Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


MegaMarie

Recommended Posts

Om du ønsker å konkurrere aktivt i agility og har et ønske om å komme et godt stykke, kan det lønne seg å se litt på den generelle kroppsbygningen til rasen. Det er for eksempel en del kelpier som ikke har spesielt god hoppteknikk, og belgere kan gjerne få litt "rett-opp-og-ned"-hopping, til tross for at de er smidige og raske. Det er nok ikke tilfeldig at sheltier og bordere dominerer agilityringen - de har en kroppsbygning som gjør det mulig å hoppe på en god måte, samtidig som de er raske og smidige (i tillegg til at de har det indre som kreves også, i forhold til treningsvillighet, utholdenhet og iver).

Selvfølgelig kan du trene agility med en kelpie eller terv, for all del! Men om du virkelig har ønske om å satse, kan det hende at det ikke er den mest fornuftige rasen å velge. Det er i alle fall noe å være obs på...

For det er ikke belgere som har hevdet seg i VM nei.. Ei heller kelpier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er ikke belgere som har hevdet seg i VM nei.. Ei heller kelpier...

Skjønnte at du mente det som ironi :wub:

Så vidt det er meg bekjent så hevder AK seg i Sverige og ble dem få som fins i Slovakia hevder seg fint der.

Og ja jeg vet det fins hunder med dårlig hopp teknikk, og det er vel bare 2 eller snart 3 i Norge som faktisk bruker AK (2 av dem i kl.1 og en er enda for ung til å starte) og ikke WK til agility.

Årets beste svenske Large hund var en AK, som også er på landslaget. Det var 4 AK iblandt dem 40 beste i SM AG beste nr.3. og i hopp ble beste nr.7 om jeg ikke husker feil nå.

Om man da ser prosent messig på antal fødte BC vs. AK, eller antall startene BC vs Belger/AK. Tja tror ikke alle BC hevder seg av dem som blir kjøpt inn til AG heller :P

Det går minst like mye på fører og innlæringen de gjør, som i alle andre grener.

Som jeg skrev så ønsket jeg at hunden skulle være sosial med meg Om den er reservert for fremmede er ikke noe problem.

Det er vel vel heller det dem IKKE er :P Dem er sosiale med fleste folk, så ikke forvent at bikkja bare bryr seg om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke drømmen om å prøve IPO skal hindre deg i å velge en rase. Jeg hører om mange som "vil prøve IPO", men jeg har ikke vært borti en figurant enda som gidder å legge ned tid (med mindre du betaler for kurs) for noen som vil "prøve" IPO. Enten så går man inn for det, eller så gjør man det ikke. Figuranten er den som gjør 90% av arbeidet i trening i bitearbeidet, om noen dukker opp på trening i ny og ne og ikke har mål eller mening om å konkurrere, så sløser man jo med tiden til de som virkelig vil dette.

At vokting ikke er noe problem åpner jo for mange raser, men det er viktig å vite hvordan man håndterer det. Jeg vil tro at det kan gå langt over streken dersom mange typiske vokterraser får det som de vil.

Nå skrev jo jeg at jeg ønsket å prøve ut IPO om mulig. Altså at jeg ikke bare ser etter hunder som kan dette. Det er egentlig bare en liten drøm jeg har, om det skjer eller ikke får tiden vise.

Skjønnte at du mente det som ironi :P

Så vidt det er meg bekjent så hevder AK seg i Sverige og ble dem få som fins i Slovakia hevder seg fint der.

Og ja jeg vet det fins hunder med dårlig hopp teknikk, og det er vel bare 2 eller snart 3 i Norge som faktisk bruker AK (2 av dem i kl.1 og en er enda for ung til å starte) og ikke WK til agility.

Årets beste svenske Large hund var en AK, som også er på landslaget. Det var 4 AK iblandt dem 40 beste i SM AG beste nr.3. og i hopp ble beste nr.7 om jeg ikke husker feil nå.

Om man da ser prosent messig på antal fødte BC vs. AK, eller antall startene BC vs Belger/AK. Tja tror ikke alle BC hevder seg av dem som blir kjøpt inn til AG heller :P

Det går minst like mye på fører og innlæringen de gjør, som i alle andre grener.

Det er vel vel heller det dem IKKE er :D Dem er sosiale med fleste folk, så ikke forvent at bikkja bare bryr seg om deg.

Det jeg mente var at jeg ikke hadde et problem med reserverte hunder. Det at de faktisk er sosiale med fremmede er da bare bra det. Men jeg bryr meg heller ikke om de er reserverte mot fremmede, for jeg trenger ikke en hund som rundsleiker alle den ser, så lenge den vil være med meg :wub: Om du skjønner.

Paws og Belgerguri: Jeg har faktisk sagt før at det er ressursforsvar, men har tenkt etter at jeg fikk høre at Papillon hadde vokt i seg at det kanskje var dette. Jeg kommer nok til å snakke med folk om det og høre hva de mener om det og slikt. Takk for tips alle sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hun knurrer om hunder "nærmer" seg buret hennes eller meg (med "nærmer" seg mener jeg at de går forbi ofte flere meter unna). Hun knurrer om jeg hilser på andre hunder. Hun knurrer til andre hunder når hun spiser, nå i julen knurrer hun om noen dyr kommer for nærmt pakkene. Det er egentlig mest meg hun passer på hele tiden. Ellers mat og muligens sengen hennes.

Det er fortsatt ingenting som heter "vokt", det du beskriver er helt korrekt som Paws sier; Ressursforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tror en shelti kunne passe deg bra jeg :ahappy:

Har selv og vært innom AK, men størrelse blir et issue ift agility.

Tispene blir veldig liten i stor klasse, man må opp i max str hanne for at ikke hunden skal få unødvendig slitasje. Nå vet jeg riktignok ikke noe om vekten på en stooor AK hanne, mulig den blir for tung.

Max høyde på store hindere er jo 65 cm, så en stor agility hund ligger optimalt på 50-55 cm høy.

Det samme med tollere, det er de færreste av tispene som kommer i mellom og da er de for liten i henhold til standarden, noen av hannhundene har grei str men da er de i overkant stor ift standarden. Jeg ville nok heller ikke hatt en retriever hannhund i hus med en tispe med løpetid siden de har så stor kjønnsdrift...Men det er jo meg da :)

Aussie har jeg ikke noe vettugt å si noe om, men jeg tør ikke å satse på de.

Har sett for mange med dårlig gemytt.

Belger vurderer jeg selv, vi får se når den tid kommer.

Lykke til med rasevalget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en shelti kunne passe deg bra jeg :ahappy:

Har selv og vært innom AK, men størrelse blir et issue ift agility.

Tispene blir veldig liten i stor klasse, man må opp i max str hanne for at ikke hunden skal få unødvendig slitasje. Nå vet jeg riktignok ikke noe om vekten på en stooor AK hanne, mulig den blir for tung.

Max høyde på store hindere er jo 65 cm, så en stor agility hund ligger optimalt på 50-55 cm høy.

Det samme med tollere, det er de færreste av tispene som kommer i mellom og da er de for liten i henhold til standarden, noen av hannhundene har grei str men da er de i overkant stor ift standarden. Jeg ville nok heller ikke hatt en retriever hannhund i hus med en tispe med løpetid siden de har så stor kjønnsdrift...Men det er jo meg da :)

Aussie har jeg ikke noe vettugt å si noe om, men jeg tør ikke å satse på de.

Har sett for mange med dårlig gemytt.

Belger vurderer jeg selv, vi får se når den tid kommer.

Lykke til med rasevalget :P

Begge tispene mine er 49cm, hannhundene jeg har brukt er 52 og 50.

Blaze veier 16-17 og Talli 14-15. Hannhundene på den str ligger på rundt 20-25. Om du ønsker en "stor" AK så er det ENDEL enklere enn å finne en som er liten. Da de fleste AK ligger på maks str. (Jeg personlig vil ikke ha de i den andre enden av skalaen)

*Rettet hannhund vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge tispene mine er 49cm, hannhundene jeg har brukt er 52 og 50.

Blaze veier 16-17 og Talli 14-15. Hannhundene på den str ligger på rundt 20. Om du ønsker en "stor" AK så er det ENDEL enklere enn å finne en som er liten. Da de fleste AK ligger på maks str. (Jeg personlig vil ikke ha de i den andre enden av skalaen)

Det var jo betryggende, da kan jo AK fortsatt vurderes :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har ei tøtte med resursforsvar, ville jeg valgt en rase som har minimalt av det i seg. Det tryggeste kortet med tanke på de egenskapene du vil ha, synes jeg er kelpie eller toller. Har du vurdert jakt labrador eller jakt golden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har ei tøtte med resursforsvar, ville jeg valgt en rase som har minimalt av det i seg. Det tryggeste kortet med tanke på de egenskapene du vil ha, synes jeg er kelpie eller toller. Har du vurdert jakt labrador eller jakt golden?

Ikke når jeg skal drive med utstilling, nei.

Enig med Mokken, tror nok tolleren blir litt for tung og har vanskeligheter for å holde farten oppe i stor klasse.

Aussien blir jeg mer og mer usikker på. Jeg føler egentlig ikke den passer meg. Når jeg ser for meg selv oppi hodet med de forskjellige rasene så er det noe som ikke stemmer helt :S Jeg føler også at den kanskje vil bli litt tung og stor for min smak. Men de er herlige da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt vanskelig å finne en stor rase om tolleren og aussien er for tunge for din smak og du ikke vil ha bc siden du vil drive med utstilling.. Kelpien da?

Edit: Hadde jeg vært deg hadde jeg blitt litt kjent med ulike hunder av de rasene du er intressert i. Og du burde ikke avfeie en rase bare fordi du kanskje ikke kan bli verdensmester med den i agility, eller hva jeg skal si. Du skal jo tross alt leve med hunden mesteparten av tiden utenfor agilitybanen.. :whistle: Selvsagt bør man ikke velge en St Bernhard om det er agility man har lyst til å drive med, men med mindre du ikke har verdensmesterabisjoner kan du jo fint velge en rase som ikke ligger i verdenstoppen eller hva jeg skal si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke når jeg skal drive med utstilling, nei.

Enig med Mokken, tror nok tolleren blir litt for tung og har vanskeligheter for å holde farten oppe i stor klasse.

Aussien blir jeg mer og mer usikker på. Jeg føler egentlig ikke den passer meg. Når jeg ser for meg selv oppi hodet med de forskjellige rasene så er det noe som ikke stemmer helt :S Jeg føler også at den kanskje vil bli litt tung og stor for min smak. Men de er herlige da :)

Det er jo litt vanskelig å finne en stor rase om tolleren og aussien er for tunge for din smak og du ikke vil ha bc siden du vil drive med utstilling.. Kelpien da?

Edit: Hadde jeg vært deg hadde jeg blitt litt kjent med ulike hunder av de rasene du er intressert i. Og du burde ikke avfeie en rase bare fordi du kanskje ikke kan bli verdensmester med den i agility, eller hva jeg skal si. Du skal jo tross alt leve med hunden mesteparten av tiden utenfor agilitybanen.. :) Selvsagt bør man ikke velge en St Bernhard om det er agility man har lyst til å drive med, men med mindre du ikke har verdensmesterabisjoner kan du jo fint velge en rase som ikke ligger i verdenstoppen eller hva jeg skal si.

Hvis vekt og størrelse er så viktig, så er det tryggere å velge f.eks toller, for de fleste tollertisper er under 20kg mens de fleste aussietisper er over 20kg. Man kan jo finne mindre hunder av begge rasene, (min veier jo bare 16kg), men det er ikke det letteste man gjør. :whistle:

Kanskje pyrren er noe for deg? Facerace versjonen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har ei tøtte med resursforsvar, ville jeg valgt en rase som har minimalt av det i seg. Det tryggeste kortet med tanke på de egenskapene du vil ha, synes jeg er kelpie eller toller. Har du vurdert jakt labrador eller jakt golden?

Jeg skjønner det er godt ment, men jeg blir bittelitte granne oppgitt hver gang jeg ser folk anbefale jaktlabrador over en lav sko. Jeg er ikke alene om, og de fleste jaktlabradoreiere er enige om, at hvis man har tid til en Labrador har man tid til en Border Collie - med all den fysiske aktivitet og den mentale trening det innebærer. Vær OBS på det hver gang du/man anbefaler "jaktlabrador".

I tilfelle agility ville jeg heller sett på jaktgolden enn jaktlabrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vekt og størrelse er så viktig, så er det tryggere å velge f.eks toller, for de fleste tollertisper er under 20kg mens de fleste aussietisper er over 20kg. Man kan jo finne mindre hunder av begge rasene, (min veier jo bare 16kg), men det er ikke det letteste man gjør. :whistle:

Kanskje pyrren er noe for deg? Facerace versjonen kanskje?

Det er jo ikke bare vekten det går på. Det blir fort mye slitasje, spes for albuene til en hund dersom den er 45 cm og til stadighet skal hoppe 20 cm over sin egen høyde.

Da ville ihvertfall jeg satset på en hund som er litt høyere (50-55 cm ca) og litt tyngre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er jo ikke bare vekten det går på. Det blir fort mye slitasje, spes for albuene til en hund dersom den er 45 cm og til stadighet skal hoppe 20 cm over sin egen høyde.

Da ville ihvertfall jeg satset på en hund som er litt høyere (50-55 cm ca) og litt tyngre :whistle:

Litt OT men i brukshundsport som IPO så er det fastsatte hinderhøyde på 1meter som alle hunder uansett størrelse skal hoppe over, så min lille schäfertispa som er 53 cm må hoppe en halv meter høyere enn seg selv. Litt urettferdig når hannhunder kan være opp mot 70cm.. Det er også møne som skal være 180 cm høyt med spissvinkel, noe som gjør at jeg heller vil ha en liten lett hund, kontra en større og tyngre hund som får større belastninger ved hver landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men i brukshundsport som IPO så er det fastsatte hinderhøyde på 1meter som alle hunder uansett størrelse skal hoppe over, så min lille schäfertispa som er 53 cm må hoppe en halv meter høyere enn seg selv. Litt urettferdig når hannhunder kan være opp mot 70cm.. Det er også møne som skal være 180 cm høyt med spissvinkel, noe som gjør at jeg heller vil ha en liten lett hund, kontra en større og tyngre hund som får større belastninger ved hver landing.

Nå vet ikke jeg noensomhelst om IPO og hvor mange hinder det er snakk om (blååånd) :whistle:

Men en full ag-bane inneholder gjerne 22 hinder og da synes jeg det høres bedre ut med en hund på feks 53 cm/22 kg enn en hund på 46 cm/17kg når det hoppes 65 cm på maks høyde.

Jeg trener med noen hunder som er 45-47 cm høye og ingen av de hopper særlig bra dessverre.

EdiT: Beklager all ot!

Lykke til med rasevalg til trådstarter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling og IPO går ikke akkurat hånd i hånd, så du får velge hva som er viktigst for deg.

Som sagt, IPO om mulig. Dermed sier det seg ganske greit at det er utstilling jeg foretrekker da.

Tusen takk for alle svar :) Det har vært nyttig. Jeg kaster nok ikke fra meg noen raser, men er usikker. Jeg vurderer fortsatt alle rasene fra første innlegget, men det er nok en god stund til det blir ny hund. Frem til da skal jeg møte mange av de rasene jeg vurderer, lese mye om de og snakke med folk som eier hunder av den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...