Gå til innhold
Hundesonen.no

Kler dere på hundene deres nå?


Carma

Recommended Posts

Altså, du har jo sett Bridie med og uten sko på jordet hos dere?

Ja, potene kan jeg jo se at det er noe "gæli" da, selv om jeg ikke er helt sikker på om det er kaldt eller vondt... Tror "vondt" er tingen for Bridie på skare uten sko da...?

Men resten av kroppen?

Skjelving, selvfølgelig, som Havana sier. I går gikk vi tur med Buffy uten dekken og Falco med. Buffy hoppet og spratt og ut og inn av grøft og snuse litt her og tusle litt der (mao heeelt normal! :banana: (Og fullstendig superOT, men YEEEI! smileys er tilbake!! :banana: )). Falco gikk som ei saltstøtte, med dekken! Det var jo KALDT og han var ikke fullstendig tildekket (dekkenet hans skal byttes så han måtte bruke Buffy sitt som er litt lite) så kanskje han fremdeles frøs? Eller så var det bare ubehagelig med dekken...? Åssen veit je dæ?? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Falco gikk som ei saltstøtte, med dekken! Det var jo KALDT og han var ikke fullstendig tildekket (dekkenet hans skal byttes så han måtte bruke Buffy sitt som er litt lite) så kanskje han fremdeles frøs? Eller så var det bare ubehagelig med dekken...? Åssen veit je dæ?? :banana:

For å se om han syns det er ubehagelig å ha på dekkenet, kan du ta det på inne og se om han beveger seg som en saltstøtte med dekken når det ikke er kaldt. Hvis han gjør det, så er det sannsynligvis fordi dekkenet er uvant/ubehagelig. Hvis han beveger seg normalt med dekkenet inne, så kan det være kulda som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se om han syns det er ubehagelig å ha på dekkenet, kan du ta det på inne og se om han beveger seg som en saltstøtte med dekken når det ikke er kaldt. Hvis han gjør det, så er det sannsynligvis fordi dekkenet er uvant/ubehagelig. Hvis han beveger seg normalt med dekkenet inne, så kan det være kulda som er problemet.

Ikke så lett å se egentlig... Han snuser og hopper litt lite i grøftene her inne! :banana: Men får se når vi har brukt dekken noen ganger, han venner seg vel til det også! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes det dekken med en gang det er no særlig på minussiden på gradestokken.

Delvis rett og slett for å begrense energibehovet, det kreves mye energi for å holde på varmen, og Pan sliter med å holde på vekta.

Ellers brukes det hele året regndekken når det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett å se når hundene fryser. De skjelver i hele kroppen og har halen litt mellom beina og trist uttrykk i øynene, og piper mer enn vanlig. Ihvertfall dobbisen piper mer. Er litt moro å se Nitro for han hutrer og rister på seg og hopper og spretter i båndet for å prøve å holde varmen så godt han kan. Han får en litt spesiell hoppende gange.hihi

Så jeg bruker dekken på dem når vi går rolig og det er flere minus, og hvis de må stå ute litt. Men de løper seg varme, og spesiellt Nitro blir varm, så da har jeg ikke på dekken (som sagt tidligere :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine bruker dekken enda, kaldeste som har vært her hjemme i år har vel vært 18 minus. Turbo fryser når han er i ro mens Bajaz synes bare det er kult :) Turbo får nok på seg dekken når vi kommer opp på fjellet og gradene synker enda mer, Bajaz kommer jeg til å se ann, han synes ikke det er noe kult med dekken så sålenge han ikke viser at han fryser skal han få slippe, han har jo tykk pels også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma bruker dekken når det er rundt -10 og kaldere, rett og slett fordi hun er en skikkelig frysepinne. Hvorfor vet jeg ikke, men hun blir kald og uggen bare av å bli dusjet med varmt vann innendørs. Så ja, nå om dagen har jeg dekken på henne når vi er utendørs. Både fordi hun lett fryser og fordi hun har mistet en god del underull og dekkhår på grunn av problemer med huden hennes.

Orry greier seg stort sett greit, og trenger bare dekken om han ikke er i aktivitet.

Jeg vet hvorfor Norma fryser. Hun hadde nemlig en svært traumatisk novembertur i slaps og pissregn da hun var bitteliten valp. Dette har hun nok ikke bearbeidet skikkelig, så hver gang det kanskje er muligheter for å fryse, forteller hjernen hennes at det er forferdelig grusomt kaldt. Hilsen en selvutnevnt hundepsykolog :);):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvorfor Norma fryser. Hun hadde nemlig en svært traumatisk novembertur i slaps og pissregn da hun var bitteliten valp. Dette har hun nok ikke bearbeidet skikkelig, så hver gang det kanskje er muligheter for å fryse, forteller hjernen hennes at det er forferdelig grusomt kaldt. Hilsen en selvutnevnt hundepsykolog :):P:P

;):P Vettu? Jeg tenkte nøyaktig samme tanke! Stakkar Norma har varige mén etter den turen...

K skal faktisk få dekken med seg på jobb i dag, for hun skal være ute endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridgeback'en får på seg Katahdindekken (det dekker magen og pattene veldig godt) når det er veldig kaldt, mye vind eller hun skal vasse i mye snø, som i dag. -19grader og 1m snø å vasse i i dag, så da fikk hun ha det på. Hun eier ikke hår på magen. Vasser hun ikke i snø, eller om det ikke er vind så går hun faktisk lite med dekken på. Tilogmed ikke i -20 grader, og hun eier knapt underull. Hun er varm så lenge hun er i bevegelse og ser ikke ut til å bry seg.

Aussiene mine har hatt såpass med pels (selv Lyng som hadde lite pels hadde god underull), at de ikke har trengt noe dekken i bevegelse noen gang. Selv ikke de gangene vi gikk tur i -35grader så Lyng ut til å fryse. Men jeg er nøyere med å varme opp og gå ned hundene jo kaldere det er.

I hvile får de dekken/hvilepose for å holde varmen. Og ligger på liggeunderlag, så det isolerer. så bruker de ikke energien unødvendig på å holde varmen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, potene kan jeg jo se at det er noe "gæli" da, selv om jeg ikke er helt sikker på om det er kaldt eller vondt... Tror "vondt" er tingen for Bridie på skare uten sko da...?

Men resten av kroppen?

Skjelving, selvfølgelig, som Havana sier. I går gikk vi tur med Buffy uten dekken og Falco med. Buffy hoppet og spratt og ut og inn av grøft og snuse litt her og tusle litt der (mao heeelt normal! :) (Og fullstendig superOT, men YEEEI! smileys er tilbake! :P )). Falco gikk som ei saltstøtte, med dekken! Det var jo KALDT og han var ikke fullstendig tildekket (dekkenet hans skal byttes så han måtte bruke Buffy sitt som er litt lite) så kanskje han fremdeles frøs? Eller så var det bare ubehagelig med dekken...? Åssen veit je dæ?? :P

Ene dagen vi var hos dere i snøen, så var det jo ikke skare. (når det var det skar hu seg jo sund lenger opp på beina). Det var bare kaldt og noe snø. Hu blir diltete, lite aktiv og liker seg tydeligvis ikke. MEd sko, blir hu mye bedre. Men tja, med er det som sagt mye kaldere så er vi veldig lite aktive noen av oss ;) Da får de dekken på seg når de må være i bil eller lignende.

På meg virker det ikke som Buffy fryser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvorfor Norma fryser. Hun hadde nemlig en svært traumatisk novembertur i slaps og pissregn da hun var bitteliten valp. Dette har hun nok ikke bearbeidet skikkelig, så hver gang det kanskje er muligheter for å fryse, forteller hjernen hennes at det er forferdelig grusomt kaldt. Hilsen en selvutnevnt hundepsykolog :P:P:)

:P;) Vettu? Jeg tenkte nøyaktig samme tanke! Stakkar Norma har varige mén etter den turen...

:P :P Der har vi det! Stakkars, vi har ødelagt henne, vi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...