Gå til innhold
Hundesonen.no

Albu ut av ledd

mushi

Recommended Posts

Skrevet

Hunden til søsteren min skulle hoppe ut av bilen i går kveld og båndet hans hadde surret seg rundt forlabben. Han hylte veldig (var ikke der selv) og hadde tydelig veldig vondt. Hun var hos dyrlegen i sta og etter røntgen fant de ut at det måtte opereres i morgen. Kom til å koste 10-15.000, men han er forsikret heldigvis.

Noen andre som har vert borti dette før? Kommer han til å bli bra igjen?

Guest Belgerpia
Skrevet

I de aller fleste tilfellene så kan albuer manipuleres på plass UTEN operasjon, men det fordrer jo en dyktig veterinær som kan sin anatomi.

Jeg hadde ei groenendael tispe som fikk albuen ut av ledd, vi var hos veterinæren ca. 30 minutter etter at det skjedde og hun ble bare dopet og albuen dratt på plass igjen - deretter beskjed om å ta det rolig i fire uker (kunne gå turer osv. - men ikke noe heftig lek osv.).

Kostet meg kr 900,-.

Det avgjørende er om man kommer til veterinæren FØR bløtvevet rundt blir for hovent - hovner det for mye opp så er det visst vanskelig å få på plass uten å åpne.

Har hørt om flere som har vært hos veterinær å fått det manipulert på plass uten operasjon og samtlige jeg har snakket med av disse har hunder som ble 100% igjen.

To jeg vet av som ble operert har slitt med halting hele hundens liv etter hard belastning.

Lykke til med stakkars vovven.

Skrevet

Jeg veit ikke alt om saken, siden jeg kun har blitt gjenfortalt hva som har skjedd, men jeg stoler på at de kan sakene sine, har vært der før med skadde dyr og har inntrykk av at de klarer å ta avgjørelsene som trengs og ikke gjør unødvendige operasjoner. Det skjedde i går kveld og han var hos dyrlegen når det åpnet idag. Var ganske hovent i går kveld og idag.

Hun sa at de måtte operere inn noe metallgreier for å få det på plass, så tror det er litt mer enn bare at den kom ut av ledd, men kan ikke være sikker. Det er en liten hund og den hoppet ganske langt ned fra bilen.

Hvorfor ble de to du kjenner operert?

Skrevet

Aii, håper det går bra med operasjonen til Ozzy :/

Håper jeg også, snakk om uflaks :) Han har fått smertestillende frem til i morgen, tar fri noen timer på jobb for å kjøre han..

EDIT: Har snakket med søster nå og det er ikke ute av ledd, kneleddet hadde løsnet fra beinet.

Skrevet

EDIT: Har snakket med søster nå og det er ikke ute av ledd, kneleddet hadde løsnet fra beinet.

Ai, den setningen gikk rett i knærne mine her :) Huff, dette høres jo ikke særlig godt ut! Håper at operasjonen går ultrafort og at hunden kommer seg raskt etterpå!

Skrevet

Hvorvidt det må opereres på plass eller kan flyttes på plass uten op, bør veterinæren lett finne ut på første konsultasjon. Om det blir operasjon, kommer det helt sikkert til å gå fint:-) Har vært med på en del sånne, det viktigste er at hunden får ro og riktig opptrening i konvalesenstiden.

Skrevet

Håper jeg også, snakk om uflaks :) Han har fått smertestillende frem til i morgen, tar fri noen timer på jobb for å kjøre han..

Åh fytti - det hørtes virkelig ikke noe godt ut! God bedring til han...

• 3 months later...
Skrevet

For å få beinet på plass måtte det brukes skrue for å holde det der. Han har når gått med gips/bandasje så og si siden denne tråden ble laget og har operert to eller tre ganger. Hver eneste gang knekker skruen! De har prøvd flere typer og tykkelser, men bikkja klarer å knekke/vri den hver gang! Nå holder han på å opereres igjen etter han sklei på isen på fredag og knakk skrua. Søstra mi har sett skrua og kan ikke fatte hvordan det går ann, dyrlegene har heller aldri vært borti det før, og de har holdt på i mange år.

Hva i alle dager gjør vi hvis den knekker igjen? Er ikka laget av penger og har kommet opp i nesten tretti tusen i dyrlegeutgifter, forsikringa dekket bare de ti første. Er jo ikke noe kult for hunden å aldri få gå lengre enn rundt kvartalet, bli operert hver mnd og ha vondt i beinet hele tiden...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...