Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvitbalanse

Gjest

Recommended Posts

Hvordan avgjør DU bruken av hvitbalanse? Jeg vet det er en del som gjør etterbehandling i ps, men for oss som ikke har dette programmet: er AUTO alltid den beste hvitbalanse-settingen?

Incandescent (lyspæresetting) er grei å bruke inne / i hall, blitz er grei å bruke om man virkelig tar av med blitzbruken - og skygge er grei om du vil ha litt ekstra "effekt" i bildene eller eventuelt er i en skikkelig hardcore skygge. (Iallefall etter min erfaring). Men hva med alle de andre tilfellene? Hva med bilder av solnedganger, bilder med lang lukkertid, fugler mot himmelen og så videre? Hvilken setting gir den mest naturtro avbildningen?

Og er det kanskje ofte slik at hvitbalansen ofte avspeiler fotografen, avhengig av hvilken stemning han / hun ønsker i bildet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha egendefinert, ellers så dør jeg litt etter litt.

:)

Kan jeg spørre hvordan alle stiller inn sine kameraer på egendefinert hvitbalanse? Jeg tør aldri gjøre det med mindre jeg finner en helt hvit og jevn overflate. Og det er jo igrunn ikke så alt for ofte. Hvis ikke føler jeg ikke at jeg får det til?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha egendefinert, ellers så dør jeg litt etter litt.

:P

Men ... la oss si du skal ta bilde av en solnedgang. Hva stiller du hvitbalansen etter? Himmelen (som jo vil være det "lyseste" i bildet, om jeg følger Paws' framgangsmåte)? Enn ved lengre lukkertider når man tar natte-bilder, er jo mer eller mindre ingen "lyse" områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det akkurat det samme, om man har hvitballansen på automatisk, og ordner selv i photoshop? Er det helt hipsomhapp?

Skyter du i raw, er det ganske hippsomhapp. Men skyter du i JPG burde du prøve å få korrekte farger uten å måtte stille så alt for mye i photoshop. JPG bilder tåler mindre redigering enn raw-bilder gjør, men man kan som regel komme seg lett unna ved å bruke overskyet-hvitbalanse i overskyet vær, dagslys i sol og finne en av de andre som passer innendørs om man bruker JPG. Blir fargene feile alikevel, tåler de vanligvis å bli rettet opp på i photoshop - siden de ikke blir SÅ feil - på en måte. :icon_cry: Håper det ble litt forståelig *ler*

Det blir som med eksponeringen av et bilde.. Et JPG bilde tåler ikke å bli gjort mørkere/lysere så alt for mye, mens et RAW-bilde tåler en hel del justeringer før det blir stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...