Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny sportråd


Gjest

Recommended Posts

Har fremdeles masse å lære om spor, så håper denne tråden kan brukes til det :)

I den gamle tråden lurte jeg på spor i snø.

Jeanette svarte dette:

Du kan fint gå spor på parkeringsplass, men det er ikke alle hunder som kobler det med det samme :D

Jeg bruker begynne med ett helt enkelt spor når jeg starter den "sesongen" med en belønning tidlig. Bare pass på at ikke belønningen blir for synlig. Selv går jeg over til å klippe ball/kong i biter når jeg går slike spor. Dem er ikke synlige overhode (men kan også være vanskelig å ta for hunden da jeg klipper dem ned til rundt 0,5x0,5.

Fordelen med slikt spor er jo at du faktisk kan se nøyaktig hvordan hunden jobber i forhold til fotsporene og lukten blir veldig konsentrert da det ikke har andre omgivelser til å "feste" seg i enn snøen. For en hund som fort blir høy i nesen ved mye lukt er det "enklere" for den å finne gjenstander da den må gå dypt.

Selv er jeg forsiktig med å legge spor der det blir tydelige fordypninger etter meg som skiller seg fra resten av terrenget. Jeg setter en grense ved at jeg siger i snitt mer enn 2-3 cm ned. Eller du kan gå feks på samme jordet som du har luftet på dagen før og dermed er det mye spor som ikke blir "deres" spor.

Dette er jeg mest nøye med på unge hunder, spesiellt utpregete gjeterhunder har fort for å bruke blikket som problemløsning (det ser man både i spor og rundering).

Min generelle hovedregel er at om hunden ikke kan gå framover, men må hoppe for å komme fram i snøen. Da er det for mye snø til spor.

Liggetiden må du prøve deg fram på, det er alt etter hunden rett og slett. Tenk over hvor lenge du normalt lar ett skogspor ligge, halvver den tiden til første sporet og se hvordan det går. Syns det er en grei regel jeg. :lol:

Jeg ble utrolig glad for svar :( Tusen takk :o

Dessverre leste jeg dette litt sent, så la et spor idag i snøen på en parkerigsplass.

Den var måkt men det hadde snødd oppå igjen så var endel snø, men ikke så verst i forhold til det du skriver om 2 - 3 cm.

Men jeg glemte å senke kriteriene iforhold til det nye, og la et spor med to 90 graders vinkler.

Hun klarte ingen av vinklene men begynte å snuse godt utenfor istedet. Jeg måtte sette henne på sporet igjen for at hun skulle fortsette. Men velger å ta det på min tabbekvote og glede meg over at hun gikk godt og konsentrert på de rette strekkene. Hun fant sporslutt og ble veldig glad, for første gang sporet hun ikke videre og ignorerte belønningen :)

Løsningen ble leverpostei, noe jeg skal prøve flere ganger.

Neste gang skal jeg kjøre et rett spor med belønning mye tidligere. :D

Tror også jeg skal prøve å finne et enda bedre måkt sted for å være sikker på at hun ikke bruker blikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang skal jeg kjøre et rett spor med belønning mye tidligere. :)

Tror også jeg skal prøve å finne et enda bedre måkt sted for å være sikker på at hun ikke bruker blikket.

De små leverpostei boksene er geniale :)

Ellers er snusbokser i plast (som kan vaskes) eller innom fotobutikker og spørre etter tomme filmbokser. Filmbokser blir det mindre og mindre av, men snusbokser fins det alltid å få tak i av mengder har jeg opplevd. Selv kan jeg bruke det til å legge i spor under mosen o.l. eller i rundering for å posjonere belønninger til fig.

Det blir også ekstra spennende for hunden å hente den, at du må åpne den og "dele ut" også kan de kastes og jaktes på. Talli syns det er superduper belønning som gir alt hun ønsker seg i denne verden "mat som kan jaktes og kampes med, og tilslutt spises" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvordan dere går fram for å legge spor på grus/parkeringsplass... belønningen skal ikke være synelig, den delen er grei... Men funker det hvis man bruker ball eller kong som man kaster til hunden ved sporslutt??

Jeg pleier å legge det litt i kanten og gjemme det litt i buskaset som nesten alltid vokser der.

Vet ikke om det du sier kan funke, men tror litt av poenget er at hunden skal finne 'noe' selv, at det liksom skal være en mening i å følge sporet. Lurer på om man mister litt av den effekten hvis man kaster leken til hunden? Men jeg har egentlig ikke peiling :lol:

De små leverpostei boksene er geniale :D

Ellers er snusbokser i plast (som kan vaskes) eller innom fotobutikker og spørre etter tomme filmbokser. Filmbokser blir det mindre og mindre av, men snusbokser fins det alltid å få tak i av mengder har jeg opplevd. Selv kan jeg bruke det til å legge i spor under mosen o.l. eller i rundering for å posjonere belønninger til fig.

Det blir også ekstra spennende for hunden å hente den, at du må åpne den og "dele ut" også kan de kastes og jaktes på. Talli syns det er superduper belønning som gir alt hun ønsker seg i denne verden "mat som kan jaktes og kampes med, og tilslutt spises" :)

Det høres absolutt ut som noe Ellie hadde likt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge det litt i kanten og gjemme det litt i buskaset som nesten alltid vokser der.

Vet ikke om det du sier kan funke, men tror litt av poenget er at hunden skal finne 'noe' selv, at det liksom skal være en mening i å følge sporet. Lurer på om man mister litt av den effekten hvis man kaster leken til hunden? Men jeg har egentlig ikke peiling :lol:

Jeg er veldig enig med deg. Jeg liker ikke å kaste noe bakfra til hunden i spor. Jeg har sett noen resultater av det hvor hunden har blitt veldig fører orjentert og var for lyder bakfra. Jeg pleier å gå til jeg finner en natulig plass å legge ned sporgjenstander. En mulighet er jo å grave ned gjennstandene litt i snøen sånn at de ikke blir så synlige. Eller legge sporet veldig tett på en busk sånn at gjenstanden kan bli skjult av grener. Andre måter er å lære hunden å markere på små hvite tape biter, eller noe annet hvitt om man skal spore på snø. Når jeg har sporet på asfalt har jeg brukt en del blanke tape biter som går i ett med terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Jeg liker ikke å kaste noe bakfra til hunden i spor. Jeg har sett noen resultater av det hvor hunden har blitt veldig fører orjentert og var for lyder bakfra. Jeg pleier å gå til jeg finner en natulig plass å legge ned sporgjenstander. En mulighet er jo å grave ned gjennstandene litt i snøen sånn at de ikke blir så synlige. Eller legge sporet veldig tett på en busk sånn at gjenstanden kan bli skjult av grener. Andre måter er å lære hunden å markere på små hvite tape biter, eller noe annet hvitt om man skal spore på snø. Når jeg har sporet på asfalt har jeg brukt en del blanke tape biter som går i ett med terrenget.

Men jeg har en ganske fersk hund, veit ikke om ho ville blitt hoppende glad for å finne en tapebit liksom :lol: ikke at ho er klar for det ennå, jeg også er fersk, så vi går noen spor i skogen :D ikke kilometervis og ikke hundrevis av meter, men fra 50-150m :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Jeg liker ikke å kaste noe bakfra til hunden i spor. Jeg har sett noen resultater av det hvor hunden har blitt veldig fører orjentert og var for lyder bakfra. Jeg pleier å gå til jeg finner en natulig plass å legge ned sporgjenstander. En mulighet er jo å grave ned gjennstandene litt i snøen sånn at de ikke blir så synlige. Eller legge sporet veldig tett på en busk sånn at gjenstanden kan bli skjult av grener. Andre måter er å lære hunden å markere på små hvite tape biter, eller noe annet hvitt om man skal spore på snø. Når jeg har sporet på asfalt har jeg brukt en del blanke tape biter som går i ett med terrenget.

Ok da tenkte jeg rett :)

Det med tapebiter var kjempelurt!

Men jeg har en ganske fersk hund, veit ikke om ho ville blitt hoppende glad for å finne en tapebit liksom :lol: ikke at ho er klar for det ennå, jeg også er fersk, så vi går noen spor i skogen :D ikke kilometervis og ikke hundrevis av meter, men fra 50-150m :D:(

Nei hun mente ikke at belønningen skulle være en tapebit :)

Men når man har kommet litt lenger i sporet skal hunden begynne å markere gjenstander, ofte pinner i bruks iallefall. Men hvis man går spor på en parkeringsplass kan man jo ikke legge ut pinner, det vil bli alt for synlig for hunden. Så da kan man bruke tape istedet :o

Legg ut en kong eller noe skikkelig godt du! :P

Edit: Vi har prøvd oss litt idag igjen.

Denne gangen med ett rett spor, vel dvs det var planen - men det ble en vinkel for å få gjemt belønningen litt lettere. Men da lå belønningen like etter vinkelen iallefall.

Hun vimset litt utenfor sporet med liggetiden var kun 10 min, så jeg tror luktbildet var stort eller hva man skal si.

Det var ikke mye utenfor, så det er kanskje greit , og hun klarte vinkelen :(

Ellie går egentlig bedre med lengre liggetid, men er det da negativt slik at jeg heller burde bruke pølsebiter for å få henne til å gå bedre i kjernen uansett?

Kanskje prøve lengre liggetid først? *tenke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har en ganske fersk hund, veit ikke om ho ville blitt hoppende glad for å finne en tapebit liksom :) ikke at ho er klar for det ennå, jeg også er fersk, så vi går noen spor i skogen :P ikke kilometervis og ikke hundrevis av meter, men fra 50-150m :P;)

Om en skal bruke det må en lære hunden at tap-bit er gøy først. Det tar ikke så lang tid å lære en hund og er vel verdt invisteringen. Klarer du å lære hunden at tape er lik ball eller godbit har du et godt verktøy i spor trening på underlag hvor gjennstander er lett synlig. Men om hunden din er vant med å finne leker o.l i sporet er spranget til en tape-bit stort og vil nok mest sannsynlig kanskje ta bort litt motivasjon, så man må gjøre en jobb med det først. I øynene til mine hunder er tape eller alt som lukter menneske lik lek og morro, men det må læres som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en skal bruke det må en lære hunden at tap-bit er gøy først. Det tar ikke så lang tid å lære en hund og er vel verdt invisteringen. Klarer du å lære hunden at tape er lik ball eller godbit har du et godt verktøy i spor trening på underlag hvor gjennstander er lett synlig. Men om hunden din er vant med å finne leker o.l i sporet er spranget til en tape-bit stort og vil nok mest sannsynlig kanskje ta bort litt motivasjon, så man må gjøre en jobb med det først. I øynene til mine hunder er tape eller alt som lukter menneske lik lek og morro, men det må læres som alt annet.

mhm skjønner :P vi har ikke trent på markering av gjenstand ennå :) trener på HELT grunnleggende ting. Akkurat begynt å prøve oss på vinkler :P

Men hvordan gjør du teip morro?? jeg kan jo begynne med det nå :P så når hunden markerer på teip, så får den belønning?? eller synes den å finne teipen er bra nok etter motivasjon på den??

Min lille Kita har for det meste gått spor etter en liten ball, kong wubba eller mennesker :P da med leik som belønning ved sporslutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm skjønner :P vi har ikke trent på markering av gjenstand ennå :) trener på HELT grunnleggende ting. Akkurat begynt å prøve oss på vinkler :P

Men hvordan gjør du teip morro?? jeg kan jo begynne med det nå :P så når hunden markerer på teip, så får den belønning?? eller synes den å finne teipen er bra nok etter motivasjon på den??

Min lille Kita har for det meste gått spor etter en liten ball, kong wubba eller mennesker :P da med leik som belønning ved sporslutt ;)

Det finnes mange veier til rom når det kommer til markering... her er en metode... Jeg pleier å begynne utenfor sporet. jeg lærer mine hunder å dekkmarkere, men om du ikke ønsker det eller ønsker å komme lettere til mål kan man lære hunden å sette nesen på tapen som en target. Det kan være lettere å starte med noe litt større en tape til hunden kobler øvelsen, feks en skinnlapp, bit av en flat list el.l. Om du bruker klikker kan du klikke å belønne når hunden viser interesse, om du ikke bruker klikker ros og belønn når hunden viser interesse for gjenstand. jeg synes det er veldig greit å begynne innendørs med lite forstyrrelser. Etterhvert øke vanskelighetsgraden til at hunden skal sette nesen på gjennstanden før ros eller klikk blir utløst. Når dette fungerer generaliserer en på flere typer gjennstander. De fleste hunder kobler dette ganske fort om man har noen gode godbiter. Med dekk markering utvider jeg lære-rekken til at hunden skal dekke før belønning kommer. Jeg har ikke tålmodighet til å vente ut hunden her, så jeg pleier å hjelpe hunden i dekk de første gangene, ved å legge hånda over gjenstanden. Når jeg trener markering passer jeg veldig på i starten at hunden ikke får ros/klikk/tilbakemelding på å bite eller smake på gjenstanden, jeg ser ikke på det som noen fordel om hunden spiser så små gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dere sporet i bue eller vinkel når dere skal lære hunden å gå vinkler?

Selv har jeg alltid lagt i bue og etterhvert gjort den mer og mer skarp, mine hunder syns hvertfall det er mye enklere slik ved at de får en mer naturlig sving.

Tenker du skogsspor eller IPO spor..? I skogen kommer det jo naturlige rettningsforandringer med engang stort sett... I IPO spor legger jeg inn buer og rettningsforandringer når hunden har forstått fremdrift med ro, dypt søk og det å holde seg i sporkjernen, da pleier jeg å begynne med buer hvor jeg har mat i hvert fottråkk. Ofte blir hunden mer hektisk i rettningsforandringene og det er derfor jeg bruker mye mat der. Både for å registrere hvor mye intensiteten øker og for å ha et hjelpemiddel i å roe ned hunden. Bare pass på så at hunden ikke blir så hektisk at den begynner å ta maten på overvær...da ville jeg gått et skrittt tilbake i treningen.

Hvor mange meter bak hunden går dere? Gir dere noe som helst kommandoer?

Hvor langt unna hunden er litt individuelt fra hund til hund synes jeg. Hunder med mye kamp pleier ofte å kampe mer når vi er nær, det samme med litt usikkre hunder kan ofte bli mer usikkre om vi er for nær. Prøv deg litt frem å se hva som passer deg og din hund best. Jeg pleier å snakke minst mulig til hunden når jeg sporer i starten. Jeg ønsker at det er sporet i seg selv og gjennstandene som skal være motivasjon og interesant for hunden. Hunden har heller ikke i starten noe forhold eller forståelse for komandoord, men instinktene til å spore er der som oftest uten vår prating. Jeg kan av og til rose hunden rolig om jeg har en hund som ikke lar seg forstyrre av ros...Men om man ikke kan lese hund godt er det ikke bestandig så lett å rose på riktig plass og da kan det være like greit å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna hunden er litt individuelt fra hund til hund synes jeg. Hunder med mye kamp pleier ofte å kampe mer når vi er nær, det samme med litt usikkre hunder kan ofte bli mer usikkre om vi er for nær. Prøv deg litt frem å se hva som passer deg og din hund best. Jeg pleier å snakke minst mulig til hunden når jeg sporer i starten. Jeg ønsker at det er sporet i seg selv og gjennstandene som skal være motivasjon og interesant for hunden. Hunden har heller ikke i starten noe forhold eller forståelse for komandoord, men instinktene til å spore er der som oftest uten vår prating. Jeg kan av og til rose hunden rolig om jeg har en hund som ikke lar seg forstyrre av ros...Men om man ikke kan lese hund godt er det ikke bestandig så lett å rose på riktig plass og da kan det være like greit å la være.

Takk :) Jeg syns dette med spor er spennende, selv om jeg bare har gått noen få rette spor på 100 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du skogsspor eller IPO spor..? I skogen kommer det jo naturlige rettningsforandringer med engang stort sett... I IPO spor legger jeg inn buer og rettningsforandringer når hunden har forstått fremdrift med ro, dypt søk og det å holde seg i sporkjernen, da pleier jeg å begynne med buer hvor jeg har mat i hvert fottråkk. Ofte blir hunden mer hektisk i rettningsforandringene og det er derfor jeg bruker mye mat der. Både for å registrere hvor mye intensiteten øker og for å ha et hjelpemiddel i å roe ned hunden. Bare pass på så at hunden ikke blir så hektisk at den begynner å ta maten på overvær...da ville jeg gått et skrittt tilbake i treningen.

Jeg har for det meste trent IPO-spor, men er det annerledes dersom man skal trene NBF-spor? Det er forskjell i innlæring, men jeg tenker at det for de fleste hunder vil være enklere å lære inn retningsendringer gradvis (som i buer) i stedet for å starte med 90 gradersvinkler med en gang. Jeg husker ikke hvem, men det var noen i den andre tråden som nevnte at de på kurs hadde lært at å bruke 90 gradersvinkler i stedet for buer var enklere for hunden når man skulle begynne å trene på vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for det meste trent IPO-spor, men er det annerledes dersom man skal trene NBF-spor? Det er forskjell i innlæring, men jeg tenker at det for de fleste hunder vil være enklere å lære inn retningsendringer gradvis (som i buer) i stedet for å starte med 90 gradersvinkler med en gang. Jeg husker ikke hvem, men det var noen i den andre tråden som nevnte at de på kurs hadde lært at å bruke 90 gradersvinkler i stedet for buer var enklere for hunden når man skulle begynne å trene på vinkler.

Jeg har i alle fall trent annerledes når jeg har trent inn skogsspor fra starten av. Jeg har lagt mye mindre vekt på hvordan hunden utfører vinklene i skogssporet enn i IPO sporet. Siden det ikke gir noen poeng i skogssporet om hunden øker tempo ut av vinkelen, kretser en runde rundt seg selv eller løfter nesen litt har jeg ikke brydd meg mye om det så lenge hunden har gått bra vinkler, mens i IPO ville noe sånt kostet for mye poeng. I skogen kommer jo dette med naturlige rettningsforandringer stort sett inn fra dag en, det er liksom noen trær og tuer i veien stort sett alltid. :) Siden jeg ikke er like grundig med vinkelne i skogssporet, tar jeg det også tidligere inn i treninga enn i IPO sporet hvor jeg bruker mye mer tid på sporadferden før jeg legger på vanskelighetsgradene. Je skal ikke uttale meg om hva som er lettest eller vanskeligst for hunden av buer eller vinkler... Jeg tror egentlig det kommer litt an på hunden og hvordan sporadferd den har. En litt travel hund vil mest sannsynlig kanskje gå over vinkelen et stykke før den registrerer at den har gått over og dermed bli veldig intens og aktiv i kroppen for å finne igjen sporet, på en slik hund vil kanskje buer hjelpe hunden å roe ned litt... Mens en hund som søker i et roligere tempo vil ta rettningsforandringene raskere fordi den rekker å registrere rettningforandringen før det har gått for lang tid. Og det vil da kanskje ikke ha så mye å si om en legger inn buer eller vinkler først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall trent annerledes når jeg har trent inn skogsspor fra starten av. Jeg har lagt mye mindre vekt på hvordan hunden utfører vinklene i skogssporet enn i IPO sporet. Siden det ikke gir noen poeng i skogssporet om hunden øker tempo ut av vinkelen, kretser en runde rundt seg selv eller løfter nesen litt har jeg ikke brydd meg mye om det så lenge hunden har gått bra vinkler, mens i IPO ville noe sånt kostet for mye poeng. I skogen kommer jo dette med naturlige rettningsforandringer stort sett inn fra dag en, det er liksom noen trær og tuer i veien stort sett alltid. :lol: Siden jeg ikke er like grundig med vinkelne i skogssporet, tar jeg det også tidligere inn i treninga enn i IPO sporet hvor jeg bruker mye mer tid på sporadferden før jeg legger på vanskelighetsgradene. Je skal ikke uttale meg om hva som er lettest eller vanskeligst for hunden av buer eller vinkler... Jeg tror egentlig det kommer litt an på hunden og hvordan sporadferd den har. En litt travel hund vil mest sannsynlig kanskje gå over vinkelen et stykke før den registrerer at den har gått over og dermed bli veldig intens og aktiv i kroppen for å finne igjen sporet, på en slik hund vil kanskje buer hjelpe hunden å roe ned litt... Mens en hund som søker i et roligere tempo vil ta rettningsforandringene raskere fordi den rekker å registrere rettningforandringen før det har gått for lang tid. Og det vil da kanskje ikke ha så mye å si om en legger inn buer eller vinkler først...

Jeg har gjort det på samme måte som XO. Da jeg skulle ha IPO-spor på Cane var jeg mye mer nøye på at han gikk nøye, også i vinkler. Mens nå som han går skogsspor, så er det ikke så viktig om han går 30 cm over vinkelen før han registrerer den, eller sjekker "feil vei" i vinkelen før han går rett vei. Så lenge det ikke blir så mye at det "koster tid" eller at de mister sporet så synes jeg ikke det er noen hensikt i å pirke på de minste tingene når man kun stiller i skogssporkonkurranser.

Nå har ikke jeg hatt så mange hunder enda, men jeg synes også det virker litt individuelt med hva som er enklest av buer og vinkler. Cane gikk veldig rolig fra starten av, og han syntes det var enklest med vinkler. Mens Zofia er litt mer travel i sporet, selv om vi går næringsspor, og på henne fungerer det å bruke buer.

Så konklusjonen er vel egentlig at jeg er har samme syn på disse tingene som XO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Altså, jeg kunne tenkt å latt min lille snuppe"lure" prøve spor. Men når man er HELT nybegynner hvor begynner man å lese? Og hvor gammel må de være for å starte litt med spor, se hva det er osv..

Frost er nemlig så VELDIG på snusern, er sikker på at hu hadde elsket å gå¨litt spor etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Oki, spørsmål på gang. Sporutstyr. Hva er deres mening? Skal sporutstyr, altså selen du går spor i (og også sporlina) kun brukes til spor? Jeg fikk nemlig før på sporkurset at selen jeg bruker i spor, skal jeg kun bruke på spor, og jeg skal bare bruke den selen, ikke noen andre seler. Jeg har en normsele som jeg har gått spor i hitil. Men jeg hadde tenkt og bruke den selen til både spor og snøkjøring/trekk. Så, hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt opp til deg (som alt er :icon_confused: ) men jeg bruker bare Amiga sin sele til sporing, og når jeg tar i den blir hun heltent og vet akkurat hva vi skal. Det er den store fordelen jeg ser ved å bare bruke den til det.

Med borderen har vi en tur sele, og en sele til ski/trekk, og en til spor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...