Gå til innhold
Hundesonen.no

Parring.

Ulvinne

Recommended Posts

Maks er vel fem år om tispen ikke har hatt kull før.

Fem år for første kull for å få registrert valpene i NKK. Fra et medisinsk synspunkt, er alderen maks 6 år fikk jeg vite av dyrlegen for et par uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke stemme at man ikke får registrert valper etter en tispe som er over 5 år gammel (uansett hvilket kull det er) ?

Hva som er anbefalt er èn ting - men rene regelverk er noe helt annet. Og det virker helt utrolig at NKK har laget noen definitive grenser den ene eller andre veien.

DE registerer det som de kan, de...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke stemme at man ikke får registrert valper etter en tispe som er over 5 år gammel (uansett hvilket kull det er) ?

Hva som er anbefalt er èn ting - men rene regelverk er noe helt annet. Og det virker helt utrolig at NKK har laget noen definitive grenser den ene eller andre veien.

Susanne

Jeg var (inntil nå siden du nevner det) overbevist om at man ikke får registrert valper etter en tispe som er fem år eller mer, DERSOM det er hennes første kull.

Medisinske jeg lurte på. Takk!:hyper:

Vet du forresten hvorfor?

Nei, ikke annet enn at dyrlegen fortalte meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var (inntil nå siden du nevner det) overbevist om at man ikke får registrert valper etter en tispe som er fem år eller mer, DERSOM det er hennes første kull.

Da må jeg ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvordan det er så mange registrerte miniatyrhunder :aww: For der er flesteparten av tisper akkurat fylt 2 år eller fyller før fødsel.. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Det er jo mer raseklubbene som ikke ønsker å ha kullene på sidene sine. Og man kan få advarsler for denslags. Ofte er det jo som regel uhell når det skjer f.eks. på første løpetid og det er da ikke et planlagt kull.

Selv syntes jeg de bør registrere valpene uansett. Da har man ihvertfall et register og noe å se tilbake på. Spesielt hvis tispa skal brukes igjen, da vet man litt om hva den produserer. (Tinka er jo fra et første-løpetids-kull, og det ble ikke registrert.. og dum jeg var som støttet det..!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvordan det er så mange registrerte miniatyrhunder :aww: For der er flesteparten av tisper akkurat fylt 2 år eller fyller før fødsel.. :hyper:

2 år på en miniatyrhund er helt vanlig alder å få sitt første kull :) Fin alder å få sitt første kull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvordan det er så mange registrerte miniatyrhunder :aww: For der er flesteparten av tisper akkurat fylt 2 år eller fyller før fødsel.. :)

Hæ? :hyper: Har du lest feil?

2 år er forresten ganske vanlig alder å få valper i, uansett om det er miniatyr eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fakta kan hjelpe på. NKK sier i sine etiske retningslinjer for avl:

"7. Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet.

- Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet."

Dvs at man får registrert valper etter en tispe på ett år dersom det er hennes andre løpetid.

"- En tispe kan få registret maksimalt 5 kull etter seg, og paring skal ikke finne sted etter at tispen har fylt 8 år. Dette kan kun frafravikes ved tillatelse gitt av NKK. Søknadsskjemaet kan hentes her eller fås ved henvendelse til NKK, og inkluderer veterinærattest som bekrefter at tispen før paring er klinisk frisk og i god kondisjon. Det forutsettes at paringen finner sted maksimalt 3 mnd etter at veterinærundersøkelsen er foretatt, samt at tillatelse fra NKK foreligger før tispen blir paret. Tillatelsen fra NKK må vedlegges registreringsanmeldelsen. Dette gjelder både for at en tispe skal få registrert mer enn 5 kull etter seg og for at en tispe skal få registrert kull etter paring som har funnet sted etter fylte 8 år."

Dvs at man får registrert valper på en tispe frem til hun er 8 år, og også etterpå om man søker i forkant. Det er ingen nedre grense for førstegangfødsel i forhold til NKK.

Selv ville jeg nok ikke ventet lenger enn til hunden var drøyt fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese! Jeg er veldig i tabkeboksen anngående det ene tispen min som hadde ett kull for to år siden hun er nå fem men hun har løpetid rundt vær 10 måned så ved neste blir hun 6 år. HUn er den sprekeste hunden jeg har og da tenkte jeg å sette valper. Siden det desverre ikke passet å få valper denne gangen da det er baby som kommer i hus sammtidig som valpene hadde blitt født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fakta kan hjelpe på. NKK sier i sine etiske retningslinjer for avl:

"7. Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet.

- Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet."

Dvs at man får registrert valper etter en tispe på ett år dersom det er hennes andre løpetid.

"- En tispe kan få registret maksimalt 5 kull etter seg, og paring skal ikke finne sted etter at tispen har fylt 8 år. Dette kan kun frafravikes ved tillatelse gitt av NKK. Søknadsskjemaet kan hentes her eller fås ved henvendelse til NKK, og inkluderer veterinærattest som bekrefter at tispen før paring er klinisk frisk og i god kondisjon. Det forutsettes at paringen finner sted maksimalt 3 mnd etter at veterinærundersøkelsen er foretatt, samt at tillatelse fra NKK foreligger før tispen blir paret. Tillatelsen fra NKK må vedlegges registreringsanmeldelsen. Dette gjelder både for at en tispe skal få registrert mer enn 5 kull etter seg og for at en tispe skal få registrert kull etter paring som har funnet sted etter fylte 8 år."

Dvs at man får registrert valper på en tispe frem til hun er 8 år, og også etterpå om man søker i forkant. Det er ingen nedre grense for førstegangfødsel i forhold til NKK.

Selv ville jeg nok ikke ventet lenger enn til hunden var drøyt fire.

Mener du øvre?

Hvor i alle dager har jeg det i fra at en tispe ikke kan være eldre enn fem år ved første fødsel da?? :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du øvre?

Hvor i alle dager har jeg det i fra at en tispe ikke kan være eldre enn fem år ved første fødsel da?? :hyper:

Det er også en anbefaling fra NKKs vetrinærer. Men jeg vet ikke om det står noe sted, men de sier det på alle kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre om noe her? Får man eller får man IKKE registrert valper fra første løpetidsparring? Trodde man hadde lov jeg, det står jo bare: "Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid ".

Selvfølgelig mener jeg ikke at man derfor bør parre så tidlig som mulig, det syntes jeg absolutt ikke. Men skjer det et uhell eller noe, så bør ihvertfall valpene få lov til å registreres. Evt. med avlssperre hvis det er mulighet for at tidlig parring skader valpene på noen måte, her kan jeg ingenting.. men Tinka virker ikke rar ihvertfall :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre om noe her? Får man eller får man IKKE registrert valper fra første løpetidsparring? Trodde man hadde lov jeg, det står jo bare: "Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid ".

Selvfølgelig mener jeg ikke at man derfor bør parre så tidlig som mulig, det syntes jeg absolutt ikke. Men skjer det et uhell eller noe, så bør ihvertfall valpene få lov til å registreres. Evt. med avlssperre hvis det er mulighet for at tidlig parring skader valpene på noen måte, her kan jeg ingenting.. men Tinka virker ikke rar ihvertfall :hyper:

Jo, du kan få registrert valpene, men oppdretter får et brev med henvisning til de etiske retningslinjene og anmodning om å følge de nøye framover. Hvis NKK registrerer at det gjentar seg gang på gang hos samme oppdretter, kan det komme restriksjoner.

Skader som kan oppstå på valp fra ung mor er for eksempel at mor ikke er psykisk moden til å oppdra valpene, slik at de mangler oppdragelse i bagasjen, og valpetiden kan bli tyngre for oppdretter siden kullets mor ikke alltid vet hva hun skal gjøre eller gjør det så bra. En ung mor er heller ikke alltid fysisk moden, i den forstand at hun faktisk ikke er utvokst og i god fysikk for å kunne bære et stort kull. Nå er heldigvis naturen så viselig innrettet at valper i en liten mor som regel holder seg små inntil de er født.

Noen mener også at tisper født av dårlige mødre selv blir dårlige mødre, da de har lært "feil" i valpekassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...