Gå til innhold
Hundesonen.no

Havre eller kraftfôr?


Tuskelusken

Recommended Posts

Jeg gir hesten min 13 kg silo om dagen, og har gitt 2 l kraftfôr i tillegg. Han trenger såpass for å ikke bli tynn. For en stund siden gikk det tomt for kraftfôr i stallen, og jeg har gått å ventet på at de skal kjøpe mer. Men nå viste det seg at de ikke skal kjøpe inn mer på en stund siden de andre hestene spiser havre. Så jeg lurer på om jeg skal gi havre jeg og, eller fortsette med kraftfôr. Han trenger nok å legge litt på seg igjen, og er ikke kraftfôr mer fetende? Hva synes dere jeg bør bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hesten min 13 kg silo om dagen, og har gitt 2 l kraftfôr i tillegg. Han trenger såpass for å ikke bli tynn. For en stund siden gikk det tomt for kraftfôr i stallen, og jeg har gått å ventet på at de skal kjøpe mer. Men nå viste det seg at de ikke skal kjøpe inn mer på en stund siden de andre hestene spiser havre. Så jeg lurer på om jeg skal gi havre jeg og, eller fortsette med kraftfôr. Han trenger nok å legge litt på seg igjen, og er ikke kraftfôr mer fetende? Hva synes dere jeg bør bruke?

Hva med å gi litt høy og mindre silo? Samt gi bygg om hesten trenger å fetes opp. Havre er jo mer forbruksenergi (lopper i blodet) mens kraftfôr er mer generell energi.

EDIT: nå har jeg sett bilder av ham (fjordingen, ikke sant?)og han ser ikke ut til å trenge mer fett, heler mer muskler. Mer bakketrening (cavalettis), langsomt trav nedoverbakke og langsom gange i oppoverbakker, samt så ullent terreng som du får til. Og definitivt mer høy og mindre silo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fjordingen i den andre tråden. tongue.png Det er mer næring i siloen, og den er mye billigere fordi de på gården lager den selv. Han har, i følge ridelæreren min, spist silo hele livet. Og jeg føler han trenger litt mer fett, jeg kjenner ribbeina lett, og han har jo vinterpels så han burde sett tykkere ut. Muskler trenger han ja, det føler jeg virkelig. Tusen takk for ideer for hvordan jeg kan trene, er mye klatreområder oppe på jordene som sikkert er gode å gå i. smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med silo er at enkelte hester får ikke ut all næringa av silo i forhold til godt kvalitetshøy. Jeg synes det er voldsomt mye med 13 kg, og så føler du at han er tynn.. Min godt trente fjording åt aldri mer enn 7-8 kg høy dagen (fri tilgang)og fikk på det meste 1 1/2 kg havre og 1 kg kraftfôr. Det hendte seg at ribbena kunne kjennes, men hun var meget muskuløs og hadde kondis som en løpstraver (hun ble trent som en) Jeg hadde spadert noen kroner på høy, og gitt han det til kveldsmat, sammen med bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at han får 13 kg. Først gav jeg han bare 8 eller noe, men jeg måtte øke fordi han var tynn, og så måtte jeg øke enda en gang fordi han ikke ble fetere. Det jeg lurte på var om jeg bør bruke havre eller kraftfôr. Men hvor får jeg tak i bygg? Gir bygg noe energi eller er det bare fetene?

Har hatt det veldig travelt i det siste, men skal ta et tak i nakken nå å ri hesten hver dag, og trene han. Har dårlig samvittighet for det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at han får 13 kg. Først gav jeg han bare 8 eller noe, men jeg måtte øke fordi han var tynn, og så måtte jeg øke enda en gang fordi han ikke ble fetere. Det jeg lurte på var om jeg bør bruke havre eller kraftfôr. Men hvor får jeg tak i bygg? Gir bygg noe energi eller er det bare fetene?

Har hatt det veldig travelt i det siste, men skal ta et tak i nakken nå å ri hesten hver dag, og trene han. Har dårlig samvittighet for det altså.

Han får jo tydeligvis ikke nok næring fra siloen! Det bir som god/dårlig mat til hund, noen eter 250g og funker fint, andre må ha 2 kg og forblir tynne. Helt ærlig, jeg tror silo har endel av skylda, for DIN hest er ikke det det beste fôret. Jeg ville gitt mer kraft, ikke havre. Og bygg er næringsrikt, men det gir ikke energi til å bruke, men energi å lagre (dvs fett, og vektøkning) Bygg får du på felleskjøpet, kjøp byggrøpp, som er knuste korn, det gir lettere næringsopptak og kan gies tørt. hel bygg må bløtes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bare gi bygg, eller bygg og kraftfôr da? Og hvor mye skal han ha? Og så mener du at jeg skal gi høy i tillegg til siloen? Hvor mye da? Den siloen jeg bruker er en veldig våt type, så kanskje det kan være lurt med litt høy i tillegg, ja.

Jeg ville beg med 2-3 kg høy om kvelden, og kanskje ett kg silo, ikke mer. Gi 2-3 kg mindre silo på dagtid. Gi ca 1/2 kg bygg om kvelden, og ett kg kraft til frokost. Du burde merke forskjell på ca en uke. Om du har råd, så ville jeg bytta ut mer silo med høy også, men det er opp til deg. Det må jo bli billigere med 8 kg høy enn 13 kg silo i lengden? Det er vanskelig å gi fasit på kraft/bygg, man må se hver enkelt hest an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med silo er at enkelte hester får ikke ut all næringa av silo i forhold til godt kvalitetshøy. Jeg synes det er voldsomt mye med 13 kg, og så føler du at han er tynn.. Min godt trente fjording åt aldri mer enn 7-8 kg høy dagen (fri tilgang)og fikk på det meste 1 1/2 kg havre og 1 kg kraftfôr. Det hendte seg at ribbena kunne kjennes, men hun var meget muskuløs og hadde kondis som en løpstraver (hun ble trent som en) Jeg hadde spadert noen kroner på høy, og gitt han det til kveldsmat, sammen med bygg.

Enig i det du sier, men det er ikke så lett å vurdere hold ut fra bilder, uten å ha kjent over hesten?

Hester kan jo være vommete og alikevel tynne, og man må jo se de fra forsjellige vinkler og kjenne over dem. Men mulig bildene er klinkende klare (en hest med stor fettnakke er som regel ikke tynn nei.. jeg har ikke sett bildene.)

Men tuskelusken, kan du velge mellom høy og silo?

Ville isåfall gitt mest mulig høy :getlost:

Silo inneholder en god del vann, så ikke rart sånn sett at man må gi mer av silo for å komme opp i samme tørrstoff / energinivå.

Du kan godt gi havre det er ikke alle hester som blir for spreke av det og det er den kornsorten som inneholder minst stivelse, noe som er bra for tarmen og fordøyelsen.

Du kan i tillegg gi litt olje - det er sundt og gir også energi.

Bygget du fikk råd om er også bra.

Men om du gir kun havre og bygg må du gi vitaminer i tillegg - forer du på kraftfor er det tilsatt (avhengig av mengde.)

Edit:

Glemte å si at om du får tak i godt kvalitetshøy og får gitt hesten nok, så trenger som regel ikke en hobbyfjording tilleggsforing med kraftfor i det hele tatt, bare vitaminer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silo har mindre TS enn høy (mye vann), så er vel vanlig å gange mengde høy med 2 for å få mengde silo.

Noe annet med siloforing er å få tennene til hesten sjekket av veterinær - silo sliper ikke dem slik som høy gjør. Så hesten kan få sår i munnen av kanter på tennene - og dermed tygge maten dårligere.

Jeg fikk hestens tenner filt en gang i året når jeg foret silo. Legger den igjen mask av silo så er det ett ganske trygt tegn på at tennen må files.

Sånn utregningmessig (helt tatt fra hode, husker ikke tallene helt lengre)

Silo, 0.25 feh/ kg 0.25 x 13 = 3,25 feh

Kraftfor, ca 0,9 fe/kg (en liter er omtrent 0.7 kg såvidt jeg husker) så 1.4 x 0,9 = 1,26 f.e

Så totalt får hesten 4,5 feh/ dag, hvilket bør holde til rent vedlikehold. Men er hesten i aktivitet, eller skal legge på seg så bør den få noe mer (og om den skal legge på seg muskler). Havre har enda lettere vekt pr liter og mindre feh pr kg - så bør regnes ut mengde etter vekt.

Jeg ville fått sjekket tennene om det ikke er gjort og økt silomengden 3-4 kg. Hesten får allerede en ganske stor mengde av total næringen i kraftforet.

Tommelfingerregel er omtrent 1 feh pr 100kg kroppsvekt (litt mindre til større hester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier, men det er ikke så lett å vurdere hold ut fra bilder, uten å ha kjent over hesten?

Hester kan jo være vommete og alikevel tynne, og man må jo se de fra forsjellige vinkler og kjenne over dem. Men mulig bildene er klinkende klare (en hest med stor fettnakke er som regel ikke tynn nei.. jeg har ikke sett bildene.)

Men tuskelusken, kan du velge mellom høy og silo?

Ville isåfall gitt mest mulig høy :getlost:

Silo inneholder en god del vann, så ikke rart sånn sett at man må gi mer av silo for å komme opp i samme tørrstoff / energinivå.

Du kan godt gi havre det er ikke alle hester som blir for spreke av det og det er den kornsorten som inneholder minst stivelse, noe som er bra for tarmen og fordøyelsen.

Du kan i tillegg gi litt olje - det er sundt og gir også energi.

Bygget du fikk råd om er også bra.

Men om du gir kun havre og bygg må du gi vitaminer i tillegg - forer du på kraftfor er det tilsatt (avhengig av mengde.)

Edit:

Glemte å si at om du får tak i godt kvalitetshøy og får gitt hesten nok, så trenger som regel ikke en hobbyfjording tilleggsforing med kraftfor i det hele tatt, bare vitaminer :wub:

Ja, jeg tror jeg kan velge mellom silo og høy. Det er fortsatt mer høy igjen på låvn, men jeg vet ikke om de kjøper mer hvis det går tomt. De på gården vil jo helst at jeg skal gi mest mulig silo fordi det er billigere.

Jeg gir hesten biotin, må jeg ha vitaminer i tillegg da? Jeg vet ikke om høyet er noe spesielt kvalitetsfôr, det er sånne høyballer kjøpt på FK (tror jeg).

Silo har mindre TS enn høy (mye vann), så er vel vanlig å gange mengde høy med 2 for å få mengde silo.

Noe annet med siloforing er å få tennene til hesten sjekket av veterinær - silo sliper ikke dem slik som høy gjør. Så hesten kan få sår i munnen av kanter på tennene - og dermed tygge maten dårligere.

Jeg fikk hestens tenner filt en gang i året når jeg foret silo. Legger den igjen mask av silo så er det ett ganske trygt tegn på at tennen må files.

Sånn utregningmessig (helt tatt fra hode, husker ikke tallene helt lengre)

Silo, 0.25 feh/ kg 0.25 x 13 = 3,25 feh

Kraftfor, ca 0,9 fe/kg (en liter er omtrent 0.7 kg såvidt jeg husker) så 1.4 x 0,9 = 1,26 f.e

Så totalt får hesten 4,5 feh/ dag, hvilket bør holde til rent vedlikehold. Men er hesten i aktivitet, eller skal legge på seg så bør den få noe mer (og om den skal legge på seg muskler). Havre har enda lettere vekt pr liter og mindre feh pr kg - så bør regnes ut mengde etter vekt.

Jeg ville fått sjekket tennene om det ikke er gjort og økt silomengden 3-4 kg. Hesten får allerede en ganske stor mengde av total næringen i kraftforet.

Tommelfingerregel er omtrent 1 feh pr 100kg kroppsvekt (litt mindre til større hester)

Vi filte tennene tidligere i høst så tror ikke det er nødvendig. Du har nok rett i at tennene ikke slipes så godt med silo, fordi tennene ble filt i mars av tidligere eiere, men det er nok litt individuelt om hvor ofte tennene må files.

Og du mener altså at jeg skal øke silomengden enda mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg kan velge mellom silo og høy. Det er fortsatt mer høy igjen på låvn, men jeg vet ikke om de kjøper mer hvis det går tomt. De på gården vil jo helst at jeg skal gi mest mulig silo fordi det er billigere.

Jeg gir hesten biotin, må jeg ha vitaminer i tillegg da? Jeg vet ikke om høyet er noe spesielt kvalitetsfôr, det er sånne høyballer kjøpt på FK (tror jeg).

Vi filte tennene tidligere i høst så tror ikke det er nødvendig. Du har nok rett i at tennene ikke slipes så godt med silo, fordi tennene ble filt i mars av tidligere eiere, men det er nok litt individuelt om hvor ofte tennene må files.

Og du mener altså at jeg skal øke silomengden enda mer?

Om hesten ikke er i spesielt hardt bruk så ville jeg fylt på mer grovfor. Fjordinger skal jo generelt ikke ha ett stort behov for kraftfor til vedlikehold. Det den får tilsvarer ikke mer enn rundt 5-6 kg bra høy så litt mer kan den få. Tenker jeg da.

Jeg apettittforet silo, så vet egentlig ikke hva hesten spiste om dagen, rundt 20 kg + var det nok. (kaldblodstraver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kraftfor du bruker har egentlig ikke så mye og si, med mindre hesten blir veldig sprek av det. Havre er jo i utgangspunktet forbruksenergi, men den energien hesten ikke bruker blir omdannet til fett, altså er det også fetende, men noen hester blir jo spreke på det da. Selv forer jeg kun med havre som kraftfor i tilegg til høy og vitaminer. Tror jeg ville anbefalt deg havre, bygg eller komplett, eller en kombinasjon av bygg/havre eller komplett/havre. Hvis du skal fore en hest på bare bygg kan den fort bli tung i kroppen, ikke bare fet, men lat/treg. 2 liter kraftfor om dagen burde holde i massevis på en fjording, så utover det ville jeg nok økt grovforet, gjerne gi høy/ensilaje sammen med silo. Olje er også supert. Det gir langvarig energi samt at det er ganske fetende, men hvis du skal bruke det, ikke gi mer enn 2dl til et måltid og ikke mer enn 5dl på en dag. Da virker det mot sin hensikt og kan være skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker linfrø olje som jeg bestiller fra børjes. Koster 143kr for 2,5liter der og samme produktet koster rundt 250kr her. Kommer jo litt frakt da, men jeg bestiller 2 i gangen, evt bestill sammen med noen så blir det billigere uansett. Olja kan også brukes til hund:) Hvis hesten din er litt treg ville jeg anbefalt havre ja, evt havre/energi eller havre/komplett.

Viktig vis du skal bruke planteolje til hesten din at den er kaldpresset, ikke varmebehandlet. Og planteoljer er jo det beste for hesten i og med at den er en planteeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...