Gå til innhold
Hundesonen.no

Slektsforskning


Argyr

Recommended Posts

Men finnes det andre brae steder enn digitalarkivet?

DIS-Norges forum kan du prøve å søke litt rundt på eller skrive innlegg som gjest.

Digitalarkivet har også et brukerforum.

Digitalarkivets scannede kirkebøker

DIS-Norges gravplassøk

Familysearch har en del, gjerne knyttet til folk som er utvandret til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på med dette i en del år, og har sporet slekta tilbake til vikingtiden i Norge (og enda lenger bakover nedover på kontinentet). Men man kan jo selvfølgelig aldri være helt sikker på at alt er riktig, og noen feil er det nok noen steder. Og det er ikke usannsynlig at det er noen som er adoptert uten at det er dokumentert noe sted. For ikke å snakke om utroskap som kan ha uhelding innvirkning på riktigheten av slektstavler :rolleyes2: Jeg kan kanskje være etterkommer etter Christian IV (9 tipp eller noe sånt), men det kommer helt an på hvilke av hans uekte barn man regner med i tellingen (de var ikke få), og hvilke av dem som faktisk var hans barn og hvem som bare ble påstått at var det. Noen slektsforskere har ikke vært så nøye på sånt, da de var mer opptatt av å kunne hevde å være av kongelig avstamning enn å bruke pålitelige kilder :P

Ellers er det mange småfeil (og noen større) i forskjellige kilder rundt omkring, så det lønner seg å sjekke flere kilder mot hverandre. Tidligere var de heller ikke så nøye på å være originale i navnevalg, og det er mange i samme aldersgruppe som heter det samme og som bor på samme sted. Og bare få generasjoner bakover brukte man heller ikke etternavn på samme måte som vi gjør nå. Dette kan forøvrig være litt irriterende når man bruker utenlandske slektsprogrammer og databaser. Det gir jo ingen mening å liste opp folk i Larsenfamilien når de som heter Larsen ikke har annet til felles enn at de har en far som het Lars (og det var mange). Og når man skal søke på noen, vet man ofte ikke om man skal skrive inn farsnavnet eller gårdsnavnet som etternavn.

Hehe, snakker om uoriginale navnevalg: min tippoldefar het Jens Olsen, hans far het Ole Jensen, hans far igjen het Jens Olsen og hans far igjen het Ole Jensen. De tre første har samme gårdsnavn, men den siste flyttet fra en gård til en annen og står noen steder oppført med et gårdsnavn og noen steder med et annet. Og halvparten av alle gutter som ble født deromkring i et par hundre års tid het vel Ole eller Jens de også, så her er det stort potensiale for forvirring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømte her en natt at jeg var kommet helt tilbake til 1000-tallet og ble skikkelig skuffa når jeg våknet. Nå har jeg limt inn navn som Guttorm Gydasson, Gjertrud Dugalsdatter og Sigurd Galte fra 1200-tallet og programmet sier jeg nå har 23 generasjoner på det meste.

:hmm:

:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er flinke. : )) Jeg kommer ikke lenger enn til oldeforeldrene mine på pappa sin side. Aner ikke hvordan jeg skal finne ut av hvem som er foreldrene dems osv. Kommer jo ikke noe opp når jeg søker, evnt bare en linje om fødselsdato & død. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er flinke. : )) Jeg kommer ikke lenger enn til oldeforeldrene mine på pappa sin side. Aner ikke hvordan jeg skal finne ut av hvem som er foreldrene dems osv. Kommer jo ikke noe opp når jeg søker, evnt bare en linje om fødselsdato & død. :hmm:

Du må inn i de skannede kirkebøkene om du vil lenger bak. Ta fødselsdato (år) og sted, og finn kirkeboka for det stedet. Her må det letes! Legger du det inn i slektsprogram kan du få varsel når programmet finner felles aner i andres tavler. Det kan også være en idé å søke i debattforaene på navnene og gårdene og se om du finner noe der.

Noen ganger blir man bare stående fast, da fortsetter man et annet sted. Og så kan man jo legge inn meldinger på slektsforum og spørre om noen kan hjelpe. :hmm:

Førstehjelp for slektsforskere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noen bra søkesider for slektsforskning i utlandet? Især Storbritannia, Polen og Tyskland?

:D nå fikk jeg akkurat Mail fra en Brenda i USA, vi har 28 like enheter på vårt slektstre.. :P spennende!

Stilig! Spennende da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...