Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få opp farten?

Klementin

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en ganske sedat golden som er utrolig flott og som gjør det bra på utstilling. Men jeg sliter med å få opp farten på henne når vi løper. Hun er så og si umulig å gire opp. så det hjelper liksom ikke:) Noen råd til hvordan trene inn å løpe med mer fart?

Skrevet

min også er litt av samme typen :) litt vell bedagelig i traven... jeg prøver å leike/gire henne opp :hyper: har også brukt en skikkelig snadder godbit, vist den til henne rett før vi skal trave, da har det i hvertfall blitt fart :aww:

Heldigvis er ho letter å leike opp nå, så vi girer litt opp rett før vi skal i ringen :)

Og seffer'n rose når hunder gjør som du ønsker, traver energisk og bra ;)

Skrevet

Har du prøvd å la noen andre løpe med hunden, og løpe foran selv (evt. med en leke eller annet hunden liker), eller la en annen hund din hund liker løpe like foran mens dere trener? Verdt et forsøk kanskje? :hyper:

Skrevet

Med fare for å virke frekk - det er ment i beste mening: En hund kan ikke løpe fortere i ringen enn den har fysisk anlegg for ellers, da vil den i så fall slå over i galopp. Ønsker du en hund som virkelig langer ut i travet, kan det være nødvendig å trene på via både kondisjonstrening (en god trent hund løper mer uanstrengt og dermed raskere) og vane. Ved for eksempel å sykle eller jogge med hunden, kan dere utvide steglengden, og få opp farta.

Jeg mener ikke å anta at din hund er feit og uten kondisjon, men det er forskjell på å herje løs i skogen og fare over alt av tuer - og å skulle løpe i et rent og hurtig trav.

Ikke alle hunder er bygget for å kunne løpe så raskt heller - en hund med lengre kropp og lengre bein vil nødvendigvis løpere raskere enn en stutt og lavstilt en. Så lenge hunden løper godt for sin bygning og størrelse, må en av og til være fornøyd med det, og heller benytte seg av noen handlingtriks i ringen.

Jeg løper for eksempel mye yttersvinger med min hund, fordi hun har et høyt tempo, så jeg bruker det jeg kan av ringen (løper gjerne rett på utsiden om det er mulig) - hadde min hund hatt et lavere tempo hadde jeg gjort motsatt; kuttet svinger, løpt litt nærmere sentrum av ringen, osv. Da virker det som om din hund holder samme tempo, samt at du ikke sinker de bak deg - ren høflighet.

Skrevet

Vi gjorde det bra i Kongsberg i helgen, så tjukk er hun nok ikke:) Men jeg kunne nok godt ha trent henne mer, jeg synes det er et godt råd du kommer med. Vi går mye tur, og jeg trener lydighet og søk, men rein kondistrening som jogging og sykling er det dårlig med.

Det er en golden retriever det er snakk om.

Takk for masse gode råd. Hun løper fort når jeg løper foran eller vi går spor, men da er det lett at det blir galopp ja.

Skrevet
Vi gjorde det bra i Kongsberg i helgen, så tjukk er hun nok ikke:) Men jeg kunne nok godt ha trent henne mer, jeg synes det er et godt råd du kommer med. Vi går mye tur, og jeg trener lydighet og søk, men rein kondistrening som jogging og sykling er det dårlig med.

Det er en golden retriever det er snakk om.

Takk for masse gode råd. Hun løper fort når jeg løper foran eller vi går spor, men da er det lett at det blir galopp ja.

Jeg vet du har golden, men også de kan ha variasjoner i kroppsbygning som gjør små utslag - min tispe er såpass stor at hun nødvendigvis blir hakket mer langbeint enn mange av sine konkurrenter. Hannhunden min er under middels, og får rett og slett ikke samme tempoet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig vanskelig å si hva som er "bedre" uten å vite hvordan forutsetningene ser ut. Hvis det er hjelp til rasevalg du vil ha så er det kanskje greit å lage en egen tråd til det med informasjon om hvilken erfaring du har med hund, hvordan hverdagen din ser ut, hvor mye aktivitet vil hunden få, har du planer om noe målrettet aktivitet/sport osv. Hvilke kriterier har du mtp. lyd, pelsstell, støvsuging, størrelse på hunden?  Med denne informasjonen er det lettere å gi råd om en rase som kan passe til ditt potensielle hundehold. Det er helt sikkert flere raser som kan passe kriteriene, og mange som ikke gjør det. 
    • Svarer dere begge to her. Ser at dette kanskje er en god grunn til å vurderer andre raser. Kanskje Aussie eller Collie er bedre?
    • Har ofte erfaring med at de jeg spør på utstillinger eller andre stevner bare roser hunderaser helt og forteller kun det positive. De jeg snakka med på messen var kun positive til rasen.
    • Jeg har møtt noen fine individer, men ikke nok til at jeg tenker at rasen er en fin og god brukshund. Alt for mye merkelig mentalitet ute å går, og allergi og hd
    • Hunder lever fint med tre ben, jeg ser ikke at en amputert tå vil utgjøre store problemer for en såppas sprek rase. Hvis hunden ellers er frisk og sprek ville jeg gjort det, selv om den er godt voksen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...