Gå til innhold
Hundesonen.no

Haflinger


Djervekvinnen

Recommended Posts

De er vel forskjellige fra hest til hest men jeg stellte en og den var ikke veldig ålright. var en 9 åring om den var lite håndtert eller om den var bare frekk vet jeg ikke men var en sær hest. Gikk på folk, og vanskelig å ri pga den hadde utrolig mye egene meninger. Men for utenom dette var den en knall hest og steller og kjøre med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente en herlig liten haflingerhingst en gang, han var da 3 år. Veldig snill og grei, enkel å håndtere, men, så var han også mye jobbet med da, horsemanship og naturlig hestehold der i gården, gikk på utegang sammen med 2 vallaker, og visste å oppføre seg pent. :blink: Men, dette er jo bare en hest, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg sitter å ser på hvilke hesterase jeg kunne tenke meg, hvis det skulle bli aktuelt med hest. De jeg kom frem til var Camargue,Friser og Haflinger. Jeg kutta ut Camargue fordi de sikkert ikke er så lett å få tak i, og så var de itillegg, ut ifra rasebeskrivelser, ganske "fyrrige" og litt krevende,tøff hest. Friser er nydelig med ALT for dyr..

Har hørt at Haflinger er en stødig, vennlig hesterase som er hardfør. Jeg ønsker en rase som er vennlig av natur og kan takle norskt klima bra. Itillegg er de litt større enn en islandshest (som jeg er vandt til fra før) og litt mer heste aktig og penere.

I rasebøkene står Haflinger som Hest, ikke ponni. ( sant?)

Kan ikke tenke meg de vanlige hestene som islending, nordlandshest, døla og fjording. Så etter å ha sett i rase bøkene syns jeg haflinger så bra ut. Så også at det finnes oppdrettere her til lands av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er hest eller ponni er jo avhengig av mankehøyde, de fleste er ponnier høydemessig, selv om de beskrives som små hester. Jeg har sett myyye på Haflinger, og har stått mellom den og Nordlandshesten lenge (som forøvrig ikke er noe vanligere enn Haflinger, bare så det er sagt:p ). Det er en utrolig vakker rase, men jeg har inntrykk av at den har lidd noe under det. Det har vært mye avl som har vært so som so, og i Norge er ikke avlsreglene like strenge som i utlandet. Det er altså megaviktig å være nøye med papirene! Viktig også å være nøye med kroppsbygning, mange er utpregede kjørehester i kroppsform, mens andre igjen heller mer mot rideponni-utseende. Det er en utrolig lekker og allsidig hest, men jeg har som sagt inntrykk av at det er mye dårlig avl ute og går, og at det kan være vanskelig å få tak i en god Haflinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier en haflingervallak nå, og har hatt han i over to år. Han er 6 år, og verdens snilleste å holde på med! Han kan hoppe og sprette litt i perioder da, men ellers er han helt super. Nå går han lc dressur, og jeg har hoppet 1.20 enkelthinder med han. Startet senest i dag 90cm bane. Han er også helt super på tur, i boksen, i stallgangen, å hente inn, osv. Kan brukes til alt. Han er av den edle typen, og ikke den "gamle" kraftige. Litt mer sportsvariant. Jeg er veldig fornøyd med valg av rase, og kan virkelig anbefale den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skal du bruke hesten til da? jeg har hatt flere raser, og til hobby så er haflingeren en fin rase, men skal du konkurere litt opp i klassene ville jeg valgt en annen rase.(haflingere kan også bli gode, er ikke det,men det er Få.) skal du kun på tur, så er det mange fine raser, ink haflingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hva skal du bruke hesten til da? jeg har hatt flere raser, og til hobby så er haflingeren en fin rase, men skal du konkurere litt opp i klassene ville jeg valgt en annen rase.(haflingere kan også bli gode, er ikke det,men det er Få.) skal du kun på tur, så er det mange fine raser, ink haflingeren.

Haflingerne kan sagten klare sig op i klasserne, Jeg har tidligere passet en haflingerhingst i Danmark som var A-ponni og da ejeren blev for gammel til ponni, begyndte hun at starte den i klasser for stor hest, til den blev solgt.

Den var forresten max stangmål for ponni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir turhest. Konkurrerer ikke eller er interessert i det. Men den må være hardfør og kunne være ute om vinteren i vind og tåle turer oppi fjellet og kupert terreng. Samtidig er jeg ikke glad i de mer fyrrige typene hest, men liker de stabile og rolige, som har et naturlig vennlig, rolig gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haflingerne kan sagten klare sig op i klasserne, Jeg har tidligere passet en haflingerhingst i Danmark som var A-ponni og da ejeren blev for gammel til ponni, begyndte hun at starte den i klasser for stor hest, til den blev solgt.

Den var forresten max stangmål for ponni.

Jeg skrev vell at det er de som blir gode også,men det er få? det er ikke haflingere som dominerer de høye klassene for ponnier.(det er endel i dessur, og noen få i sprang)

ang hobbyhest/ponni så er det jo masse og velge mellom :P Haflingeren tåler jo masse, og er en god allroundhest som finnes i heste og ponny form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell litt forskjellig innen haflinger som i andre raser, de skal vell i utgangspunktet være rolig og kald i hodet, men jeg har vært bort i 3 stk og 2 av de var ikke spes trivelige. Men hvordan en hest blir, uansett rase, mener jeg 90% av lynnet har med oppdragelsen og håndteringen de får fra de er små. :icon_cry: Hvis du skal ha en turhest tipper jeg haflingeren passer deg perfekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...