Gå til innhold
Hundesonen.no

Eu sine regler om "fri konkurranse"


ipadda

Recommended Posts

Det er jo allerede fri konkurranse på hundesalg? Man står jo fritt til å hente hund fra hvilket som helst land, så lenge vaksineprogram er oppfyllt, ev ha hunden i karantene? Oppdrettere setter jo prisen selv også, raseklubber kan anbefale en pris, men det står helt fritt å selge sine valper for høyere eller lavere sum?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortsatt fri konkurranse, mener jeg. Om land har forskjellige avlskåringskkrav, så er det fortsatt opp til kjøper hvem de kjøper av?.. Om det er noe helt annet du mener, så må du spesifisere nærmere for at jeg skal forstå hva du spør om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om hvorvidt det er lov for en raseklubb og ha avlskåringer som går rent ekstriørmessig, som avgjør om du har lov å avle på hunden din eller ikke i regi av Kennel klubben?

Det vil si at personene som bestemmer dette kan luke ut de hundene de ikke vil skal videre i avl - ektriøt og stamtavle messig. Altså kan de luke ut konkurrenter (ja det blir konkurrenter - fordi personene selv er oppdrettere)

Jeg vil tro at kennel klubben (nei det er ikke i norge) har "driti på draget" med tanke på Eu sine lover og regler for fri konkurranse. Ved denne ordningen får enkelte - som er med og konkurrerer på markedet mulighet for å luke ut sine konkurrenter, og det kan vel ikke være lov?

Forstod du mer nå? hehe, er ikke så flink å formulere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden klubben ikke er norsk, er det vanskelig å svare på om det er lov å gjøre som du sier. Men uansett så står vel landets kennelklubbs regler over raseklubbens regler, slik at klubbens vrakede hunder alikavel kan avles på og valpene selges med FCI registrering? Om det er problemer med å stille i landet og få hunden bedømt, så har eier muligheten til å stille hundene i andre land og der få bedømmelse/championat. Alt er mulig, om man bare vil nok. Og er det virkelig så ille som du sier (tror jeg vet landet ut fra hva du har postet før) og jeg virkelig brydde meg om rasen, hadde jeg kjempet med nebb og klør på min måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om hvorvidt det er lov for en raseklubb og ha avlskåringer som går rent ekstriørmessig, som avgjør om du har lov å avle på hunden din eller ikke i regi av Kennel klubben?

Det vil si at personene som bestemmer dette kan luke ut de hundene de ikke vil skal videre i avl - ektriøt og stamtavle messig. Altså kan de luke ut konkurrenter (ja det blir konkurrenter - fordi personene selv er oppdrettere)

Jeg vil tro at kennel klubben (nei det er ikke i norge) har "driti på draget" med tanke på Eu sine lover og regler for fri konkurranse. Ved denne ordningen får enkelte - som er med og konkurrerer på markedet mulighet for å luke ut sine konkurrenter, og det kan vel ikke være lov?

Forstod du mer nå? hehe, er ikke så flink å formulere meg.

Kjenner det kribler litt i jussiden av meg. Men har du mulighet til å avlskåre din hund der? Eller kan man avlskåre hunder som blir importerte fra andre land der? feks hvis det selges en norsk hund dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det kribler litt i jussiden av meg. Men har du mulighet til å avlskåre din hund der? Eller kan man avlskåre hunder som blir importerte fra andre land der? feks hvis det selges en norsk hund dit.

Du må være Dansk Statsborger for å avlskåre hunden din i dk. Så om en dansk person importerer hund fra Norge - Sverige eller andre land så må hunden igjennom avlskåring for å kunne gå videre i avl. For at hunden skal kunne gå videre i avl må den få minst xxx+ og får den mer en det kan den brukes fritt. Jeg syns det høres helt absurd ut. Men jeg kan prøve å få samle sammen hele opplegget og poste det her i morgen - uten navn på personer :-)

Jeg har fått tilsendt skjemaet som brukes for å avlsgodkjenne hundene, og jeg må bare si at jeg ikke kan tro dette er lovlig altså.

Det kriblet litt i meg og, hehe :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være Dansk Statsborger for å avlskåre hunden din i dk. Så om en dansk person importerer hund fra Norge - Sverige eller andre land så må hunden igjennom avlskåring for å kunne gå videre i avl. For at hunden skal kunne gå videre i avl må den få minst xxx+ og får den mer en det kan den brukes fritt. Jeg syns det høres helt absurd ut. Men jeg kan prøve å få samle sammen hele opplegget og poste det her i morgen - uten navn på personer :-)

Jeg har fått tilsendt skjemaet som brukes for å avlsgodkjenne hundene, og jeg må bare si at jeg ikke kan tro dette er lovlig altså.

Det kriblet litt i meg og, hehe :getlost:

Bare litt sånne frie tanker, så det må jo sjekkes.

Men en delen av dette med fri flyt er at det ikke skal være en forskjellsbehandling mellom importerte varer og landets egenproduserte. Så sånn sett går de jo fri ettersom hundene uansett hvor de er født kan kåres der.

Spørsmålet blir jo om de kan sette regler som gjør at man ikke kan bruke varer i utlandet? Men faller dette inn under EU-reglene? Spennende å se hva du finner ut.

Nei, jeg menere ikke at hunder er varer, men de blir det her i terminologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemstillingen.

En kenneklubb er en organisasjon som man melder seg inn i og velger å være med i. Det er ingenting som sier at du må være med i en kennelklubb for å avle hunder, eller at hundene du selger skal være registrerte. Du kan avle hva du vil, og selge hva du vil - hvor som helst.

At det kan gi noen fordeler å være med i kennelklubben og avle registrerte hunder er jo noe den enkelte må velge, blir man med, så er det jo som i andre klubber - du må oppfylle noen kriterier for å bli med. Men produsere og selge hunder har du lov til uansett. Ingen loverk som sier du må ha registrerte hunder - eller tilhøre noen organisasjon for å gjøre det.

Hvordan systemene innad i en klubb fungerer, må jo tas opp med styret i klubben om det oppfattes som urettferdig.

Men konkurransen er jo fri uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt sånne frie tanker, så det må jo sjekkes.

Ingen problem :-)

Men en delen av dette med fri flyt er at det ikke skal være en forskjellsbehandling mellom importerte varer og landets egenproduserte. Så sånn sett går de jo fri ettersom hundene uansett hvor de er født kan kåres der.

Men det har ingenting med importerte hunder og gjøre, men rett og slett en regel som bestemmer hvem i landet som får avle på hvilke hunder.

Spørsmålet blir jo om de kan sette regler som gjør at man ikke kan bruke varer i utlandet? Men faller dette inn under EU-reglene? Spennende å se hva du finner ut.

Nei dette faller ikke inn under eu regler, men klubben sine rettningslinjer her i Norge og i Sverige. På grunn av at de ikke hd røntger hundene i dk kan vi ikke (hvis vi vil formidle kullet gjennom klubben) bruke hunder med ukjent hd status. Slik blir det også i sverige - i regi av SKK etter nyttår. Men det er en helt annen sak :flowers:

Nei, jeg menere ikke at hunder er varer, men de blir det her i terminologien.

I noen settinger er de jo faktisk varer :wub: *fnis*

Ser ikke problemstillingen.

En kenneklubb er en organisasjon som man melder seg inn i og velger å være med i. Det er ingenting som sier at du må være med i en kennelklubb for å avle hunder, eller at hundene du selger skal være registrerte. Du kan avle hva du vil, og selge hva du vil - hvor som helst.

At det kan gi noen fordeler å være med i kennelklubben og avle registrerte hunder er jo noe den enkelte må velge, blir man med, så er det jo som i andre klubber - du må oppfylle noen kriterier for å bli med. Men produsere og selge hunder har du lov til uansett. Ingen loverk som sier du må ha registrerte hunder - eller tilhøre noen organisasjon for å gjøre det.

Hvordan systemene innad i en klubb fungerer, må jo tas opp med styret i klubben om det oppfattes som urettferdig.

Men konkurransen er jo fri uansett.

Jeg er med på delen om å måtte forholde seg til noen rettningslinjer, det er absolutt ikke det det er snakk om her. Saken er den at det har blitt laget en regel i dk i samarbeid med dkk hvor EN eneste person får bestemme HVILKE hunder som får gå i avl, og det er KUN bassert på EKSTRIØR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...