Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H + grønsaker?

Margrete

Recommended Posts

Har bare skumlest tråden hehe.. Og det er heller ikke meningen å 'stjele' tråden :) .

Min hund veier 17 kg, Fòrer med V&H, men tenker å blande det med grønnsaker. Årsaken til dette er at hun får ganske hard avføring av V&H alene. Gir henne ca 250 gram om dagen (en halv 500g vompølse).Jeg har regnet at hun skal ha ca 233 for dagen , så hun får lite mye, har ikke kjøkkenvekt, så er jeg som slurver litt. Så om jeg skulle kombinert V&H med grønnsaker, hvor mye skulle jeg kuttet ned på av V&H, for å bytte ut med grønnsaker?

Og hvilke grønnsaks blandinger er best?

Jeg gir cirka like mye grønnsaker som v & h - i volum. Det er ikke noe poeng å gi henne mindre kjøtt fordi du supplerer med grønnsaker. De inneholder nesten ingen kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har bare skumlest tråden hehe.. Og det er heller ikke meningen å 'stjele' tråden :thumbs: .

Min hund veier 17 kg, Fòrer med V&H, men tenker å blande det med grønnsaker. Årsaken til dette er at hun får ganske hard avføring av V&H alene. Gir henne ca 250 gram om dagen (en halv 500g vompølse).Jeg har regnet at hun skal ha ca 233 for dagen , så hun får lite mye, har ikke kjøkkenvekt, så er jeg som slurver litt. Så om jeg skulle kombinert V&H med grønnsaker, hvor mye skulle jeg kuttet ned på av V&H, for å bytte ut med grønnsaker?

Og hvilke grønnsaks blandinger er best?

Ikke vet jeg hvordan du har regnet, men siden hun veier 17 kg skal hun vel ha 340 g pr/dag? - med mindre du forer henne med annet i tillegg? For øvrig så er det jo individuelt hvilke fôrmengde som er riktig for den enkelte hund. Begynte bare å lure litt da jeg leste innlegget ditt :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som forer ca 50/50 og de må ikke opp i kjøtt fordi ''grønnsaker kun er vomfyll''. Er det noen som har det bekreftet at grønnsaker bare er vomfyll forresten og at hundene ikke tar opp grønnsakene?

Vom og hundemat har mye mindre proteiner enn de aller fleste tørrfor(13,5%), så uansett er det nok ikke krise om det ikke blir 50/50.

Men asså - jeg trur du tar litt feil her, Vom & Hundemat sant? Da må du plusse proteininnholdet fra hver kolonne, (plukket fra tabellen på hjemmesiden that is) sånn at da er vi vel oppe i rundt 26 % proteiner trur jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men asså - jeg trur du tar litt feil her, Vom & Hundemat sant? Da må du plusse proteininnholdet fra hver kolonne, (plukket fra tabellen på hjemmesiden that is) sånn at da er vi vel oppe i rundt 26 % proteiner trur jeg...

Og så må du trekke fra vanninnholdet (overskuddet i forholdt til tørrfôr, som har ca 10 % fuktighet) og da blir det straks høyere. Har ikke finregnet på det, men kom opp i noen og 60% om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må du trekke fra vanninnholdet (overskuddet i forholdt til tørrfôr, som har ca 10 % fuktighet) og da blir det straks høyere. Har ikke finregnet på det, men kom opp i noen og 60% om jeg ikke husker feil.

Øhhh, mener du 60% proteiner :wub: Altså, Stitch skal ikke ha så mye proteiner han. Kanskje derfor vi skal blande med grønnsaker :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh, mener du 60% proteiner :icon_confused: Altså, Stitch skal ikke ha så mye proteiner han. Kanskje derfor vi skal blande med grønnsaker :wub:

Ja og ja.

Man kan ikke sammenligne tørrt og vått direkte etter innholdsfortegnelsen, da vanninnholdet er helt ulikt. Man må få samme vannforhold på samme vekt, og derved rett proteininnhold. La oss si Stitch får 250 g v&h, trekk fra 50 % vann og han får da 27.5 g rent protein. Når han da får 250 g grønnsaker ved siden av, blir det totalt sett ikke så mange % protein, men veldig sunt, godt og lettopptagelig protein :P

Edit kl 1700: posta litt i hui og hast når jeg avslutta vakta i morrest, selvsagt skal det være 75g rent protein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvordan du har regnet, men siden hun veier 17 kg skal hun vel ha 340 g pr/dag? - med mindre du forer henne med annet i tillegg? For øvrig så er det jo individuelt hvilke fôrmengde som er riktig for den enkelte hund. Begynte bare å lure litt da jeg leste innlegget ditt :blink:

Jeg er elendig på å regne, så kan jo være jeg har regna helt feil :) . Regna med den 2% av hundens vekt osv...

Men det må jo nevnes, at det vanker MYE godbiter på henne, siden vi trener hver dag og hun jobber best for godbit og lek. Så jeg tror ikke hun lider noen nød om hun kanskje får litt for lite mat, for det veier jo opp med mengden godbiter. Hun har forøverig lagt på seg en kg etter at vi begynnte med v&h. Om det kommer av modning eller noe annet er jeg ikke sikker på :S Jeg synes ikke hun er fet da men ..Jeg ser henne hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...