Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du skulle ha bygd kennel.


turbogutten

Recommended Posts

Jeg sitter jo å dagdrømmer som vanlig og planlegger mitt fremtidige hus :) og i denne sammenheng lurer jeg på noe.

Om du skulle ha laget kennelbygning, altså "bur" på rekke med utgang til luftegårder. Hvor store skulle disse vært? Både innvendig og utvendig. Nevn gjerne også rase du tenker det passer til. Dette er jo bare som soveplass og når man er på jobb event. Altså ikke ett sted de er hele døgnet.

Kom gjerne på innspill på hvordan dere ville innredet det, alt fra gulvet og veggene, til interiøret og uteplassen :hmm:

Jeg vil gjerne høre deres meninger om størrelse på disse to rasene:

Chihuahua

Grand Danois

Da hvor mange meter i lengde X bredde :ahappy:

*spent*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm kan i hvertfall foreslå litt med GD'n=) så dette var ikke en plass de skulle være døgnet rundt... til dine egne eller til utleie?? for jeg mener hvis ikke du er avhengig av å ha MANGE sånne båser kan du jo bruke større mål på de du skal ha.

Si hunden skal være der 7 timer om dagen. Ville nok hatt 4x5 ute og det samme inne... kanskje noe større hvis du ikke skal ha så mange, for det blir jo plasskrevende :ahappy:

ville hatt en seng(som likner en valpekasse) med kanter i et hjørnet. som er lun og god.

Gjerne med slike gulv det er på skoler, da disse er lette å holde reine=)

ute bør det være noe leiker, kanskje trær ellerfjell for å få skygge=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm kan i hvertfall foreslå litt med GD'n=) så dette var ikke en plass de skulle være døgnet rundt... til dine egne eller til utleie?? for jeg mener hvis ikke du er avhengig av å ha MANGE sånne båser kan du jo bruke større mål på de du skal ha.

Si hunden skal være der 7 timer om dagen. Ville nok hatt 4x5 ute og det samme inne... kanskje noe større hvis du ikke skal ha så mange, for det blir jo plasskrevende :)

ville hatt en seng(som likner en valpekasse) med kanter i et hjørnet. som er lun og god.

Gjerne med slike gulv det er på skoler, da disse er lette å holde reine=)

ute bør det være noe leiker, kanskje trær ellerfjell for å få skygge=)

Det blir til egne isåfall, og maks 2 gd om det blir det noengang :hmm: Pappaen min skal tegne huset mitt for meg (han er snekker) også skal 1/3 av huset settes av til hundene. Så det blir en "kennel" sammen med huset på en måte, umulig å forklare! Men iallefall tenker du det er minstemålet ja, du har jo gd selv så da er det sikkert bra! :) Tenker å ha tak over deler av det ute så de får skydd både for sol og for regn :) Tusen takk for svar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du vel egentlig snakker om er vel da et hunderom, ikke sant? Et hunderom som har egen utgang rett inn i en hundegård..

Dette med kennel og "bur på en rekke" - dvs som en oppstallingskennel har vil jo være ganske unødvendig hvis man snakker om kun et par hunder? Hunder er flokkdyr, og jeg ville såklart satse på at man har hunder som er såpass kompiser at de kan være sammen med hverandre når man selv ikke er i nærheten.

Kennel, oppstallingsenheter - her finnes det spesofolle lover og regler for størrelse på disse (for hundepensjonat) - både inne og uteplassen. Personlig ville jeg nok helst ha (minst) doblet dette - hvis jeg hadde hatt plass og råd til det. Men hadde ikke giddet å invistere i noe slikt før man nærmet seg 5-6 hunder, eller noe slikt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du vel egentlig snakker om er vel da et hunderom, ikke sant? Et hunderom som har egen utgang rett inn i en hundegård..

Dette med kennel og "bur på en rekke" - dvs som en oppstallingskennel har vil jo være ganske unødvendig hvis man snakker om kun et par hunder? Hunder er flokkdyr, og jeg ville såklart satse på at man har hunder som er såpass kompiser at de kan være sammen med hverandre når man selv ikke er i nærheten.

Kennel, oppstallingsenheter - her finnes det spesofolle lover og regler for størrelse på disse (for hundepensjonat) - både inne og uteplassen. Personlig ville jeg nok helst ha (minst) doblet dette - hvis jeg hadde hatt plass og råd til det. Men hadde ikke giddet å invistere i noe slikt før man nærmet seg 5-6 hunder, eller noe slikt.

Susanne

Vel ja, men nei. Det er snakk om 4 hunderom som jeg har i planene nå, muligens 5. Kommer til å skille de store og de små hundene når jeg ikke kan følge med på de, ønsker jo å etterhvert muligens drive oppdrett på chihuahua og da er det greit å ha mulighet til å skille av hanner og tisper under løpetid o.l. Men jeg kommer nok også alltid til å ha minst en stor hund sålenge helsen godtar det så vil planlegge det sånn at jeg har plass til dette også :ahappy: Det er jo noe jeg kommer til å investere i som en del av huset fra begynnelsen av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man haren lov og forholde seg til når det kommer til kennelbygg. Her.

Der står alt om størrelser osv. Det eneste jeg husker fra loven er at burene skal være relativt store, at det skal være baderomsgulv og at det utvendige området også skal være inngjerdet. Nå gjelder det riktignok for de som driver med hundepensjonat, men mye av det er nok veldig greit å rette seg etter for privat kennelbygg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man snakker om chihuahuakennel så vil jeg jo anta og tro at de er ganske så hyggelige og sosiale med hverandre - så uansett vil de nok trives best med å gå flere sammen.

Så hvis man tenker å bygge et hus, og tegne inn for hundeoppdrett samtidig, ville jeg ha ha planlagt et par/tre forskjellige hunderom - et som er for hannhunder, et for tisper og kanskje ett for valpekull. Hvert av rommene kanskje er delt inn i to eller tre (i tilfelle man har noen hunder som ikke trives sammen), og selvsagt adgang til forskjellige hundegårder.

Selve oppdelingen i rommet er jo ikke noe vanskeligere enn hundegårdselementer - og for miniatyrhund er det sikkert tilstrekkelig med at de ligger ned (120 cm høye) - så det er enkelt å få til i alle fall.

Hannhundrommet (særlig når vi snakker miniatyrhund) MÅ være enkelt å rengjøre - fortrinnsvis høyttrykksspyles - så sluk i gulvet ville jeg ha insistert på å ha.

Valperommet og fellesområdet for tisper er kanskje ikke så farlig om det er "vanlig" gulv og vegger (regner med at det er greit nok å holde rent uansett).

At man må ha hundene i nærmest isolat på et hundepensjonat skjønner jeg - dels at hundene jo faktisk ikke trenger å bli venner, smitterisiko og at man har ansvar for andres hunder.

Men i hjemmemiljø, på en kennel, mener jeg at man gjør seg en bjørnetjeneste ved å bygge/innrede ting for enkelt for seg. Og hvis hundene ikke kan bo inne/sammen med oss mennesker, vil de i alle fall sette pris på å bo sammen med andre hunder. Og den sosiale omgangen tror jeg ikke blir tilfredsstilt av å møte kompisene gjennom et gitter/stå i hundegårder ved siden av hverandre.

Hvis man da også ser for seg at disse hunderommene faktisk er inne i huset ditt - ja, så er det selvsagt ikke noe problem å ha de forskjellige hundene (alle elller noen få) inne i resten av huset sammen med deg når det passer seg sånn.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man snakker om chihuahuakennel så vil jeg jo anta og tro at de er ganske så hyggelige og sosiale med hverandre - så uansett vil de nok trives best med å gå flere sammen.

Så hvis man tenker å bygge et hus, og tegne inn for hundeoppdrett samtidig, ville jeg ha ha planlagt et par/tre forskjellige hunderom - et som er for hannhunder, et for tisper og kanskje ett for valpekull. Hvert av rommene kanskje er delt inn i to eller tre (i tilfelle man har noen hunder som ikke trives sammen), og selvsagt adgang til forskjellige hundegårder.

Selve oppdelingen i rommet er jo ikke noe vanskeligere enn hundegårdselementer - og for miniatyrhund er det sikkert tilstrekkelig med at de ligger ned (120 cm høye) - så det er enkelt å få til i alle fall.

Hannhundrommet (særlig når vi snakker miniatyrhund) MÅ være enkelt å rengjøre - fortrinnsvis høyttrykksspyles - så sluk i gulvet ville jeg ha insistert på å ha.

Valperommet og fellesområdet for tisper er kanskje ikke så farlig om det er "vanlig" gulv og vegger (regner med at det er greit nok å holde rent uansett).

At man må ha hundene i nærmest isolat på et hundepensjonat skjønner jeg - dels at hundene jo faktisk ikke trenger å bli venner, smitterisiko og at man har ansvar for andres hunder.

Men i hjemmemiljø, på en kennel, mener jeg at man gjør seg en bjørnetjeneste ved å bygge/innrede ting for enkelt for seg. Og hvis hundene ikke kan bo inne/sammen med oss mennesker, vil de i alle fall sette pris på å bo sammen med andre hunder. Og den sosiale omgangen tror jeg ikke blir tilfredsstilt av å møte kompisene gjennom et gitter/stå i hundegårder ved siden av hverandre.

Hvis man da også ser for seg at disse hunderommene faktisk er inne i huset ditt - ja, så er det selvsagt ikke noe problem å ha de forskjellige hundene (alle elller noen få) inne i resten av huset sammen med deg når det passer seg sånn.

Susanne

Takk for svar :) Selvfølgelig skal hundene gå sammen, og alle sammen skal være inne i huset med meg når jeg kan ha de under oppsyn, det er det ingen tvil om, disse rommene skal kun brukes til å skille de store og de små hundene når jeg ikke er hjemme, f.eks at de får være inne i huset når jeg er borte annenhver dag, det kan jo hende at både de store og de små kan gå sammen men jeg synes det er greit å legge til rette for at det kanskje ikke er en mulighet konstant, spesielt unghunder/valper som da kan være klomsete, både store og små. Det er også greit å kunne skille tisper og hannhunder under løpetiden :ahappy: De skal uansett ikke ha hver sin boks, det blir jo bare hannhunder en rase på ett rom og tisper en rase på ett annet rom, om du skjønner hva jeg mener, så alene skal de jo ikke være uansett :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laget et hunderom i huset, med dør rett ut til luftegården. Vi kan gå inn på vaskerommet i fra hunderommet, veldig greit å ha vaskerom så tett innpå noe som må rengjøres ofte. Det du bør tenke på er framtiden. Kommer du alltid til å bo i huset? kanskje du får økonomiske problemer eller sykdom som gjør at huset må selges, og da må man spørre seg, Hvor mange kjøpere har man til et delvis kennelannlegg??? Du bør få bygget opp hundeavdelingen med tanke på at det er enkelt å endre bruksformen på rommet for de som skal kjøpe huset av deg. Luftegården kan også bygges opp etter samme prinsipp, lag heller en hage som tåler røff behandlig av hundene framfor en ren luftegård med støpt dekke.

En liten del av våres luftegård ligger under verandan våres, det gir ly for regn når de skal ut å tisse. Vi skal plante til med amerikanske blåbærbusker i løpegården som gir skygge til hundene, ly for vind og litt hodebry når de plukker bær. Kommer også til å plante et lite tre, lage en haug med pene steiner til å klatre på og kanskje en sandkasse til å grave i. Funderer også på et lite vannbad type stort fuglebad som er enkelt å rengjøre.

Vi har varmekabler i gulvet og selvfølgelig fliser med fuktsperrende fuger. Veggene består av villmarkspanel. All strøm er montert oppe under taket, så ikke hundene får tygget på noen ledninger. Møblene er gammle og arvet, og de er lette å flytte på med tanke på rengjøring. Hunderommet vårt er bygget i country stil, så da kan det bli en tøff kjellerstue med bar, eller et tøft ungdomsrom til fjortisen. Vi har lagt ned telefon, internett og tv på rommet.

Her er link til bildene

http://hjornsbo.piczo.com/hunderom?cr=6&linkvar=000044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...