Gå til innhold
Hundesonen.no

Morløse kattunger i Angola


Raksha

Recommended Posts

Er det noe man kan gjøre for små kattunger som antakeligvis skulle hatt mamman sin noen uker enda? Det er snakk om to pittesmå kattunger som er funnet i hagen i boligkomplekset til mamma i Angola. Veterinærtjenester er det dårlig med der, samme er tilgangen på morsmelkerstating. Er det noe de kan gjøre for dem i det heletatt? Mammakatten er ikke sett, men det rusler rundt en annen hunkatt som hadde to kattunger, dog endel eldre. Den ene kattungen døde i en ulykke og den andre er forsvunnet. Kan det være samme mammaen? Selv om det er stor aldersforskjell på dem? Eventuelt er det en mulighet for at hun vil adoptere disse nykomlingene?

Hunkatten som lusker rundt er fryktelig sky, og er ikke mulig å fange eller håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geitemelk skal visst funke ganske bra som erstatning for morsmelk (i alle fall bedre enn vanlig ku-melk). ellers ville jeg ha prøvd litt most kylling/svinekjøtt (hvis ungene er store nok til å tygge...).

Vet ikke hvordan tilgangen er til noe av dette, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Kjøtt kan dem få tak i, fløte har dem, jeg sa at jeg ikke trodde fløte var noe å gi dem, men sa sukkervann og utvannet kattemat, de har friskies tørrfor til katt som de har brukt til mammakatten og de andre kattungene, er vel uansett bedre enn ikkeno. Skal be henne sjekke om de har fått tennene enda, da er det vel litt lettere å sette alder på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hva jeg vet om hvordan villkatter blir behandlet enkelte steder, så vil mitt råd være; få de avlivet så humant som mulig, så snart som mulig. Desverre.

Jeg foreslo det - men det var ikke aktuelt. De har visst bestemt at dersom de klarer seg så skal de bli statoilhydropuser der nede. Så da får jeg bare gjøre det jeg kan og hjelpe dem med det jeg kan, og presse på at de får dem kastrert dersom de overlever "barndommen".

Det er ikke veldig lenge siden det var en storaksjon med avlivning av villkatter i Luanda, pga. rabies, nå er vistnok den situasjonen under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Kjøtt kan dem få tak i, fløte har dem, jeg sa at jeg ikke trodde fløte var noe å gi dem, men sa sukkervann og utvannet kattemat, de har friskies tørrfor til katt som de har brukt til mammakatten og de andre kattungene, er vel uansett bedre enn ikkeno. Skal be henne sjekke om de har fått tennene enda, da er det vel litt lettere å sette alder på dem?

Fløte kan nok bli kraftig kost,men som det blir sagt over her så skal geitemelk være bra.

Legge i bløt tørrforet i geitemelk eventuellt hvis de ikke klarer å tygge det tørre.

Ellers kan Gråtass ha et poeng hvis ingen vil "eie" dem og foringen ikke vil være stabil over lang tid...Dessverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. :) Kattene blir ikke overlatt til seg selv igjen, det har jeg mammas ord på. Hun er like hønemor som meg, så tipper den biten er i orden. Har mailet henne tips om oppmalt kjøtt og geitemelk.

Kjenner jeg smiler stort når jeg hører om sånne mennesker.Hils mamma'n din og send henne en klem herfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg smiler stort når jeg hører om sånne mennesker.Hils mamma'n din og send henne en klem herfra :P

Takk, det skal jeg gjøre. :) Kommer nok til å legge press på dem om å ta dem til norge og la meg overta dem om hun ikke ser syn på to katter når de skal flytte hjem til norge igjen, kjenner jeg meg selv rett - selv om de blir tatt vare på videre der. :) At det koster mer i karantene enn fornuftig er, det overser vi glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg plutselig fikk Mini på 2 uker i fanget så ble jeg (av dyreverndame) rådet til å blande ut fløte eller helmelk med litt vann og piske inn eggeplomme. Han ble litt senere adoptert av ei kattemor som hadde to kattunger fra før helt uten problem. :)

Han ble forresten ikke ordentlig mett av fløtemelkeeggeblandinga da. Skreik og skreik helt til jeg fikk tak i morsmelkerstatning 2 dager etterpå. Du kan ikke sende nedover i posten da? Om de er så små at de ikke kan spise hardere kost...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at man kan blande 1,5 dl kaffefløte (må være kaffefløte og ikke vanlig fløte) 1,5 dl kokt vann og en eggeplomme. Om de ikke har kaffe fløte der nede kan de sikkert bruke geitemelk i steden. :P

Ja, er vel "Demo" som har tipset om dette, eller? Mener det var dette vi fikk som tips når lille Mini ble funnet :rolleyes2: Og antar hun vet litt hva hun snakker i :P

Håper pusene klarer seg da! Men ja, aner du alder på dem? Er de så små at de må ha hjelp til å gjøre fra seg liksom? (Som Mini var, og som var heldig å hadde en Buffy til å hjelpe seg). Eller er de såpass at de kan begynne å spise vanlig mat?

Tror vi anslo at lille Mini her var mellom 10 og 14 dager ca...

DSC08851.jpg

14082007715.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner virkelig ikke hvor gamle de er - hun sier de kan gå, men ikke bra. Og de er små, men det er visst vanlig for kattene der nede. Har ikke hørt noe mer om dem, hun hadde gitt dem fløte/vann/eggemix i går, men sa at de ikke ble mette av det. De håper fremdeles at mammakatten skal dukke opp - eller at den andre hunkatten som tusler rundt der skal overta - spørs vel om de klarer seg om ikke det skjer. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er vel "Demo" som har tipset om dette, eller? Mener det var dette vi fikk som tips når lille Mini ble funnet :whistle: Og antar hun vet litt hva hun snakker i :D

Jepp var det, så regner med det funker :D

Håper det går bra med de små!

Edit: Veldig dumt at de ikke blir mette av det. Man kan ha i større deler fløte og eggeplomme kanskje? Jeg vet sannelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Glemt helt denne tråden jeg. Kattungene ble svake og dårlige, og da den ene døde valgte dem å ta livet av den gjenlevende for å ikke pine den. Trist, men sånn er det.

Trist, men ja, som du sier, sånn er det bare... Var strevsomt nok med en liten Mini og jeg hadde morsmelkerstatning og "vaskehjelp". Er likevel temmelig sikker på at han kunne vært i en helt annen form den dag i dag om han ikke fikk komme til en ordentlig kattemor etter ei stund. Han ville sikkert klart seg, men kanskje ikke vært helt den slasken han er nå! :P

Og heeelledussen så liten og søt han var! *veksle mellom å kikke bort på diger slask og minipus på bilder* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant, i norge hadde man nok fint fått dem til å overleve om det ikke lå andre grunner bak da. Men i Angola så er det ikke så enkelt å få tak i alt man trenger. Men hei, kanksje jeg skal kjøpe morsmelkerstatning og sende med dem tilbake etter jul, tilfelle det dukker opp flere minipuser. Hmh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...