Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste etter dog4all


Shilamon

Recommended Posts

En vennine av meg var på dogs4all i helgen og viste hund, i dag er hunden blitt skikkelig dårlig med alle tegn på kennelhoste. kanskje en typisk sak for ett så stort hundearrangement, men tenkte å si ifra slik at folk kan være obs på egne hunder fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vennine av meg var på dogs4all i helgen og viste hund, i dag er hunden blitt skikkelig dårlig med alle tegn på kennelhoste. kanskje en typisk sak for ett så stort hundearrangement, men tenkte å si ifra slik at folk kan være obs på egne hunder fremover :D

Inkubasjonstiden er litt lengre enn det vanligvis, så den kan jo ha blitt smittet tidligere også.

Har inntrykk av at det er over hele Osloområdet for tiden iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre fra en bullmastiff eier at det var kennelhoste blant dem ihvertfall. Men det forundrer meg ikke ett eneste øyeblikk at på en så stor utstilling og så "viktig" arrangement at det var kennelhoste der.. ville egentlig vært rart hvis ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, først nå falt det meg inn hvorfor Amira slafet og lagde så irriterende lyder i natt! Og jeg som bare ble grettene og ba henne slutte... Tror hun har kennelhoste på vei, ja! Men har kun observert litt i natt og litt på morgenen idag.

EDIT: Må det behandles på noen måte?

Det holder som regel med å holde hunden varm og i ro. Blir det ille (feber, veldig slapp hund ol.)kan det være lurt å komme seg til en veterinær. Kennelhoste kan utvikle seg til f.eks lungebetennelse, og da må man ha antibiotika.

Men som oftest går det over av seg selv om man tar noen forhåndsregler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, først nå falt det meg inn hvorfor Amira slafet og lagde så irriterende lyder i natt! Og jeg som bare ble grettene og ba henne slutte... Tror hun har kennelhoste på vei, ja! Men har kun observert litt i natt og litt på morgenen idag.

EDIT: Må det behandles på noen måte?

Kita fikk ikke noe behandling. Hun var ung og vaksinert, så det gikk fort over :P veir noen får hostedempende (coselan). Tar alt fra 2dager til 3 uker før de er bra igjen.

Inkubasjonstid er 8-10 dage.

Sjekket en del når Kita hadde det se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har fått kennelhoste i dag, så er den neppe smittet på Dogs4All, det tar litt lenger tid enn et par døgn før sånt bryter ut. Men kjekt å vite uansett, da kan man vel forvente et gedigent kennelhoste-utbrudd fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om flere i ukene før utstillingen som hadde dette, ja. Så ikke så utrolig om endel smittede hunder også befant seg på Lillestrøm i helgen..

Mine har ikke hostet ett eneste host - men jeg finner det ikke helt utrolig at det kommer til å skje, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en av grunnene til at jeg vandrer særs lite rundt med hundene mine på utstilling. Da er det mindre risiko for smitte.

Jeg blir faktisk litt irritert over den standene som har vannskåler stående famme, det er jo smittekilde nr.1 liksom.

Men tviler på at mine får noe, Talli går på antibiotika nå og Blaze ble revaksinert for noen uker siden.

(forresten så er det noen med AK som 3 år på ras kommer hjem med lus etter NKK Hamar, jeg har enda ikke opplevd det selv om jeg sitter ved samme ring som dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk litt irritert over den standene som har vannskåler stående famme, det er jo smittekilde nr.1 liksom.

Ja, dette har jeg reagert på også... Og mat, for dem som setter ned store boller med dette. Smittekilde, og evnt forsvar/vokt problem om man har hund som sliter med sånn. Og ikke minst er det noe dritt om man helst ikke vil t hunden skal spise noe uten å få lov uansett. I virrvarret der kan den jo snike til seg littavhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tviler på at mine får noe, Talli går på antibiotika nå og Blaze ble revaksinert for noen uker siden.

Hvordan klarer du å trekke den slutningen?

Antibiotika har ingen som helst effekt i forhold til kennelhoste.

Kennelhoste er forårsaket av et virus, akkurat som vår influensa.. Antibiotika er effektivt mot bakterier og fullstendig nytteløst mot virus.

Men joda, det er en del veterinærer som gladelig gir antibiotika til hunder med kennelhoste, jeg mistenker at de har gode sponsoravtaler med medisinprodusentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å trekke den slutningen?

Antibiotika har ingen som helst effekt i forhold til kennelhoste.

Kennelhoste er forårsaket av et virus, akkurat som vår influensa.. Antibiotika er effektivt mot bakterier og fullstendig nytteløst mot virus.

Men joda, det er en del veterinærer som gladelig gir antibiotika til hunder med kennelhoste, jeg mistenker at de har gode sponsoravtaler med medisinprodusentene.

Eller så kan det være fordi kennelhoste kan komme i to "utgaver". Den vanligste som man vaksinerer er virussykdom, men samtidig som denne kan hundene bli angrepet av bakterier som forverrer tilstanden. Da er det svært nyttig med antibiotika som hjelper hundens immunnforsvar med å bli kvitt halvparten av plagene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å trekke den slutningen?

Antibiotika har ingen som helst effekt i forhold til kennelhoste.

Kennelhoste er forårsaket av et virus, akkurat som vår influensa.. Antibiotika er effektivt mot bakterier og fullstendig nytteløst mot virus.

Men joda, det er en del veterinærer som gladelig gir antibiotika til hunder med kennelhoste, jeg mistenker at de har gode sponsoravtaler med medisinprodusentene.

For Talli aldri var inne på dogs4all :)

Og som jeg nevnte tidligere, jeg vandrer minimalt rundt med hundene og lar dem ikke hilse på andre hunder med mindre det er strengt tatt nødvendig.

Men jeg syns det er direkte frekt å si at veterinærene, med viten og vilje, feilbehandler hunder med med antibiotika. Sist jeg sjekket så er kennelhoste ett "fellesbegrep" og kan være både bakteriell og virus infeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns det er direkte frekt å si at veterinærene, med viten og vilje, feilbehandler hunder med med antibiotika.

Vel, jeg har konkrete bevis for at det skjer.

Jeg har vært borti at hunder uten noe tegn på bakteriell infeksjon har blitt satt på antibiotika.

Så kall meg gjerne frekk, men jeg tør påstå at jeg har belegg for å si at mange veterinærer overmedisinerer dyrene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har konkrete bevis for at det skjer.

Jeg har vært borti at hunder uten noe tegn på bakteriell infeksjon har blitt satt på antibiotika.

Så kall meg gjerne frekk, men jeg tør påstå at jeg har belegg for å si at mange veterinærer overmedisinerer dyrene våre.

Da vil jeg gjerne se dem bevisene som beviser at hele veterinær bestanden i Norge gjør dette.

Og om du har dokumentasjon på det så bør du sende det inn til Statens legemiddel tilsyn da dem ser svært alvorlig på overdreven bruk av dette pga resistens.

Vel først og fremst så er det ikke så veldig lett å se forsjell på bakteriell og virus infeksjon. Og for det andre så er den bakterielle infeksjonen som er den delen som er farligs i forbindelse med kennelhoste da denne er sekunder (lungebetennelse o.l.) Så når hunden er så syk at den faktisk går til veterinær så har den antagelivis alt litt mer enn "bare" kennelhose og er på vei inn i sekundær infeksjon.

Om dem fakitsk skal sende inn halsprøver av hunden og dyrke fram for å finne ut om det er bakteriell eller virus infeksjon så vil det mange steder ta veldig lang tid før man finner ut om den har det ene eller andre (dyrking tar tid). Brått er da hunden med sekundær infeksjon virkelig i faresonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg gjerne se dem bevisene som beviser at hele veterinær bestanden i Norge gjør dette.

Og om du har dokumentasjon på det så bør du sende det inn til Statens legemiddel tilsyn da dem ser svært alvorlig på overdreven bruk av dette pga resistens.

Skulle likt å sett den dokumentasjonen jeg også...

Noen har kanskje noen ganger feilmedisinert eller overmedisinert, men å bruke dette som grunnlag for å dømme en hel arbeidsgruppe er rimelig drøyt.

De veterinærene jeg kjenner er svært restriktive på bruk av både antibiotika og andre medisiner nettopp pga det Jeanette H sier, resistensfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridie hoster litt til dere hun også gitt... :)

Helt imponert av den bikkja der. Hun spiste av samme bein, drakk av samme vann, bodde på samme hytte osv som Sheriff når han var syk, og var på alle de samme stedene som han var FØR han ble syk, men DA ble ikke snuppa mi syk nei... Nå som alle andre er friske igjen, DA skal bridie harke og hoste i vildensky :)

jada, går vel over etterhvert, Hu er ikke så veldig hardt angrepet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bridie hoster litt til dere hun også gitt... :)

Helt imponert av den bikkja der. Hun spiste av samme bein, drakk av samme vann, bodde på samme hytte osv som Sheriff når han var syk, og var på alle de samme stedene som han var FØR han ble syk, men DA ble ikke snuppa mi syk nei... Nå som alle andre er friske igjen, DA skal bridie harke og hoste i vildensky :)

jada, går vel over etterhvert, Hu er ikke så veldig hardt angrepet :D

Logisk det vel, det tar jo noen dager før sykdommen slår ut. Også kalt inkubasjonstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...