Gå til innhold
Hundesonen.no

Havre eller kraftfôr?


Tuskelusken

Recommended Posts

Jeg gir hesten min 13 kg silo om dagen, og har gitt 2 l kraftfôr i tillegg. Han trenger såpass for å ikke bli tynn. For en stund siden gikk det tomt for kraftfôr i stallen, og jeg har gått å ventet på at de skal kjøpe mer. Men nå viste det seg at de ikke skal kjøpe inn mer på en stund siden de andre hestene spiser havre. Så jeg lurer på om jeg skal gi havre jeg og, eller fortsette med kraftfôr. Han trenger nok å legge litt på seg igjen, og er ikke kraftfôr mer fetende? Hva synes dere jeg bør bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hesten min 13 kg silo om dagen, og har gitt 2 l kraftfôr i tillegg. Han trenger såpass for å ikke bli tynn. For en stund siden gikk det tomt for kraftfôr i stallen, og jeg har gått å ventet på at de skal kjøpe mer. Men nå viste det seg at de ikke skal kjøpe inn mer på en stund siden de andre hestene spiser havre. Så jeg lurer på om jeg skal gi havre jeg og, eller fortsette med kraftfôr. Han trenger nok å legge litt på seg igjen, og er ikke kraftfôr mer fetende? Hva synes dere jeg bør bruke?

Hva med å gi litt høy og mindre silo? Samt gi bygg om hesten trenger å fetes opp. Havre er jo mer forbruksenergi (lopper i blodet) mens kraftfôr er mer generell energi.

EDIT: nå har jeg sett bilder av ham (fjordingen, ikke sant?)og han ser ikke ut til å trenge mer fett, heler mer muskler. Mer bakketrening (cavalettis), langsomt trav nedoverbakke og langsom gange i oppoverbakker, samt så ullent terreng som du får til. Og definitivt mer høy og mindre silo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fjordingen i den andre tråden. tongue.png Det er mer næring i siloen, og den er mye billigere fordi de på gården lager den selv. Han har, i følge ridelæreren min, spist silo hele livet. Og jeg føler han trenger litt mer fett, jeg kjenner ribbeina lett, og han har jo vinterpels så han burde sett tykkere ut. Muskler trenger han ja, det føler jeg virkelig. Tusen takk for ideer for hvordan jeg kan trene, er mye klatreområder oppe på jordene som sikkert er gode å gå i. smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med silo er at enkelte hester får ikke ut all næringa av silo i forhold til godt kvalitetshøy. Jeg synes det er voldsomt mye med 13 kg, og så føler du at han er tynn.. Min godt trente fjording åt aldri mer enn 7-8 kg høy dagen (fri tilgang)og fikk på det meste 1 1/2 kg havre og 1 kg kraftfôr. Det hendte seg at ribbena kunne kjennes, men hun var meget muskuløs og hadde kondis som en løpstraver (hun ble trent som en) Jeg hadde spadert noen kroner på høy, og gitt han det til kveldsmat, sammen med bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at han får 13 kg. Først gav jeg han bare 8 eller noe, men jeg måtte øke fordi han var tynn, og så måtte jeg øke enda en gang fordi han ikke ble fetere. Det jeg lurte på var om jeg bør bruke havre eller kraftfôr. Men hvor får jeg tak i bygg? Gir bygg noe energi eller er det bare fetene?

Har hatt det veldig travelt i det siste, men skal ta et tak i nakken nå å ri hesten hver dag, og trene han. Har dårlig samvittighet for det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at han får 13 kg. Først gav jeg han bare 8 eller noe, men jeg måtte øke fordi han var tynn, og så måtte jeg øke enda en gang fordi han ikke ble fetere. Det jeg lurte på var om jeg bør bruke havre eller kraftfôr. Men hvor får jeg tak i bygg? Gir bygg noe energi eller er det bare fetene?

Har hatt det veldig travelt i det siste, men skal ta et tak i nakken nå å ri hesten hver dag, og trene han. Har dårlig samvittighet for det altså.

Han får jo tydeligvis ikke nok næring fra siloen! Det bir som god/dårlig mat til hund, noen eter 250g og funker fint, andre må ha 2 kg og forblir tynne. Helt ærlig, jeg tror silo har endel av skylda, for DIN hest er ikke det det beste fôret. Jeg ville gitt mer kraft, ikke havre. Og bygg er næringsrikt, men det gir ikke energi til å bruke, men energi å lagre (dvs fett, og vektøkning) Bygg får du på felleskjøpet, kjøp byggrøpp, som er knuste korn, det gir lettere næringsopptak og kan gies tørt. hel bygg må bløtes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bare gi bygg, eller bygg og kraftfôr da? Og hvor mye skal han ha? Og så mener du at jeg skal gi høy i tillegg til siloen? Hvor mye da? Den siloen jeg bruker er en veldig våt type, så kanskje det kan være lurt med litt høy i tillegg, ja.

Jeg ville beg med 2-3 kg høy om kvelden, og kanskje ett kg silo, ikke mer. Gi 2-3 kg mindre silo på dagtid. Gi ca 1/2 kg bygg om kvelden, og ett kg kraft til frokost. Du burde merke forskjell på ca en uke. Om du har råd, så ville jeg bytta ut mer silo med høy også, men det er opp til deg. Det må jo bli billigere med 8 kg høy enn 13 kg silo i lengden? Det er vanskelig å gi fasit på kraft/bygg, man må se hver enkelt hest an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med silo er at enkelte hester får ikke ut all næringa av silo i forhold til godt kvalitetshøy. Jeg synes det er voldsomt mye med 13 kg, og så føler du at han er tynn.. Min godt trente fjording åt aldri mer enn 7-8 kg høy dagen (fri tilgang)og fikk på det meste 1 1/2 kg havre og 1 kg kraftfôr. Det hendte seg at ribbena kunne kjennes, men hun var meget muskuløs og hadde kondis som en løpstraver (hun ble trent som en) Jeg hadde spadert noen kroner på høy, og gitt han det til kveldsmat, sammen med bygg.

Enig i det du sier, men det er ikke så lett å vurdere hold ut fra bilder, uten å ha kjent over hesten?

Hester kan jo være vommete og alikevel tynne, og man må jo se de fra forsjellige vinkler og kjenne over dem. Men mulig bildene er klinkende klare (en hest med stor fettnakke er som regel ikke tynn nei.. jeg har ikke sett bildene.)

Men tuskelusken, kan du velge mellom høy og silo?

Ville isåfall gitt mest mulig høy :getlost:

Silo inneholder en god del vann, så ikke rart sånn sett at man må gi mer av silo for å komme opp i samme tørrstoff / energinivå.

Du kan godt gi havre det er ikke alle hester som blir for spreke av det og det er den kornsorten som inneholder minst stivelse, noe som er bra for tarmen og fordøyelsen.

Du kan i tillegg gi litt olje - det er sundt og gir også energi.

Bygget du fikk råd om er også bra.

Men om du gir kun havre og bygg må du gi vitaminer i tillegg - forer du på kraftfor er det tilsatt (avhengig av mengde.)

Edit:

Glemte å si at om du får tak i godt kvalitetshøy og får gitt hesten nok, så trenger som regel ikke en hobbyfjording tilleggsforing med kraftfor i det hele tatt, bare vitaminer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silo har mindre TS enn høy (mye vann), så er vel vanlig å gange mengde høy med 2 for å få mengde silo.

Noe annet med siloforing er å få tennene til hesten sjekket av veterinær - silo sliper ikke dem slik som høy gjør. Så hesten kan få sår i munnen av kanter på tennene - og dermed tygge maten dårligere.

Jeg fikk hestens tenner filt en gang i året når jeg foret silo. Legger den igjen mask av silo så er det ett ganske trygt tegn på at tennen må files.

Sånn utregningmessig (helt tatt fra hode, husker ikke tallene helt lengre)

Silo, 0.25 feh/ kg 0.25 x 13 = 3,25 feh

Kraftfor, ca 0,9 fe/kg (en liter er omtrent 0.7 kg såvidt jeg husker) så 1.4 x 0,9 = 1,26 f.e

Så totalt får hesten 4,5 feh/ dag, hvilket bør holde til rent vedlikehold. Men er hesten i aktivitet, eller skal legge på seg så bør den få noe mer (og om den skal legge på seg muskler). Havre har enda lettere vekt pr liter og mindre feh pr kg - så bør regnes ut mengde etter vekt.

Jeg ville fått sjekket tennene om det ikke er gjort og økt silomengden 3-4 kg. Hesten får allerede en ganske stor mengde av total næringen i kraftforet.

Tommelfingerregel er omtrent 1 feh pr 100kg kroppsvekt (litt mindre til større hester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier, men det er ikke så lett å vurdere hold ut fra bilder, uten å ha kjent over hesten?

Hester kan jo være vommete og alikevel tynne, og man må jo se de fra forsjellige vinkler og kjenne over dem. Men mulig bildene er klinkende klare (en hest med stor fettnakke er som regel ikke tynn nei.. jeg har ikke sett bildene.)

Men tuskelusken, kan du velge mellom høy og silo?

Ville isåfall gitt mest mulig høy :getlost:

Silo inneholder en god del vann, så ikke rart sånn sett at man må gi mer av silo for å komme opp i samme tørrstoff / energinivå.

Du kan godt gi havre det er ikke alle hester som blir for spreke av det og det er den kornsorten som inneholder minst stivelse, noe som er bra for tarmen og fordøyelsen.

Du kan i tillegg gi litt olje - det er sundt og gir også energi.

Bygget du fikk råd om er også bra.

Men om du gir kun havre og bygg må du gi vitaminer i tillegg - forer du på kraftfor er det tilsatt (avhengig av mengde.)

Edit:

Glemte å si at om du får tak i godt kvalitetshøy og får gitt hesten nok, så trenger som regel ikke en hobbyfjording tilleggsforing med kraftfor i det hele tatt, bare vitaminer :wub:

Ja, jeg tror jeg kan velge mellom silo og høy. Det er fortsatt mer høy igjen på låvn, men jeg vet ikke om de kjøper mer hvis det går tomt. De på gården vil jo helst at jeg skal gi mest mulig silo fordi det er billigere.

Jeg gir hesten biotin, må jeg ha vitaminer i tillegg da? Jeg vet ikke om høyet er noe spesielt kvalitetsfôr, det er sånne høyballer kjøpt på FK (tror jeg).

Silo har mindre TS enn høy (mye vann), så er vel vanlig å gange mengde høy med 2 for å få mengde silo.

Noe annet med siloforing er å få tennene til hesten sjekket av veterinær - silo sliper ikke dem slik som høy gjør. Så hesten kan få sår i munnen av kanter på tennene - og dermed tygge maten dårligere.

Jeg fikk hestens tenner filt en gang i året når jeg foret silo. Legger den igjen mask av silo så er det ett ganske trygt tegn på at tennen må files.

Sånn utregningmessig (helt tatt fra hode, husker ikke tallene helt lengre)

Silo, 0.25 feh/ kg 0.25 x 13 = 3,25 feh

Kraftfor, ca 0,9 fe/kg (en liter er omtrent 0.7 kg såvidt jeg husker) så 1.4 x 0,9 = 1,26 f.e

Så totalt får hesten 4,5 feh/ dag, hvilket bør holde til rent vedlikehold. Men er hesten i aktivitet, eller skal legge på seg så bør den få noe mer (og om den skal legge på seg muskler). Havre har enda lettere vekt pr liter og mindre feh pr kg - så bør regnes ut mengde etter vekt.

Jeg ville fått sjekket tennene om det ikke er gjort og økt silomengden 3-4 kg. Hesten får allerede en ganske stor mengde av total næringen i kraftforet.

Tommelfingerregel er omtrent 1 feh pr 100kg kroppsvekt (litt mindre til større hester)

Vi filte tennene tidligere i høst så tror ikke det er nødvendig. Du har nok rett i at tennene ikke slipes så godt med silo, fordi tennene ble filt i mars av tidligere eiere, men det er nok litt individuelt om hvor ofte tennene må files.

Og du mener altså at jeg skal øke silomengden enda mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg kan velge mellom silo og høy. Det er fortsatt mer høy igjen på låvn, men jeg vet ikke om de kjøper mer hvis det går tomt. De på gården vil jo helst at jeg skal gi mest mulig silo fordi det er billigere.

Jeg gir hesten biotin, må jeg ha vitaminer i tillegg da? Jeg vet ikke om høyet er noe spesielt kvalitetsfôr, det er sånne høyballer kjøpt på FK (tror jeg).

Vi filte tennene tidligere i høst så tror ikke det er nødvendig. Du har nok rett i at tennene ikke slipes så godt med silo, fordi tennene ble filt i mars av tidligere eiere, men det er nok litt individuelt om hvor ofte tennene må files.

Og du mener altså at jeg skal øke silomengden enda mer?

Om hesten ikke er i spesielt hardt bruk så ville jeg fylt på mer grovfor. Fjordinger skal jo generelt ikke ha ett stort behov for kraftfor til vedlikehold. Det den får tilsvarer ikke mer enn rundt 5-6 kg bra høy så litt mer kan den få. Tenker jeg da.

Jeg apettittforet silo, så vet egentlig ikke hva hesten spiste om dagen, rundt 20 kg + var det nok. (kaldblodstraver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kraftfor du bruker har egentlig ikke så mye og si, med mindre hesten blir veldig sprek av det. Havre er jo i utgangspunktet forbruksenergi, men den energien hesten ikke bruker blir omdannet til fett, altså er det også fetende, men noen hester blir jo spreke på det da. Selv forer jeg kun med havre som kraftfor i tilegg til høy og vitaminer. Tror jeg ville anbefalt deg havre, bygg eller komplett, eller en kombinasjon av bygg/havre eller komplett/havre. Hvis du skal fore en hest på bare bygg kan den fort bli tung i kroppen, ikke bare fet, men lat/treg. 2 liter kraftfor om dagen burde holde i massevis på en fjording, så utover det ville jeg nok økt grovforet, gjerne gi høy/ensilaje sammen med silo. Olje er også supert. Det gir langvarig energi samt at det er ganske fetende, men hvis du skal bruke det, ikke gi mer enn 2dl til et måltid og ikke mer enn 5dl på en dag. Da virker det mot sin hensikt og kan være skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker linfrø olje som jeg bestiller fra børjes. Koster 143kr for 2,5liter der og samme produktet koster rundt 250kr her. Kommer jo litt frakt da, men jeg bestiller 2 i gangen, evt bestill sammen med noen så blir det billigere uansett. Olja kan også brukes til hund:) Hvis hesten din er litt treg ville jeg anbefalt havre ja, evt havre/energi eller havre/komplett.

Viktig vis du skal bruke planteolje til hesten din at den er kaldpresset, ikke varmebehandlet. Og planteoljer er jo det beste for hesten i og med at den er en planteeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...