Gå til innhold
Hundesonen.no

IPO


Malamuten

Recommended Posts

Har lyst til og begynne med IPO etter hvert og lurer derfor på hvilke(n) rase er og anbefale? Fordeler og ulemper med de forskjellige? Eneste kravet jeg har til evt hund er minimalt pelsstell, litt går bra.

Og jeg hører en del som fraråder forsvarsbiten, hva er deres erfaringer med det? Med tanke på at de kan bli 'agresive' om dere forstår hva jeg mener. Selv føler jeg kanskje at en lydig/godt trent hund ikke biter folk uten grunn fordi den har lært det(men jeg har ingen erfaring med det så er nysgjerrig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere raser som egner seg til IPO. Spørsmålet blir da hvor langt ønsker du å nå i IPO, da vil det snevres inn på raser. Raser som kan nå langt er feks shæfere eller maller. Men for å trene for skøy skyld og få en IPO1 eller 2 tittel, kan flere raser brukes. Da kan vi spørre om pelsstell, størrelse, etc. litt personlig smak.

Du sier minimalt med pelsstell? Tenker du da på børsting, eller røyting?

Ang bitedelen er det nok litt uvitenhet at hunder kan bli aggressive av dette. Det hele baseres på lek, og at hunden fobinder dette med lek og moro. Jeg var selv litt skeptisk selv før jeg var på kurs og fikk vite mer om dette. Men igjen, er dette en sport med høy itensitet og belasting, og man stresser hunden endel opp. De som trener regelmessig på dette, og vet mer om dette, klarer å balansere dette greit og hunden blir ikke værre av å trene bitedelen (stressmessig) Men noen råder å trene mer lydighet i begynnelsen for å få kontroll over driftene godt nok, før de belaster hunden mer i bitedelen. tenker på litt unge hunder eller uerfarne, også individ forskjeller.

Og man trenger heller ikke å gå igjennom bitedelen (Cdelen), man kan godt bare gå spor og lydighet, og man vi da få en SL tittel, men man må ha bitedelen også for å gå igjennom hele IPO grenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Okei, tenker vel mere børsting, floker, alskens ting som henger fast på hunden etter en tur i skogen osv. Røyting er helt greit. Hvor langt jeg vil er vel litt vanskelig å svare på siden jeg har 0 erfaring med det. Men det jeg tenker nå er at jeg vill gi det et helhjerta forsøk og minimum konkurrere på lett nivå. Er det noe jeg(og hunden) får sansen for så er det nok noe jeg kan satse på og se hvor langt vi når:)

Bortsett fra pelstell og at det er en rase som egner seg i IPO har jeg ingen andre begrensninger. Hvilken rase er Malle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle er kallenavn for malinois, en belgisk fårehund. Jeg anbefaler deg å dra på IPO-treninger og komme litt inn i miljøet, og på den måten få et innblikk i hvilke raser og linjer som brukes mye der. Husk at disse rasene gjerne er mye hund - og det er viktig å fokusere på hvordan disse er utenom treningene. 99% av tiden dere skal tilbringe sammen er jo tross alt utenom IPO-banen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, man må jo prøve for å finne ut om det er en sport man liker og har lyst å trene. Jeg råder deg også å delta som obesrvatør på en RIK kurs, så får du litt innføring i dette FØR man får hunden. IPO er en ganske krevende sport som man må bruke MYE tid på får å lykkes. Og ikke minst, det viktigste, ha et miljø med dyktige figuranter som kan trene med deg og hjelpe deg.

En malle er et annet navn for Malinois, en belgisk fårehund. Dette er en rase med høyt aktivitetsnivå og drifter som passer for aktive mennesker som trener hund. Ikke en rase for hvermannsen.

Personlig ville jeg mulig vurdert schæfer. Det er fine allround hunder, som kan brukes til mange andre ting enn IPO, men som også kan trenes (prøve) IPO med. Det finner oppdrettere som avler på fine brukshunder av rasen her til lands, og hvis man bruker god tid, kan man finne friske hunder også, med godt gemytt. (man må være obs på dette) Men de røyter jo endel, og brukslinjer får gjerne litt mer driftige hunder enn vanlig show linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre:) Jeg har to malamutter fra før, det er jo også mye hund, både mentalt og fysisk tøffe hunder. Ser ikke slike ting som noe problem, da jeg kommer til og gjøre det som trengs for å ha 'kustus' på bikkja. Men om forsvarsbiten kan føre til en agressiv hund er jeg heller skeptisk til det siden vi har ei 7 år gammel datter i huset. Men som sagt, da går det an å trene spor og lydighet:)

Edit: Om jeg ikke melder meg på et slikt kurs, er ikke umulig at jeg gjør det, så vil jeg jo uansett beholde hunden om IPO ikke skulle være noe for meg. Får da helt sikkert brydd hjernen deres med lydighet, spor og andre ting og holde den fornøyd uansett, men at jeg skal prøve og komme litt inn i miljøet rundt her, det skal jeg:)

Hva tenker dere om doberman, rotweiler eller en mastiff? hvordan er de til dette? Jeg har alltid likt dobermann og mastiff, mens gubben liker rotweiler. Men jeg liker schæfer også, vakre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nevnt at bitedelen fører til agressivitet. Det er en grunn til mangel på kunnskap at folk tror det. Som jeg skev er det kun lek for hunden. Bitearmen er en biteleke i hundens øyne, ikke en menneskehånd.

Mastiff har jeg ingen erfaring med selv, men har ikke inntrykk av at man ser så mange av disse i IPO sporten.

Både rottweiler og dobermann blir brukt i IPO, men det er ikke så mange. Heller ikke helt på toppen.

Dobermann som jeg er kjent med, er en krevende rase, må jobbe endel med hodet for å trives. Kan ha mye lyd i seg, noen lett stresset og fustrert hvis de ikke får nok. Tåler vinter ganske dårlig, ihvertfall til sammenligning med den rasen du har fra før. Men ellers er de også fine allround hunder som trives i ulike hundesporter. Også IPO. Men som jeg skrev, kommer an på nivået som vi vil satse på. Er mye mer man kan skrive om rasen, men bare søk på forumet eller spør meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre:) Jeg har to malamutter fra før, det er jo også mye hund, både mentalt og fysisk tøffe hunder. Ser ikke slike ting som noe problem, da jeg kommer til og gjøre det som trengs for å ha 'kustus' på bikkja. Men om forsvarsbiten kan føre til en agressiv hund er jeg heller skeptisk til det siden vi har ei 7 år gammel datter i huset. Men som sagt, da går det an å trene spor og lydighet:)

Edit: Om jeg ikke melder meg på et slikt kurs, er ikke umulig at jeg gjør det, så vil jeg jo uansett beholde hunden om IPO ikke skulle være noe for meg. Får da helt sikkert brydd hjernen deres med lydighet, spor og andre ting og holde den fornøyd uansett, men at jeg skal prøve og komme litt inn i miljøet rundt her, det skal jeg:)

Hva tenker dere om doberman, rotweiler eller en mastiff? hvordan er de til dette? Jeg har alltid likt dobermann og mastiff, mens gubben liker rotweiler. Men jeg liker schæfer også, vakre hunder.

Dobermann og rottweiler brukes jo litt i IPO, men det er gjerne ikke hundene som når lengst. Det er schäfer og malinois etter rette linjer. For å få lov til å trene bitearbeidet MÅ du gå RIK-grunnkurs :P Malamutt er nok mye hund - jeg har vært borti mange hunder som er mye, men noen av schäferne jeg kjenner er allikevel mye hund på en helt annen måte. Det er mye mer ekstreme drifter å holde styr på, derfor er det viktig å omgås en del av slike type hunder før du bestemmer deg for å få en i hus :wub: Mange hunder kan bli gode i SL-programmet, men C-arbeidet setter sine begrensninger. Det er mye egenskaper som kreves av en hund for å gjøre et godt C-arbeide, og jeg tviler på at noe mastiff kan hevde seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit og vite:) Jeg er uansett ikke veldig bekymret for hva hunden krever fysisk og psykisk, siden jeg som nevnt kommer til og dekke disse behovene, enten det er noe jeg klarer selv, eller må ha hjelp til med tanke på kurs å lignende. Men det er jo veldig greit og vite hva man går til:)

Da blir det nok RIK grunnkurs:) Skal komme meg litt inn i miljøet til og begynne med også vurdere om jeg synes denne bitedelen er noe jeg vil prøve meg på. Det er jo enda noe fram i tid, men synes det er greit og høre litt erfaringer o.l. Er medlem i nidaros bhk, men har ikke vært noe spes aktiv der pga rasen jeg har nå, men de har kurs i IPO så mulig de har noe miljø rundt det. Vet ikke hvor utbredt det er, men det er vel en smal sak å finne ut. Tusen takk for opplysende svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Har lyst til og begynne med IPO etter hvert og lurer derfor på hvilke(n) rase er og anbefale? Fordeler og ulemper med de forskjellige? Eneste kravet jeg har til evt hund er minimalt pelsstell, litt går bra.

Og jeg hører en del som fraråder forsvarsbiten, hva er deres erfaringer med det? Med tanke på at de kan bli 'agresive' om dere forstår hva jeg mener. Selv føler jeg kanskje at en lydig/godt trent hund ikke biter folk uten grunn fordi den har lært det(men jeg har ingen erfaring med det så er nysgjerrig).

Du kan ta det helt med knusende ro. Det er veier innen IPO som unngår denne forsvarsbiten selvom folk vil si deg at du MÅ trene forsvar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit og vite:) Jeg er uansett ikke veldig bekymret for hva hunden krever fysisk og psykisk, siden jeg som nevnt kommer til og dekke disse behovene, enten det er noe jeg klarer selv, eller må ha hjelp til med tanke på kurs å lignende. Men det er jo veldig greit og vite hva man går til:)

Da blir det nok RIK grunnkurs:) Skal komme meg litt inn i miljøet til og begynne med også vurdere om jeg synes denne bitedelen er noe jeg vil prøve meg på. Det er jo enda noe fram i tid, men synes det er greit og høre litt erfaringer o.l. Er medlem i nidaros bhk, men har ikke vært noe spes aktiv der pga rasen jeg har nå, men de har kurs i IPO så mulig de har noe miljø rundt det. Vet ikke hvor utbredt det er, men det er vel en smal sak å finne ut. Tusen takk for opplysende svar:D

I Trondheim er det Nidaros og Schäferhundklubben som har IPO tilbud. Jeg tror ikke Nidaros er veldig aktive med IPO lengre , ser i alle fall ikke mange hunder til prøve derifra.. Men Schäferhundkluben har et aktivt miljø, med en av Norges dyktigste figuranter. Det er også mye kunnskap i treningsgjengen der med flere figuranter, RIK instruktører, dommere, NM deltagere også VM deltager. Fordi om det er en schäferhundklubb er det også folk med andre raser aktive. Klubben arrangerer også grunnkurs RIK, figurant kurs osv...tror det skal være grunnkurs på nyåret.

http://www.team-nordenfjeldske.com/pages/RIK%20kurs%20jan%202010.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Individet er kanskje viktigere enn rasen, men det er klart at med noen raser og spesielt linjer har man et sikrere kort enn andre.

En hund blir ikke aggressiv av å trene forsvarsarbeid. I Sverige er det blitt registrert 0 bitt av hunder som har blitt trent i svenskeskydd siden sportens opprinnelse. At det derimot gjør noe med mentaliteten med hunden kan man ikke komme bort ifra. Man spiller på egenskaper hunden allerede besitter, men man fremelsker ting man kanskje ellers hadde dempet, og man kan få en høy og mørk hund. Derfor passer ikke forsvarsarbeid for alle hunder og førere.

At man tilbringer 99% av tiden utenfor banen har man faktisk ikke tid til om man vil nå langt. Jeg trener 4-5 dager i uken, ergo blir det færre hverdager enn treningsdager :lol:

Vær oppmerksom på at det finnes veldig forskjellige treningsmetoder innenfor sporten også i Norge, så finn en treningsgruppe som passer for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra info:) Jeg kan egentlig tenke meg og trene forsvarsbiten også, vertfall ut ifra det jeg hører nå. Var bare litt skep til hvordan det påvirker hunden. Regner med det blir noen timer i uka på trening ja som nevnt, men det ser jeg fram til:) Grunnen til lite banetrening nå er rasen jeg har og hva jeg bruker den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de jeg trente med før, trener hundene sine nesten hver eneste dag, i noen timer. En dag er det bitedel, neste dag spor, så er det lydighet, så spor neste dag og så bitearbeid og lydighet dagen etter, så fri en dag. Noen ganger er det to økter om dagen- lydighet om formidagen og spor på ettermiddagen. Mulig de er treningsnarkomane, men de har et stort ønske om å nå høyt. Har intrykk av at de hundene tilbringer mesteparten av tiden sin på treningsbanen, i bilen, og hjemme og sover. Noen ganger litt tur i skogen.

For min del sluttet jeg med treningen litt pga hunden, miljøet og at jeg ikke hadde noe mål med det selv. Hunden syns det var kjempegøy å jakte og bite, men hun ble ganske stressa av det, og ikke alltid taklet belastninga bra nok. Jeg liker ikke for høyt stress, og føler at jeg vil heller gjøre aktiviteter som "roer" med hunden mer, som feks lydighet, hvor hunden er fokusert og konsentrert, med et stressnivå jeg føler meg komfortabel med. Føler det slik ihvertfall når jeg har en rase som har et høyt stressnivå under overflaten. Da vil jeg heller prøve å dempe det mest mulig, enn å lokke det mer og mer fram. Ihverfall når man ikke trener for et visst mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...