Gå til innhold
Hundesonen.no

Slektsforskning

Argyr

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har holdt på med dette i en del år, og har sporet slekta tilbake til vikingtiden i Norge (og enda lenger bakover nedover på kontinentet). Men man kan jo selvfølgelig aldri være helt sikker på at alt er riktig, og noen feil er det nok noen steder. Og det er ikke usannsynlig at det er noen som er adoptert uten at det er dokumentert noe sted. For ikke å snakke om utroskap som kan ha uhelding innvirkning på riktigheten av slektstavler :rolleyes2: Jeg kan kanskje være etterkommer etter Christian IV (9 tipp eller noe sånt), men det kommer helt an på hvilke av hans uekte barn man regner med i tellingen (de var ikke få), og hvilke av dem som faktisk var hans barn og hvem som bare ble påstått at var det. Noen slektsforskere har ikke vært så nøye på sånt, da de var mer opptatt av å kunne hevde å være av kongelig avstamning enn å bruke pålitelige kilder :P

Ellers er det mange småfeil (og noen større) i forskjellige kilder rundt omkring, så det lønner seg å sjekke flere kilder mot hverandre. Tidligere var de heller ikke så nøye på å være originale i navnevalg, og det er mange i samme aldersgruppe som heter det samme og som bor på samme sted. Og bare få generasjoner bakover brukte man heller ikke etternavn på samme måte som vi gjør nå. Dette kan forøvrig være litt irriterende når man bruker utenlandske slektsprogrammer og databaser. Det gir jo ingen mening å liste opp folk i Larsenfamilien når de som heter Larsen ikke har annet til felles enn at de har en far som het Lars (og det var mange). Og når man skal søke på noen, vet man ofte ikke om man skal skrive inn farsnavnet eller gårdsnavnet som etternavn.

Hehe, snakker om uoriginale navnevalg: min tippoldefar het Jens Olsen, hans far het Ole Jensen, hans far igjen het Jens Olsen og hans far igjen het Ole Jensen. De tre første har samme gårdsnavn, men den siste flyttet fra en gård til en annen og står noen steder oppført med et gårdsnavn og noen steder med et annet. Og halvparten av alle gutter som ble født deromkring i et par hundre års tid het vel Ole eller Jens de også, så her er det stort potensiale for forvirring :P

Skrevet

Jeg drømte her en natt at jeg var kommet helt tilbake til 1000-tallet og ble skikkelig skuffa når jeg våknet. Nå har jeg limt inn navn som Guttorm Gydasson, Gjertrud Dugalsdatter og Sigurd Galte fra 1200-tallet og programmet sier jeg nå har 23 generasjoner på det meste.

:hmm:

:hmm:

Skrevet

Dere er flinke. : )) Jeg kommer ikke lenger enn til oldeforeldrene mine på pappa sin side. Aner ikke hvordan jeg skal finne ut av hvem som er foreldrene dems osv. Kommer jo ikke noe opp når jeg søker, evnt bare en linje om fødselsdato & død. :hmm:

Skrevet

Dere er flinke. : )) Jeg kommer ikke lenger enn til oldeforeldrene mine på pappa sin side. Aner ikke hvordan jeg skal finne ut av hvem som er foreldrene dems osv. Kommer jo ikke noe opp når jeg søker, evnt bare en linje om fødselsdato & død. :hmm:

Du må inn i de skannede kirkebøkene om du vil lenger bak. Ta fødselsdato (år) og sted, og finn kirkeboka for det stedet. Her må det letes! Legger du det inn i slektsprogram kan du få varsel når programmet finner felles aner i andres tavler. Det kan også være en idé å søke i debattforaene på navnene og gårdene og se om du finner noe der.

Noen ganger blir man bare stående fast, da fortsetter man et annet sted. Og så kan man jo legge inn meldinger på slektsforum og spørre om noen kan hjelpe. :hmm:

Førstehjelp for slektsforskere

Skrevet

Noen som vet om noen bra søkesider for slektsforskning i utlandet? Især Storbritannia, Polen og Tyskland?

:D nå fikk jeg akkurat Mail fra en Brenda i USA, vi har 28 like enheter på vårt slektstre.. :P spennende!

Stilig! Spennende da! :D

Skrevet

Men nå har eg et problem. Min tipp tipp oldefar er født i 1850 og kirkebøkene går bare tilbake til 1851... Hva gjør eg da?

edit: For å finne foreldrene hans.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...