Gå til innhold
Hundesonen.no

omregistrering av ny hund


Djervekvinnen

Recommended Posts

Har fortsatt ikke fått papirene på Chanti. Fikk tilsendt omregistreing fra NKK for en god stund siden (oppdretter hadde bedt nkk sende til meg) og der stod det at jeg måtte ha underskrift fra de andre eierne hun har hatt tidligere, og så sende det i retur til NKK igjen, samt betale reg. avgiften, før jeg vil få tilsendt kopi av stamtavlen (de forrige eierne visste ikke hvor den orginale var ).

Men problemet er at jeg ikke får papirene fra de gamle eierne.. De gidder ikke sende meg det.

Jeg vet jeg kan ta kontakt med nkk og spørre, men tenkte kanskje noen her hadde noen lignende erfaring. Kan jeg gjøre noe for å få hunden registrert på meg uten signaturene? tenkte iforhold til forsikring (har ikke reg nr.), HD og øyelysning, og utstillinger og mentaltester jeg har planlagt.

det virker som at de forrige eierne har kvittet seg med problemet sitt og da er det ute av verden for dem. Jeg sliter litt selv når jeg ikke får signaturene.. har kontaktet oppdretter et par ganger og bedt henne purre på dem, men hun har sagt at det er gjort og hun vet ikke mer.

Så egentlig er ikke hunden vår, da hun står i noene andres navn. :icon_confused: har fortsatt ingen stamtavle å kunne vise ved øyelysning, mentaltest etc. SÅ egnetlig kan hun ikke "brukes" til noe, slik som det er nå ?

Noen forslag på hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sende papirene ferdig utfylt til eier, legg ved ferdig frankert konvolutt adressert til NKK (evt til dere slik at dere vet om det blir sendt). Er hun kjøpt eller overtatt vederlagsfritt? Hvis hun er kjøpt had dere vel kjøpekontrakt. I det andre tilfellet er det vel egentlig ikke så mye og gjøre om de ikke gidder. Kjenner dere noen so bor i området som kan stikke bort med papirene for dere? For nei, dere får ikke gjort det som er planlagt så lenge hun ikke er deres på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ikke fått papirene på Chanti. Fikk tilsendt omregistreing fra NKK for en god stund siden (oppdretter hadde bedt nkk sende til meg) og der stod det at jeg måtte ha underskrift fra de andre eierne hun har hatt tidligere, og så sende det i retur til NKK igjen, samt betale reg. avgiften, før jeg vil få tilsendt kopi av stamtavlen (de forrige eierne visste ikke hvor den orginale var ).

Men problemet er at jeg ikke får papirene fra de gamle eierne.. De gidder ikke sende meg det.

Jeg vet jeg kan ta kontakt med nkk og spørre, men tenkte kanskje noen her hadde noen lignende erfaring. Kan jeg gjøre noe for å få hunden registrert på meg uten signaturene? tenkte iforhold til forsikring (har ikke reg nr.), HD og øyelysning, og utstillinger og mentaltester jeg har planlagt.

det virker som at de forrige eierne har kvittet seg med problemet sitt og da er det ute av verden for dem. Jeg sliter litt selv når jeg ikke får signaturene.. har kontaktet oppdretter et par ganger og bedt henne purre på dem, men hun har sagt at det er gjort og hun vet ikke mer.

Så egentlig er ikke hunden vår, da hun står i noene andres navn. :icon_confused: har fortsatt ingen stamtavle å kunne vise ved øyelysning, mentaltest etc. SÅ egnetlig kan hun ikke "brukes" til noe, slik som det er nå ?

Noen forslag på hva jeg kan gjøre?

For å få foretatt eierskifte i NKK, må du ha tidligere eiers underskrift som en bekreftelse på at de godtar overdragelsen. Ellers kunne jo folk lurt til seg hunder. Det er dog ikke nødvendig med original stamtavle, da fyller dere bare ut erklæring om tapt stamtavle og legger denne med stamtavla - denne bør også signeres av registrert eier.

Du kan fremdeles dra på utstilling med hunden, det er ikke noe problem å få meldt på hund som står i andres navn. Det gjelder også andre konkurranser, som lydighet, etc.

Det skal også være mulig å få røntgenfotografert hunden, da det ikke er nødvendig å legge fram stamtavle om du kjenner hundens registreringsnummer. Jeg ser du ikke vet det - men litt detektivarbeid på DogWeb vil vel kunne hjelpe deg der?

Forsikring vet jeg ikke, har du sjekket at du må være registrert eier?

Bor tidligere eier langt fra deg? Er det mulig å få til et fysisk besøk for å få underskrevet det som trengs av papirer? Eller om oppdretter bor i nærheten av gammel eier?

Du er dessverre ikke den første dette skjer - selv om det er surt for deg, kan kanskje andre ta lærdom av å få signert alle papirer med en gang. NKK har ikke lov til å gjøre noe uten registrert eiers underskrift, det er en trygghet for de som eier hunden at de har myndighet over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Var nok noe slikt jeg hadde forventet ja..

Ja skulle gjerne møtt opp personlig og ventet på trappa mens folkene skrev under der og da. Er jo ikke mer enn det, en signatur liksom. Meeen tror veien til postkassa med et brev er lang nok virker det som. Æsj jeg kjenner jeg blir litt irritert over at folk ikke gidder å gjøre så lite engang. Jeg bor ganske langt unna (nordnorge) og folkene på østlandet et sted, så jeg orker ikke bruke mange penger og lang reise for noe slikt.

Oppdretter har fungert som et mellomledd, men tror jeg skal spørre om jeg kan få nummeret dems, så kunne jeg ringe dem å spurt. (hvis ikke det blir for frekt?)

Håper oppdretter vil stå på mer, for de har jo selv ønsket at vi skal teste hunden for hd og øyelysning og mentaltest og utstillinger (iforhold til avelen), og så lenge vi ikke har papirene, kommer ikke dette til å bli gjort.

Får håpe det vil ordne seg. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og gamle eier har vel en avtale om at du har kjøpt eller overtatt hunden og de papirene kan du legge ved på eier skifte. Dette gjore jeg når jeg registrerte den nye hunden på meg, og det gikk bra. Håper d ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ville bare dra denne opp igjen og si at nå er vi registrere eiere på Chanti! :blink:

Ble ganske glad, for jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde dårlig tro på dette.. Men heldigvis gikk det bra, og nå står hun på vårt navn, nesten 6 mnd etter at vi fikk henne.

:getlost:

Så bra! :hmm:

Så bra! Vi har enda ikke fått registrert Enya på oss, enda vi har purret på oppdretter og NKK. Og nå har det tatt over et år :icon_redface:

:innocent: Hva sa NKK når dere purret på dem da?

Jeg sendte inn omreg papirer på Gry på lørdag, fikk giro i posten i går (utrolig nok) og betalte den med engang. Og når jeg sjekker Dogweb nå, så står hun reg på meg ser jeg.

:lol: Gry er mi!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk! Det er så godt å ha ting i orden:)

Da jeg omregistrerte Nitro fra Sverige til Norge, var det rundt om 500 kr mener jeg å huske. Det gikk ganske kjapt også :innocent: Så lenge oppdretter sender alle papirene og stamtavlen, så kan du videresende til NKK og så får du det iretur/ny stamtavle når du har betalt. Bare ring å høre med NKK :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...