Gå til innhold
Hundesonen.no

Herpesvaksine


SFX

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med herpesvaksinen og herpesviruset?

Jeg er ganske forvirret angående hele vaksinen. Noen oppdrettere sverger til alltid å bruke den, noen oppdrettere bruker den aldri, noen oppdrettere bruker den av og til (ut fra de jeg har spurt) - og det ser ikke ut til å være noen store utslag i forskjell på hvorvidt tispene tar seg eller ei, hvor store kullene blir, etc. Selvfølgelig hører en av og til om valper/hele kull som dør pga herpesvaksinen, men det er jo også de som aldri tar vaksinen og aldri får herpes på tispene sine.

Jeg har spurt veterinæren min om vaksinen, og hun kunne ikke huske å ha satt det på ei tispe en eneste gang. Men jeg bor i Oslo og det er mange klinikker som er større og kanskje brukes oftere av oppdrettere, og altså har mer representativ erfaring?

Hva gjør oppdretterne på Sonen? Hva slags erfaringer og anbefalinger har dere?

Vi hadde vårt siste kull i 1998, og da hadde en aldri hørt om herpesviruset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette lurer jeg også på. Prøvde å starte en tråd for sikkert snart et år siden, men fikk ingen svar. Søkte meg litt rundt omkring (noe jeg ikke har tid til nå), og da fant jeg en gammel tråd mellom Lotta og damen fra Åsnes (!) som diskuterte herpes og vaksine, blant annet.

Jeg har hørt om valper som har dødd av dette, og jeg er livredd for at en av hundene mine skal få det - det må være noe av det mest tragiske i forbindelse med et kull! Parring og drektighet og fødsel går greit, så fødes valpene, og de blir syke, og det er ingenting man kan gjøre for å hjelpe de å overleve.. :wub: Forferdelig.. Jeg har hørt at det kan variere fra rase til rase hvor vanlig dette er; at noen raser (og linjer!) er mer utsatt enn andre. Jeg håper at hvis dette er noe som er fremmed for de fleste innen raseklubben, så er det relativt sjelden på rasen, men man vet jo aldri.

Håper noen kan gjøre oss litt klokere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å finne informasjon som sier noe om rase eller linjer, høres jo rart ut så lenge det er noe som smittes, og ikke bæres genetisk.

Men det er klart det kan bli utbredt i en rase eller hos en oppdretter (og dermed linjer) om mange smittes samtidig.

Jeg er skeptisk til at mengde kunnskap om tema skal ha en korrelasjon med hvor utbredt et virus er i bestanden. Det er nok de som ikke vet hvorfor valpene deres dør og ikke obduserer (anser det som svake valper), og det er nok noen som ikke forteller alt som skjer i valpekassa. Så blir det desto mer synlig de som forteller det åpent. Jeg leste netopp på en oppdretters hjemmeside at kullet på to valper hadde dødd av sykdom påført på grunn av herpesviruset, og jeg husker godt en sterk blogg hos en oppdretter som mistet store deler av kullet antagelig til herpesviruset - men to valper overlevde, trolig fordi de ble tatt ut med keisersnitt (og dermed ikke påført smitte gjennom fødselskanalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å finne informasjon som sier noe om rase eller linjer, høres jo rart ut så lenge det er noe som smittes, og ikke bæres genetisk.

Men det er klart det kan bli utbredt i en rase eller hos en oppdretter (og dermed linjer) om mange smittes samtidig.

Jeg er skeptisk til at mengde kunnskap om tema skal ha en korrelasjon med hvor utbredt et virus er i bestanden. Det er nok de som ikke vet hvorfor valpene deres dør og ikke obduserer (anser det som svake valper), og det er nok noen som ikke forteller alt som skjer i valpekassa. Så blir det desto mer synlig de som forteller det åpent. Jeg leste netopp på en oppdretters hjemmeside at kullet på to valper hadde dødd av sykdom påført på grunn av herpesviruset, og jeg husker godt en sterk blogg hos en oppdretter som mistet store deler av kullet antagelig til herpesviruset - men to valper overlevde, trolig fordi de ble tatt ut med keisersnitt (og dermed ikke påført smitte gjennom fødselskanalen).

Det med at det skal forekomme oftere hos noen enn hos andre, kommer nok av at hundene bor sammen, men også at man gjerne parrer med de samme linjene. Isj, lurer på om jeg husker feil nå, at det forekom oftere hos noen oppdrettere enn hos andre? Men at det da lett kunne spre seg når de parret andre hunder hos andre oppdrettere? Dette er forøvrig noe jeg har hørt av oppdretteren til Aynï, og er bare en tanke hun har gjort seg opp rundt det. Hvis jeg ikke husker helt feil, så har hun også mistet et kull (jeg mener å huske det var hele kullet, men nå er jeg virkelig på tynn is) til herpesviruset. Det som er spesielt med det, er jo hylingen; valpene skriker og bærer seg, og de dør tidlig, dvs etter noen uker (ikke i leveringsalder).

Jeg har i alle fall vurdert å få en evt avlstispe herpesvaksinert, men etter litt tankespinn vil jeg se det an i forhold til hvor vanlig det er. De kan jo være smittet med herpes og alt kan gå bra, så lenge de ikke har utbrudd av det under fødselen. Men det er jo et lite morsomt virus da..

Gadd visst å lete etter tråden likevel, her er link: http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=10196&view=&hl=herpes&fromsearch=1 Tråden handlet i utgangspunktet om noe helt annet, men de kom inn på herpes etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har ingen erfaring med herpesvirus og vaksine på hund, men på hest. På hest er det ganske vanlig at man vaksinerer avlsmerrer, jeg har selv gjort det på min når jeg har bedekket. Den merra jeg har kastet en vinter, da ble det antatt at hun hadde herpes, prøver ble tatt og de var negative. Herpes er et vanskelig virus for det kan ligge latent i kroppen i mange år uten å bryte ut, derfor tror jeg mange lar være å vaksinere, for man vet ikke om hunden har det i utgangspunktet og da er vaksinen "verdiløs".

Jeg vurderte ikke å vaksinere mot herpes på det forrige kullet, jeg gjør det nok ikke på neste heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har en rase(miniatyr bull terrier) det er lite av i Norge blir det mye kontakt med oppdrettere i Sverige.

Der virker det som det har blitt mye vanligere å herpesvaksiner. Det også blant oppdrettere på andre raser.

En oppdretter jeg kjenner var på et foredrag med vetrinærer innen fertilitet, han fikk opplyst at en av de vanligste årakene til at en tispe går tom er at hun har herpes. Jeg har ikke noe navn på vetrinæren, men det kan jeg sikkert klare å finne ut.

Hvis jeg har lært riktig(må ta et lite forbehold om hukommelsessvikt) smitter dette gjennom dråpesmitte, så det at to hunder snuser på hverandre kan være nok. Samtidig blir det ekstra vanskilig siden viruset ikke er aktivt hele tiden. Du kan jo da få en tispe som feks får et helt vanlig kull uten problemer, for så å gå tom en gang, og tredje gang få valper som blir smitta.

Ebba hadde et kull i Nederland i mai. Jeg var i Sverige å parra og herpesvaksinerte der, så fikk hun en vaksine her før fødsel. Første vaksinefor å 'hjelpe' hun å bli drektig, andre vaksine for å beskytte valpene.

Trolig er det flere mini buller med herpes som Ebba har vært i kontakt med. Så jeg vil nesten tro hun har det eller får det?

Kjenner til flere eksempler på oppdretter som har gjort en kombinasjon og tispa har gått tom. Neste parring har de gjort samme kobinasjon og parra på samme dag(er) med vaksinert tispe. Resultate ble valper, men det går jo ikke an å si at det med sikkerhet skyldes vaksineringa.

I utgangspunktet er ikke jeg så glad i overdreven vaksinering. Men denne vaksina skal ikke ha noen bivirkninger for tispa, og jeg har ikke hørt om noen som har fått noen bivirkninger. Det ligger jo for mange veldig mye jobb og planlegging bak parringer osv. Samt faren ved at valpene kan bli syke. De som har hatt herpesvalper sier det er et skrik du aldri glemmer.

Jeg kommer til å herpesvaksiner tisper som skal parres hos meg, ser det som en enkel 'forikring'.

Vet ikke om dette gjorde noen noe klokere, men hvertfall sånn jeg har tenkt. Noe av problemet er vel at det kanskje ikke foreligger så mye forskning rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har nettopp mistet et valpekull bare dager før termin, og mest sannsynlig av herpesvirus - en forferdelig opplevelse! :rolleyes2:

Søkte litt rundt på nett og fant en del om herpes på hund - har blogget litt om den biten: http://www.blogtown.se/blog.php?date=2010-01-23&id=realscoop

Orker ikke gjengi alt her, dessuten sitter det fortsatt rimelig dypt :whistle:

En ting er hvertfall sikkert, og det er at jeg skal vaksinere neste gang (min veterinær har vaksinen på klinikken, har hørt at ikke alle har det, så det virker til at det er litt forskjellig praksis fra klinikk til klinikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips om at det stod endel om herpes her. Har ikke fått lest alt, men slenger den ut. Virker hvertfall som det har faglig forankring.

Min link

Takk for link!

Jeg har nettopp mistet et valpekull bare dager før termin, og mest sannsynlig av herpesvirus - en forferdelig opplevelse! :rolleyes2:

Søkte litt rundt på nett og fant en del om herpes på hund - har blogget litt om den biten: http://www.blogtown.se/blog.php?date=2010-01-23&id=realscoop

Orker ikke gjengi alt her, dessuten sitter det fortsatt rimelig dypt :wub:

En ting er hvertfall sikkert, og det er at jeg skal vaksinere neste gang (min veterinær har vaksinen på klinikken, har hørt at ikke alle har det, så det virker til at det er litt forskjellig praksis fra klinikk til klinikk).

Tusen takk for at du deler dette med deg, og kondolerer for et så vondt tap! Håper du kan reise deg og forsøke på nytt når sjansen byr seg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet prisen på denne vaksinen?

Og hvordan det er med påfyll, varighet på besyttelse o.l.

Ja for det er ikke så lenge siden jeg tok den på Ebba. Så vidt jeg vet er det kun Norges Vetrinærhøgskole som har den i Oslo. Fikk opplyst det av en annen veterinær.

Da jeg var dedr nede sist kosta det ca 900 kroner. Den er litt dyrere enn vanlig vaksine, jeg pleier ikke bruke Norges Vetrinærhøgskole, og ble litt satt ut av prisen. De tar seg et godt honorar der. Du må ringe ca en uke i forkant å bestille vaksina for de må hente den fra apoteket. Det er ikke noe de har liggende.

På første parring tok jeg den i Sverige(var der og parra) og det var mye billigere. Om noen vet om et billigere sted i nærheten av Oslo så rop gjerne ut.

Men det anbefalles to runde. Den første runden enten ved parring eller en uke etter parring. Jeg har begge ganger tatt det i forbindelse med parring. Første gang ble hun drektig, om hun er det nå vet jeg ikke enda.

Den andre runden tar man en til to uker før fødsel.

Vaksinen har ikke så lang varighet så derfor må den tas på denne måten for å få best beskyttelse.

Veldig enkelt sagt blir runde en for å hjelpe tispa drektig og runde to for å beskytte valpene.

Tror jeg fikk med alt da, ellers får du bare spørre på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for det er ikke så lenge siden jeg tok den på Ebba. Så vidt jeg vet er det kun Norges Vetrinærhøgskole som har den i Oslo. Fikk opplyst det av en annen veterinær.

Da jeg var dedr nede sist kosta det ca 900 kroner. Den er litt dyrere enn vanlig vaksine, jeg pleier ikke bruke Norges Vetrinærhøgskole, og ble litt satt ut av prisen. De tar seg et godt honorar der. Du må ringe ca en uke i forkant å bestille vaksina for de må hente den fra apoteket. Det er ikke noe de har liggende.

På første parring tok jeg den i Sverige(var der og parra) og det var mye billigere. Om noen vet om et billigere sted i nærheten av Oslo så rop gjerne ut.

Men det anbefalles to runde. Den første runden enten ved parring eller en uke etter parring. Jeg har begge ganger tatt det i forbindelse med parring. Første gang ble hun drektig, om hun er det nå vet jeg ikke enda.

Den andre runden tar man en til to uker før fødsel.

Vaksinen har ikke så lang varighet så derfor må den tas på denne måten for å få best beskyttelse.

Veldig enkelt sagt blir runde en for å hjelpe tispa drektig og runde to for å beskytte valpene.

Tror jeg fikk med alt da, ellers får du bare spørre på nytt!

Forstår jeg deg rett nå; at man kan ta vaksinen etter at hunden er blitt drektig, selv om man ikke har tatt den før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...