Gå til innhold
Hundesonen.no

Albu ut av ledd

mushi

Recommended Posts

Skrevet

Hunden til søsteren min skulle hoppe ut av bilen i går kveld og båndet hans hadde surret seg rundt forlabben. Han hylte veldig (var ikke der selv) og hadde tydelig veldig vondt. Hun var hos dyrlegen i sta og etter røntgen fant de ut at det måtte opereres i morgen. Kom til å koste 10-15.000, men han er forsikret heldigvis.

Noen andre som har vert borti dette før? Kommer han til å bli bra igjen?

Guest Belgerpia
Skrevet

I de aller fleste tilfellene så kan albuer manipuleres på plass UTEN operasjon, men det fordrer jo en dyktig veterinær som kan sin anatomi.

Jeg hadde ei groenendael tispe som fikk albuen ut av ledd, vi var hos veterinæren ca. 30 minutter etter at det skjedde og hun ble bare dopet og albuen dratt på plass igjen - deretter beskjed om å ta det rolig i fire uker (kunne gå turer osv. - men ikke noe heftig lek osv.).

Kostet meg kr 900,-.

Det avgjørende er om man kommer til veterinæren FØR bløtvevet rundt blir for hovent - hovner det for mye opp så er det visst vanskelig å få på plass uten å åpne.

Har hørt om flere som har vært hos veterinær å fått det manipulert på plass uten operasjon og samtlige jeg har snakket med av disse har hunder som ble 100% igjen.

To jeg vet av som ble operert har slitt med halting hele hundens liv etter hard belastning.

Lykke til med stakkars vovven.

Skrevet

Jeg veit ikke alt om saken, siden jeg kun har blitt gjenfortalt hva som har skjedd, men jeg stoler på at de kan sakene sine, har vært der før med skadde dyr og har inntrykk av at de klarer å ta avgjørelsene som trengs og ikke gjør unødvendige operasjoner. Det skjedde i går kveld og han var hos dyrlegen når det åpnet idag. Var ganske hovent i går kveld og idag.

Hun sa at de måtte operere inn noe metallgreier for å få det på plass, så tror det er litt mer enn bare at den kom ut av ledd, men kan ikke være sikker. Det er en liten hund og den hoppet ganske langt ned fra bilen.

Hvorfor ble de to du kjenner operert?

Skrevet

Aii, håper det går bra med operasjonen til Ozzy :/

Håper jeg også, snakk om uflaks :) Han har fått smertestillende frem til i morgen, tar fri noen timer på jobb for å kjøre han..

EDIT: Har snakket med søster nå og det er ikke ute av ledd, kneleddet hadde løsnet fra beinet.

Skrevet

EDIT: Har snakket med søster nå og det er ikke ute av ledd, kneleddet hadde løsnet fra beinet.

Ai, den setningen gikk rett i knærne mine her :) Huff, dette høres jo ikke særlig godt ut! Håper at operasjonen går ultrafort og at hunden kommer seg raskt etterpå!

Skrevet

Hvorvidt det må opereres på plass eller kan flyttes på plass uten op, bør veterinæren lett finne ut på første konsultasjon. Om det blir operasjon, kommer det helt sikkert til å gå fint:-) Har vært med på en del sånne, det viktigste er at hunden får ro og riktig opptrening i konvalesenstiden.

Skrevet

Håper jeg også, snakk om uflaks :) Han har fått smertestillende frem til i morgen, tar fri noen timer på jobb for å kjøre han..

Åh fytti - det hørtes virkelig ikke noe godt ut! God bedring til han...

• 3 months later...
Skrevet

For å få beinet på plass måtte det brukes skrue for å holde det der. Han har når gått med gips/bandasje så og si siden denne tråden ble laget og har operert to eller tre ganger. Hver eneste gang knekker skruen! De har prøvd flere typer og tykkelser, men bikkja klarer å knekke/vri den hver gang! Nå holder han på å opereres igjen etter han sklei på isen på fredag og knakk skrua. Søstra mi har sett skrua og kan ikke fatte hvordan det går ann, dyrlegene har heller aldri vært borti det før, og de har holdt på i mange år.

Hva i alle dager gjør vi hvis den knekker igjen? Er ikka laget av penger og har kommet opp i nesten tretti tusen i dyrlegeutgifter, forsikringa dekket bare de ti første. Er jo ikke noe kult for hunden å aldri få gå lengre enn rundt kvartalet, bli operert hver mnd og ha vondt i beinet hele tiden...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...