Gå til innhold
Hundesonen.no

blodspor vs bruksspor

minstemann

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan det blir å trene både blodspor og menneskespor med samme hund. Er det noen her som gjør begge deler, og hvordan gjør dere det da i praksis. Går man like mange blodspor som menneskespor (sånn ca altså) eller er det et poeng å gå betraktelig færre blodspor?

Hvordan er det med rutiner i skogen, bruker man de samme rutinene for både blod og menneskespor, eller er det lurt med ulike rutiner for ulike spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener begge deler med yngstehunden, og kjenner mange som kombinerer. De fleste, inklusive meg selv, går flere menneskespor enn blodsspor, da det er mer lettvint å gjøre igrunn. Tror man bare har fordel av å gå flere menneskespor, da det har mye mindre vitring enn i et blodspor (som jo har både bloddrypp OG fotsporene) og det kan være til fordel for hunden tror jeg. Mange som kun går blodsporprøver trener også bare fotspor med hundene i perioder. Vet ikke helt hva de andre som gjør begge deler gjør, men jeg trener ofte flere fotspor enn blodspor, da jeg slipper blodstyret - og går hunden fotspor og i tillegg er vant til blodlukten så er det ikke noe problem i et helt prøvespor. Eneste forskjellen er at i bruksspor skal de markere gjenstander/pinner og i blodspor skal de markere et sårleie, og klare av to avhopp på ca 10 meter (den ene i forbindelse med vinkel). Der drar man gjerne fordelen av at hunden går på fotsporlukten også - da mister den ikke sporet like lett i avhoppene. Ja, og så har blodspor en mye lengre liggetid da, så man må gjerne trene døgngamle spor også. Sporene på prøver er gjerne nattgamle ++ (alt etter når man starter).

For min del har jeg de samme rutinene - dvs minst mulig, før jeg går sporene (har jeg for mye rutiner og styr går det i krøll for meg på prøver :) ). Hunden kjenner forskjellen med en gang uansett, da det i blodspor starter med et oppspark med ekstra blod i, og den jo får vitring på blodet også lenge før man kommer til starten. Nå vet jeg ikke om dette er noe som vil slå ut på prøveresultater da hun jeg gjør begge deler med er bare 8 mnd, men de jeg kjenner som gjør begge deler gjør det bra i begge deler også på prøver. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig veldig få problemer. Men dem hundene jeg vet om som har holdt på i begge grener har gått menneskespor noen år først.

Største problemet som dukker opp er at hundene lærer gå eldre spor dvs at på sporoppsøk så kan hunden faktisk ta det 12 timer gamle sporet som ligger igjen fra oppsøket i går.

Noe som ikke er feil hvis hunden har lært å gå eldre spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan det blir å trene både blodspor og menneskespor med samme hund. Er det noen her som gjør begge deler, og hvordan gjør dere det da i praksis. Går man like mange blodspor som menneskespor (sånn ca altså) eller er det et poeng å gå betraktelig færre blodspor?

Hvordan er det med rutiner i skogen, bruker man de samme rutinene for både blod og menneskespor, eller er det lurt med ulike rutiner for ulike spor?

Jeg gikk begge deler med Lyng. Gikk et par år kun på menneskespor med ham, før jeg fant ut at jeg hadde lyst til å trene blodspor også med ham. Ikke noe problem. Vi gikk mest menneskespor fordi jeg liker å gå spor og da slapp jeg å vente så lenge. Også gikk vi blodspor i ny og ne. Aldri noe problem med det.

Jeg hadde ingen forskjellige rutiner på de, tror det jeg gjore var temmelig likt i alle fall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...