Gå til innhold
Hundesonen.no

Vegetar-tråden

Iago

Recommended Posts

... så starter jeg denne tråden, for generelt veggie-snakk, så stakkars

Soppen skal slippe å rive seg i håret fordi vi forsnakker oss generelt mye!

:)

Tenkte det kunne være ganske stor variasjonsbredde i denne tråden,

alt fra vanlige oppskrifter til hva dere mener om vegetar-kost, og

alt dere har på hjertet. Kanskje fortelle om hvordan du ble det

eller hvorfor du kunne tenke jeg å bli det kanskje?

Jeg lurer ganske mye på om jeg skal gå over til vegetar-kost. Rett

og slett fordi jeg syns en del dyr har det helt *. Det samme gjelder

jo meieri-produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært laktovegetarianer hele livet. Dvs. at jeg aldri har smakt kjøtt (fugl eller fisk) med unntak av at jeg ved uhell har fått i meg kjøtt ved 3 anledninger, og kastet opp / fått magevondt hver eneste gang. Min hypotese er at

magen min ikke er vant til kjøtt i det hele tatt, og dermed ikke har lært seg å takle slik kost.

Ellers tror jeg det kan bli vankelig å bare "velge å bli veggis fordi man synes synd på dyrene. Når kroppen din er vant med regelmessig inntak av kjøtt gjør den seg også "avhengig" av det.

SKal man bli vegeterianer må man gå helt og fullt inn for det. Lese om hvilke type mat man må spise for å dekke det store proteinbehovet (som de fleste får dekket hovedsaklig av kjøtt)

Dersom en bare starter med å spise det samme man alltid har gjort, men minus kjøttet, vil kroppen garantert streike, og du tilslutt sprekke, da du ikke vil dekke opp kroppens energi, protein og vitamin -behov.

Vegetarianere må spise mye bønner, belgfrukter, nøtter og annen proteinrik mat. Selv er jeg også avhengig av jern- tabletter, da jeg ikke klarer å få inn nok jern via maten.

Man må også lære å lage spennende vegetar -retter der grønnsakene er "hovedretten". De fleste ser på grønnsaker kun som tilbehør, og gidder ikke å lage noe spennende ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vegetarianer i 3,5 år, men begynte å spise kjøtt i høst igjen - rett og slett fordi jeg hadde lyst på det. Da jeg ble vegetarianer, hadde jeg overhodet ikke noe problem med å kutte ut kjøttet, og det tok ikke lang tid før jeg begynte i langt større grad å verdsette grønnsaker. Bønner, squash, erter, tomater, asparges, sopp, brokkoli, blomkål, aubergine også videre var grønnsaker jeg ikke likte særlig godt i det hele tatt for fire år siden, men som jeg nå syns er knallgodt.

Jeg spiser ikke så veldig mye kjøtt nå heller, kun når jeg har lyst på det, og fortrinnsvis noenlunde reint kjøtt. Jeg liker ikke å spise meg mett på pølser for eksempel, det er ekkelt. :)

I utgangspunktet ble jeg vegetarianer fordi jeg mener det er feil ressursbruk å bruke areal til å produsere dyremat, i stedet for å produsere ting som kan brukes direkte som menneskemat (for hvert ledd i næringskjeden går det bort 90% energi, slik man lærte i naturfagen på skolen). Jeg mener fremdeles at dette er et veldig godt poeng i en verden hvor stadig flere sulter - men jeg føler kanskje at det i større grad gjelder gigantiske farmer i USA o.l. enn små gårder her i Norge. Sauer og kyr som går og beiter i bratte åssider som uansett ikke er fruktbare nok til å produsere bønner og korn - det syns jeg er helt greit. Slike hussdyr bidrar faktisk også til at landet ikke gror igjen, liksom.

Dessuten syns jeg det er et viktig poeng at man prøver å spise kortreist mat. For meg er det ikke mer etisk riktig å spise bønner fra Brasil eller India enn å spise fårekjøtt fra Oppdal.

I utgangspunktet har jeg heller ingenting i mot å bruke dyr som mat- og kleskilde. Jeg syns det er feil å avle opp dyr kun for pelsens skyld, men jeg har ingen problemer med å avle og holde dyr for menneskets skyld så lenge 1) de lever forholdsvis godt fra fødsel til slakting og 2) man bruker hele dyret (dvs kjøttet til menneskemat, skinnet til klær og sko og gjerne også "restene" til f.eks. hundemat (type oksepenis, griseører og grisehaler)). Det er god utnytting av råvarer og ressurser.

Det er viktig å være klar over at det å være vegetarianer ikke er det samme som å droppe kjøttet. Man må erstatte det med noe, også. Samtidig er det jo greit å kunne kombinere maten med det de andre i huset spiser - og det gjorde vi i veldig stor grad i familien min. Mamma og pappa begynte også å spise mye mer grønnsaker da jeg ble vegetarianer, rett og slett fordi det da ble mindre styr å finne på noe til middag.

Det finnes mange gode, smaksrike og spesielle vegetarretter, men i det daglige kan det være like enkelt å erstatte kjøttet med bønnestuing, soyakarbonader (i velassorterte butikker finner du godt utvalg av fryste vegetarprodukter) eller hjemmelagede grønnsakskaker. Jeg pleide ofte å lage store porsjoner av grønnsakskarbiser og fryse ned - ideelt å ta opp en eller to og spise med det tilbehøret mamma og pappa hadde ved sin middag (f.eks. ris og grillet squash). Lager du slike karbiser selv, kan det være lurt å putte oppi bønner, erter eller linser for å få inn litt proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeinnlegg Ingvild! Det er noe med å kunne se flere sider for å ta et veloverveid valg også, og hvis man bare synes synd på dyrene går det an å velge alternativer som garanterer bedre dyrevelferd. Det med kortreist mat og å støtte landbruket i Norge er viktige argumenter for meg når jeg har valgt å begynne å spise kjøtt igjen etter å ha vært lacto-ovo vegetarianer i noen år. Jeg spiste myye bønner (iallefall tre/fire dager i uken), men måtte allikevel gå på vitaminsprøyter i et halvt år etterpå fordi jeg bl.a ikke klarte å få i meg nok B12 vitamin. Det er viktig å være nøye med kostholdet, og viktig å huske på at det kan bli dyrere enn å spise vanlig kost. Noen tilpasser seg også et vegetarisk kosthold mye lettere enn andre. Når det gjelder matoppskrifter og sånt er det jo helt utrolig mye godt, og jeg savnet aldri å spise kjøtt. Det eneste jeg syntes var litt trøblete var f.eks å holde meg unna sauser, junkfood og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper fra Soppen sin tråd jeg :lol:

Hvorfor er man da vegetarianer (når det betyr at man ikke spiser dyr) når man spiser fisk?

Grunner til å være vegeterianer er det jo mange av, ikke bare fordi man syns synd på de stakkars dyrene. Jeg spiser egg og meieriprodukter og fisk, men ikke annet kjøtt. Dette er av flere grunner, først og fremst fordi jeg misliker kjøttindustrien (se Ingvild sitt innlegg). Jeg prøver å holde meg langt borte fra oppdrettfisk også, for i mine øyne er det viktig at dyrene har hatt det bra før de dør. I teorien kunne jeg da ha spist viltkjøtt, men det føles unaturlig for meg og dessuten hadde aldri magen min klart det nå (og jeg syns alltid det er like ironisk at folk hater jegere, men kjøper Gildes kjøttkaker).

Jeg tenker også alltid at det er bedre å gjøre noe, enn å ikke gjøre noenting. Du spør hvorfor man blir veggis om man fortsetter å spise fisk - i mine øyne er det mye bedre enn å ikke være veggis overhodet. For min egen del har jeg vært underernært lenge (glutenallergi, så kosten blir ganske ensidig) og legene mine frarådet meg å bli vegeterianer på grunn av dette, at jeg har fortsatt med å spise fisk har hjulpet meg veldig mye når det kommer til kosthold, selv om jeg fortsatt ikke er helt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk labbis! Skjønner poenget ditt. Spørsmålet mitt var mere, hvorfor kaller man seg vegetarianer når man spiser fisk, for man er jo i teorien ikke vegetarianer (men nok om det :lol:). Men det at dyret ikke skal ha hatt det godt før det dør er viktig, som du sier. Finnes det egentlig noe "kjøtt-merke" som har greie/veldig-fine forhold i forhold til andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det at dyret ikke skal ha hatt det godt før det dør er viktig, som du sier. Finnes det egentlig noe "kjøtt-merke" som har greie/veldig-fine forhold i forhold til andre?

Det er vel ikke noe kjøttmerke du får i vanlige butikker der dyra har det veldig bra, de må likevel gjennom slakteprosessen på et vanlig slakteri osv. Som jeg ser det har man ulike muligheter til å skaffe kjøtt som har hatt det bra mens de levde, og hele veien til dyret var dødt. Det gjelder vilt (jaktet på en økologisk bærekraftig måte), hjemmeslaktet kjøtt (vet ikke om det finnes nisjebruk med hjemmeslakteri man kan få kjøpt kjøtt fra? Type økologisk el.l) og egenprodusert kjøtt du slakter hjemme hos deg selv.

F.eks er sauekjøtt/lam som er hjemmeslaktet på en økologisk gård noe av det "snilleste kjøttet" du kan få tak i, da slike lam har gått ute og kost seg så naturlig som mulig hele sitt liv, og ender sitt liv uten lang transport og mye stress. Så om dette finnes er slikt kjøtt supert.

Selvprodusert kjøtt kan være kanin og fjærkre (kylling, and, gås, kalkun osv). Det er dette man får lov til å slakte selv til eget bruk uten utdanning og løyve. Jeg har selv kaniner for slakt, som du sikkert vet. Da har jeg kontroll på at dyrene har hatt et fint liv, fått rett mat og ender sitt liv på best mulig måte.

Det værste kjøttet man spiser er vel kylling. Den industrien er ikke en hyggelig en. Både leveforholdene, den overdrevne veksten på alt for kort tid og stresset dyrene må gjennom fra gården til slakteriet og til slutt avlivningen, er ikke noe man bør støtte. Men siden kylling er det billigste kjøttet (det er billig pga at dyra lever under så "økonomiske" forhold..) er dette kjøttet flest spiser..

Man trenger ikke bli vegetarianer om det er et dyreetisk perspektiv man har. Og det er deler av vegetarkosten som ikke er så dyreetisk. F.eks er egg svært lite dyrevennlige, om ikke de er kjøpt fra bekjente med 30 høner på tunet... Og melkeproduksjonen gir automatisk storfekjøtt, så det å drikke melk, men ikke ville spise kjøttet er litt bakvendt (kua må få kalv en gang i året skal hun produsere melk).

Det jeg prøver å si er at om det er et dyreetisk perspektiv man har bør fokuset være ganske anderledes enn om man ikke vil spise kjøtt fordi man ikke liker det eller ikke mener det er bra å spise.

Lykke til! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...