Gå til innhold
Hundesonen.no

"Dyrepoliti", SPCA starter opp i Norge


ElinT

Recommended Posts

Hehe,bra med initiativ altså...men kan man bare begynne og lage egne klubber nå,og gå hen og hente og styre med andres dyr??

Helt for dyrevern som funker,men hva vet vi egentlig om hva som gjøres i en sånn type "klubb" når alt vi ser er ei nettside..?Skeptisk...

Må si linken til Simira virket mer "proff" enn den andre hvertfall...

Ganske merkelig at nå har vi NSPCA RSPCA og NASPCA! :D

Jeg tror jeg dævver!

Spcar meg her å der altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hehe,bra med initiativ altså...men kan man bare begynne og lage egne klubber nå,og gå hen og hente og styre med andres dyr??

Nei kan de det da? Alt de kan gjøre er vel å bry seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.naspca.no/

Dette er jo bare til å gråte av...

Hva reagerte du på? At det ser ut til å være to grupper? Jeg kjenner at jeg blir forvirret over denne type engasjement når det ikke virker som om de ser verdien av å samle seg (en gruppe istedenfor to altså). I utgangspunktet står de jo uten støtte av loven i rygg og når det da deles i to grupper (eller hva det nå har gjort her) fremstår det jo bare som noe ukontrollerbart dill i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jo flere kokker..."

Ideene er jo såklart beundringsverdig - men at det dukker opp slike "wannabe" grupper og får donasjoner her og der vil kanskje hjelpe et øyeblikk. Men troligvis hadde det vært et LANGT bedre idè hvis alle disse folka' la ned alle disse timene med jobb på SAMME formål/forening istedenfor. Og hvorfor da ikke på den som allerede eksisiterer - f.eks. Dyrebeskyttelsen? Tenk hvor mye godt kunne blitt gjort med så mange ny idealister og friske/nye ideer - og pågangsmot..

For uten noen reell makt er dette jo bare tullete - hva skal de gjøre hvis noen tipser dem om dyr som lider? Dra dit og spørre om å få komme med gode råd??

Som rene omplasseringssentere trengs de sikkert - men å late som om de har noen form for "politi"myndighet på noen som helst måte er jo bare tøys.

Nei, trist at de nå bare ser til at folk som donerer penger til slikt nå kanskje lar være å støtte visse organisasjoner, men gir pengene sine til døgnfluer som nok raskt oppdager at man kan ikke leve på luft, og kjærlighet til dyr..

Håper jeg tar feil, men...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, Susanne. Tenk om alt dette engasjementet og ressursene hadde blitt brukt på dyrebeskyttelsen og mattilsynet i stedet! De fleste er vel enig i at de ikke fungerer ideelt slik det er i dag, men jeg tror de fleste, når de tenker seg om, også vil være enige i at å opprette flere "foreninger" som skal gjøre det samme (som db og mattilsynet alt gjør), så er ikke det noen god nyttegjøring av ressursene. Og skal man attpåtil konkurrere og krangle om hvem som er "best" (ref. disclaimeren om sjalusi og navnebytte i den første linken), så ser jeg ikke at det kan komme noe godt ut av det.

Og RSPCA er ikke en gang noe å se opp til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott for Trude Mostue å få seg dyrepolitibil da, kommer sikkert på TV igjen med den :)

Ja, antakeligvis.. Men hvis hun hadde brukt sin kjendisstatus til å fronte f.eks. dyrebeskyttelsen, og tigge penger for dem istedenfor hadde det neppe skadet dyrenes sak det heller.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMMM - kløktige innlegg som gir grunn til ettertanke.

Jeg tenker:

Rent praktisk ser det ut som NSPCA fokuserer på å få til et oppholdssted og NASPCA allerede har biler. En ide at de slo disse "pjaltene" sammen i hvert fall. :) Så kunne de gi "pjaltene" bort til "det offentlige" og jobbe der gratis som frivillige etterpå? Det ville vært god veldedighet. Mer enn "gode gjerninger" når det gjelder henting og opphold for dyr, kan ikke disse tiltakene bli, tenker nå jeg. Slik som nå det er.

Reell juridisk myndighet - hverken for anmeldelse, henting,undersøkelser, veiledning til eiere, enn si etterforskning og straffeutmåling er det visst ingen av disse som har, men må jobbe via de offentlige kanaler som fins.

Den offentlige kanalen -Mattilsynet- er i sin tur bekymret for selve systemet, og presiser dette: ( lånt fra nyheter på NASPCA's hjemmeside):

Kilde: Mattilsynet

[b]Bekymret for dyrevernet

Publisert: 04.06.2009 Sist oppdatert: 05.06.2009

- Når det avsløres brudd på dyrevernloven, er det viktig at dette får konsekvenser. Hvis ikke samfunnet reagerer, undergraves respekten for regelverket og dyrevernet svekkes. Mattilsynet registrerer at dyrevernsaker kan komme til kort både i rettsapparatet og i politiets etterforskning. Dette er en utvikling vi vil følge nøye, sier Kristina Landsverk, tilsynsdirektør i Mattilsynet.

- Dyrevernsaker er kompliserte saker som krever både høy fagkompetanse og mange ressurser. En fullstendig utredning er en forutsetning for å sikre både dyreeiers og dyrenes rettssikkerhet og det er viktig at slike saker prioriteres etterforskningsmessig, understreker Landsverk.

- Vi har i det siste sett et par tilfeller hvor Mattilsynet ikke når frem med slike saker, sier hun.

I det ene tilfellet ble saken henlagt etter avsluttet etterforskning. Mattilsynet mener at etterforskningen var mangelfull og klaget på henleggelsen. I det andre tilfellet ble tiltalte dømt i tingretten, men ble frikjent av lagmannsretten. Mattilsynet tar disse avgjørelsene til etterretning, men er bekymret for utviklingen, sier Landsverk

Lov om dyrevern forvaltes av Mattilsynet og skal sikre at dyr ikke lider unødig. Slik som lovverket fungerer i dag, er det imidlertid politi og rettsvesen som er ansvarlig for straffereaksjoner.

Kontaktperson mattilsynet:

Via pressevakt, mob. 469 12 910

Hva kan en ende opp med å mene? - tja.. at disse to "foreningene" burde jobbe "politisk" for å endre det regelverket som finsi første omgang.Da kan de jo dra god nytte av den "mediajippoen" de er i posisjon til å skape også. Deretter kunne de jo jobbe for å bli en del av etterforskningen. Dvs få en slags definert og godkjent politimyndighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av linkene dere har lagt inn er til den gruppen som linken i start innlegget handlet om. De har nettside under oppbygging her

WOW - TRE stykker, nå.. Så fint, da - ennå flere som må dele på "godene" man greier å samlr inn..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

WOW - TRE stykker, nå.. Så fint, da - ennå flere som må dele på "godene" man greier å samlr inn..

Susanne

Hvor blir det av alle barna som har hyla og skriki etter "dyrepoliti" nå i evigheter og ser ut til å få det trippelt? Har de gjemt seg i gledesrus eller planlegger de neste kampansje for å få dyrepoltibilen til Trude Mostue som TV-show?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...