Gå til innhold
Hundesonen.no

Parring.


Ulvinne

Recommended Posts

Maks er vel fem år om tispen ikke har hatt kull før.

Fem år for første kull for å få registrert valpene i NKK. Fra et medisinsk synspunkt, er alderen maks 6 år fikk jeg vite av dyrlegen for et par uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke stemme at man ikke får registrert valper etter en tispe som er over 5 år gammel (uansett hvilket kull det er) ?

Hva som er anbefalt er èn ting - men rene regelverk er noe helt annet. Og det virker helt utrolig at NKK har laget noen definitive grenser den ene eller andre veien.

DE registerer det som de kan, de...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke stemme at man ikke får registrert valper etter en tispe som er over 5 år gammel (uansett hvilket kull det er) ?

Hva som er anbefalt er èn ting - men rene regelverk er noe helt annet. Og det virker helt utrolig at NKK har laget noen definitive grenser den ene eller andre veien.

DE registerer det som de kan, de...

Susanne

Jeg var (inntil nå siden du nevner det) overbevist om at man ikke får registrert valper etter en tispe som er fem år eller mer, DERSOM det er hennes første kull.

Medisinske jeg lurte på. Takk!:hyper:

Vet du forresten hvorfor?

Nei, ikke annet enn at dyrlegen fortalte meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var (inntil nå siden du nevner det) overbevist om at man ikke får registrert valper etter en tispe som er fem år eller mer, DERSOM det er hennes første kull.

Da må jeg ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvordan det er så mange registrerte miniatyrhunder :aww: For der er flesteparten av tisper akkurat fylt 2 år eller fyller før fødsel.. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke stemme at man ikke får registrert valper etter en tispe som er over 5 år gammel (uansett hvilket kull det er) ?

Hva som er anbefalt er èn ting - men rene regelverk er noe helt annet. Og det virker helt utrolig at NKK har laget noen definitive grenser den ene eller andre veien.

DE registerer det som de kan, de...

Susanne

Det er jo mer raseklubbene som ikke ønsker å ha kullene på sidene sine. Og man kan få advarsler for denslags. Ofte er det jo som regel uhell når det skjer f.eks. på første løpetid og det er da ikke et planlagt kull.

Selv syntes jeg de bør registrere valpene uansett. Da har man ihvertfall et register og noe å se tilbake på. Spesielt hvis tispa skal brukes igjen, da vet man litt om hva den produserer. (Tinka er jo fra et første-løpetids-kull, og det ble ikke registrert.. og dum jeg var som støttet det..!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvordan det er så mange registrerte miniatyrhunder :aww: For der er flesteparten av tisper akkurat fylt 2 år eller fyller før fødsel.. :hyper:

2 år på en miniatyrhund er helt vanlig alder å få sitt første kull :) Fin alder å få sitt første kull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvordan det er så mange registrerte miniatyrhunder :aww: For der er flesteparten av tisper akkurat fylt 2 år eller fyller før fødsel.. :)

Hæ? :hyper: Har du lest feil?

2 år er forresten ganske vanlig alder å få valper i, uansett om det er miniatyr eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fakta kan hjelpe på. NKK sier i sine etiske retningslinjer for avl:

"7. Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet.

- Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet."

Dvs at man får registrert valper etter en tispe på ett år dersom det er hennes andre løpetid.

"- En tispe kan få registret maksimalt 5 kull etter seg, og paring skal ikke finne sted etter at tispen har fylt 8 år. Dette kan kun frafravikes ved tillatelse gitt av NKK. Søknadsskjemaet kan hentes her eller fås ved henvendelse til NKK, og inkluderer veterinærattest som bekrefter at tispen før paring er klinisk frisk og i god kondisjon. Det forutsettes at paringen finner sted maksimalt 3 mnd etter at veterinærundersøkelsen er foretatt, samt at tillatelse fra NKK foreligger før tispen blir paret. Tillatelsen fra NKK må vedlegges registreringsanmeldelsen. Dette gjelder både for at en tispe skal få registrert mer enn 5 kull etter seg og for at en tispe skal få registrert kull etter paring som har funnet sted etter fylte 8 år."

Dvs at man får registrert valper på en tispe frem til hun er 8 år, og også etterpå om man søker i forkant. Det er ingen nedre grense for førstegangfødsel i forhold til NKK.

Selv ville jeg nok ikke ventet lenger enn til hunden var drøyt fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese! Jeg er veldig i tabkeboksen anngående det ene tispen min som hadde ett kull for to år siden hun er nå fem men hun har løpetid rundt vær 10 måned så ved neste blir hun 6 år. HUn er den sprekeste hunden jeg har og da tenkte jeg å sette valper. Siden det desverre ikke passet å få valper denne gangen da det er baby som kommer i hus sammtidig som valpene hadde blitt født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fakta kan hjelpe på. NKK sier i sine etiske retningslinjer for avl:

"7. Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet.

- Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet."

Dvs at man får registrert valper etter en tispe på ett år dersom det er hennes andre løpetid.

"- En tispe kan få registret maksimalt 5 kull etter seg, og paring skal ikke finne sted etter at tispen har fylt 8 år. Dette kan kun frafravikes ved tillatelse gitt av NKK. Søknadsskjemaet kan hentes her eller fås ved henvendelse til NKK, og inkluderer veterinærattest som bekrefter at tispen før paring er klinisk frisk og i god kondisjon. Det forutsettes at paringen finner sted maksimalt 3 mnd etter at veterinærundersøkelsen er foretatt, samt at tillatelse fra NKK foreligger før tispen blir paret. Tillatelsen fra NKK må vedlegges registreringsanmeldelsen. Dette gjelder både for at en tispe skal få registrert mer enn 5 kull etter seg og for at en tispe skal få registrert kull etter paring som har funnet sted etter fylte 8 år."

Dvs at man får registrert valper på en tispe frem til hun er 8 år, og også etterpå om man søker i forkant. Det er ingen nedre grense for førstegangfødsel i forhold til NKK.

Selv ville jeg nok ikke ventet lenger enn til hunden var drøyt fire.

Mener du øvre?

Hvor i alle dager har jeg det i fra at en tispe ikke kan være eldre enn fem år ved første fødsel da?? :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du øvre?

Hvor i alle dager har jeg det i fra at en tispe ikke kan være eldre enn fem år ved første fødsel da?? :hyper:

Det er også en anbefaling fra NKKs vetrinærer. Men jeg vet ikke om det står noe sted, men de sier det på alle kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre om noe her? Får man eller får man IKKE registrert valper fra første løpetidsparring? Trodde man hadde lov jeg, det står jo bare: "Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid ".

Selvfølgelig mener jeg ikke at man derfor bør parre så tidlig som mulig, det syntes jeg absolutt ikke. Men skjer det et uhell eller noe, så bør ihvertfall valpene få lov til å registreres. Evt. med avlssperre hvis det er mulighet for at tidlig parring skader valpene på noen måte, her kan jeg ingenting.. men Tinka virker ikke rar ihvertfall :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre om noe her? Får man eller får man IKKE registrert valper fra første løpetidsparring? Trodde man hadde lov jeg, det står jo bare: "Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid ".

Selvfølgelig mener jeg ikke at man derfor bør parre så tidlig som mulig, det syntes jeg absolutt ikke. Men skjer det et uhell eller noe, så bør ihvertfall valpene få lov til å registreres. Evt. med avlssperre hvis det er mulighet for at tidlig parring skader valpene på noen måte, her kan jeg ingenting.. men Tinka virker ikke rar ihvertfall :hyper:

Jo, du kan få registrert valpene, men oppdretter får et brev med henvisning til de etiske retningslinjene og anmodning om å følge de nøye framover. Hvis NKK registrerer at det gjentar seg gang på gang hos samme oppdretter, kan det komme restriksjoner.

Skader som kan oppstå på valp fra ung mor er for eksempel at mor ikke er psykisk moden til å oppdra valpene, slik at de mangler oppdragelse i bagasjen, og valpetiden kan bli tyngre for oppdretter siden kullets mor ikke alltid vet hva hun skal gjøre eller gjør det så bra. En ung mor er heller ikke alltid fysisk moden, i den forstand at hun faktisk ikke er utvokst og i god fysikk for å kunne bære et stort kull. Nå er heldigvis naturen så viselig innrettet at valper i en liten mor som regel holder seg små inntil de er født.

Noen mener også at tisper født av dårlige mødre selv blir dårlige mødre, da de har lært "feil" i valpekassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...