Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund angrep førerhund


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg vil ikke se videoen, jeg synes det var ille nok å lese teksen. Det er vondt å lese om sånt; det er en hund som blir angrepet når den gjør en beundringsverdig og GOD jobb, og det er en dame som må høre hunden sin bli skadet uten mulighet til å gjøre noe for å stoppe det. Trist og forkastelig rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt villt...Så ut som om eieren fikk seg en overasskelse da hunden bare røsket avsted og tilta helt...

Han prøvde virkelig hardt og få hunden løs.Huff.Egentlig forstår jeg kanskje at han bare gikk,han var vel helt vekkreist etter alt adrenalinet...Jeg tror faktisk at han ikke engang merket at eieren var blind...Han så veldig opptatt ut..Jeg satt hvertfall og måpte og følte at det hele skjedde waaay to fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeekkelt det der ja.. Så idiotiskt at han ikke klarte å ha kontroll på hunden sin da.. Tror ikke førerhunden gjorde stort.. Den gjorde jo bare jobben sin. Uff.. Men synes dog han burde snakket og forklart hva som skjedde til den blinde eiern..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke videoen, da jeg syntes teksten var ille nok. Men tror nok ikke mannen var forberedt på at hunden hans skulle angripe, og han fikk seg nok sikkert et sjokk. Syntes han var ganske flink jeg, som fikk sparket hunden sin løs fra den andre, vet ikke om jeg hadde klart å reagere så hardt dersom hunden min angrep en annen hund. (men nå har jo jeg en relativt liten, letthåndterlig hund da.) Men forferdelig sak! Og fryktelig uheldig at det skulle være en førerhund da, av alle ting. Kjempetrist uansett hva som blir angrepet, men likevel.

Ellers syntes jeg teksten under videoen var teit, der står det "her sparker pitbull-eieren hunden løs fra.." eller noe sånt, og det står ikke NOE sted i teksten at det er en pitbull, det står at det er en muskuløs blandingshund, muligens med terrier i seg..

Husker sjefen fortalte at en gang han var på vei hjem fra tur med en liten hund her ved pensjonatet, så kom det en mann gående med en newfoundlender, og den rev seg løs og prøvde å angripe den lille hunden, som sjefen fikk løftet opp og lempet innenfor porten vår(de var nesten hjemme fra tur, så han fikk løpt fram til porten). Eieren av newfoundlenderen sto bare og så på litt, og så bare snudde han og gikk. Sjefen fikk jo tak på nuffen og fikk bundet den fast i porten(på utsiden), den var jo ikke sint på folk, men klikket helt på den lille hunden. Eieren kom tilbake etter 20 min og beklaget noe helt fryktelig, han ble så sjokkert over hundens oppførsel at han visste ikke hva han gjorde, hadde aldri opplevd noe slikt før. Så jeg forstår at folk kan finne på å bare gå, selv om det er forferdelig, og i farten har mannen sikkert ikke fått med seg at damen var blind, og at det var en førerhund, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen var av ganske elendig kvalitet, og ikke spesielt "opprørende" sånn sett (har sett betydelig verre filmer). Det er en hund som slåss med en annen hund, og en eier som prøver å få hunden sin til å slutte. Svært lite å se egentlig..

Men stakkars, stakkars blinde dame og førerhund! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er da ikke noe værre at en hund kommer seg løs og angriper en førerhund enn om den skulle angrepet en av våre hunder - ærlig talt.

Jeg så videoen - jeg ser en eier som faktisk forsøker som best han kan å få bikkjene fra hverandre - han klarer det til slutt - jeg tror jeg ville vært for opprørt til å høre med den andre eieren om hvordan ting gikk jeg også om jeg var i den settingen.

Dette var sånn jeg ser det ett uhell, kunne ha skjedd en hvilken som helst hund - og det hadde vært like synd uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe værre at en hund kommer seg løs og angriper en førerhund enn om den skulle angrepet en av våre hunder - ærlig talt.

Jeg så videoen - jeg ser en eier som faktisk forsøker som best han kan å få bikkjene fra hverandre - han klarer det til slutt - jeg tror jeg ville vært for opprørt til å høre med den andre eieren om hvordan ting gikk jeg også om jeg var i den settingen.

Dette var sånn jeg ser det ett uhell, kunne ha skjedd en hvilken som helst hund - og det hadde vært like synd uansett.

Ikke noe annen forskjell enn at eieren av førerhunden ikke har noen sjanse til å hjelpe sin egen hund, som vi andre har. Og om denne hunden skulle bli redd for hunder etter et slikt angrep, så har det mye mer å si enn om en vanlig familiehund blir det.

Dessuten så er hunden vel løs i starten? Tviler litt på at det kom som lyn fra klar himmel at denne hunden plutselig flyr på andre hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så er hunden vel løs i starten? Tviler litt på at det kom som lyn fra klar himmel at denne hunden plutselig flyr på andre hunder...

Nå har jeg ikke sett videoen, men slik jeg har lest og forstått det så var den andre hunden i bånd? Men meeeeget mulig jeg tar feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett videoen, men slik jeg har lest og forstått det så var den andre hunden i bånd? Men meeeeget mulig jeg tar feil her.

Jeg ser ikke noe bånd som eier holder i hvert fall på hunden som angriper. Men hunden liggende på bakken med en leke foran seg, og eier stående ved siden av. (Og i min verden så er "i bånd" når eier holder i andre enden av et bånd da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og i min verden så er "i bånd" når eier holder i andre enden av et bånd da...)

I min verden også selvsagt Men jeg mente å ha lest at båndet ble rykket ut av den sinte hunden eiers hånd nemlig...

Jiiises.... tror jeg avventer å uttale meg mer til noen andre som har sett videoen kan komme med fakta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så videoen nå, han hadde bånd på hunden, han hadde hverfall et bånd han tok tak i når han endelig fikk hunden sin løs igjen... og jeg må tilføye at mannen gjorde hva som stod i hans makt for å få hunden sin vekk fra den andre hunden, han sparket, slo og gikk direkte inn i slosskampen. Når hunden sprang fra ham så sprang han sporenstraks etter for å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå havner vi på litt ville veier da, men dette er rett før hunden stikker, og hvor er båndet? For det er stor forskjell å miste en hund av denne typen og ha den løs/ikke holde i båndet. Jeg klarer ikke helt å tro at denne hunden aldri har vist noen aggressjon mot andre hunder før, ergo man tar sine forhåndsregler...

band.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å se om det er en tynn line på det bildet eller ikke. På filmen mener jeg at jeg kunne se at båndet ble rykket ut av hånden hans og at han løp det han maktet etter for å stoppe hunden. Når de sloss, gjorde han det han kunne. Jeg synes ikke mannen gjorde noe galt, bortsett fra å ikke hjelpe dama etterpå, men er ikke lett å vite hvordan man reagerer i en så dramatisk situasjon... Hunden derimot har et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt er det jo aldri en første gang at en hund flyr på en annen. Hunder som flyr på andre hunder, har helt sikkert gjort det siden de var 8 uker gamle. Det er jo f.eks ikke noe som kan dukke opp i forbindelse med f.eks kjønnsmodning, det er jo f.eks ikke en eneste hannhundeier i hele verden som har blitt att på senga av sin før så snille unghunds plutselige aggresjon mot andre hannhunder.. Så selvsagt burde eieren vært obs på dette, noe annet ville jo vært å la tvilen komme tiltalte til gode, og sånt gjør man jo ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt er det jo aldri en første gang at en hund flyr på en annen. Hunder som flyr på andre hunder, har helt sikkert gjort det siden de var 8 uker gamle. Det er jo f.eks ikke noe som kan dukke opp i forbindelse med f.eks kjønnsmodning, det er jo f.eks ikke en eneste hannhundeier i hele verden som har blitt att på senga av sin før så snille unghunds plutselige aggresjon mot andre hannhunder.. Så selvsagt burde eieren vært obs på dette, noe annet ville jo vært å la tvilen komme tiltalte til gode, og sånt gjør man jo ikke..

Tenkte nett da samma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt er det jo aldri en første gang at en hund flyr på en annen. Hunder som flyr på andre hunder, har helt sikkert gjort det siden de var 8 uker gamle. Det er jo f.eks ikke noe som kan dukke opp i forbindelse med f.eks kjønnsmodning, det er jo f.eks ikke en eneste hannhundeier i hele verden som har blitt att på senga av sin før så snille unghunds plutselige aggresjon mot andre hannhunder.. Så selvsagt burde eieren vært obs på dette, noe annet ville jo vært å la tvilen komme tiltalte til gode, og sånt gjør man jo ikke..

Kjøper ikke helt at en hund skader en annen hund såpass mye uprovosert aller første gang den viser noen tegn på aggressjon mot en annen hund. Eier brukte tross alt ganske lang tid på å få løs hunden sin ved å stå og sparke den. Og da klarer ikke jeg og kjøpe at han aldri har sett noen tendenser til dette før akkurat der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke helt at en hund skader en annen hund såpass mye uprovosert aller første gang den viser noen tegn på aggressjon mot en annen hund. Eier brukte tross alt ganske lang tid på å få løs hunden sin ved å stå og sparke den. Og da klarer ikke jeg og kjøpe at han aldri har sett noen tendenser til dette før akkurat der og da.

Vet du, akkurat der er jeg uenig med deg. Jeg tror fint at en hund kan klikke PLUTSELIG lik denne hunden gjorde som sin første gang. Klart, den har sikkert utagert i bånd tidligere- men ikke mer enn at fører gjerne har kunnet holde den igjen.

Samtidig, kan det jo være at det ikke er en første gang- det er jo umulig for oss synsere å si noe om. MEN, at en første gang kan gå så galt og komme så plutselig som den nevnte saken, jo det tror jeg. Du skjønner, ikke alle hunder leser samme bøkene som vi gjør når det gjelder avvikende adferd og tegn underveis :icon_redface:

*flirer *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, akkurat der er jeg uenig med deg. Jeg tror fint at en hund kan klikke PLUTSELIG lik denne hunden gjorde som sin første gang. Klart, den har sikkert utagert i bånd tidligere- men ikke mer enn at fører gjerne har kunnet holde den igjen.

Samtidig, kan det jo være at det ikke er en første gang- det er jo umulig for oss synsere å si noe om. MEN, at en første gang kan gå så galt og komme så plutselig som den nevnte saken, jo det tror jeg. Du skjønner, ikke alle hunder leser samme bøkene som vi gjør når det gjelder avvikende adferd og tegn underveis :icon_redface:

*flirer *

Vi kommer nok til å ha forskjellig mening der. Jeg mener eier var uansvarlig her. Og helt ærlig trur jeg ikke så mange hadde ment at det var bare et kjedelig uhell om det var deres egen hund som ble tygget såpass opp. Men meg om det. Han holdt nok godt fast i båndet på sin supersnille hund som plutselig bare tygget opp en annen hund ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja - at det er den aller første gangen noe slikt har skjedd er vel det alle sier - hver gang.. Så ja - hvis man skal tro dèt er vel alle unnskyldt, hele tiden.

Men eieren her var jo raskt på plass, jobbet iherdig for å få løs hunden, og greier det jo ganske greit. Faktisk ganske imponerende for aller,aller første gangen.

Dog var labradoren oppe på bena umiddelbart, og løp faktisk etter eier og "pitbull" på slutten av videoen - så den kan jo neppe ha blitt SÅ skremt i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Gammel sak dette her, men eier av pitbullen er identifisert, tiltalt og straffet.

Daily Mail.

Han er fratatt retten til å eie dyr i 10 år, 150 timers samfunnstraff og oppreisning både til eier og Guide Dogs for the Blind Association.

Tynn line eller ikke, så var hunden "unleashed" i følge artikkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...