Gå til innhold
Hundesonen.no

Sen løpetid, eller?


PsychoLynx

Recommended Posts

Gry flyttet jo hovedsaklig inn til meg her for å se om hun blir en voksen snuppe, ikke bare BabyGry. Hun har nå altså passert året med snart 3 uker, og har enda ikke fått løpetid.

Tanken var at hun kanskje "holdt tilbake" fordi hun har gått sammen med sin mor, eldre søster osv, og at hun kanskje kunne få løpetid når hun kom vekk fra disse.

Nå har hun bodd hos meg i litt over en mnd, men det har ikke skjedd noe enda iallefall.

Har hørt om tisper som ikke har fått første løpetid før 21 mnd alder (også aussie), mest sannsynlig fordi den da har gått sammen med eldre tispe.

Jeg har liksom alltid hørt at 6-9 mnd er ca vanlig alder å få løpetid for en tispe av ca denne størrelsen. (sånn ca ca liksom)

Jeg vet vel egentlig ikke helt hva jeg lurer på her. Løpetida kommer jo når den kommer liksom, men ja. er det noen som har erfaring med slik som dette? Er det noen alder jeg kan forvente løpetid ved liksom? Eller evnt tid etter bytte av hjem?

Kan det ha seg at Bridie også kan "holde Gry tilbake" når det kommer til dette med løpetid? Selv om hun på sin side er sterilisert?

Jeg er vel bare nysgjerrig på alt som ikke går etter "normalen" :wub: Også er jeg ikke minst nysgjerrig på å få røntget denne snuppa som tusler rundt her :) men vil ikke gjøre det før hun har hatt en løpetid :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier så varierer det veldig og jeg vet også om ei som bodde med moren sin som sikkert "holdt tilbake for hun var over 2 år da fikk sin første.

Tror ikke det er noen grunn til bekymring jeg for første hunden min(Engelsk Setter) som ikke bodde med noen andre hunder var sent ute også.!13 måneder.Den kommer nok :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bekymret meg noe særlig :flowers:

Første belgerjenta jeg hadde fikk ikke løpetid før hun var 21 måneder. Og nåværende hund, også belgerfrøken, har ikke fått sin første løpetid enda, hun er 14 måneder. Dette på tross av at to av søstrene hennes hadde løpetid like etter de fylte året. Så det varierer fra hund til hund, men den kommer nok plutselig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora er halvannet straks, og hun har fortsatt ikke hatt løpetid. Jeg bekymrer meg ikke så veldig for det, jeg regner med at hun får løpetid sånn ca snart, siden Dina skal ha løpetid nå i desember (det er jo lov til å håpe at de samkjører? hehe).

Hva sier oppdretteren hennes da? Jeg antar at det er litt rasebetinget når de får løpetid, belgeren f.eks får sjeldent løpetid før de er året, den kommer som regel mellom ett og to års alder. Moren til Nora var vel heller ikke tidlig ute, om jeg ikke husker feil, så jeg antar det er litt linje-"betinget" også. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel bare nysgjerrig på alt som ikke går etter "normalen" :flowers: Også er jeg ikke minst nysgjerrig på å få røntget denne snuppa som tusler rundt her :wub: men vil ikke gjøre det før hun har hatt en løpetid :)

Ingen av mine tisper har fått løpetid før de har vært rundt 13-14 mnd. Forøvrig ser jeg ingen grunn til å vente med røntgen. Det er ikke påvist noen som helst sammenheng mellom løpetid og dårlig røntgenresulat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Extra var 6,5 mnd når hun fikk løpetid, Tassa var 13 mnd... Det er veldig forskjellig. Extra fikk løpetid selv om hun på den tiden både bodde med moren sin og tre andre tisper.

Det er heller ingen selvfølge at de samkjører seg ( :flowers: ). Vi har hatt 4 tisper nå som har bodd i lag i 3,5 år. Fra den første starter, til den siste er ferdig, så tar det ca 2,5-3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Gry flyttet jo hovedsaklig inn til meg her for å se om hun blir en voksen snuppe, ikke bare BabyGry. Hun har nå altså passert året med snart 3 uker, og har enda ikke fått løpetid.

Tanken var at hun kanskje "holdt tilbake" fordi hun har gått sammen med sin mor, eldre søster osv, og at hun kanskje kunne få løpetid når hun kom vekk fra disse.

Nå har hun bodd hos meg i litt over en mnd, men det har ikke skjedd noe enda iallefall.

Har hørt om tisper som ikke har fått første løpetid før 21 mnd alder (også aussie), mest sannsynlig fordi den da har gått sammen med eldre tispe.

Jeg har liksom alltid hørt at 6-9 mnd er ca vanlig alder å få løpetid for en tispe av ca denne størrelsen. (sånn ca ca liksom)

Jeg vet vel egentlig ikke helt hva jeg lurer på her. Løpetida kommer jo når den kommer liksom, men ja. er det noen som har erfaring med slik som dette? Er det noen alder jeg kan forvente løpetid ved liksom? Eller evnt tid etter bytte av hjem?

Kan det ha seg at Bridie også kan "holde Gry tilbake" når det kommer til dette med løpetid? Selv om hun på sin side er sterilisert?

Jeg er vel bare nysgjerrig på alt som ikke går etter "normalen" :flowers: Også er jeg ikke minst nysgjerrig på å få røntget denne snuppa som tusler rundt her :wub: men vil ikke gjøre det før hun har hatt en løpetid :)

Jeg har ingen erfaring med at tisper holder tilbake løpetid fordi de bor sammen med eldre, dominante tisper - i så fall så burde jo ingen andre enn Jessy hatt løpetid hjemme hos oss og på den tiden så hadde vi vel tre eller fire tisper boende, hvorav to var unge. Både Dilla og Dina fikk sine første løpetider helt normalt. Dina var vel rundt året første gang hun løp, Dilla det samme.

Det varierer når tisper får løpetid, jeg heller litt til at tispen psyke spiller litt inn - min første groenendael var 19 måneder første gang hun løp. Hun var en forsiktig sjel som trengte tid til å modnes psykisk. Lilli var rett under året.

Unge tisper i flokk følger stort sett de eldre tispene er min erfaring. Dvs. at når de nærmer seg året så henger de seg stort sett på første løpetid hos de eldre tispene.

Jeg ville ikke blitt bekymret i det hele tatt i forhold til alderen på Gry. Alt fra 7 måneder til 24 måneder må jo ansees å være normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amira (første tispe på gården) var 14 mnd ved første løpetid.

Yippie (andre tispa på gården) var 13 mnd ved første løpetid, så tross av at Amira + en annen aussietispe (på samme alder) hun bodde sammen med, fikk løpetid når hun var ca 8 mnd. Forventet liksom at da skulle det "smitte" over på Yippie også, men hun ventet til neste runde :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :flowers:

Nora er halvannet straks, og hun har fortsatt ikke hatt løpetid. Jeg bekymrer meg ikke så veldig for det, jeg regner med at hun får løpetid sånn ca snart, siden Dina skal ha løpetid nå i desember (det er jo lov til å håpe at de samkjører? hehe).

Ja, man kan jo håpe :D hehe

Hva sier oppdretteren hennes da? Jeg antar at det er litt rasebetinget når de får løpetid, belgeren f.eks får sjeldent løpetid før de er året, den kommer som regel mellom ett og to års alder. Moren til Nora var vel heller ikke tidlig ute, om jeg ikke husker feil, så jeg antar det er litt linje-"betinget" også. :wub:

Oppdretter valgte jo å sette henne ut til meg nettop av denne grunn :P Tror nok moren hennes var tidligere ute, og det samme med storesøster. Siden jeg ikke har hørt annet iallefall :)

Ingen av mine tisper har fått løpetid før de har vært rundt 13-14 mnd. Forøvrig ser jeg ingen grunn til å vente med røntgen. Det er ikke påvist noen som helst sammenheng mellom løpetid og dårlig røntgenresulat.

Nei, ikke løpetid og dårlig resultat vil jeg tro, men kanskje mer løpetid og mer voksen hund kanskje. Og jo mer voksen hund, desto mer "satt" hund og dermed kanskje fastere hofter? Jeg vet ikke?

Gry er jo en skikkelig VALP enda. Både i kropp og hodet. I bevegelser og utseende liksom. Så....

Det varierer når tisper får løpetid, jeg heller litt til at tispen psyke spiller litt inn - min første groenendael var 19 måneder første gang hun løp. Hun var en forsiktig sjel som trengte tid til å modnes psykisk. Lilli var rett under året.

Ja, dette kan jeg nok tro på. Så mulig jeg har misforstått litt også da, og at oppdretter altså mener (eller håper) at Gry kanskje vil bli raskere voksen om hu ikke får dilte i beina på mamma liksom :) Men ja, som sagt er hu en VALPEVALP enda. Lille BabyGry :P

Unge tisper i flokk følger stort sett de eldre tispene er min erfaring. Dvs. at når de nærmer seg året så henger de seg stort sett på første løpetid hos de eldre tispene.

Jeg ville ikke blitt bekymret i det hele tatt i forhold til alderen på Gry. Alt fra 7 måneder til 24 måneder må jo ansees å være normalt.

det er der litt av saken også ligger... Resten av flokken hadde løpetid nå for, tja... er det to måneder eller så siden da tro? Og da hang ikke Gry seg på :)

For min del kan hu godt la være å få løpetid sånn sett :P Best uten det styret :P Men kjenner jeg flaksen min rett så begynner hu å løpe nå til uka, slik at hu er høyløpsk når vi skal på hyttetur med hannhund (i beste "jeg liker damer" alder) i romjula :P

Men neida, jeg er ikke bekymret for om den kommer eller noe sånn. For kan vel ikke innbille oss vi slipper unna :P Og strengt tatt burde man vel kanskje uansett ventet med å røntge henne til hu er 2 år eller noe uansett, siden hu virker så uferdig i kroppen enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men neida, jeg er ikke bekymret for om den kommer eller noe sånn. For kan vel ikke innbille oss vi slipper unna :thumbs:Og strengt tatt burde man vel kanskje uansett ventet med å røntge henne til hu er 2 år eller noe uansett, siden hu virker så uferdig i kroppen enda:)

Totalt OT, men siden du dro det inn; er det noen som har tanker om dette? Det virker jo veldig logisk egentlig, samtidig som at jo lengre tid det går før man røntger, desto mer slitasje kan hoftene ha blitt utsatt for (men de bør jo tåle noe dersom de er av god kvalitet). Bør man vente til hunden virker mer "ferdig" i kroppen, eller kan man røntge når som helst sånn sett? Det er vel en grunn til at man ikke får røntge veldig unge hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tíbrá har heller ikke fått løpetid, og på hennes linjer er det ikke unormalt at de venter til 12-15 mnds. alder med å få det, så jeg har absolutt ingen hast. Sheltiene mine har variert fra knappe 6 mnd. til 10 mnd. med å få løpetid, og dette var hunder som er i direkte familie. Jeg ville hvertfall slappet helt av, den kommer når den kommer. Har forresten aldri hørt at tisper "holder tilbake" løpetid fordi de går ammen med eldre tisper, jeg har heller den erfaringen at tisper lettere får løpetid synkront med andre tisper de bor sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...