Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva spiser vegetarianere til jul?

SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg er oppvokst som laktovegetarianer, og hver jul har vi følgende meny:

Nøttestek med brun saus

Waldorfsalat med rømmedressing

Mandelpoteter (og den brune sausen)

Harricot vertes i tomat/ fløtesaus

Mammas hjemmelagede rødkål/rørte tyttebær

*nam*

Jeg har lyst til å bli invitert på veggismiddag hos deg, høres så godt ut :banana:

PELL DERE UT AV DEN HYGGELIGE JULEMATTRÅDEN MIN MED HVEM SOM ER VEGETARIANER OG IKKE-SKRAVLET DERES! Jeg driter i hva dere kaller dere, den sandkassediskusjonen kan dere finne et annet sted å ta.

Unnskyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld...

Det går bra, nå har jeg jo fått blåst ut. :banana: Er sikkert ingen som skriver her i nattetimene uansett, så da kan jeg kose meg i tråden helt alene. Sulten blir jeg, og. Og inspirert! Og det er DET denne tråden var til! Bare kjedelig at jeg må hoppe over så innmari mange uinteressante innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra, nå har jeg jo fått blåst ut. :banana: Er sikkert ingen som skriver her i nattetimene uansett, så da kan jeg kose meg i tråden helt alene. Sulten blir jeg, og. Og inspirert! Og det er DET denne tråden var til! Bare kjedelig at jeg må hoppe over så innmari mange uinteressante innlegg.

Sånn er det å starte en diskusjonstråd vet du- man kan ikke alltid garantere at den blir akkurat som man hadde tenkt :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det lille utbruddet her, og sletter herved innlegg om sine 24 år som veggis :banana: hahaha ja vi får ta def. diskusjonen et annet sted.

Thank youuuuuuu! :banana:

Tror forresten det blir nøttestek og fylt paprika. Det må vel bli bra, vel. Mamma syns ihvertfall det.

Oppskrift på fylt paprika søkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke vegetarianer om man spiser kylling altså:banana:

Vegetarlasagne er jo nyyydelig, eller en virkelig god indisk eller pakistansk gryterett (de har mye vegetar i den delen av Asia) som det lukter så godt av at ribbe bare lukter bacon ved siden av:p Eventuelt nøttestek? Fylte tomater/paprika/sopp med alskens snadder? Eller kanskje du skal lage en hel minitapasmiddag med mange gode småretter? Snill søster du!

Vi lager vegetar lasagne med spinat isteden for kjøtt saus. Det er kjempe godt! Minst like godt som kjøtt lasagne!

Jeg er oppvokst som laktovegetarianer, og hver jul har vi følgende meny:

Nøttestek med brun saus

Waldorfsalat med rømmedressing

Mandelpoteter (og den brune sausen)

Harricot vertes i tomat/ fløtesaus

Mammas hjemmelagede rødkål/rørte tyttebær

*nam*

Det hørtes faktisk KJEMPE GODT ut!

Skal man bli laktovegetarianer eller mon tro? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kjøtt,men fisk, melkeprod., egg og selv alt av frukt og grønt.

Vi spiser deilig baccalao på juleaften. På julebordet med jobben spiste jeg røkt blåkveite til pinnekjøtt tilbehør.

Men hun var kanskje "ekte'2 vegetarianer

Her er vegetaroppskrifter

My link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sitte på hendene sine*

Jeg trenger også vegetaroppskrifter! Er lei taco på julaften. Men jeg er så kresen og tør ikke å prøve nye ting at det blir nok garantert det samme i år også :wub:

Grønnsakskarbonader, stekte tomater, pesto, sprøstekt løk og ris? Hvis du ikke gidder å lage karbiser selv, kan du prøve å få tak i noen som heter "Familien Dafgård: Goda gröna grönsaksbiffar". De ligger i frysedisken i velassorterte butikker (Ultra, Meny, Ica Maxi osv), og smaker kjempegodt. I motsetning til alle andre slike ferdige vegetarkarbonader, smaker de grønnsaker og ikke plastikk. :P Dessuten er de veldig raske og enkle å tilberede.

http://www.brynildsen.no/CDA/viewfile.aspx?id=584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ingvild! Jeg vet ikke om jeg tåler de, men kan jo prøve å lage. Hvordan gjør man det? :wub:

*fnis*

Har ikke jeg gitt deg oppskrifter på grønnsakskarbonader tusen ganger før? laugh.gif

Kok de grønnsakene du vil bruke, f.eks. gulrot, kålrot, linser, løk og bønner. Når de er kokt, siler du av vannet og moser grønnsakene. Tilsett deretter havregryn og/eller vann til du får en fin masse. Deretter tilsetter du krydder - basilikum, salt, pepper, oregano, paprikakrydder osv. Så varmer du en panne med litt smør eller olje, og steker kaker fra massen du har laget. De du ikke skal spise på julaften, kan du fryse ned, så har du senere også. (Tiner på null komma niks, kan til og med varmes i micro.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...