Gå til innhold
Hundesonen.no

Tvangstanker?


Bananen

Recommended Posts

Kan hunden min ha noen tvangstanker av noe slag?

Altså. Hver gang vi skal ut å kjøre nå, har han bestemt seg for å ta en runde rundt bilen før han hopper i baki. En altfor så repedativ handling. Han begynte med dette etter at vi flyttet, ca. en uke eller to etter.

Men kan hunder utføre tvangshandlinger, om man i så måte kan kalle dette det (muligens til en viss grad til å utføre visse handlinger om hunden har separasjonsangst ... men det har vi ikke slitt i større grad med heller.)? Til en viss grad, ja. Men han virker ikke helt fornøyd før etter at han har tatt runden sin.

Det skal så sies at han er en lettstresset hund, men han roer seg kjapt igjen. Det har vært nema problemas med stress de siste årene i det hele tatt, og det har ikke vært så mye at jeg vil pese så mye om det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har ofte vanskeligheter for å se andre måter å løse ting på enn det som har blitt rutine. Om man tar som eksempel at man lærer hunden at den kun får tisse dersom den løper en gang rundt huset, så ser den til slutt ingen annen løsning på dette og vil hver gang løpe rundt huset. Det å kjøre bil er for de fleste hunder en positiv opplevelse. I bilen blir dem fraktet til treninger etc. Hun har kanskje pga høye forventninger for å komme inn i bilen begynt å løpe rundt og funnet ut at dette fungerer. Hun blir jo satt i bilen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo aldri vært et videre problem sånn sett. Han har alltid fått lov til å være med hvor enn vi går. Og da har bilen ofte fått lov til å være med. Men det er først nå i det siste han har begynt å ta seg en runde rundt før han hopper inn.

Det er nok ikke "verre" enn hva jeg tror det er. No biggie, liksom. Bare litt undrende, så jeg måtte lese litt. Overraskende mange hunder som har "ritualer" de må utføre for seg selv før de gjør andre gitte handlinger. Og det er flere hanner som "lider" av dette innen hunder, og flere hunner innen katter. Spennende either way. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...