Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få opp farten?

Klementin

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en ganske sedat golden som er utrolig flott og som gjør det bra på utstilling. Men jeg sliter med å få opp farten på henne når vi løper. Hun er så og si umulig å gire opp. så det hjelper liksom ikke:) Noen råd til hvordan trene inn å løpe med mer fart?

Skrevet

min også er litt av samme typen :) litt vell bedagelig i traven... jeg prøver å leike/gire henne opp :hyper: har også brukt en skikkelig snadder godbit, vist den til henne rett før vi skal trave, da har det i hvertfall blitt fart :aww:

Heldigvis er ho letter å leike opp nå, så vi girer litt opp rett før vi skal i ringen :)

Og seffer'n rose når hunder gjør som du ønsker, traver energisk og bra ;)

Skrevet

Har du prøvd å la noen andre løpe med hunden, og løpe foran selv (evt. med en leke eller annet hunden liker), eller la en annen hund din hund liker løpe like foran mens dere trener? Verdt et forsøk kanskje? :hyper:

Skrevet

Med fare for å virke frekk - det er ment i beste mening: En hund kan ikke løpe fortere i ringen enn den har fysisk anlegg for ellers, da vil den i så fall slå over i galopp. Ønsker du en hund som virkelig langer ut i travet, kan det være nødvendig å trene på via både kondisjonstrening (en god trent hund løper mer uanstrengt og dermed raskere) og vane. Ved for eksempel å sykle eller jogge med hunden, kan dere utvide steglengden, og få opp farta.

Jeg mener ikke å anta at din hund er feit og uten kondisjon, men det er forskjell på å herje løs i skogen og fare over alt av tuer - og å skulle løpe i et rent og hurtig trav.

Ikke alle hunder er bygget for å kunne løpe så raskt heller - en hund med lengre kropp og lengre bein vil nødvendigvis løpere raskere enn en stutt og lavstilt en. Så lenge hunden løper godt for sin bygning og størrelse, må en av og til være fornøyd med det, og heller benytte seg av noen handlingtriks i ringen.

Jeg løper for eksempel mye yttersvinger med min hund, fordi hun har et høyt tempo, så jeg bruker det jeg kan av ringen (løper gjerne rett på utsiden om det er mulig) - hadde min hund hatt et lavere tempo hadde jeg gjort motsatt; kuttet svinger, løpt litt nærmere sentrum av ringen, osv. Da virker det som om din hund holder samme tempo, samt at du ikke sinker de bak deg - ren høflighet.

Skrevet

Vi gjorde det bra i Kongsberg i helgen, så tjukk er hun nok ikke:) Men jeg kunne nok godt ha trent henne mer, jeg synes det er et godt råd du kommer med. Vi går mye tur, og jeg trener lydighet og søk, men rein kondistrening som jogging og sykling er det dårlig med.

Det er en golden retriever det er snakk om.

Takk for masse gode råd. Hun løper fort når jeg løper foran eller vi går spor, men da er det lett at det blir galopp ja.

Skrevet
Vi gjorde det bra i Kongsberg i helgen, så tjukk er hun nok ikke:) Men jeg kunne nok godt ha trent henne mer, jeg synes det er et godt råd du kommer med. Vi går mye tur, og jeg trener lydighet og søk, men rein kondistrening som jogging og sykling er det dårlig med.

Det er en golden retriever det er snakk om.

Takk for masse gode råd. Hun løper fort når jeg løper foran eller vi går spor, men da er det lett at det blir galopp ja.

Jeg vet du har golden, men også de kan ha variasjoner i kroppsbygning som gjør små utslag - min tispe er såpass stor at hun nødvendigvis blir hakket mer langbeint enn mange av sine konkurrenter. Hannhunden min er under middels, og får rett og slett ikke samme tempoet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
    • Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...