Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få opp farten?

Klementin

Recommended Posts

min også er litt av samme typen :) litt vell bedagelig i traven... jeg prøver å leike/gire henne opp :hyper: har også brukt en skikkelig snadder godbit, vist den til henne rett før vi skal trave, da har det i hvertfall blitt fart :aww:

Heldigvis er ho letter å leike opp nå, så vi girer litt opp rett før vi skal i ringen :)

Og seffer'n rose når hunder gjør som du ønsker, traver energisk og bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke frekk - det er ment i beste mening: En hund kan ikke løpe fortere i ringen enn den har fysisk anlegg for ellers, da vil den i så fall slå over i galopp. Ønsker du en hund som virkelig langer ut i travet, kan det være nødvendig å trene på via både kondisjonstrening (en god trent hund løper mer uanstrengt og dermed raskere) og vane. Ved for eksempel å sykle eller jogge med hunden, kan dere utvide steglengden, og få opp farta.

Jeg mener ikke å anta at din hund er feit og uten kondisjon, men det er forskjell på å herje løs i skogen og fare over alt av tuer - og å skulle løpe i et rent og hurtig trav.

Ikke alle hunder er bygget for å kunne løpe så raskt heller - en hund med lengre kropp og lengre bein vil nødvendigvis løpere raskere enn en stutt og lavstilt en. Så lenge hunden løper godt for sin bygning og størrelse, må en av og til være fornøyd med det, og heller benytte seg av noen handlingtriks i ringen.

Jeg løper for eksempel mye yttersvinger med min hund, fordi hun har et høyt tempo, så jeg bruker det jeg kan av ringen (løper gjerne rett på utsiden om det er mulig) - hadde min hund hatt et lavere tempo hadde jeg gjort motsatt; kuttet svinger, løpt litt nærmere sentrum av ringen, osv. Da virker det som om din hund holder samme tempo, samt at du ikke sinker de bak deg - ren høflighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det bra i Kongsberg i helgen, så tjukk er hun nok ikke:) Men jeg kunne nok godt ha trent henne mer, jeg synes det er et godt råd du kommer med. Vi går mye tur, og jeg trener lydighet og søk, men rein kondistrening som jogging og sykling er det dårlig med.

Det er en golden retriever det er snakk om.

Takk for masse gode råd. Hun løper fort når jeg løper foran eller vi går spor, men da er det lett at det blir galopp ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det bra i Kongsberg i helgen, så tjukk er hun nok ikke:) Men jeg kunne nok godt ha trent henne mer, jeg synes det er et godt råd du kommer med. Vi går mye tur, og jeg trener lydighet og søk, men rein kondistrening som jogging og sykling er det dårlig med.

Det er en golden retriever det er snakk om.

Takk for masse gode råd. Hun løper fort når jeg løper foran eller vi går spor, men da er det lett at det blir galopp ja.

Jeg vet du har golden, men også de kan ha variasjoner i kroppsbygning som gjør små utslag - min tispe er såpass stor at hun nødvendigvis blir hakket mer langbeint enn mange av sine konkurrenter. Hannhunden min er under middels, og får rett og slett ikke samme tempoet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...