse å lære om spor, så håper denne tråden kan brukes til det :)

I den gamle tråden lurte jeg på spor i snø.

Jeanette svarte dette:

Du kan fint gå spor på parkeringsplass, men det er ikke alle hunder som kobler det med det samme :D

Jeg bruker begynne med ett helt enkelt spor når jeg starter den "sesongen" med en belønning tidlig. Bare pass på at ikke belønningen blir for synlig. Selv går jeg over til å klippe ball/kong i biter når jeg går slike spor. Dem er ikke synlige overhode (men kan også være vanskelig å ta for hunden da jeg klipper dem ned til rundt 0,5x0,5.

Fordelen med slikt spor er jo at du faktisk kan se nøyaktig hvordan hunden jobber i forhold til fotsporene og lukten blir veldig konsentrert da det ikke har andre omgivelser til å "feste" seg i enn snøen. For en hund som fort blir høy i nesen ved mye lukt er det "enklere" for den å finne gjenstander da den må gå dypt.

Selv er jeg forsiktig med å legge spor der det blir tydelige fordypninger etter meg som skiller seg fra resten av terrenget. Jeg setter en grense ved at jeg siger i snitt mer enn 2-3 cm ned. Eller du kan gå feks på samme jordet som du har luftet på dagen før og dermed er det mye spor som ikke blir "deres" spor.

Dette er jeg mest nøye med på unge hunder, spesiellt utpregete gjeterhunder har fort for å bruke blikket som problemløsning (det ser man både i spor og rundering).

Min generelle hovedregel er at om hunden ikke kan gå framover, men må hoppe for å komme fram i snøen. Da er det for mye snø til spor.

Liggetiden må du prøve deg fram på, det er alt etter hunden rett og slett. Tenk over hvor lenge du normalt lar ett skogspor ligge, halvver den tiden til første sporet og se hvordan det går. Syns det er en grei regel jeg. :lol:

Jeg ble utrolig glad for svar :( Tusen takk :o

Dessverre leste jeg dette litt sent, så la et spor idag i snøen på en parkerigsplass.

Den var måkt men det hadde snødd oppå igjen så var endel snø, men ikke så verst i forhold til det du skriver om 2 - 3 cm.

Men jeg glemte å senke kriteriene iforhold til det nye, og la et spor med to 90 graders vinkler.

Hun klarte ingen av vinklene men begynte å snuse godt utenfor istedet. Jeg måtte sette henne på sporet igjen for at hun skulle fortsette. Men velger å ta det på min tabbekvote og glede meg over at hun gikk godt og konsentrert på de rette strekkene. Hun fant sporslutt og ble veldig glad, for første gang sporet hun ikke videre og ignorerte belønningen :)

Løsningen ble leverpostei, noe jeg skal prøve flere ganger.

Neste gang skal jeg kjøre et rett spor med belønning mye tidligere. :D

Tror også jeg skal prøve å finne et enda bedre måkt sted for å være sikker på at hun ikke bruker blikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang skal jeg kjøre et rett spor med belønning mye tidligere. :)

Tror også jeg skal prøve å finne et enda bedre måkt sted for å være sikker på at hun ikke bruker blikket.

De små leverpostei boksene er geniale :)

Ellers er snusbokser i plast (som kan vaskes) eller innom fotobutikker og spørre etter tomme filmbokser. Filmbokser blir det mindre og mindre av, men snusbokser fins det alltid å få tak i av mengder har jeg opplevd. Selv kan jeg bruke det til å legge i spor under mosen o.l. eller i rundering for å posjonere belønninger til fig.

Det blir også ekstra spennende for hunden å hente den, at du må åpne den og "dele ut" også kan de kastes og jaktes på. Talli syns det er superduper belønning som gir alt hun ønsker seg i denne verden "mat som kan jaktes og kampes med, og tilslutt spises" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvordan dere går fram for å legge spor på grus/parkeringsplass... belønningen skal ikke være synelig, den delen er grei... Men funker det hvis man bruker ball eller kong som man kaster til hunden ved sporslutt??

Jeg pleier å legge det litt i kanten og gjemme det litt i buskaset som nesten alltid vokser der.

Vet ikke om det du sier kan funke, men tror litt av poenget er at hunden skal finne 'noe' selv, at det liksom skal være en mening i å følge sporet. Lurer på om man mister litt av den effekten hvis man kaster leken til hunden? Men jeg har egentlig ikke peiling :lol:

De små leverpostei boksene er geniale :D

Ellers er snusbokser i plast (som kan vaskes) eller innom fotobutikker og spørre etter tomme filmbokser. Filmbokser blir det mindre og mindre av, men snusbokser fins det alltid å få tak i av mengder har jeg opplevd. Selv kan jeg bruke det til å legge i spor under mosen o.l. eller i rundering for å posjonere belønninger til fig.

Det blir også ekstra spennende for hunden å hente den, at du må åpne den og "dele ut" også kan de kastes og jaktes på. Talli syns det er superduper belønning som gir alt hun ønsker seg i denne verden "mat som kan jaktes og kampes med, og tilslutt spises" :)

Det høres absolutt ut som noe Ellie hadde likt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge det litt i kanten og gjemme det litt i buskaset som nesten alltid vokser der.

Vet ikke om det du sier kan funke, men tror litt av poenget er at hunden skal finne 'noe' selv, at det liksom skal være en mening i å følge sporet. Lurer på om man mister litt av den effekten hvis man kaster leken til hunden? Men jeg har egentlig ikke peiling :lol:

Jeg er veldig enig med deg. Jeg liker ikke å kaste noe bakfra til hunden i spor. Jeg har sett noen resultater av det hvor hunden har blitt veldig fører orjentert og var for lyder bakfra. Jeg pleier å gå til jeg finner en natulig plass å legge ned sporgjenstander. En mulighet er jo å grave ned gjennstandene litt i snøen sånn at de ikke blir så synlige. Eller legge sporet veldig tett på en busk sånn at gjenstanden kan bli skjult av grener. Andre måter er å lære hunden å markere på små hvite tape biter, eller noe annet hvitt om man skal spore på snø. Når jeg har sporet på asfalt har jeg brukt en del blanke tape biter som går i ett med terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Jeg liker ikke å kaste noe bakfra til hunden i spor. Jeg har sett noen resultater av det hvor hunden har blitt veldig fører orjentert og var for lyder bakfra. Jeg pleier å gå til jeg finner en natulig plass å legge ned sporgjenstander. En mulighet er jo å grave ned gjennstandene litt i snøen sånn at de ikke blir så synlige. Eller legge sporet veldig tett på en busk sånn at gjenstanden kan bli skjult av grener. Andre måter er å lære hunden å markere på små hvite tape biter, eller noe annet hvitt om man skal spore på snø. Når jeg har sporet på asfalt har jeg brukt en del blanke tape biter som går i ett med terrenget.

Men jeg har en ganske fersk hund, veit ikke om ho ville blitt hoppende glad for å finne en tapebit liksom :lol: ikke at ho er klar for det ennå, jeg også er fersk, så vi går noen spor i skogen :D ikke kilometervis og ikke hundrevis av meter, men fra 50-150m :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Jeg liker ikke å kaste noe bakfra til hunden i spor. Jeg har sett noen resultater av det hvor hunden har blitt veldig fører orjentert og var for lyder bakfra. Jeg pleier å gå til jeg finner en natulig plass å legge ned sporgjenstander. En mulighet er jo å grave ned gjennstandene litt i snøen sånn at de ikke blir så synlige. Eller legge sporet veldig tett på en busk sånn at gjenstanden kan bli skjult av grener. Andre måter er å lære hunden å markere på små hvite tape biter, eller noe annet hvitt om man skal spore på snø. Når jeg har sporet på asfalt har jeg brukt en del blanke tape biter som går i ett med terrenget.

Ok da tenkte jeg rett :)

Det med tapebiter var kjempelurt!

Men jeg har en ganske fersk hund, veit ikke om ho ville blitt hoppende glad for å finne en tapebit liksom :lol: ikke at ho er klar for det ennå, jeg også er fersk, så vi går noen spor i skogen :D ikke kilometervis og ikke hundrevis av meter, men fra 50-150m :D:(

Nei hun mente ikke at belønningen skulle være en tapebit :)

Men når man har kommet litt lenger i sporet skal hunden begynne å markere gjenstander, ofte pinner i bruks iallefall. Men hvis man går spor på en parkeringsplass kan man jo ikke legge ut pinner, det vil bli alt for synlig for hunden. Så da kan man bruke tape istedet :o

Legg ut en kong eller noe skikkelig godt du! :P

Edit: Vi har prøvd oss litt idag igjen.

Denne gangen med ett rett spor, vel dvs det var planen - men det ble en vinkel for å få gjemt belønningen litt lettere. Men da lå belønningen like etter vinkelen iallefall.

Hun vimset litt utenfor sporet med liggetiden var kun 10 min, så jeg tror luktbildet var stort eller hva man skal si.

Det var ikke mye utenfor, så det er kanskje greit , og hun klarte vinkelen :(

Ellie går egentlig bedre med lengre liggetid, men er det da negativt slik at jeg heller burde bruke pølsebiter for å få henne til å gå bedre i kjernen uansett?

Kanskje prøve lengre liggetid først? *tenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har en ganske fersk hund, veit ikke om ho ville blitt hoppende glad for å finne en tapebit liksom :) ikke at ho er klar for det ennå, jeg også er fersk, så vi går noen spor i skogen :P ikke kilometervis og ikke hundrevis av meter, men fra 50-150m :P;)

Om en skal bruke det må en lære hunden at tap-bit er gøy først. Det tar ikke så lang tid å lære en hund og er vel verdt invisteringen. Klarer du å lære hunden at tape er lik ball eller godbit har du et godt verktøy i spor trening på underlag hvor gjennstander er lett synlig. Men om hunden din er vant med å finne leker o.l i sporet er spranget til en tape-bit stort og vil nok mest sannsynlig kanskje ta bort litt motivasjon, så man må gjøre en jobb med det først. I øynene til mine hunder er tape eller alt som lukter menneske lik lek og morro, men det må læres som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en skal bruke det må en lære hunden at tap-bit er gøy først. Det tar ikke så lang tid å lære en hund og er vel verdt invisteringen. Klarer du å lære hunden at tape er lik ball eller godbit har du et godt verktøy i spor trening på underlag hvor gjennstander er lett synlig. Men om hunden din er vant med å finne leker o.l i sporet er spranget til en tape-bit stort og vil nok mest sannsynlig kanskje ta bort litt motivasjon, så man må gjøre en jobb med det først. I øynene til mine hunder er tape eller alt som lukter menneske lik lek og morro, men det må læres som alt annet.

mhm skjønner :P vi har ikke trent på markering av gjenstand ennå :) trener på HELT grunnleggende ting. Akkurat begynt å prøve oss på vinkler :P

Men hvordan gjør du teip morro?? jeg kan jo begynne med det nå :P så når hunden markerer på teip, så får den belønning?? eller synes den å finne teipen er bra nok etter motivasjon på den??

Min lille Kita har for det meste gått spor etter en liten ball, kong wubba eller mennesker :P da med leik som belønning ved sporslutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm skjønner :P vi har ikke trent på markering av gjenstand ennå :) trener på HELT grunnleggende ting. Akkurat begynt å prøve oss på vinkler :P

Men hvordan gjør du teip morro?? jeg kan jo begynne med det nå :P så når hunden markerer på teip, så får den belønning?? eller synes den å finne teipen er bra nok etter motivasjon på den??

Min lille Kita har for det meste gått spor etter en liten ball, kong wubba eller mennesker :P da med leik som belønning ved sporslutt ;)

Det finnes mange veier til rom når det kommer til markering... her er en metode... Jeg pleier å begynne utenfor sporet. jeg lærer mine hunder å dekkmarkere, men om du ikke ønsker det eller ønsker å komme lettere til mål kan man lære hunden å sette nesen på tapen som en target. Det kan være lettere å starte med noe litt større en tape til hunden kobler øvelsen, feks en skinnlapp, bit av en flat list el.l. Om du bruker klikker kan du klikke å belønne når hunden viser interesse, om du ikke bruker klikker ros og belønn når hunden viser interesse for gjenstand. jeg synes det er veldig greit å begynne innendørs med lite forstyrrelser. Etterhvert øke vanskelighetsgraden til at hunden skal sette nesen på gjennstanden før ros eller klikk blir utløst. Når dette fungerer generaliserer en på flere typer gjennstander. De fleste hunder kobler dette ganske fort om man har noen gode godbiter. Med dekk markering utvider jeg lære-rekken til at hunden skal dekke før belønning kommer. Jeg har ikke tålmodighet til å vente ut hunden her, så jeg pleier å hjelpe hunden i dekk de første gangene, ved å legge hånda over gjenstanden. Når jeg trener markering passer jeg veldig på i starten at hunden ikke får ros/klikk/tilbakemelding på å bite eller smake på gjenstanden, jeg ser ikke på det som noen fordel om hunden spiser så små gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dere sporet i bue eller vinkel når dere skal lære hunden å gå vinkler?

Selv har jeg alltid lagt i bue og etterhvert gjort den mer og mer skarp, mine hunder syns hvertfall det er mye enklere slik ved at de får en mer naturlig sving.

Tenker du skogsspor eller IPO spor..? I skogen kommer det jo naturlige rettningsforandringer med engang stort sett... I IPO spor legger jeg inn buer og rettningsforandringer når hunden har forstått fremdrift med ro, dypt søk og det å holde seg i sporkjernen, da pleier jeg å begynne med buer hvor jeg har mat i hvert fottråkk. Ofte blir hunden mer hektisk i rettningsforandringene og det er derfor jeg bruker mye mat der. Både for å registrere hvor mye intensiteten øker og for å ha et hjelpemiddel i å roe ned hunden. Bare pass på så at hunden ikke blir så hektisk at den begynner å ta maten på overvær...da ville jeg gått et skrittt tilbake i treningen.

Hvor mange meter bak hunden går dere? Gir dere noe som helst kommandoer?

Hvor langt unna hunden er litt individuelt fra hund til hund synes jeg. Hunder med mye kamp pleier ofte å kampe mer når vi er nær, det samme med litt usikkre hunder kan ofte bli mer usikkre om vi er for nær. Prøv deg litt frem å se hva som passer deg og din hund best. Jeg pleier å snakke minst mulig til hunden når jeg sporer i starten. Jeg ønsker at det er sporet i seg selv og gjennstandene som skal være motivasjon og interesant for hunden. Hunden har heller ikke i starten noe forhold eller forståelse for komandoord, men instinktene til å spore er der som oftest uten vår prating. Jeg kan av og til rose hunden rolig om jeg har en hund som ikke lar seg forstyrre av ros...Men om man ikke kan lese hund godt er det ikke bestandig så lett å rose på riktig plass og da kan det være like greit å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna hunden er litt individuelt fra hund til hund synes jeg. Hunder med mye kamp pleier ofte å kampe mer når vi er nær, det samme med litt usikkre hunder kan ofte bli mer usikkre om vi er for nær. Prøv deg litt frem å se hva som passer deg og din hund best. Jeg pleier å snakke minst mulig til hunden når jeg sporer i starten. Jeg ønsker at det er sporet i seg selv og gjennstandene som skal være motivasjon og interesant for hunden. Hunden har heller ikke i starten noe forhold eller forståelse for komandoord, men instinktene til å spore er der som oftest uten vår prating. Jeg kan av og til rose hunden rolig om jeg har en hund som ikke lar seg forstyrre av ros...Men om man ikke kan lese hund godt er det ikke bestandig så lett å rose på riktig plass og da kan det være like greit å la være.

Takk :) Jeg syns dette med spor er spennende, selv om jeg bare har gått noen få rette spor på 100 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du skogsspor eller IPO spor..? I skogen kommer det jo naturlige rettningsforandringer med engang stort sett... I IPO spor legger jeg inn buer og rettningsforandringer når hunden har forstått fremdrift med ro, dypt søk og det å holde seg i sporkjernen, da pleier jeg å begynne med buer hvor jeg har mat i hvert fottråkk. Ofte blir hunden mer hektisk i rettningsforandringene og det er derfor jeg bruker mye mat der. Både for å registrere hvor mye intensiteten øker og for å ha et hjelpemiddel i å roe ned hunden. Bare pass på så at hunden ikke blir så hektisk at den begynner å ta maten på overvær...da ville jeg gått et skrittt tilbake i treningen.

Jeg har for det meste trent IPO-spor, men er det annerledes dersom man skal trene NBF-spor? Det er forskjell i innlæring, men jeg tenker at det for de fleste hunder vil være enklere å lære inn retningsendringer gradvis (som i buer) i stedet for å starte med 90 gradersvinkler med en gang. Jeg husker ikke hvem, men det var noen i den andre tråden som nevnte at de på kurs hadde lært at å bruke 90 gradersvinkler i stedet for buer var enklere for hunden når man skulle begynne å trene på vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for det meste trent IPO-spor, men er det annerledes dersom man skal trene NBF-spor? Det er forskjell i innlæring, men jeg tenker at det for de fleste hunder vil være enklere å lære inn retningsendringer gradvis (som i buer) i stedet for å starte med 90 gradersvinkler med en gang. Jeg husker ikke hvem, men det var noen i den andre tråden som nevnte at de på kurs hadde lært at å bruke 90 gradersvinkler i stedet for buer var enklere for hunden når man skulle begynne å trene på vinkler.

Jeg har i alle fall trent annerledes når jeg har trent inn skogsspor fra starten av. Jeg har lagt mye mindre vekt på hvordan hunden utfører vinklene i skogssporet enn i IPO sporet. Siden det ikke gir noen poeng i skogssporet om hunden øker tempo ut av vinkelen, kretser en runde rundt seg selv eller løfter nesen litt har jeg ikke brydd meg mye om det så lenge hunden har gått bra vinkler, mens i IPO ville noe sånt kostet for mye poeng. I skogen kommer jo dette med naturlige rettningsforandringer stort sett inn fra dag en, det er liksom noen trær og tuer i veien stort sett alltid. :) Siden jeg ikke er like grundig med vinkelne i skogssporet, tar jeg det også tidligere inn i treninga enn i IPO sporet hvor jeg bruker mye mer tid på sporadferden før jeg legger på vanskelighetsgradene. Je skal ikke uttale meg om hva som er lettest eller vanskeligst for hunden av buer eller vinkler... Jeg tror egentlig det kommer litt an på hunden og hvordan sporadferd den har. En litt travel hund vil mest sannsynlig kanskje gå over vinkelen et stykke før den registrerer at den har gått over og dermed bli veldig intens og aktiv i kroppen for å finne igjen sporet, på en slik hund vil kanskje buer hjelpe hunden å roe ned litt... Mens en hund som søker i et roligere tempo vil ta rettningsforandringene raskere fordi den rekker å registrere rettningforandringen før det har gått for lang tid. Og det vil da kanskje ikke ha så mye å si om en legger inn buer eller vinkler først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall trent annerledes når jeg har trent inn skogsspor fra starten av. Jeg har lagt mye mindre vekt på hvordan hunden utfører vinklene i skogssporet enn i IPO sporet. Siden det ikke gir noen poeng i skogssporet om hunden øker tempo ut av vinkelen, kretser en runde rundt seg selv eller løfter nesen litt har jeg ikke brydd meg mye om det så lenge hunden har gått bra vinkler, mens i IPO ville noe sånt kostet for mye poeng. I skogen kommer jo dette med naturlige rettningsforandringer stort sett inn fra dag en, det er liksom noen trær og tuer i veien stort sett alltid. :lol: Siden jeg ikke er like grundig med vinkelne i skogssporet, tar jeg det også tidligere inn i treninga enn i IPO sporet hvor jeg bruker mye mer tid på sporadferden før jeg legger på vanskelighetsgradene. Je skal ikke uttale meg om hva som er lettest eller vanskeligst for hunden av buer eller vinkler... Jeg tror egentlig det kommer litt an på hunden og hvordan sporadferd den har. En litt travel hund vil mest sannsynlig kanskje gå over vinkelen et stykke før den registrerer at den har gått over og dermed bli veldig intens og aktiv i kroppen for å finne igjen sporet, på en slik hund vil kanskje buer hjelpe hunden å roe ned litt... Mens en hund som søker i et roligere tempo vil ta rettningsforandringene raskere fordi den rekker å registrere rettningforandringen før det har gått for lang tid. Og det vil da kanskje ikke ha så mye å si om en legger inn buer eller vinkler først...

Jeg har gjort det på samme måte som XO. Da jeg skulle ha IPO-spor på Cane var jeg mye mer nøye på at han gikk nøye, også i vinkler. Mens nå som han går skogsspor, så er det ikke så viktig om han går 30 cm over vinkelen før han registrerer den, eller sjekker "feil vei" i vinkelen før han går rett vei. Så lenge det ikke blir så mye at det "koster tid" eller at de mister sporet så synes jeg ikke det er noen hensikt i å pirke på de minste tingene når man kun stiller i skogssporkonkurranser.

Nå har ikke jeg hatt så mange hunder enda, men jeg synes også det virker litt individuelt med hva som er enklest av buer og vinkler. Cane gikk veldig rolig fra starten av, og han syntes det var enklest med vinkler. Mens Zofia er litt mer travel i sporet, selv om vi går næringsspor, og på henne fungerer det å bruke buer.

Så konklusjonen er vel egentlig at jeg er har samme syn på disse tingene som XO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Altså, jeg kunne tenkt å latt min lille snuppe"lure" prøve spor. Men når man er HELT nybegynner hvor begynner man å lese? Og hvor gammel må de være for å starte litt med spor, se hva det er osv..

Frost er nemlig så VELDIG på snusern, er sikker på at hu hadde elsket å gå¨litt spor etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Oki, spørsmål på gang. Sporutstyr. Hva er deres mening? Skal sporutstyr, altså selen du går spor i (og også sporlina) kun brukes til spor? Jeg fikk nemlig før på sporkurset at selen jeg bruker i spor, skal jeg kun bruke på spor, og jeg skal bare bruke den selen, ikke noen andre seler. Jeg har en normsele som jeg har gått spor i hitil. Men jeg hadde tenkt og bruke den selen til både spor og snøkjøring/trekk. Så, hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt opp til deg (som alt er :icon_confused: ) men jeg bruker bare Amiga sin sele til sporing, og når jeg tar i den blir hun heltent og vet akkurat hva vi skal. Det er den store fordelen jeg ser ved å bare bruke den til det.

Med borderen har vi en tur sele, og en sele til ski/trekk, og en til spor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...