Gå til innhold
Hundesonen.no

hund nr to?


Linda=D

Recommended Posts

Hei!

For litt under ett år siden tok jeg over verdens herligste hund. Han er nå 3 år å jeg har fått ett STORT ønske om å skaffe hund nr. to.

Mike er utrolig snill å jeg har passet flere hunder som bare kan komme rett inn i huset "hans" uten att det bryr han. Han møter de bare med en logrende hale å evt litt lek men når han syns det blir for mye går han å legger seg ett annet sted. I høst flyttet jeg på hybel sammen med ei jeg ikke kjente fra før å hennes hund. hundene gikk godt overens fra dag en å ligger å koser seg sammen samtidig som de også leker en del å har det utrolig gøy :yawn: . Så tror nok ikke at det vil bli noe problem hundene i mellom.

Akk nå er jeg veldig for å skaffe hund nr. to men vil jo ikke om jeg ikke kan gi den det beste.

Dette gir jeg hunden min nå:

Agility trening en dag i uka. (jobber for å få til ett miljø i Moelv så da kan det bli oftere)

Arangert kontaktrening/sosialisering en dag i uka sammen med mange andre.

ca en halvtimes tur om morgenen +-

en time +- langtur på ettermiddagen.

ca en halvtime +- på kvelden.

og i tilleg prøver jeg å trene kontakt,triks,lydighet og div andre ting på egenhånd. Hvor mange dager det blir i uka varierer.

Dette er sånn ca å noen dager eller en uke (ikke ofte) kan det f.eks være mindre uten att han bryr seg.

Som regel går helgen med på å være med hunden å evt treffe andre for å slippe dem sammen ute.

så hva mener dere?

hvordan var overgangen da dere gikk fra en hund til to?

noen andre på min alder som bor alene å har to hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare en hund, men angående det om du er usikker på om du kan gi hund nr2 det den trenger eller ei, så kan det jo være greit å vite hvilken rase eller type hund du vurderer, og eventuelt linjer hvis det er en mer eller mindre "delt" rase det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 hunder, 1år og 2år. Hatt begge fra de var valp. Synes ikke det er den helt store forskjellen, men jeg driver ikke med lydighet, agility o.l., så hvor mye ekstra tid det evt vil ta om du skal bruke begge til agility o.l. kan jo ikke jeg svare på. Det jeg har hatt mest 'problem' med er at det er vanskeligere å sette bort hundene vis jeg skal bort eller noe, men jeg har to ganske store hunder da så det spiller jo inn. Ellers så trener jeg stort sett bare med trekk og kos i skog og mark så da trener jeg jo med begge hundene samtidig.

Ut i fra de opplysningene du gir så ser det ut for meg som om du godt kan ha 2 hunder, men det er det jo egentlig bare du som kan svare på. Du spurte om noen på din alder hadde erfaring med dette, jeg vet ikke hvor gammel du er da, jeg er 21 år, bor alene, har to malamuter og en hest! Herlig, men lite økonomisk:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :flowers:

Vet ikke helt om jeg vil bruke begge i agility. Vil først og fremst trene han jeg har nå å prøve å komme så langt at vi kan konkurere å jeg kan jo ikke starte å trene hund nr. 2 før den er over året så det finner jeg vell litt ut.

Jeg er "bare" 17 å har bodd alene med hunden min i ett år nå å har ikke noe problemer med det, men jeg tenker å tenker. Er ikke bare,bare å skaffe en hund til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :flowers:

Vet ikke helt om jeg vil bruke begge i agility. Vil først og fremst trene han jeg har nå å prøve å komme så langt at vi kan konkurere å jeg kan jo ikke starte å trene hund nr. 2 før den er over året så det finner jeg vell litt ut.

Jeg er "bare" 17 å har bodd alene med hunden min i ett år nå å har ikke noe problemer med det, men jeg tenker å tenker. Er ikke bare,bare å skaffe en hund til :wub:

Jeg lurer på det samme selv faktisk. Er selv 20 år gammel og har bodd for meg selv i litt over ett år sammen med hunden min. Nå har kjæresten min blitt samboer så vi er to stykker her, men jeg er den eneste som tar seg av hundeholdet.

De største tingene jeg ser på ved anskaffelse nummer 2 er det med bosted og forandringer i livet fremover. For sånn som jeg har det nå hadde det gått helt fint å hatt en hund til nå, og jeg er sikker på at jeg har både tid og kapasitet, men sannsynligvis blir jeg å flytte litt på meg og muligens vekk fra samboer for å studere og sånne ting.

Det er noe du må huske på, du er 17 år gammel. Holder vel fortsatt på med videregående og skal sannsynligvis gjennom to store forandringer før du har et "stabilt" liv. Altså universitet/høyskole og deretter jobb. I tillegg til dette kan det dukke opp mange ting du plutselig får lyst til å gjøre, reise utenlands og sånne ting. Disse tingene er mulige med en hund, men veldig mye verre med to.. og ikke minst dyrere. Også er det dette med pass av hundene. Foreldrene mine stiller gjerne opp og passer hun jeg har nå, men de hadde neppe sagt ja til to.

Men til sist vil jeg si at det er fullt mulig å få til. Og hvis du virkelig mener at du kan og har mulighet til hund nummer to.. og er villig til å ofre noen muligheter her og der så er det absolutt verdt det.. tror jeg da ihvertfall!

Selv skal jeg bare vente til jeg har flyttet for å studere (da jeg uansett ikke kan ha to hunder i leiligheten jeg bor i, foreløpig). Når jeg har sett hvor mye arbeid det faktisk er med skolen og denslags så vil jeg vurdere om jeg har tid til hund nr 2. Men så har jeg også bestemt meg for rase (vel står mellom to stk som er ganske like i aktivitetsbehov, størrelse osv.) og jeg har ikke tenkt å rakke ned på det, kun for å ha en hund til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv bare 16, og har en wheaten terrier selv :thumbs: jeg hadde nylig to, men måtte avlive han ene for litt siden. Jeg trivdes veldig bra med å ha to, og jeg bor alene i leilighet og har alt ansvaret selv. Agility trening gikk veldig fint med to for min del, og vi var der like lenge som jeg er når jeg bare har med meg en.

Jeg synes det høres ut som du har mulighet til å ha to, men det er jo selvfølgelig noe du må kjenne på selv. Kanskje du har mulighet til å passe en hund over en stund så du får merke forskjellen?

For min del tok det bare ekstra tid med pelsstell. Det eneste jeg tenker på er at det kan være vanskeligere å få noen til å passe to hunder enn en, og vanskeligere og dyrere når man ikke har bil.

Jeg skal muligens få en bouvier til sommeren, og jeg har omtrent lik situasjon som deg.

lykke til! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i nesten samme situasjon som deg. Er 16 har en hund på 3 år og har planer om å skaffe hund nr 2, dog om 2-4år. Rase er 90% sikkert at blir Whippet. Da vil jeg enten bo på internat eller i oslo alene eventuelt i utlandet.

Jeg ville rett å slett sett igjenom mine ønsker for hund et par ganger. Kanskje satt opp en liste for aktivitetsnivå nå og en hvor du ser for deg hva du ønsker for fremtiden og hva du har tid til da. Så putte inn eventualiteter(f.eks hva du driver å utdanner til og hvilke muligheter dette gir med tanke på utlandet, hvor i landet du kan studere etc)Og komme fram til en konklusjon på aktivitesnivå, størrelse osv osv på ønsket hund.(f.eks en Chi et enklere å ha med på fly en en GD)

Derreter begynde å se på raser som kan passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...