Gå til innhold
Hundesonen.no

Formengde til kastrert hund


Kermit

Recommended Posts

Jeg er litt fersk i hundeverdenen og trenger råd fra andre :D

Jeg har overtatt en labrador på 2 år, kastrert hann. Da jeg overtok han var han litt lubben, veide 41,5 kg. Han var vel heller ikke i kjempeform da jeg overtok han, siden han sleit med å holde følge med meg på den første joggeturen jeg hadde med han... :whistle: Legger man i tillegg sammen ordene "labrador" og "kastrert", gir vel dette en pekepinn på at det ikke er noe i veien med apetitten her i gården.

Jeg forer i all hovedsak med tørrfor og har bevisst gått litt under det som er anbefalt dagsrasjon. Når han i tillegg får en tur, enten gåtur, løping eller ski, på minst en time om dagen, har jeg allerede sett at han er blitt noe mindre enn det han har vært. Jeg mener å ha lest at kastrerte hanner skal ha rundt 30 % mindre for, men er litt usikker på om dette er en god pekepinn. Jeg er litt redd for at jeg kanskje er litt for gnien på foret...? :D

Hvordan er det ute i den store vide verden? Er det flere som har erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er greiere å bare se an hunden. Jeg måtte ikke ned noe på tørrformengden til min kastrat (flat/dobermann), dog måtte jeg ned litt på vom og hundematen, men det var ikke mye. I alle fall ikke så mye som 30%. Men, det er forskjell på å vedlikeholde en allerede slank hund, og det å få en hund ned i vekt. Jeg ville forsøkt meg fram, først ifh til vektnedgang og så når målet er nådd finne mengden for å vedlikeholde den vekten. Hvis han går ned i vekt sakte men sikkert, men ikke raser nedover i et for høyt tempo ville jeg sett på fôrmengden som grei.

Det finnes og fôr beregnet på kastrerte hunder, hunder med lav forbrenning (lettfôr) osv. Kunne vært en ide å titte på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :hmm:

Jeg syntes også at 30 % mindre for høres litt vel drastisk ut. Særlig siden dette gjelder en ganske aktiv hund som bare er sånn passe lubben, og ikke direkte overvektig. Jeg har for øvrig bare hatt hunden i en og en halv mnd, så jeg har tenkt å vente litt med å vurdere slankefor til jeg ser hvordan hunden blir når den etter hvert kommer i bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...