Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det lov å ha hund boende i bilen?


Artemis

Recommended Posts

Jeg fikk akkurat telefon fra min bror, som studerer i en annen by. Han har observert at utenfor blokken hvor han bor, så står det en stasjonsvogn med to blandingshunder. Hundene som er der inne har mat og vann, og en er plassert foran i bilen, og en bak. Disse hundene er der hele døgnet, morgen som kveld. Min bror mener at de bor inne i bilen, mens eierne bor i blokken(hvor det ikke er lov til å ha hund(?)). De blir luftet, men er det virkelig lov å ha hund boende i en bil? Broren min var usikker, og spurte derfor meg. Om dette er ulovlig hundehold, så skulle han gladelig rapportere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAn jo seriøst ikke knuse ruta og få dem ut som om det var fare for livet.

Så noe liknende på Animal Planet...en mann hadde to hunder i en bil,pga bosituasjonen.

Dyrepolitiet sa fra at det ikke var optimalt(han skulle jo skjønt det selv)og ba ham finne andre muligheter.

Hundene var begge i godt hold,og hadde som disse nevnte vann og mat...

Han fikk ha hundene,men måtte vel bytte bosituasjon til dem.

Noen mennesker er så merkelige at de tror det er greit for hundene...Andre er så desperate de bruker det som løsning en stund.UAnsett er det jo ikke optimalt uansett om de blir luftet og jeg ville selv ringt politi,eller en eller annen intans for og få sjekket mer opp og snakket fornuft med eieren.

Knuse ruta fører ikke til noe bra,det gjør man vel helst om de kreperer av varme inni der en sommer/vårdag..

Knuser man ruta og går frem på "hysterisk vis" risikerer man og oppleve at hundene reagerer uvanlig(eller vanlig?)og angriper pga at det kommer noen busende og skal hjelpe...

Nei seriøst han får ringe noen og si fra...Så får det vel tas derfra.

Edit:Bror din er vel ikke der hele døgnet? Kan hende det er noen som har hundene utenfor jobben kanskje??

Ikke vet jeg,men som sagt verdt å sjekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan love at det ikke blir noe ruteknusing altså!

Men hvor rapporterer man evt. inn slike bekymringsmeldinger?

Edit:Bror din er vel ikke der hele døgnet? Kan hende det er noen som har hundene utenfor jobben kanskje??

Ikke vet jeg,men som sagt verdt å sjekke...

Tenkte på det, men han har jo sett dem der morgen, midt på dagen, ettermiddag, kveld, natt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet eller politiet bør være rette instanser å kontakte. Dersom den ene ikke vet, burde den andre vite og kunne henvise til riktig sted. Akkurat nå er vel ikke varmen det verste, men kanskje heller kulda? Det kan jo bli ganske kaldt utover vinteren, men det avhenger selvsagt litt på hvor broren din bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet eller politiet bør være rette instanser å kontakte. Dersom den ene ikke vet, burde den andre vite og kunne henvise til riktig sted. Akkurat nå er vel ikke varmen det verste, men kanskje heller kulda? Det kan jo bli ganske kaldt utover vinteren, men det avhenger selvsagt litt på hvor broren din bor.

Sunnmøre.

Det er jo ikke verre enn å ta en telefon til politiet og be de ta seg en prat med eventuell eier?

Ja, skal be ham gjøre det. Hvis de får en bekymringsmelding bør de jo sjekke det opp, og få snakket litt med eierne om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov og lov ... Er det på midlertidig basis ("bare frem til jul, da flytter jeg") pleier de visst å se gjennom fingrene på sånt. Hentet ut en slik hund selv engang, og den ble gitt rett tilbake til eierne. De har mat, vann og ly- "no problem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så lenge hunden har både ly, mat og vann og god nok plass til å bevege seg på og blir gått tur med tilstrekkelig ofte så er det lite som vil bli gjort med det. Hvordan type hunder er det da? Om de har skikkelig med pels og noe å ligge på så trenger de ikke ha det så ille. De har jo selskap av hverandre. Ikke for det, jeg syns ikke en hund skal bo i en bil, men myndigheten vil nok ikke gjøre noe med det. Men det skader jo uansett ikke å melde i fra om forholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke helt problemet jeg om hundene får det de har krav på iht mosjon, mat, vann og husly og ikke er til sjenanse for noen andre..

Poenget er at de skal ha en viss plass å bevege seg på og jeg tviler på at en bil oppfyller de kravene. Det burde stå på Mattilsynets sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de skal ha en viss plass å bevege seg på og jeg tviler på at en bil oppfyller de kravene. Det burde stå på Mattilsynets sider.

For kennel er det ikke store plassen som trengs, og hvis det er hunder av medium størrelse (ca 20kg), og bilen er en stasjonsvogn, kan det godt hende de kommer inn under kravet som gjelder for en kennel.. Har liksom ikke målt antall kvm i en bil jeg, så det blir såklart bare gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er njo noen hunder som sitter i bur inne hele dagen, kvelden og natten. og jeg vet ikke om det heller er det optimale, angående tumleplass.

Jeg hadde ihvertfall aldri hatt samvittighet ovenfor hunden min dersom hun skulle ha bodd i bilen på parkeringsplassen utenfor en leilighet... ( hadde ikke gjordt det med dattern min heller...)

Men Det er jo bedre å ringe politiet eller mattilsynet for å høre hva de sier, om de vet om saken og har snakket med eier, eller om de ønsker å gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...