Gå til innhold
Hundesonen.no

Havre eller kraftfôr?


Tuskelusken

Recommended Posts

Jeg gir hesten min 13 kg silo om dagen, og har gitt 2 l kraftfôr i tillegg. Han trenger såpass for å ikke bli tynn. For en stund siden gikk det tomt for kraftfôr i stallen, og jeg har gått å ventet på at de skal kjøpe mer. Men nå viste det seg at de ikke skal kjøpe inn mer på en stund siden de andre hestene spiser havre. Så jeg lurer på om jeg skal gi havre jeg og, eller fortsette med kraftfôr. Han trenger nok å legge litt på seg igjen, og er ikke kraftfôr mer fetende? Hva synes dere jeg bør bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hesten min 13 kg silo om dagen, og har gitt 2 l kraftfôr i tillegg. Han trenger såpass for å ikke bli tynn. For en stund siden gikk det tomt for kraftfôr i stallen, og jeg har gått å ventet på at de skal kjøpe mer. Men nå viste det seg at de ikke skal kjøpe inn mer på en stund siden de andre hestene spiser havre. Så jeg lurer på om jeg skal gi havre jeg og, eller fortsette med kraftfôr. Han trenger nok å legge litt på seg igjen, og er ikke kraftfôr mer fetende? Hva synes dere jeg bør bruke?

Hva med å gi litt høy og mindre silo? Samt gi bygg om hesten trenger å fetes opp. Havre er jo mer forbruksenergi (lopper i blodet) mens kraftfôr er mer generell energi.

EDIT: nå har jeg sett bilder av ham (fjordingen, ikke sant?)og han ser ikke ut til å trenge mer fett, heler mer muskler. Mer bakketrening (cavalettis), langsomt trav nedoverbakke og langsom gange i oppoverbakker, samt så ullent terreng som du får til. Og definitivt mer høy og mindre silo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fjordingen i den andre tråden. tongue.png Det er mer næring i siloen, og den er mye billigere fordi de på gården lager den selv. Han har, i følge ridelæreren min, spist silo hele livet. Og jeg føler han trenger litt mer fett, jeg kjenner ribbeina lett, og han har jo vinterpels så han burde sett tykkere ut. Muskler trenger han ja, det føler jeg virkelig. Tusen takk for ideer for hvordan jeg kan trene, er mye klatreområder oppe på jordene som sikkert er gode å gå i. smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med silo er at enkelte hester får ikke ut all næringa av silo i forhold til godt kvalitetshøy. Jeg synes det er voldsomt mye med 13 kg, og så føler du at han er tynn.. Min godt trente fjording åt aldri mer enn 7-8 kg høy dagen (fri tilgang)og fikk på det meste 1 1/2 kg havre og 1 kg kraftfôr. Det hendte seg at ribbena kunne kjennes, men hun var meget muskuløs og hadde kondis som en løpstraver (hun ble trent som en) Jeg hadde spadert noen kroner på høy, og gitt han det til kveldsmat, sammen med bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at han får 13 kg. Først gav jeg han bare 8 eller noe, men jeg måtte øke fordi han var tynn, og så måtte jeg øke enda en gang fordi han ikke ble fetere. Det jeg lurte på var om jeg bør bruke havre eller kraftfôr. Men hvor får jeg tak i bygg? Gir bygg noe energi eller er det bare fetene?

Har hatt det veldig travelt i det siste, men skal ta et tak i nakken nå å ri hesten hver dag, og trene han. Har dårlig samvittighet for det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at han får 13 kg. Først gav jeg han bare 8 eller noe, men jeg måtte øke fordi han var tynn, og så måtte jeg øke enda en gang fordi han ikke ble fetere. Det jeg lurte på var om jeg bør bruke havre eller kraftfôr. Men hvor får jeg tak i bygg? Gir bygg noe energi eller er det bare fetene?

Har hatt det veldig travelt i det siste, men skal ta et tak i nakken nå å ri hesten hver dag, og trene han. Har dårlig samvittighet for det altså.

Han får jo tydeligvis ikke nok næring fra siloen! Det bir som god/dårlig mat til hund, noen eter 250g og funker fint, andre må ha 2 kg og forblir tynne. Helt ærlig, jeg tror silo har endel av skylda, for DIN hest er ikke det det beste fôret. Jeg ville gitt mer kraft, ikke havre. Og bygg er næringsrikt, men det gir ikke energi til å bruke, men energi å lagre (dvs fett, og vektøkning) Bygg får du på felleskjøpet, kjøp byggrøpp, som er knuste korn, det gir lettere næringsopptak og kan gies tørt. hel bygg må bløtes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bare gi bygg, eller bygg og kraftfôr da? Og hvor mye skal han ha? Og så mener du at jeg skal gi høy i tillegg til siloen? Hvor mye da? Den siloen jeg bruker er en veldig våt type, så kanskje det kan være lurt med litt høy i tillegg, ja.

Jeg ville beg med 2-3 kg høy om kvelden, og kanskje ett kg silo, ikke mer. Gi 2-3 kg mindre silo på dagtid. Gi ca 1/2 kg bygg om kvelden, og ett kg kraft til frokost. Du burde merke forskjell på ca en uke. Om du har råd, så ville jeg bytta ut mer silo med høy også, men det er opp til deg. Det må jo bli billigere med 8 kg høy enn 13 kg silo i lengden? Det er vanskelig å gi fasit på kraft/bygg, man må se hver enkelt hest an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med silo er at enkelte hester får ikke ut all næringa av silo i forhold til godt kvalitetshøy. Jeg synes det er voldsomt mye med 13 kg, og så føler du at han er tynn.. Min godt trente fjording åt aldri mer enn 7-8 kg høy dagen (fri tilgang)og fikk på det meste 1 1/2 kg havre og 1 kg kraftfôr. Det hendte seg at ribbena kunne kjennes, men hun var meget muskuløs og hadde kondis som en løpstraver (hun ble trent som en) Jeg hadde spadert noen kroner på høy, og gitt han det til kveldsmat, sammen med bygg.

Enig i det du sier, men det er ikke så lett å vurdere hold ut fra bilder, uten å ha kjent over hesten?

Hester kan jo være vommete og alikevel tynne, og man må jo se de fra forsjellige vinkler og kjenne over dem. Men mulig bildene er klinkende klare (en hest med stor fettnakke er som regel ikke tynn nei.. jeg har ikke sett bildene.)

Men tuskelusken, kan du velge mellom høy og silo?

Ville isåfall gitt mest mulig høy :getlost:

Silo inneholder en god del vann, så ikke rart sånn sett at man må gi mer av silo for å komme opp i samme tørrstoff / energinivå.

Du kan godt gi havre det er ikke alle hester som blir for spreke av det og det er den kornsorten som inneholder minst stivelse, noe som er bra for tarmen og fordøyelsen.

Du kan i tillegg gi litt olje - det er sundt og gir også energi.

Bygget du fikk råd om er også bra.

Men om du gir kun havre og bygg må du gi vitaminer i tillegg - forer du på kraftfor er det tilsatt (avhengig av mengde.)

Edit:

Glemte å si at om du får tak i godt kvalitetshøy og får gitt hesten nok, så trenger som regel ikke en hobbyfjording tilleggsforing med kraftfor i det hele tatt, bare vitaminer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silo har mindre TS enn høy (mye vann), så er vel vanlig å gange mengde høy med 2 for å få mengde silo.

Noe annet med siloforing er å få tennene til hesten sjekket av veterinær - silo sliper ikke dem slik som høy gjør. Så hesten kan få sår i munnen av kanter på tennene - og dermed tygge maten dårligere.

Jeg fikk hestens tenner filt en gang i året når jeg foret silo. Legger den igjen mask av silo så er det ett ganske trygt tegn på at tennen må files.

Sånn utregningmessig (helt tatt fra hode, husker ikke tallene helt lengre)

Silo, 0.25 feh/ kg 0.25 x 13 = 3,25 feh

Kraftfor, ca 0,9 fe/kg (en liter er omtrent 0.7 kg såvidt jeg husker) så 1.4 x 0,9 = 1,26 f.e

Så totalt får hesten 4,5 feh/ dag, hvilket bør holde til rent vedlikehold. Men er hesten i aktivitet, eller skal legge på seg så bør den få noe mer (og om den skal legge på seg muskler). Havre har enda lettere vekt pr liter og mindre feh pr kg - så bør regnes ut mengde etter vekt.

Jeg ville fått sjekket tennene om det ikke er gjort og økt silomengden 3-4 kg. Hesten får allerede en ganske stor mengde av total næringen i kraftforet.

Tommelfingerregel er omtrent 1 feh pr 100kg kroppsvekt (litt mindre til større hester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier, men det er ikke så lett å vurdere hold ut fra bilder, uten å ha kjent over hesten?

Hester kan jo være vommete og alikevel tynne, og man må jo se de fra forsjellige vinkler og kjenne over dem. Men mulig bildene er klinkende klare (en hest med stor fettnakke er som regel ikke tynn nei.. jeg har ikke sett bildene.)

Men tuskelusken, kan du velge mellom høy og silo?

Ville isåfall gitt mest mulig høy :getlost:

Silo inneholder en god del vann, så ikke rart sånn sett at man må gi mer av silo for å komme opp i samme tørrstoff / energinivå.

Du kan godt gi havre det er ikke alle hester som blir for spreke av det og det er den kornsorten som inneholder minst stivelse, noe som er bra for tarmen og fordøyelsen.

Du kan i tillegg gi litt olje - det er sundt og gir også energi.

Bygget du fikk råd om er også bra.

Men om du gir kun havre og bygg må du gi vitaminer i tillegg - forer du på kraftfor er det tilsatt (avhengig av mengde.)

Edit:

Glemte å si at om du får tak i godt kvalitetshøy og får gitt hesten nok, så trenger som regel ikke en hobbyfjording tilleggsforing med kraftfor i det hele tatt, bare vitaminer :wub:

Ja, jeg tror jeg kan velge mellom silo og høy. Det er fortsatt mer høy igjen på låvn, men jeg vet ikke om de kjøper mer hvis det går tomt. De på gården vil jo helst at jeg skal gi mest mulig silo fordi det er billigere.

Jeg gir hesten biotin, må jeg ha vitaminer i tillegg da? Jeg vet ikke om høyet er noe spesielt kvalitetsfôr, det er sånne høyballer kjøpt på FK (tror jeg).

Silo har mindre TS enn høy (mye vann), så er vel vanlig å gange mengde høy med 2 for å få mengde silo.

Noe annet med siloforing er å få tennene til hesten sjekket av veterinær - silo sliper ikke dem slik som høy gjør. Så hesten kan få sår i munnen av kanter på tennene - og dermed tygge maten dårligere.

Jeg fikk hestens tenner filt en gang i året når jeg foret silo. Legger den igjen mask av silo så er det ett ganske trygt tegn på at tennen må files.

Sånn utregningmessig (helt tatt fra hode, husker ikke tallene helt lengre)

Silo, 0.25 feh/ kg 0.25 x 13 = 3,25 feh

Kraftfor, ca 0,9 fe/kg (en liter er omtrent 0.7 kg såvidt jeg husker) så 1.4 x 0,9 = 1,26 f.e

Så totalt får hesten 4,5 feh/ dag, hvilket bør holde til rent vedlikehold. Men er hesten i aktivitet, eller skal legge på seg så bør den få noe mer (og om den skal legge på seg muskler). Havre har enda lettere vekt pr liter og mindre feh pr kg - så bør regnes ut mengde etter vekt.

Jeg ville fått sjekket tennene om det ikke er gjort og økt silomengden 3-4 kg. Hesten får allerede en ganske stor mengde av total næringen i kraftforet.

Tommelfingerregel er omtrent 1 feh pr 100kg kroppsvekt (litt mindre til større hester)

Vi filte tennene tidligere i høst så tror ikke det er nødvendig. Du har nok rett i at tennene ikke slipes så godt med silo, fordi tennene ble filt i mars av tidligere eiere, men det er nok litt individuelt om hvor ofte tennene må files.

Og du mener altså at jeg skal øke silomengden enda mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg kan velge mellom silo og høy. Det er fortsatt mer høy igjen på låvn, men jeg vet ikke om de kjøper mer hvis det går tomt. De på gården vil jo helst at jeg skal gi mest mulig silo fordi det er billigere.

Jeg gir hesten biotin, må jeg ha vitaminer i tillegg da? Jeg vet ikke om høyet er noe spesielt kvalitetsfôr, det er sånne høyballer kjøpt på FK (tror jeg).

Vi filte tennene tidligere i høst så tror ikke det er nødvendig. Du har nok rett i at tennene ikke slipes så godt med silo, fordi tennene ble filt i mars av tidligere eiere, men det er nok litt individuelt om hvor ofte tennene må files.

Og du mener altså at jeg skal øke silomengden enda mer?

Om hesten ikke er i spesielt hardt bruk så ville jeg fylt på mer grovfor. Fjordinger skal jo generelt ikke ha ett stort behov for kraftfor til vedlikehold. Det den får tilsvarer ikke mer enn rundt 5-6 kg bra høy så litt mer kan den få. Tenker jeg da.

Jeg apettittforet silo, så vet egentlig ikke hva hesten spiste om dagen, rundt 20 kg + var det nok. (kaldblodstraver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kraftfor du bruker har egentlig ikke så mye og si, med mindre hesten blir veldig sprek av det. Havre er jo i utgangspunktet forbruksenergi, men den energien hesten ikke bruker blir omdannet til fett, altså er det også fetende, men noen hester blir jo spreke på det da. Selv forer jeg kun med havre som kraftfor i tilegg til høy og vitaminer. Tror jeg ville anbefalt deg havre, bygg eller komplett, eller en kombinasjon av bygg/havre eller komplett/havre. Hvis du skal fore en hest på bare bygg kan den fort bli tung i kroppen, ikke bare fet, men lat/treg. 2 liter kraftfor om dagen burde holde i massevis på en fjording, så utover det ville jeg nok økt grovforet, gjerne gi høy/ensilaje sammen med silo. Olje er også supert. Det gir langvarig energi samt at det er ganske fetende, men hvis du skal bruke det, ikke gi mer enn 2dl til et måltid og ikke mer enn 5dl på en dag. Da virker det mot sin hensikt og kan være skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker linfrø olje som jeg bestiller fra børjes. Koster 143kr for 2,5liter der og samme produktet koster rundt 250kr her. Kommer jo litt frakt da, men jeg bestiller 2 i gangen, evt bestill sammen med noen så blir det billigere uansett. Olja kan også brukes til hund:) Hvis hesten din er litt treg ville jeg anbefalt havre ja, evt havre/energi eller havre/komplett.

Viktig vis du skal bruke planteolje til hesten din at den er kaldpresset, ikke varmebehandlet. Og planteoljer er jo det beste for hesten i og med at den er en planteeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...