Gå til innhold
Hundesonen.no

blodspor vs bruksspor

minstemann

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan det blir å trene både blodspor og menneskespor med samme hund. Er det noen her som gjør begge deler, og hvordan gjør dere det da i praksis. Går man like mange blodspor som menneskespor (sånn ca altså) eller er det et poeng å gå betraktelig færre blodspor?

Hvordan er det med rutiner i skogen, bruker man de samme rutinene for både blod og menneskespor, eller er det lurt med ulike rutiner for ulike spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener begge deler med yngstehunden, og kjenner mange som kombinerer. De fleste, inklusive meg selv, går flere menneskespor enn blodsspor, da det er mer lettvint å gjøre igrunn. Tror man bare har fordel av å gå flere menneskespor, da det har mye mindre vitring enn i et blodspor (som jo har både bloddrypp OG fotsporene) og det kan være til fordel for hunden tror jeg. Mange som kun går blodsporprøver trener også bare fotspor med hundene i perioder. Vet ikke helt hva de andre som gjør begge deler gjør, men jeg trener ofte flere fotspor enn blodspor, da jeg slipper blodstyret - og går hunden fotspor og i tillegg er vant til blodlukten så er det ikke noe problem i et helt prøvespor. Eneste forskjellen er at i bruksspor skal de markere gjenstander/pinner og i blodspor skal de markere et sårleie, og klare av to avhopp på ca 10 meter (den ene i forbindelse med vinkel). Der drar man gjerne fordelen av at hunden går på fotsporlukten også - da mister den ikke sporet like lett i avhoppene. Ja, og så har blodspor en mye lengre liggetid da, så man må gjerne trene døgngamle spor også. Sporene på prøver er gjerne nattgamle ++ (alt etter når man starter).

For min del har jeg de samme rutinene - dvs minst mulig, før jeg går sporene (har jeg for mye rutiner og styr går det i krøll for meg på prøver :) ). Hunden kjenner forskjellen med en gang uansett, da det i blodspor starter med et oppspark med ekstra blod i, og den jo får vitring på blodet også lenge før man kommer til starten. Nå vet jeg ikke om dette er noe som vil slå ut på prøveresultater da hun jeg gjør begge deler med er bare 8 mnd, men de jeg kjenner som gjør begge deler gjør det bra i begge deler også på prøver. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig veldig få problemer. Men dem hundene jeg vet om som har holdt på i begge grener har gått menneskespor noen år først.

Største problemet som dukker opp er at hundene lærer gå eldre spor dvs at på sporoppsøk så kan hunden faktisk ta det 12 timer gamle sporet som ligger igjen fra oppsøket i går.

Noe som ikke er feil hvis hunden har lært å gå eldre spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan det blir å trene både blodspor og menneskespor med samme hund. Er det noen her som gjør begge deler, og hvordan gjør dere det da i praksis. Går man like mange blodspor som menneskespor (sånn ca altså) eller er det et poeng å gå betraktelig færre blodspor?

Hvordan er det med rutiner i skogen, bruker man de samme rutinene for både blod og menneskespor, eller er det lurt med ulike rutiner for ulike spor?

Jeg gikk begge deler med Lyng. Gikk et par år kun på menneskespor med ham, før jeg fant ut at jeg hadde lyst til å trene blodspor også med ham. Ikke noe problem. Vi gikk mest menneskespor fordi jeg liker å gå spor og da slapp jeg å vente så lenge. Også gikk vi blodspor i ny og ne. Aldri noe problem med det.

Jeg hadde ingen forskjellige rutiner på de, tror det jeg gjore var temmelig likt i alle fall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...