Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få opp farten?


Klementin

Recommended Posts

min også er litt av samme typen :) litt vell bedagelig i traven... jeg prøver å leike/gire henne opp :hyper: har også brukt en skikkelig snadder godbit, vist den til henne rett før vi skal trave, da har det i hvertfall blitt fart :aww:

Heldigvis er ho letter å leike opp nå, så vi girer litt opp rett før vi skal i ringen :)

Og seffer'n rose når hunder gjør som du ønsker, traver energisk og bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke frekk - det er ment i beste mening: En hund kan ikke løpe fortere i ringen enn den har fysisk anlegg for ellers, da vil den i så fall slå over i galopp. Ønsker du en hund som virkelig langer ut i travet, kan det være nødvendig å trene på via både kondisjonstrening (en god trent hund løper mer uanstrengt og dermed raskere) og vane. Ved for eksempel å sykle eller jogge med hunden, kan dere utvide steglengden, og få opp farta.

Jeg mener ikke å anta at din hund er feit og uten kondisjon, men det er forskjell på å herje løs i skogen og fare over alt av tuer - og å skulle løpe i et rent og hurtig trav.

Ikke alle hunder er bygget for å kunne løpe så raskt heller - en hund med lengre kropp og lengre bein vil nødvendigvis løpere raskere enn en stutt og lavstilt en. Så lenge hunden løper godt for sin bygning og størrelse, må en av og til være fornøyd med det, og heller benytte seg av noen handlingtriks i ringen.

Jeg løper for eksempel mye yttersvinger med min hund, fordi hun har et høyt tempo, så jeg bruker det jeg kan av ringen (løper gjerne rett på utsiden om det er mulig) - hadde min hund hatt et lavere tempo hadde jeg gjort motsatt; kuttet svinger, løpt litt nærmere sentrum av ringen, osv. Da virker det som om din hund holder samme tempo, samt at du ikke sinker de bak deg - ren høflighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det bra i Kongsberg i helgen, så tjukk er hun nok ikke:) Men jeg kunne nok godt ha trent henne mer, jeg synes det er et godt råd du kommer med. Vi går mye tur, og jeg trener lydighet og søk, men rein kondistrening som jogging og sykling er det dårlig med.

Det er en golden retriever det er snakk om.

Takk for masse gode råd. Hun løper fort når jeg løper foran eller vi går spor, men da er det lett at det blir galopp ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det bra i Kongsberg i helgen, så tjukk er hun nok ikke:) Men jeg kunne nok godt ha trent henne mer, jeg synes det er et godt råd du kommer med. Vi går mye tur, og jeg trener lydighet og søk, men rein kondistrening som jogging og sykling er det dårlig med.

Det er en golden retriever det er snakk om.

Takk for masse gode råd. Hun løper fort når jeg løper foran eller vi går spor, men da er det lett at det blir galopp ja.

Jeg vet du har golden, men også de kan ha variasjoner i kroppsbygning som gjør små utslag - min tispe er såpass stor at hun nødvendigvis blir hakket mer langbeint enn mange av sine konkurrenter. Hannhunden min er under middels, og får rett og slett ikke samme tempoet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...