Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat til valpen

Blandingen

Recommended Posts

Skrevet

Nå har valpen blitt 15 uker. Han har fått valpeforet fra Royal Canin hele tida ettersom det var det han fikk der hvor vi kjøpte ham. Men jeg er usikker på om han er noe særlig glad i det...?! Han spiser LITE (synes jeg da), og han hadde spist enda mindre dersom vi ikke hadde lekt i ham maten... Når jeg setter ned maten spiser han noen få perler, og så er han ferdig.. De siste par dagene har vi gitt ham brødskive med skinkeost til ett av måltidene og da går det ned på høykant. Er redd hunden går småsulten! Når vi var på 12-ukerskontroll hos veterinær hadde hun ikke noe å utsette på vekt eller helsetilstand. Er det noen her som kun gir sin hund menneskemat? Eller menneskemat kombinert med hundemat? Jeg har ikke så lyst til å gi bare menneskemat, da jeg tenker at hundefor kan være greit både for tenner og fordøyelse..

Skrevet

Jah, vom og hundemat går ned på høykant her i gården også! :ahappy: Er verdt å prøve, og det er ikke spesielt dyrt i forhold til hvor mye de skal ha av det. :D

Skrevet

Pass på at dere ikke "skjemmer bort" hunden! Vil ikke hunden ha mat så bare fjerner dere maten! Gi den bare noen minutter på seg og spiser den ikke så fjerner dere matskåla! Ikke gi den noe annet. Hvorfor spise tørrfor hvis man kan få brødskive med skinkeost liksom? Men det kan de jo ikke leve av!

Og ikke vær redd for at hunden skal gå rundt å være sulten. De sulter seg ikke :ahappy: Vær litt hard! Men selvfølgelig, du må jo gjerne prøve et annet for også hvis du vil det. Bare vær litt obs på den bortskjemt-fella!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...