Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor avler vi på hunder som ikke føder naturlig?

ipadda

Recommended Posts

Skrevet

Vel.. Om en tispe kan føde naturlig eller ikke, veit man jo strengt tatt ikke før man prøvd å avle på henne, sant? Og at det er keisersnitt en gang, betyr jo ikke nødvendigvis at det MÅ være det neste gang? Eller hva om hun føder naturlig første gangen, men må ta keisersnitt andre gangen? Skal man da avle på avkommene fra første kullet, men ikke det andre?

Det finnes mange grunner til at valper med tas med keisersnitt. Jeg synes jo årsaken må tas med i vurderingen - hva enten den er klarlagt eller antatt. Sannsynligheten for at tispa ikke skal kunne føde naturlig neste gang vil jo variere med hva grunnen til det opprinnelige keisersnittet er. Har tispa har hatt en naturlig og grei fødsel første gang, vil jeg tro sannsynligheten er liten for at det er arvelige årsaker til at hun må tas med keisersnitt neste gang (men her er jeg ute på tynn is).

Hvorvidt de føder naturlig eller ikke, har vel ikke så mye med kropps-størrelse å gjøre. En av rasene som ofte må ta keisersnitt (hvor det også ofte planlegges i forveien) er jo engelsk bulldog, og de er ikke spesielt små, selv om de er lave. :icon_redface:

Som sagt: Det finnes mange grunner til at keisersnitt blir nødvendig, og tispas størrelse i forhold til valpestørrelsen er en av dem. Så jo, kroppsstørrelse har en hel del å si for fødsel på de aller minste rasene. Det er selvsagt bare EN grunn.

Skrevet

Oppdretterene gjorde en kjempe jobb og avlet bare på tisper som fødte selv og som årene gikk så gikk det fra 100 til 50 % mht keisersnitt.

Hvordan visste oppdretterne at tispene ville føde naturlig da? Altså, man vet vel ikke om det blir keisersnitt eller ikke før fødselen er igang?

Skrevet

Hvordan visste oppdretterne at tispene ville føde naturlig da? Altså, man vet vel ikke om det blir keisersnitt eller ikke før fødselen er igang?

At man ikke avlet videre på tisper som måtte ta keisersnitt, at det ble bare med det ene kullet, mens de som fødte normalt fikk flere kull. Har jo tatt mange år før man fikk noe resultat av dette, men i dag så er det mange flere Boston tisper som ikke tar keisersnitt.

Skrevet

Som Astrid Indrebø sier det, mye går på vane og myter. Spes på eng bulldog er det mange som bestiller keisersnitt før de i det hele tatt vurderer tanken på å la tispa føde selv. De hadde et "forsøk" på NVH for noen år siden, der de tagg oppdretterne om å i det minste la tispa prøve først før de snittet, de sto tilgjengelig for oppdretter 24/7 rundt termin. Det viste seg at det kun var en tispe som ikke fikk veer i det hele tatt (dette er arvelig, så tispevalper fra dette kullet samt mor og hennes søstre bør aldri avles på) flere fødte selv om enn med noe problemer pga valpenes store hoder, og to måtte snittes da valpene ikke kom ut, tross sterke fine veer hos tispa. Nå husker jeg dessverre ikke antallet tisper det var snakk om, men tror det var rundt 10. Men det viser jo at rasen kan føde selv, det er "bare" hodene som er avlet så store at de får problemer ved vaginal fødsel.

Skrevet

Min Boston var tispe nr 4 i rekken av de som fødte normalt, men denne tispen hadde da for smalt bekken.

I disse rasene (engelsk bulldog, mops, boston etc) så er vel som oftest ikke hovedgrunnen til den unormalt høye forekomsten av keisersnitt at tispen har for smalt bekken, men at valpene har for store hoder i forhold til det som ville vært normalt fra naturens side om vi mennesker ikke hadde styrt avlen...

Skrevet

Det viste seg at det kun var en tispe som ikke fikk veer i det hele tatt (dette er arvelig, så tispevalper fra dette kullet samt mor og hennes søstre bør aldri avles på)

Har du noen dokumentasjon på dette?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har snakket med 4 veterinærer (bla på NVH) og alle sier jeg ikke trenger bekymre meg for at Blaze ikke fikk veer, men fikk hun morkakae løsning også, så det KAN jo være hun tilslutt hadde fått det. Men jeg tror ikke det..

Jeg skal jo avle på hennes datter. (og linjene til Blaze og hennes søster har født normalt)

Skrevet

Har du noen dokumentasjon på dette?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har snakket med 4 veterinærer (bla på NVH) og alle sier jeg ikke trenger bekymre meg for at Blaze ikke fikk veer, men fikk hun morkakae løsning også, så det KAN jo være hun tilslutt hadde fått det. Men jeg tror ikke det..

Jeg skal jo avle på hennes datter. (og linjene til Blaze og hennes søster har født normalt)

Nei, fikk dette muntlig fra Indrebø, hun hadde et latinsk navn på vemangel, og dette var arvelig sa hun.

Edit: fant dette udraget av et foredrag av den svenske veterinæren Catarina Lunde Forsberg

Primær veesvakhet:

-Mangel på veer kan komme av infeksjon, svak livmorsmusklatur, feil fôring, m m. Det kan være arvlig betinget.Om man ikke finner årsaken på veemangelen bør ikke tispa brukes mer i avl.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...